مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

افسردگی سال کنکور را چگونه درمان کنیم؟ دلایل اصلی آن کدام است؟

چرا کنکوری ها افسرده میشوند؟ چگونه بفهمیم افسرده ایم؟

افسردگی یک بیماری روانی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد و یکی از انواع کمتر شناخته شده آن «افسردگی کنکور» نام دارد. افسردگی کنکور که به عنوان افسردگی تحصیلی نیز شناخته می شود، نوعی افسردگی است که به طور خاص دانش آموزانی را که در حال آماده شدن برای یک امتحان بزرگ مانند کنکور برای ورود دانشگاه ایران یا کشور چینی هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله به بررسی افسردگی کنکور می پردازیم، و بررسی میکنیم که علت آن چیست و برای پیشگیری یا درمان آن چه باید کرد.

افسردگی کنکور سال کنکور چیست؟

افسردگی کنکور یک نوع خاص از افسردگی است که دانش آموزانی را که برای امتحان اصلی ورود به دانشگاه آماده می شوند تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که آزمون کنکور یک آزمون کاملا رقابتی است که برای تعیین اینکه چه دانشجویانی در کدام رشته و دانشگاه پذیرفته می شوند استفاده می شود و آزمون سراسری به دلیل دشواری آن شناخته شده است و فشار اطرافیان برای عملکرد خوب داوطلب می تواند برای بسیاری از دانش آموزان طاقت فرسا باشد. افسردگی کنکور با احساس غم و اندوه، ناامیدی و درماندگی مشخص می شود. همچنین می تواند باعث علائم فیزیکی مانند سردرد، بی خوابی و کاهش اشتها شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه در سال کنکور به حرف دیگران توجه نکنیم؟

علل اصلی افسردگی در سال کنکور

عوامل متعددی می توانند در ایجاد افسردگی کنکور نقش داشته باشند. یکی از عوامل اولیه فشار اطرافیان به خصوص خانواده برای عملکرد خوب دانش آموزان در سال کنکور است. این آزمون بسیار رقابتی است و دانشجویانی که عملکرد خوبی ندارند ممکن است نتوانند در دانشگاه یا رشته های مورد نظر خود مثل دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی، فرهنگیان و … شرکت کنند. این فشار می تواند منجر به احساس استرس و اضطراب شود که به نوبه خود منجر به افسردگی می شود.

یکی دیگر از عواملی که می تواند به افسردگی کنکور کمک کند، انزوای اجتماعی و دور شدن از فعالیت های روزمره خود است که بسیاری از دانش آموزان هنگام آماده شدن برای امتحان تجربه می کنند. دانش‌آموزان ممکن است ساعت‌های طولانی را صرف مطالعه کنند، که می‌تواند منجر به احساس تنهایی و انزوا شود. این می تواند به ویژه برای دانش آموزانی که عادت به گذراندن وقت با دوستان و خانواده دارند دشوار باشد.

علاوه بر این، عدم فعالیت بدنی و ورزش که بسیاری از دانش آموزان هنگام آمادگی برای آزمون کنکور تجربه می کنند نیز می تواند در ایجاد افسردگی کنکور موثر باشد. نشان داده شده است که ورزش راهی موثر برای کاهش علائم افسردگی است و دانش آموزانی که به اندازه کافی ورزش نمی کنند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی باشند.

پیشگیری و درمان افسردگی کنکوری ها

برای پیشگیری یا درمان افسردگی کنکور و حس ضعف و نامیدی در سال کنکور می توان کارهای مختلفی انجام داد. یکی از مهمترین چیزها رسیدگی به فشار و افکار منفی ای است که دانش آموزان برای عملکرد خوب در امتحان احساس می کنند. این را می توان با حمایت و تشویق دانش آموزان و با تاکید بر اهمیت انجام بهترین تلاش  و عملکرد شخصی به جای تمرکز روی کسب نمره یا رتبه خاص انجام داد.

یکی دیگر از راه های مهم برای پیشگیری از افسردگی کنکور تشویق دانش آموزان به حفظ تعادل سالم بین مطالعه و سایر فعالیت ها است. این می تواند شامل فعالیت هایی مانند ورزش، معاشرت با دوستان و خانواده، و دنبال کردن سرگرمی ها و علایق باشد.

برای دانش آموزانی که قبلاً علائم افسردگی کنکور را تجربه می کنند، چندین گزینه درمانی در دسترس است. یکی از موثرترین درمان ها، درمان شناختی-رفتاری (CBT) است که بر تغییر الگوهای فکری منفی و رفتارهایی که به افسردگی کمک می کند تمرکز دارد که در این زمینه یک مشاور کنکور تا حد زیادی میتواند به دانش آموز کمک کند. در برخی موارد ممکن است از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی نیز استفاده شود.

نتیجه گیری پایانی آکادمی علیرضا افشار در مورد افسردگی سال کنکور

افسردگی کنکور یک بیماری جدی است که می تواند بر سلامت روحی و جسمی دانش آموزانی که برای آزمون کنکور آماده می شوند تأثیر بسزایی داشته باشد. درک علل افسردگی کنکور و اقدامات لازم برای پیشگیری یا درمان آن بسیار مهم است. با حمایت و تشویق دانش‌آموزان، صحبت کردن و مشاوره صحیح، می‌توان به دانش‌آموزان در درمان استرس و فشار ناشی از آمادگی برای این امتحان مهم کمک کرد.

پیشنهاد مشاوره ای : مقابله با استرس کنکوریها در ماه های پایانی

پیشنهاد ویژه : آرشیو انگیزشی ـ کنکوری

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد افسردگی در سال کنکور

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. اقای افشار ت رو خدا جوابمو بده
    من رفتم بزرگسالان خب اما گفتن بخش‌نامه برای شماها نیومده ک قبلا ترمیم کردین
    باید مجلس بیاد بگه
    بعدم فرداش رفتم ثبت نام کردم تشکیل پرونده دادم اما نگفتم قبلا ترمیم کردم بهشون
    و رفتم آموزش‌وپرورش هم پرسیدم
    گفتم قضیه اش چیه
    گفت این مصوبه فقط برای دیماه بودع و برای خرداد قابل اعتبار نیس
    گفتم مگه میشه
    گفت اره اموزش پرورش عجله ای مصوبه داده بیرون و نمیشه
    حالا ت برو تشکیل پرونده بده و تعهد بده ک اگر نشد بحثی نباشه توش

    اقای افشار نگرانم خیلی معدلم کمه
    من ثبت نام کردم میترسم برام کارت صادر نکنن؟

  2. سلام وقت بخیر من یازدهمم دفترچه کنکور را نگاه کردم روانشناسی فرهنگیان ندیدم یک رشته بود به عنوان رشته بود آموزش دانش آموزان با نیاز های ویژه
    روانشناسی در کدام استانها فرهنگیان داره ؟چون بومی میخواد من سال بعد استانم‌ را عوض کنم میشه یا باید از دهم تغییر استان میدادم؟
    پس باید چکار کنم ؟ قزوین روانشناسی فرهنگیان نداره
    من چطور از سهمیه بومی استفاده کنم برای دوازدهم برم ؟

    1. سلام
      من اطلاع ندارم فرهنگیان برای چه شهری امسال چه رشته ای میاره
      روانشناسی هم ندارند و علوم تربیتی و مشوره دارند

  3. سلام،استاد.وقتتون بخیر.برای بچه های نظام سالی-واحدی که بخواهند ترمیم معدل کنند،“مهلت ثبت نام از کی تا کی هست؟“بعضیها میگن هنوز بخشنامه برای ترمیم معدل خرداد نیامده،پس ثبت نام نمیکنند؟باتشکر

  4. استاد سلام خواهش میکنم ازتون جواب بدین
    استاد من سال سوم کنکورم هست.سال اول رتبه م 15000شد
    سال 1401 رتبه م 6000
    و امسال کنکور دی رو متوسط دادم
    اما از بعد کنکور 1400 دچار یه بجران شدیییید شدم ک 80 درصد انرژی و تایمم رو میگیره و من فقط 20 درصد دارم برای کنکورم وقت میذارم
    الان فکر کنم 2 ساله ک افسرگی شدید دارم و هیچ جوره نمیتونم از این بدبختی خلاص بشم.دو کنکور اخیر رو هم ب این دلیل از دست دادم اما باز دوباره داره تکرار میشه.دانش امور متوسطی هستم و همه درسا رو تموم کردم و اصلا مطلب نخوانده ندارم.اما الان باز عقب کشیدم.درس نمیخونم.کم توانترین شدم.تمام دنیا رو سرم خراب شده چون نمیتونم خودمو ار این منجلاب بکشم بیرون و ایندم داره نابود میشه.خواهش میکنم لطفااااااااااااا کمکم کنید من خیلی نیاز دارم و نمیدونم چ باید بکنم

  5. سلام.ایا زمین شناسی هم جزو دروس نهاییه و باید امتحانش بدیم؟من نظام جدیدم اما امروز که برنامه امتحانات رو دیدم 21م امتحان زمین شناسی بود.و اینکه قبلا گفته بودن فقط برای نظام قدیمی هاست چون زمین شناسی برای اونا درس نهاییه ن ما.این درسته؟

  6. سلام اقای افشار وقت شما بخیر.من میخواستم از همین امروز شروع کنم و برای امتحانات نهایی هر روز 2 ساعت بخونم.اگر فقط خود کتاب درسی را بخوانم برای اون 6 کتاب (منظورم عمومی ها و سلامت و هویت) کفایت میکنه؟یا برای هرکدام کتاب تشریحی تهیه کنم؟تو رو خدا جواب بدین ایا سطح سوالات تشریحی که در دی ماه برگزار شد با سال های گذشته فرقی کرده بود؟لازمه بیشتر از کتاب درسی روشون وقت بذارم؟

    1. ادبیات و عربی و زبان در اولویت باشه
      سلامت و هویت حفظی هستند و مطالعه شان از الان واجب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا