مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهویدیو

انتخاب رشته کنیم یا پشت کنکور1402 بمانیم؟

در چه صورتی میتوانیم برای کنکور ۱۴۰۱ انتخاب رشته کنیم؟

برای جواب به سوال این که انتخاب رشته کنیم یا پشت کنکور بمانیم باید اول به چند سوال مهم پاسخ دهیم:

1) هدفمان از انتخاب رشته کنکور چیست؟

خیلی مهم است که هدف شما از انتخاب رشته کنکور سراسری چیست؟ هدف شما رشته ای خاص در دانشگاهی خاص یا شهری خاص است؟ میخواهید در کدام دوره آموزشی دانشگاهی شرکت کنید؟ اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید از مقاله ی انواع دوره های آموزشی ( روزانه ، شبانه و…) و انواع دانشگاه (سراسری ، آزاد و…) استفاده کنید.

2) با انجام تخمین رتبه ی کنکور حدودا به چه رتبه ای در کنکور 1401 میرسید؟

همانطور که در مطلب تخمین رتبه کنکور بررسی کردیم باید بعد از کنکور درصد های خود را تخمین زده باشید تا حدود رتبه ی خود را بدست بیاورید و با استفاده از آن بررسی کنید که آیا رتبه ی شما در کنکور به خواسته های شما نزدیک است یا نه؟

3) به هر قیمتی میخواهید به دانشگاه بروید یا فقط در صورت قبولی مواردی خاص به دانشگاه میروید؟

فقط در صورتی که به رشته و دانشگاه مورد علاقه ی خود برسید به دانشگاه میروید یا در هر صورتی میخواهید به دانشگاه بروید؟ اگر محدوده ی انتخاب های شما در دانشگاه و رشته وسیع باشد بهتر است انتخاب رشته انجام دهید. حتی برخی رشته های بدون آزمون کنکور1400 هم بازار کار خوبی دارند .

4) مشکل سربازی یا خانوادگی و یا هرچیز دیگری برای پشت کنکور ماندن ندارید؟

شاید مایل هستید که پشت کنکور بمانید اما با مشکل سربازی رو به رو هستید یا خانواده به هیچ وجه راضی به پشت کنکور ماندن شما نیست پس باید قبل از اینکه شروع به کنکور 1401 کنید حتما مشکلات خود را در این زمینه حل کنید وگرنه سال پر چالشی خواهید داشت.

میخواهم پشت کنکور بمانم باز هم انتخاب رشته کنم؟

در جواب این سوال باید به چند سوال پاسخ دهید: رتبه ی شما چقدر بدتر از اهدافتان هست؟ اگر رتبه ی شما فاصله ی خیلی زیادی با هدف شما نداشته باشد و در انتخاب رویایی و خوشبینانه ممکن است به این رشته برسید حتما انتخاب رشته کنید.

اما اگر به هیچ وجه ممکن نیست یه رشته ها و دانشگاه های مورد علاقه ی خود برسید و مشکل سربازی یا فشار خانواده ندارید و اهل درس خواندن و اصلاح عادات بد هستید میتوانید پشت کنکور بمانید اما به شرطی حداقل خودتان بدون هزینه در انتخاب رشته شرکت کنید و در صورتی که تا اعلام نتایج با کیفیت درس نخواندید به دانشگاه بروید. پیشنهاد ما برای شما این است که رشته های روزانه ایدهآل تون + چند رشته از دانشگاه های غیر روزانه متناسب با رتبه خودتان را انتخاب کنید تا اگر در اواخر شهریور 1401 (موعد اعلام نتایج انتخاب رشته) احساس کردید برای پشت کنکور ماندن آمادگی ندارید و ترجیح دادید که به دانشگاه بروید ، از این بابت به مشکل برنخورید .

اگر رتبه ی شما حساس هست پیشنهاد میکنیم حتما در انتخاب رشته علیرضا افشار شرکت کنید تا از یک مشاور با تجربه بهره ببرید.

نکته مهم: در صورتی که انتخاب رشته کنید و تصمیم به پشت کنکور ماندن بگیرید میتوانید از یک ماه مشاوره خصوصی کنکور به صورت رایگان استفاده کنید.

بررسی علل و راهکار های پشت کنکور ماندن

اولین راهکار برای پاسخ به این سؤال این است که از خودمان بپرسیم چرا نتوانسته ایم برای بار دوم و یا حتی سوم نیز در کنکور سراسری موفق عمل کرده و پشت کنکور ماندن را انتخاب نکنیم.

در این میان تنها سؤالی که داوطلب می تواند از خود بپرسد این است که به عقب باز گردد و با خود به این موضوع بیاندیشد که چه کارهایی برای موفق شدن می توانسته انجام دهد که انجام نداده است.

تمام عوامل محیطی از جمله مشاوره غلط و نادرست، تدریس ناکامل و غیراصولی برای آزمون کنکور سراسری اساتید مدرسه و یا حتی مؤسسات آموزشگاهی و مواردی ازاین دست را سنجیده و به این فکر کنید که چرا خودتان برای خود کار بهتری انجام نداده اید. برای پشت کنکور ماندن حتما دنبال اشکالات و ایرادات فنی در خود بگردید که سال گذشه باعث خراب شدن رتبه شما شد ؛ اگر صرفا با ارائه زمان کامل یکساله برای کنکور 1402 امیدوار هستید ، خیلی روی این موضوع حساب باز نکنید و بدنید تا زمانیکه اشکالات تون نفهمید و اصلاح نکنید براتون اتفاق خای نخواهد افتاد .

پس باید روی خودتان متمرکز شوید و به کم کاری ها و مشکلات خود آگاه شوید.

موفقیت یک پشت کنکوری باید با تقویت عوامل درونی باشد

تمامی موارد فوق این نکته را بیان می کند که عوامل بیرونی را کنار گذاشته و به عوامل درونی خود مسلط شوید تا به کارهای متفاوت برسید. و فقط به این سؤال پاسخ دهید که قرار است با آینده ی خودتان چه کنید و چه اتفاقاتی برایتان رقم بخورد.

برای موفقیت در کنکورکامل گرایی را کنار بگذارید

یکی از راهکارهای مطالعه برای کنکور سراسری این است که کامل گرایی را کنار گذاشته و با خودتان صادق باشید:

به طور مثال کل زمان مطالعه در یک روز را به بهای از دست دادن اندک ساعات اولیه ی آن از دست ندهید و برنامه ریزی کنکور خود را ادامه دهید. و یا اگر شخصی هستید که روی کاغذ به یک برنامه ی اصولی و مناسب می رسید و هنگام اجراء آن برنامه با مشکل مواجه هستید آیا راهکاری برای خود پیدا کرده اید؟ و یا حتی به این فکر کنید که آیا شخصی هستید که ظرفیت باخت را داشته باشد و بتواند از پس تمام مشکلات خود بر بیاید. در کل می بایست همه ی موانع را سنجید و ایده آل گرایی را کنار گذاشت تا از پس هرموضوعی بربیایید. رند کردن ساعت هنگام استراحت ، حساسیت روی تایم شروع  و اتمام دروس ، و ….

اول خودتان را تست کنید بعد پشت کنکور بمانید

یکی از راهکار های آگاهی به توان و ظرفیت هر داوطلب برای ادامه دادن و پشت کنکور ماندن این است که انتخاب رشته کرده و تا هفته ی دوم الی سوم شهریور ماه که پاسخ های نهایی انتخاب رشته ی داوطلبان از سوی سازمان سنجش منتشر می شود، شروع به مطالعه کنکور ۱۴۰۱ کرده و از خود آزمون سنجش توانایی برای مطالعه در سال آینده را بگیرند. انتخاب رشته غیر روزانه در کنکور 1401 و دادن فرصت چند هفته ای برای مطالعه کنکور 1402 و ایجاد تغییرات بهترین راهکار است تا با خیال راحت پشت کنکور 1402 بمانید .

اگر در انتها دیدند که اهل مطالعه و ماندن پشت کنکور هستند می توانند ادامه دهند. زیرا به قول معروف مشت نمونه ی خروار است . این یعنی اگر شخصی در کوتاه مدت بتواند کاری را انجام دهد در دراز مدت نیز از پس آن برمی آید.

توجه: داوطلبانی که قصد ماندن پشت کنکور سراسری را دارند می بایست از خود باز خورد گرفته و به این آگاه شوند که آیا اهل مطالعه ی مستمر و عمل کردن هستند یا نوسان در مطالعه دارند.

راهکار ثبت نام در رشته های صرفا سوابق تحصیلی و بدون آزمون برای پشت کنکوری ها

اگر داوطلبی به این موضوع آگاه شود که نمی تواند ادامه دهد و در ذهن خود نیز به این سؤال می رسد که آیا دانشگاه برود یا خیر، می تواند در یک رشته ی بدون آزمون در نزدیک محل زندگی خود ثبت نام کرده و در کنار آن به مطالعه برای کنکور ادامه دهد.

اگر در ترم اول یعنی حدوداً تا بهمن ماه مشاهده کرد که می تواند ادامه دهد دانشگاه را رها کرده و برای کنکور سراسری مطالعه کند در غیر اینصورت از مطالعه برای کنکور سراسری دست کشیده و به دانشگاه و جوانب دیگر زندگی خود بپردازد اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید از مطلب بررسی انتخاب رشته صرفا با سوابق تحصیلی استفاده کنید.

آمار و ارقام رایج نشان می دهد که اغلب افراد پشت کنکوری نتیجه ی چندان متفاوتی با سال قبل را کسب نکرده اند البته هستند کسانی که خلاف این جمله را ثابت کرده باشند و استثناء بوده باشند اما در کل افزایش زمان پیش روی یک فرد بخصوص داوطلب پشت کنکوری را فریب داده و به بهانه ی در اختیار داشتن زمان کافی از تراکم و حجم مطالعه ی روزانه و استمرار مطالعه ی خود می کاهند و همین باعث بوجود آمدن روزمرگی برای وی شده و برچسب همیشه پشت کنکوری را به خود می زنند.

توجه: مشورت کردن با شخص مشاور و اعضاء خانواده در خلال آگاهی به عوامل درونی شخص می تواند داوطلب کنکوری را به ماندن و ادامه دادن برای مطالعه ی کنکور سراسری ترغیب کند. اگر داوطلب در بازه ی کوتاه مدت که برای ازمایش و سنجش بازدهی خود در نظر گرفته بود تغییر چندانی با گذشته ی خود احساس نکرد ماندن پشت کنکور سراسری هیچ فایده ایی نخواهد داشت.

ویدیو توضیحات کامل استاد علیرضا افشار در مورد انتخاب رشته یا پشت کنکور ماندن

سخن پایانی: گیر کردن در فرآیند پشت کنکور ماندن باعث تخریب اعتماد بنفس برای شخص میشه و قبل از اینکه فکر کنی من برای کنکور ۱۴۰۳۲ کلی وقت دارم و حتما موفق میشم اگر بخوانم ، اول خودت تغییر بده

دانلود ویدیو



نوشته های مشابه

35 دیدگاه

  1. سلام اقای افشار ممنون ازسایت مفیدتون
    استاد ای کاش یک راهنمایی هم مارا بکنید ، ما که فارغ التحصیل شدیم و الان کار می کنیم . اخه کلا رنج حقوق ها پایینه من موندم چه کنم؟ واقعا چطور میشه خونه دار شد؟
    تورو خدا یه راهنمایی بکنید ، من شاعل هستم با حقوق ۳ونیم
    خب الان چطور یه خونه بخرم؟ اصلا چه باید بکنم؟ کجا سر مایه گداری کنم. ارایشگری هم بلدم مشتری نیس.
    ممنون میشم کمک کنید

    1. سلام .
      فعلا پس انداز کن + صرفه جویی در هزینه ها و تلاش بیشتر برای افزایش درآمد
      موقعیت های بعدی خودشون به شما نشان می دهند و میشه قسطی هم خونه دار شد .

      1. ممنونم استاد. باور کنید همه جوره صرفه جویی کردم اخه با ماهی سه تومن نمیشه بیشتر از این زندگی را فشرد.
        خیلی اعصابم داعونه چون می خوام درامدم بیشتر بشه ولی نمی دونم چه کنم؟
        اخه سرمایه اولیه کاری را ندارم که بخوام معازه بزنم خوداشتعالی کنم+ چون شغلم تدریسه برای تدریس خصوصی در اموزشگاه ها هم اقدام کردم ولی فقط موقع امتحانات مشتری بود
        پروژه دانشجویی هم انجام دادم اونم زمان امتحانات هست فقط
        الان واقعا موندم چه کنم
        چه راهی برم
        هیچ الگویی هم ندارم همه چیز را خودم باید با ازمون وخطا امتحان کنم
        چطور درامدم را حداقل به ۱۰ تومن برسونم
        ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        شما را خیلی قبول دارم استاد ای کاش موقع کنکورم می شناختم تون.

        1. همن شغل تدرس با پلتفرم های رایگان مثل اینستاگرام زمان بذار و خودت در آن خوب معرفی کن تا بتونی کسب درآمد داشته باشی

          1. استاد یه نفر با مدرک مهندسی تا ارشد می تونه مرکز مشاوره بزنه؟ اخه من دیده ام
            یعنی مجوز نداشته؟ کارش قانونیه؟

          2. سلام . آموزش و پرورش مجوز داشتن آموزشگاه علمی آزاد رو میده با مدرک ارشد و اونجا میتونی خدمات هدایت تحصیلی و مشاوره هم بدی
            اما برای نظام مشاوره باید پروانه کسب داشه باشی و اگر بخواهی فعالیت گسترده صرفا مشاوره ای کنید رقبای با مجوز آمارتون میدن

        2. سلام با اجازه استاد افشار: داخل اینترنت یا اینستاگرام آقای معلم را جست و جو کنید. موفق باشید

  2. حتما انتخاب رشته کنید واقعگرا باشید وبدانید هرچه بیشتر پشت کنکور بمانید بیشتر تحلیل می روید تجربه تان بیشترمیشود لکن قدرت فراگیری و حل وجذب مفاهیم را ازدست می دهید درکل ضرر خواهید کرد نه منفعت زیرا زمان بیش از آنچه بدانید مهم است بنابراین مخاطره نکنید حتما انتخاب رشته کنید وتجربه دانشگاه را داشته باشید

  3. سلام استاد من پشت کنکوریه تجربیه نظام قدیمم راستش توی این سالا فقط اسمشو یدک کشیدم انگار عادت کردم بهش ولی تلاشی براش نمیکنم همش انقد نمیخونم تا میشه یه ماه مونده به کنکورو میزنم تو سرم ولی میدونم که لیاقتم این نیست که با این رتبه های نجومی برم دانشگاه و رشته ای که دوست ندارم بخونم یجورایی حس میکنم اگه واقعا بخونم میتونم موفق بشم ولی نمیدونم این بارو چیکار کنم که بتونم شروع کنم؟استاد بنظرتون تاثیر معدل برای 1401 مثبته که من خیالم بابت انتخاب رشته راحت باشه؟

    1. اگر پشت کنکور نشستی و دیدی تغییر نکردی به نظر من برو دانشگاه و وقت اینجا با پشت کنکور موندن تلف نکن

      1. اقای افشار من نگفتم که میخام برم دانشگاه شما دارین هدایتم میکنین به سمت دانشگاه و بااین حرفتون خیلی ناامیدم کردین وقتی شما همچین نگاهی دارین واقعا نباید از خانوادم انتظاری داشته باشم و بهشون حق میدم اگه باهام بدرفتاری کنن گفتم که میخام تغییر کنم نمیدونم از کجا باید شروع کنم به هر حال ممنونم از راهنماییتون

        1. انتخاب رشه انجام بده تا برات حکم تهدیدی داشته باشه و بعد برو خواندن تا اخر شهریور
          از تخصصی های سال دهم شروع کن و خودت بالا بکش کم کم
          منبع خیلی سبز یا گاج میکرو

          1. شرایط منم مثل ایشونه…اگه انتخاب رشته انجام دادیم و قبول شدیم روزانه چی؟محروم میشیم که

          2. اگر به پشت کنکور موندن فکر میکنی روزانه های ایده آلی که فقط علاقه داری انتخاب کن

      2. سلام آقای افشار وقتتون بخیر ببخشید من پشت کنکوری 1401هستم اولین کنکورم سال 401بود اولین کنکور هیچی نخوندم و امسال هم که دومین کنکور بود باز هم تا همین دو هفته پیش هیچی نخوندم اما الان دو هفته هست که شروع کردم با ساعت مطالعه 7ساعت و تا 9 ساعت هم رسوندم به نظر شما اگر پشت کنکور بمونم با سطح صفری که دارم میتونم سال سوم به پزشکی برسم چون واقعا سرم به سنگ خورده دارم تلاش میکنم
        لطفا جوابمو بدید ممنونم

        1. سلام
          وقتی درسی نخوندی با زمان دادن به خودت نمیشه تغییری داد
          برو دانشگاه کنارش برای کنکور بخون

          1. شرایط دانشگاه رفتن ندارم یعنی واقعا نمیتونم برسم خیلی ناامید شدم من دارم واقعا تلاش میکنم

          2. اخه شرایط دانشگاه رفتن ندارم
            یعنی اصلا نمیشه من دارم واقعا تلاش میکنم دو هفته ای هست
            یعنی چون قبلا اشتباه کردم نمیتونم جبرانش کنم

          3. مطمئن باش همین دو هفته هم چند قسمت حفظی از دروس کار کنی بالا میاد

          4. اخه شرایط دانشگاه رفتن ندارم یعنی اصلا نمیشه من دارم واقعا تلاش میکنم دو هفته ای هست یعنی چون قبلا اشتباه کردم نمیتونم جبرانش کنم

  4. بین رشته های بر اساس سوابق دانشگاه های دولتی کدوم رشته بازار کار بهتری داره برای خانم ها؟
    سوال بعدی اینکه کدوم دانشگاه برای مهندسی کامپیوتر بهتره دولتی هاش؟

    1. دولتی مهندسی کامپیوتر بدون آزمون نداریم
      آزاد باید برید

  5. سلام استاد عزیز
    برای قبولی در رشته دبیری ورزش فرهنگیان باید الان اقدام به خرید کارت کنیم؟
    با تراز ۶۵۰۰کمتر در انسانی میشه قبول شد یا حتما باید مجاز به فرهنگیان شده باشیم؟؟!!

    1. شرط اولیه فرهنگیان ماکزیمم تراز 6500 هست . حالا هر رشته ای قراره باشه

      1. با سهمیه ۵درصد میشه با تراز کمتر از ۶۵۰۰
        دبیری ورزش اورد؟ انسانی بودم
        ممنون

        1. احتمالش خیلی کمه
          چون متقاضی فرهنگیان تو کلیه رشته ها خیلی زیاد شده

  6. سلام استاد منظورتون از بازخوردگیری درطول این مدت یعنی تا اعلام نتیجه نهایی انتخاب رشته چیه؟

  7. سلام وقت بخیر استاد.
    استاد من امسال سال سوم کنکورم بود و در توان خودم نمی بینم برم و بخوام تخمین رتبه بزنم.
    اما چیزی که ازارم میده اینکه بابام میگه اگه پزشکی نیاری باید بمونی.بیشتر روی جنبه شوخی گفتن ولی میدونم،واقعا چیزی هست که ایشون میخوان.من باید چیکار کنم؟ واقعا در توان خودم نمیبینم که بخوام باز پشت کنکور بمونم.دلم میخواد برم و چیزای جدید رو تجربه کنم.رشد کنم.تا کِی زندگی ام خلاصه شه توی این بُعد،توی پشت کنکور؟انگار عادت کرده اند به پشت کنکوری بودنم

    1. سلام . پیشنهاد من برای کسی که ۳ تا کنکور داده موندن نیست
      لااقل به گفته شما موندن تک بعدی نیست و بهتره ی رشته و دانشگاهی بره و کنارش بخونه

  8. سلام
    استاد برای کنکور 1401 بنظرتون از تخمین رتبه چه سالی استفاده کنیم؟

  9. سلام جناب افشار
    لطفا یک سری مطلب واسه اونایی که میخوان پشت کنکور بمونن بذارید،مثلا چطور برنامه ریزی کنن و ازمون بدن و …
    در کل هوای ما فارغ التحصیلارو هم داشته باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا