مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

تاثیر معدل در کنکور سراسری 99 چگونه است؟

محاسبه ی تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل در کنکور سراسری 99 چیست و چگونه اعمال می شود؟

تاثیر معدل در کنکور یا بهتر بگوییم تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور  یکی از اصلی ترین دغدغه های داوطلبان کنکور ۹۹ است.

با توجه به مصوبه مجلس و طبق قوانین موجود، نحوه گزینش داوطلبان کنکور به گونه ای است که 85 درصد از ظرفیت دانشگاه ها می بایست از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شوند. در واقع تاثیر معدل و سوبق تحصیلی در این گروه از قبول شدگان دارای معیار صد در صدی است.

تاثیر معدل در کنکور 99 و تا هر زمان که کنکور سراسری به شکل و استاندارد فعلی برگزار می شود، باقی است. در واقع از لحاظ قانونی هر چه سهم سوابق تحصیلی بیشتر شود، سهم نمره کنکور در قبولی داوطلبان ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کمرنگ تر خواهد شد. این سیاست جهت حذف تدریجی کنکور اعمال شده ولی هنوز به طور صد در صد اجرا نمی شود.

تاثیر معدل در کنکور 99 نیز وجود دارد .

در اینکه نمره سوابق تحصیلی در قبولی کنکور 99 تاثیرگذار است، تردیدی نیست. اما نحوه و چگونگی این تاثیر سوال بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری 99 است.

سوابق تحصیلی و معدل به دو صورت می تواند در قبولی اثرگذار باشد:

تاثیر مثبت معدل در کنکور

هر داوطلب دارای دو نمره متفاوت است. یک نمره حاصل آزمون کنکور است و دیگری مربوط به نمره سوابق تحصیلی است. چنانچه نمره سوابق تحصیلی موجب کاهش نمره کنکور شود، این نمره اعمال نمی شود.

در واقع تاثیر مثبت سوابق تحصیلی به مفهوم اینست که تنها در صورتی که نمره معدل و سوابق تحصیلی موجب ارتقا نمره کنکور شود، اعمال می شود. در صورت تاثیر منفی، نمره معدل در نظر گرفته نخواهد شد. به این ترتیب نحوه تاثیر معدل در کنکور 99 ارتباط مستقیم با نمره کنکور دارد.

تاثیر قطعی معدل در کنکور

بدون توجه به نتیجه ای که داوطلب در کنکور کسب کرده است، نمره معدل و سوابق تحصیلی در تعیین رتبه اثرگذار است. تاثیر قطعی معدل در کنکور بدون توجه به مثبت یا منفی بودن آن اعمال می شود. در این صورت ممکن است این اثرگذاری همیشه به نفع داوطلبی که نمره کنکور بالاتری گرفته است، نباشد.

تا کنون بخشنامه ای مبنی بر تاثیر قطعی معدل در کنکور 99 صادر نشده است. به نظر می رسد تا زمانی که زیرساخت ها برای این اثرگذاری مناسب نباشد، امکان اجرای تاثیر قطعی وجود نداشته باشد؛ پس امیدواریم طی هفته های آینده خبر تاثیر مثبت نمرات کتبی نهایی در کنکور ۹۹ را از طرف سایت سنجش منتشر شود .

در صورت تصویب نهایی تاثیر قطعی معدل در کنکور تنها راه برای داوطلبان با نمرات سوابق تحصیلی کمتر، ترمیم معدل کنکور است.

تاثیر معدل درکنکور شامل چه کسانی است؟

در حال حاضر تنها تاثیر مثبت معدل در کنکور مورد توجه بوده است.  بخشنامه تاثیر معدل در کنکور سال 98 که آخرین بخشنامه صادر شده است این دو گروه از تاثیر معدل در  نمره کنکور معاف اعلام شده اند:

الف- افرادی که دیپلم خود را قبل از سال 1384 دریافت کرده اند.

ب- افرادی که مدرک پیش دانشگاهی خود را قبل از سال 1391 دریافت کرده اند.

تاثیر معدل در کنکور داوطلبان نظام قدیم و جدید

تاثیر معدل در کنکور طبق مصوبات و بخشنامه های منتشر شده برای داوطلبان نظام جدید و قدیم آموزشی به شرح زیر است:

الف- آن دسته از ديپلمه‌هاي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و علوم و معارف اسلامي كه ديپلم خود را سال 1398 و در نظام آموزشي جديد (3-3-6) اخذ نموده و امتحانات دروس پايه دوازدهم آن‌ها به صورت نهايي، سراسري و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصيلي بوده و سوابق تحصيلي موجود ديپلم (پايه دوازدهم- سال سوم آموزش متوسطه نظام جديد 3-3-6) به ميزان حداكثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصيلي موجود داوطلب و به صورت تأثير مثبت در نمره‌كل نهايي آنان لحاظ مي‌شود.

ب- آن دسته از ديپلمه‌هاي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و علوم و معارف اسلامي كه ديپلم خود را از سال 1384 الي 1397 در نظام آموزشي قبلي اخذ نموده اند و امتحانات يك‌ يا چند درس آنها به صورت نهايي، سراسري و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصيلي می باشند.

سوابق تحصيلي موجود ديپلم (پايه يازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام قديم) به ميزان حداكثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصيلي موجود داوطلب و با تاثير مثبت است.

مطلب پیشنهادی: در کنکور 99 نظام جدید را انتخاب کنیم یا نظام قدیم؟

تاثیر معدل در کنکور 99 برای دارندگان مدرک پیش دانشگاهی

داوطلبان داراي مدرك پيش‌دانشگاهي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني، علوم و معارف اسلامي و هنر كه مدرك دوره پيش‌دانشگاهي خود را از سال تحصيلي 91-1390 اخذ نموده‌اند و امتحانات يك يا چند درس آنها به صورت نهايي، سراسري و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصيلي بوده و سوابق تحصيلي موجود دوره پيش‌دانشگاهي (پايه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قديم) به ميزان حداكثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصيلي موجود داوطلب و با تاثير مثبت اعمال مي‌شود. در مجموع ميزان تاثير سوابق تحصيلي حداكثر 30 درصد است وبه صورت تأثير مثبت در نمره‌كل نهايي آنان لحاظ مي‌شود.

مطلب پیشنهادی: مقایسه کنکور نظام قدیم و نظام جدید

توجه : تاثیر معدل در کنکور شامل دانش آموزان رشته های کاردانش و فنی حرفه ای نمی باشد. دانش آموزانی دارنده مدرک کار دانش و یا فنی حرفه ای که در یکی از رشته های (ریاضی یا تجربی یا انسانی) شرکت کنند ،این داوطلبان شامل تاثیر معدل در کنکور ۹۹ نمی باشند و اگر تمایل به اعمال تاثیر سوابق تحصیلی دارند باید در امتحانات نهایی رشته مورد نظر شرکت کنند.

نکته مهم: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها در پایه دوازدهم امتحانات نهایی برگزار می شود، لذا معدل پایه دهم و یازدهم تاثیری در کنکور 99 ندارد.

در صورت انتشار هر خبر رسمی در مورد تاثیر معدل در کنکور ۹۹ در بخش اخبار کنکور وبسایت مرکز مشاوره تحصیلی استاد علیرضا افشار قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا