مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشته

تحلیل ظرفیت های هر رشته در دفترچه انتخاب رشته کنکور

هر رشته در دفترچه انتخاب رشته چقدر ظرفیت دارد؟

داوطلبان کنکور باید به ظرفیت های قید شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری توجه داشته باشند.برخی از رشته ها در دانشگاه های زیادی تکرار شده و علت تکرار شدن آنها این است که این رشته ها متقاضیان زیادی دارند و همچنین این رشته ها به امکانات زیادی همچون (آزمایشگاه، کارگاه، امکانات سخت افزاری و…) نیازی ندارند.

برخی از رشته ها هستند که علی رغم داشتن ظرفیت بالا نسبت متقاضیان آنها به ظرفیت خیلی بیشتر است مانند رشته پرستاری.

تکرار زیاد یک رشته در دفترچه انتخاب رشته کنکور

باید توجه داشت که هر رشته ای که در دفترچه کنکور زیاد تکرار شده باشد الزاما رشته خوبی نیست و بالعکس.

باید این مطلب را مد نظر داشت که عنوان رشته با ترتیب پر شدن ظرفیت هیچ ارتباطی ندارد و یا این تفکر که رشته های پر طرفدار ظرفیتشان نسبت به سایر رشته ها سریعتر پر می شود ؛ تفکری اشتباه است و ممکن است باعث انتخاب های سوخته انتخاب رشته شود برای مثال برخی از داوطلبان کنکور تجربی فکر می کنند که ابتدا ظرفیت رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی پر می شود سپس فیزیوتراپی، بینایی، شنوایی و…

نکته: برای بسیاری از داوطلبان یکی از مهمترین عوامل در انتخاب رشته نام و سابقه یک دانشگاه و تفکر او نسبت به دانشگاه  می باشد.

برای مثال داوطلبی را در نظر بگیرید که رتبه اش در کنکور تجربی 500 است؛ ترتیب انتخاب رشته او به این شیوه بوده است: رشته پزشکی- دانشگاه تهران، رشته پزشکی- دانشگاه شهید بهشتی ، رشته پزشکی- پردیس خودگردان دانشگاه تهران و…

حال فرض کنید او در هر دو رشته پزشکی- دانشگاه شهید بهشتی ، رشته پزشکی- پردیس خودگردان دانشگاه تهران پذیرفته شده است؛ ترجیح او بین این دو گزینه رشته پزشکی- پردیس خودگردان  دانشگاه تهران بوده است چرا که در نظر او پردیس خودگردان دانشگاه تهران نسبت به دانشگاه شهید بهشتی اولویت داشته این نشان از اهمیت برند و نام دانشگاه برای این داوطلب می باشد.این انتخاب او در انتخاب سایر داوطلبان نیز تاثیرگذار است ودر واقع امتیاز انتخاب خود را به سایر داوطلبان می دهد گویا یک نفر از صف خارج شده و همه افراد یک نفر جلو می افتند.

کاهش یا افزایش ظرفیت رشته های پرطرفدار کنکور

یکی از مهمترین مسائل نیز که در انتخاب رشته داوطلبان بسیار حائز اهمیت است امسال اندکی به ظرفیت رشته های پرطرفدار اضافه شده است به خصوص رشته های پر طرفدار کنکور تجربی و این یک اتفاق خوب برای داوطلبان می باشد که در این مواقع نحوه انتخاب رشته از حساسیت بالاتری برخوردار است.

ممکن است گفته شود که در سال های  اخیر ظرفیت دانشگاه ها تغییری نکرده بود و اندکی از ظرفیت دانشگاه های دولتی کم شده و به ظرفیت دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد اضافه شده بود. اما امسال اندکی به ظرفیت ها اضافه شده است.

گاهی اوقات دانشگاه ها نسبت به ظرفیتی که در دفترچه کنکور اعلام شده دانشجویان کمتری را جذب می کنند؛ زمانی که اطلاعات دفترچه، اطلاعات درستی نباشد در انتخاب رشته با مشکل مواجه خواهیم شد.

هم اکنون در دفترچه های کنکور که به صورت PDF هستند ظرفیت ها درج نمی شود.

زمانی که ظرفیت ها پر نمی شود دانشگاه ها باید تعداد ظرفیت های خالی را به اطلاع مردم برسانند.

ظرفیت پنهان انتخاب رشته کنکور

گاهی داوطلبان کنکور به دلایلی همچون ( مسافت، هزینه ها و… ) برخی رشته های خوب را کنار می گذارند و به دلایل شرایط بهتر رشته های سطح پایینتر را انتخاب می کنند که به آن ظرفیت باقی مانده ظرفیت پنهان می گویند.

مشاور انتخاب رشته باید بداند داوطلبان کنکوری راغب به انتخاب چه رشته هایی هستند و چه عواملی در انتخاب رشته تاثیر می گذارد. برای مثال اگر شرط سنی برای انتخاب رشته و مصاحبه فرهنگیان را از 22 سال به  24 سال تغییر دهند داوطلبان بیشتری به انتخاب این رشته تمایل پیدا می کنند.

اگر به این شرایط توجهی نشود و فقط به اعداد و ارقام سال های قبل توجه شود داوطلبان کنکوری در انتخاب رشته با مشکل مواجه می شوند.

پیشنهاد نهایی برای چیدن لیست انتخاب رشته با توجه به ظرفیت ها

توصیه می شود که داوطلبان کنکوری در هنگام تهیه لیست انتخاب رشته اولیه با در نظر گرفتن طیف قبولی سطح خودشان و فیلترهایی که بر آنها تاثیر می گذارد لیست اولیه را با دست باز انتخاب کنند که در پست انتخاب رشته کنکور بررسی شده است؛ یعنی فرد به جای انتخاب 150 رشته 250 رشته انتخاب کند و بعد با مشورت با مشاور، انتخاب شهر، رشته هایی که قبولی در آنها غیرممکن است و… از تعداد آن کم کند تا به لیست 150 تایی خود برسد و سعی کند ایده آل هایش در آن لیست 150 تایی باشد.

تغییر مهمی که امسال در رشته تجربی بنا به گفته سازمان سنجش اتفاق می افتد این است که در رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد با یکدیگر انجام می شود.

برای مثال: داوطلبی را در نظر بگیرید که هم در رشته پزشکی یک دانشگاه دولتی (روزانه) شهر A و هم در رشته دندان پزشکی یک دانشگاه آزاد شهر B پذیرفته شده است اما او به دلیل مسافت دندان پزشکی دانشگاه آزاد شهر B را انتخاب کرده است.

به دلیل آنکه دانشگاه های دولتی تکمیل ظرفیت ندارند  حق داوطلبی که خواستار پزشکی دانشگاه دولتی شهر A بود ضایع می شود. چنانچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی هردو از طریق یک فرم صورت بگیرد در اینصورت سیستم نیز فقط یکی از این دو قبولی را نشان می دهد.

یکپارچه سازی انتخاب رشته دانشگاه دولتی و آزاد

البته سازمان سنجش اطلاعات دقیقی در خصوص یکپارچه سازی فرم های انتخاب رشته تجربی اعلام نکرده است. چنانچه تصمیم به یکپارچه سازی فرم های انتخاب رشته تجربی گرفته شود می بایست تعداد انتخاب ها بیشتر از 150 عدد کنونی باشد اگر تعداد 150 انتخاب تغییری نکند وضعیت مطلوبی نخواهد بود زیرا تعداد دانشگاه های دولتی که دارای رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی زیاد است حال اگر دانشگاه آزاد هم به آنها اضافه شود نمی توان آنها را در لیست 150 تایی قرار داد.

در نتیجه سازمان سنجش یا این اقدام را انجام نمی دهد یا اگر انجام دهد تعداد انتخاب ها بیشتر از 150 مورد خواهد بود. البته تمامی این گفته ها در حد احتمالات است و سازمان سنجش ممکن است فقط آن را مطرح کرده باشد و در آینده آن را اجرا کند.

پیشنهاد ویژه: طرح آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا