مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشته

با رتبه بد کنکور انتخاب رشته کنیم یا نه؟

بهترین راه انتخاب رشته ی رتبه های متوسط ، بالا و ضعیف در کنکور سراسری

مهمترین سوالی که بعد از اعلام نتایج و برآورده نشدن انتظاراتمان به ذهنمان میرسد این سوال است که با این رتبه بد و نامناسب چه کنیم؟ انتخاب رشته کنیم یا آن را برای سال بعد بگذاریم؟ قبل از تصمیم برای پشت کنکور ۱۴۰۱ ماندن یا رفتن به دانشگاه؟ ب هاین مطلب توجه کنید در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم.

رتبه ی بد و رتبه ی خوب در کنکور سراسری به چه معناست؟

باید بدانیم که رتبه بد و خوب وجود ندارد و تمام رتبه فقط به انتظار ما از خودمان بستگی دارد. مثلا کسی که برای رتبه ی دو رقمی خوانده رتبه 1000 رتبه ی بسیار بدی است و این در حالیست که شخص دیگری که برای رتبه ی 2000 خوانده از رتبه ی 1500 خود بسیار راضیست.

پس رتبه تنها به انتظار ما از خودمان و میزان تلاش در سال کنکور بستگی دارد و هیچ رتبه ی بد و خوبی وجود ندارد.

چه راه هایی برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه مورد نظر پیش روی ماست؟

اول از همه باید گفت خیلی از داوطلبین بعد از آنکه متوجه میشوند که رتبه ی آنها با رتبه ی مد نظرشان فاصله دارد به این فکر می افتند که کلا بیخیال انتخاب رشته کنکور شده و تصمیم به پشت کنکور ماندن برای کنکور 1402 میگیرند و اینکه تمام توان خود را بگذارند تا بتوانند در کنکور سال بعد به صورت هر چه بهتر شرکت کنند.

این فکر شاید در لحظه ی اول بسیار عالی به نظر برسد اما به طور منطقی کار اشتباهی بیش نیست. به چند دلیل میتوان گفت که دانشجویان باید حتما در انتخاب رشته ی خودشان شرکت کنند.

دلیل اول) یکی از دلایل اینگونه است که نمیتوان به طور حتم مطمئن بود که رتبه ی ما در سال آینده بهتر خواهد بود و در دانشگاه مورد نظر پذیرفته خواهیم شد.

دلیل دوم) احتمال اینکه دانشگاه و رشته مورد نظر ما در سال آینده به هر دلیلی از بین رتبه های بهتر از انتظار ما دانشجو بپذیرد بعید نیست. مثلا ما برای رتبه سه رقمی میخوانیم اما دانشگاه و رشته مورد نظر ما ما تنها از بین رتبه های 2 رقمی تکمیل ظرفیت میشود و برای رتبه ی های سه رقمی ظرفیتی باقی نمیماند.

دلیل سوم) ممکن است امسال دانشگاه شما در رشته  مورد نظر شما اندکی افزایش ظرفیت داشته باشد یا انتخاب رشته سایر داوطلبان در کد رشته های مورد علاقه ی شما میزان کمتری از سالهای دیگر باشد در این صورت با انتخاب رشته نکردن شانس خود را از دست میدهد.

دلیل تاکید بر انتخاب رشته های خوشبینانه و بدبینانه در لیست انتخاب رشته نیز همین موضوع است.

محرومیت در صورت انتخاب رشته و قبولی

خب، اگر انتخاب رشته کنیم و در دانشگاهی دیگر قبول شویم و نخواهیم برویم آنوقت محروم میشویم و دیگر نمیتوانیم سال بعد کنکور دهیم.

این یکی از بزرگترین ترس های دانشجوهاست. اینکه با دست خود خود را محروم کنند. اما نباید نگران بود. اول از همه دانشجو باید در انتخاب رشته دانشگاه های مد نظر خود را ولو اینکه شانس قبولی بسیار کم باشد انتخاب کند و سپس باقی دانشگاه ها را بر مبنای علاقه و دسترسی خود انتخاب نماید.

در این حالت اگر از بین دانشگاه های مدنظر او پذیرش شد که بسیار عالی، اما اگر نشد هم ممکن است بتواند با پر کردن درخواست رفع محرومیت در سایت سنجش، خطر محرومیت را از روی خود برداشته و با تمام فکر و ذکر خود به کنکور سال آینده برسد.

آیا میتوان در یک دانشگاه قبول شد اما باز هم کنکور داد؟

در یک کلمه: بله. ممکن است شما در یک دانشگاه پذیرفته شوید اما بخواهید شانس خود را برای دانشگاه های بهتر نیز امتحان نمایید. دراین صورت کافیست با درخواست مرخصی از دانشگاه مربوطه یک سال را مرخصی گرفت و با خیال راحت به کنکور سال آینده رسید و اگر در کنکور سال آینده رتبه بهتری کسب نکردند با خیال راحت به دانشگاه پذیرفته شده برگردند و ادامه تحصیل بدهند.

فقط باید توجه داشت که دانشگاه های روزانه چنین قابلیتی ندارند و در دانشگاه های دیگر مانند شبانه یا غیر انتفاعی برای هر ترم مرخصی دانشجو موظف است شهریه ثابت تعیین شده را پرداخت نماید.

شرایط انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت در مطلب جداگانه ای به طور مفصل بررسی شده است.

اگر در انتخاب رشته در هیچکدام از دانشگاه ها پذیرفته نشدیم چه؟

در این صورت دو راه هست: 1) پشت کنکور ماندن و شرکت درکنکور آینده 2) ثبت نام در رشته های بدون کنکور

با ثبت نام در رشته های بدون کنکور در برخی از دانشگاه ها ممکن است شما صرفا بر مبنای سابقه تحصیلی در رشته مورد نظر خود در یکی از دانشگاه های مورد نظر پذیرفته شود. در این صورت نیازی نیست دانشجو یک سال دیگر برای کنکور تلاش نماید.

من رتبه ی خوبی دارم. آیا باید انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم انجام دهم؟

بله. ممکن است شما با یک رتبه خوب به این عقیده رسیده باشید که حتما در دانشگاه مورد نظر خود قبول خواهید شد. ما با این حال به شما توصیه میکنیم حتما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم شرکت نمایید. در این صورت شانس شما برای قبولی بیشتر خواهد شد.

گرچه در رشته های پرطرفدار تجربی انتخاب رشته با کنکور سراسری ادغام شده است که در مطلب جزئیات در مطلب نحوه ی انتخاب رشته ی پزشکی آزاد سال 1401 را اطلاع رسانی کرده ایم.

پس توجه کنید که حتما در انتخاب رشته هر دو دانشگاه آزاد و سراسری شرکت کنید و امید داشته باشید. شاید در یک دانشگاه خوب و حتی ایده آل قبول شدید.

جمع بندی پایانی در مورد انتخاب رشته با رتبه ی بد کنکور

اگر رتبه ی خوبی ندارید هم حتما انتخاب رشته ای با توجه به علایق خود انجام دهید اگر سردرگم هستید و نمیتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید میتوایند در انتخاب رشته مستقیم علیرضا افشار شرکت کنید تا در بین رشته هایی که قبلول میشوید رشته هایی با بازار کار و آینده ی بهتر و مناسب با تیپ شخصیتی برای شما انتخاب شود.



نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام خواهش میکنم جواب منو بدین خیلی مهمه برام
    اگه کسی در رشته زبان با تراز نزدیک به 6500 اما پایین تر از اون مجاز شده باشه برای فرهنگیان ایا امکان داره که برای مصاحبه دعوت بشه ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا