مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیمشاوره صوتی

چگونه انگیزه ی خودمان را برای درس خواندن بیشتر کنیم؟

راهکار های جلوگیری از بی انگیزگی در هنگام مطالعه کنکور

قطعا برای هر داوطلبی، پیش می آید که روزی حال و حوصله ی درس خواندن را نداشته باشد و از آن فرار کند.این مسئله ممکن است در هر بازه ی زمانی اتفاق بیافتد و در این مواقع اینکه چگون انگیزه خودمان را برای درس خواندن بیشتر کنیم.

بیشتر این مسئله برای داوطلب کنکور در اوایل دوره ی شروع  مطالعه و شروع سریع کنکور پیش می آید، حتی گاهی در اواخر دوره ، یعنی دوران جمع بندی نیز ممکن است فرار از درس و بی انگیزگی حاصل شود.

علت های  بی انگیزگی داوطلبان کنکور در ماه های اول مطالعه

بیشتر داوطلبانی که در ماه های اول درس را نوسانی می خوانند و بی انگیزه هستند به این علت است که به مسائلی توجه می کنند که نباید در حال حاضر درگیر آن ها شوند ، پس دچار حواس پرتی می شوند.

علت اول) این مسائل می توانند درسی باشند

به طور مثال داوطلب درگیر این می شود که چه دانشگاهی باید  قبول شوم؟ برای قبولی در این رشته چه ترازی باید بگیرم؟چقدر مرور کنم؟ و از این قبیل درگیری های ذهنی که برای اوایل دوره ی مطالعه ضروری نیستند.

داوطلب باید تلاش کند مطالب درسی را خرد و کوچک کند.یعنی بجای آن که برنامه ریزی به صورت بلند مدت مثلا در ماه و یا هفته داشته باشد، کوتاه مدت برنامه ریزی نماید؛ به طور مثال روزانه برنامه ریزی کند که از ساعت 9 تا ساعت 11 این حجم از درسی را تمام می کنم؛ و بعد از اتمام آن برای خود پاداش قرار دهد مثلا گوش دادن به موسیقی،استفاده از اینترنت؛صحبت با یک دوست و …

علت دوم) این مسائل می توانند غیر درسی نیز باشند

مسائل غیر درسی باعث درگیری ذهنی داوطلب و در نتیجه بی انگیزگی او برای خواندن کنکور می شود.در این قبیل از درگیری ها ، داوطلب باید ببیند، اگر اقدام و تلاش او برای حل مشکل سودمند است پس نقش خود را ایفا کند ؛ اگر خیر تلاش او فایده ای ندارد ، به طور مثال یکی از اعضای خانواده بیمار و در بیمارستان بستری است؛ در این گونه از مسائل داوطلب نمی تواند مشکلی را حل نماید پس باید از حاشیه ی مخرب آن نیز خارج شود.

نکته:در ماه های اول دوره ی مطالعه ، داوطلب هر چه کمتر بخواند برگشت برای او در آینده سخت تر می شود.

علت های بی انگیزگی داوطلبان در اواخر دوره ی مطالعه کنکور

در اواخر دوره ی مطالعه نیز ممکن است داوطلبان دچار ناامیدی و مقایسه ی بیخود شوند ؛ که باعث بی انگیزگی آن ها می شود و روند جمع بندی کنکور خراب میکند. داوطلب در این دوره ی زمانی با خود فکر می کند چون نسبت به دیگران خیلی عقب است پس دیگر خواندن او فایده ندارد. در این دوران سیستم جزا و پاداش نیز باید با وقفه ی کمتری نیز باشد؛ چون که انگیزه کمتر است حتما باید این سیستم بیشتر مدیریت داشته باشد.

راه حل هایی برای حل مشکلات بی انگیزگی داوطلبان کنکور

راه حل اول) قاعده ی درس خواندن برای انگیزه

داوطلب کنکوری باید از درس خواندن خود قاعده بسازد.یعنی به طور مثال بگوید من دارم درس می خوانم تا در آینده دکتر و یا مهندس بشوم…یا به خود بگوید من گذشته ی یک پایه گذار کارخانه هستم…یعنی داوطلب درس خواندن خود را حساس کند و بگوید اگر کم بخوانم و یا تنبلی کنم از ایده آل ذهن خود فاصله می گیرم.

حتی داوطلب می تواند برای روزی که حوصله ندارد با رعایت اصول برنامه ریزی کنکور ،برنامه ریزی کند که درسی را که دوست دارد حتی با حجم کمتر بخواند ولی از مطالعه بلند نشود و به این فکر کند که به آینده ی خود خسارات جبران ناپذیری وارد ننماید.

به طور مثال فردی که سیگار گشیدن را با یک نخ شروع می کند؛ با خود فکر می کند در همان لحظه با این یک نخ، آسیبی به او وارد نمی شود اما همین مسئله زمینه ساز اعتیاد او به سیگار در آینده می شود و در آن زمان آسیبی جدی ای به سلامتی و زیبایی همان شخص وارد می شود.

راه حل دوم) انگیزه ایجاد کردن برای درس خواندن

داوطلب برای خود اهداف و موفقیت خاصی را تعیین کند.مثلا داوطلبی با خود بگوید من دوست دارم فلان دانشگاه قبول شوم و چون در سال یازدهم توانستم با تلاش معدل بالا بگیرم؛ پس الان نیز با تلاش می توانم.

گاهی ایجاد انگیزه از روی خودخواهی نیست و بخاطر دیگران نیز می تواند باشد.به طور مثال برای خوشحال کردن پدر و مادر و یا کمک رساندن به مردم شهرخود….

ایجاد انگیزه یعنی: وجود انگیزه هایی که از قبل نیز وجود داشته مثل یادآوری نمره ی بالا در درس ریاضی…گاهی می توانیم به افرادی که از خودمان پایین تر هستند نیز نگاه کنیم.(سازمان دهی به افکار ذهن) مطالب انگیزشی کنکور نیز میتوانند جرقه ی موقتی برای شروع باشند.

مثلا کسانی که با این که درس نمی خوانند و تلاش خاصی نمی کنند ؛ اما راحت و بدون عذاب وجدان هستند را با خودمان که حتی اگر درس نمی خوانیم جنگ درونی داریم و از این موضوع  ناراضی و نارحت هستیم مقایسه نماییم.

راه حل سوم) داوطلب باید در فواصل کوتاه درس بخواند

این نکته با نکته ای که قبل تر در مورد این که داوطلب باید از مطالعه بلند نشود ذکر نمودم ؛ در تناقض نیست! منظور از مطالعه در فواصل کوتاه استراحت نیست!

منظور این است که درس خود را عوض نمایید.اگر ساعت ها روی یک درس خاصی تمرکز کنید مغز شما خسته و تمرکزتان ضعیف تر می شود.

تنوع دروس در مطالعه باعث می شود خستگی و یکنواختی ذهن شما کمتر شود.داوطلب می تواند درس خاصی را در یک روز هم صبح بخواند و بعد از آن دروس دیگر را مطالعه نماید و شب دوباره به همان درس ادامه دهد تا کارایی مطالعه ی او و تمرکز حواس و کیفیت مطالعه بالا برود.

نکته:داوطلب برای برنامه ریزی مطالعه ی خود ، حتما باید اهدافی که قابل دسترسی هستند را تعیین کند.یعنی برنامه ریزی ای نکند که ساعت مطالعه ی بسیار بالاو تست های سخت دارد؛ در عوض با یک برنامه ریزی نرمال پیش برود که قابل دسترسی است.

راه حل چهارم) رقابت با دستان برای انگیزه مطالعه

داوطلب می تواند برای خود دوست فرضی داشته باشد و با او رقابت کند.حتی می تواند با عملکرد خود در بازه ی زمانی قبلی نیز رقابت کند.به طور مثال با خود بگوید در هفته ی قبل کمترین زمان مطالعه ی من سه ساعت بوده است این هفته یک پله بهترش می کنم…و هفته های ی بعدی نیز باز خود را بسنجد و باز یک پله بهتر شود و همان طور خود را هر هفته مقایسه و بهتر نماید.

در مطلب افزایش ساعت مطالعه نیز تاکید کردیم بهبود عملکرد باید مرحله به مرحله پیش برود.

راه حل پنجم) از رقبای خور غول نسازید!

گاهی برخی از داوطلبان دیگری هستند که از رقیب خود به اصطلاح غول درست می کنند.یعنی فکر می کنند رقیبان آن ها کسانی هستند که اصلا اشتباه نمی کنند و یا نقاط ضعفی ندارند، و هر چقدر هم تلاش کنند نمی توانند به رقیبان خود برسند…

داوطلبان عزیز باید این را بدانید که هر داوطلبی ممکن است دچار افت و خیز شود حتی رقیب های گرامی شما! اما تفاوت در این است که آن ها در هنگام افت و در زمانی که حوصله ی خواندن ندارند شروع می کنند به تهیه ی لیستی از درس های نگران کننده ی خود… و در مقابل آن ها کار هایی که کمک شان می کنند که صرفا یک گام مثبتی بردارند (در این شرایط نتیجه گرا نیستند!) را تعیین می کنند. فکر می کنند که برای این که از ناامیدی بیرون بیایند فقط به یک چتر نجات نیازمندند.

به طور مثال مانند شخصی که صدایش می گیرد و می داند اگر ادویه زیاد مصرف کند، شرایط بدتر می شود.

گاهی برخی از داوطلبان در ساعتی از روز که به اصطلاح خودشان تمام شده است مثلا ساعت 6 به این فکر می کنند که الان برای خواندن دیر است و کلا امروز را از دست داده اند ؛ در صورتی که اگر همان لحظه شروع به مطالعه کنند علاوه بر این که روز مرده ی خود را زنده کرده اند؛ فردای آن روز را نیز با انگیزه ی بیشتر شروع خواهند کرد.

نتیجه گیری پایانی

در آخر فراموش نکنید نا امید شدن یکی از اشتباهات مهلک در سال کنکور است،داوطلبان کنکوری عزیز، برای رفع مشکل بی انگیزی خود ، به صورت کوتاه مدت شروع کنید و دنبال نتیجه نباشید ؛ تمام مشکلات بی انگیزی خود را اولویت بندی کنید و سریع ترین مسیر را برگزینید.

مثلا اگر در درسی  مشکل داشتید و کلاس مربوط به آن درس تشکیل نشد،هم می توانید به دنبال کلاس هایی مشابه آن با رعایت نکات مهم در انتخاب کلاس کنکور، در شهری دورتر بگردید و یا از کتاب تست و یا فیلم آموزشی کنکور استفاده نمایید.

در این صورت باید سریع به صورت عمل گرا اقدام کنید و سریع ترین روش را نیز انتخاب نمایید.مثلا  ممکن است امکان رفتن به شهر دورتر در حال حاضر وجود نداشته باشد، پس هر به سراغ گزینه ی تهیه ی کتاب و یا فیلم  آموزشی بشتابید.

نکته: داوطلبان باید در زمان افت خود ؛ عمل گرا اقدام کنند و این را بدانند هیچ افتی به یکباره حل نمی شود و نیازمند زمان است پس باید کمی صبر کنند و نتیجه ی دلخواه خود را در ذهن شان تجسم کنند(خیال پردازی یعنی قبل از عمل نتیجه ی دلخواه را تجسم کردن… اما اگر در حین عملگرایی و تلاش، نتیجه ی دلخواه را تجسم کنید دیگر خیال پردازی نیست!)

مشاوره پیشنهادی : افزایش انگیزه هفته های آخر کنکور

فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد بی انگیزگی کنکور

دانلود فایل صوتی

نوشته های مشابه

38 دیدگاه

  1. سلام استاد خسته نباشید
    استاد کنکور تجربی نظام قدیم ۹۷ و ۹۸ در یک سطح بودن؟؟

  2. سلام استاد…من همیشه دنبال انگیزه بیرونی بودم و هستم…هیچ وقت سعی نکردم این انگیزه رو بوجود بیارم…کنکور99چهارمین کنکورمه…پایه درسیم ضعیفه ..و شروع صفرم…سه ساال کنکور تجربی دادم و امسال کنکور انسانی نظام جدید شرکت کردم…دانشگاه فرهنگیان میخوام…و امسال آخرین سالیه که میتونم برای فرهنگیان کنکور شرکت کنم…و آخرین کنکوریه که میتونم شرکت کنم چون خانوادم دیگه بهم اجازه نمیدن کنکور شرکت کنم…آیا واقعا میشه در این یک ماه رتبه خوبی بیارم و فرهنگیان قبول بشم؟؟استان گلستان شهرستان علی آباد کتول هستم…میدونم راه سختیه و تمام سختی هاشو به جون میخرم…فقط بگید میشه یا نه…ممنون از زحماتتون

    1. در یک ماه هم عالی و درجه یک باشی ، میشه روی کارت حساب باز کرد که رشد کنی و خودت بالا بکشی و …
      همه توان خودت بذار و بهترین خودت باش

  3. سلام خسته نباشید آیا سهمیه ها واسه کنکور 99 هستن یا حذف میشن؟ امروز صبح آخه یه خبرایی بود…

  4. سلام استاد ببخشید وقتی میگید تو 45 روز میشه از صفر خوند و رتبه ی درخور و ابرومندانه اورد یعنی حدودا چه رتبه ای خواهش میکنم حقیقت رو بگید نه انگیزشی واقعا واجبه چون من میخوام الان تصمیم بگیرم که بمونم برا پشت کنکور یا نه رشته ام هم تجربی هست خواهش میکنم راستش رو بگید ممنون

    1. تا وقتی با رتبه کنکور معامله کنی یا طمع میکنی و اسیر مشاورنماهای کنکور میشی و کلی رو دستت خرج می گذارند و …
      و یا اینکه امروز و فردا میکنی و چندین سال میگذره و بازم می بینی هنوز شروع نکردی

  5. سلام استاد کسی که شروع صفر از25تیر هستش..برنامه زیر براش مناسبه؟؟
    از 25تیرتا5مرداد بخونه…6مرداد جمعبندی شناور رو شروع کنه و تا 20مرداد با جنعبندی شناور بیاد جلو…و از21تا29مرداد هرروز بیاد یه دونه آزمون جامع بزنه….روش درستیه؟؟

    1. احتمال هیچ چیز درباره کنکور ایران صفر نیست
      اما خب من در این مورد فکر نمی کنم

  6. سلام استاد یازدهم انسانی هستم
    استاد ازمون های قلم چی حضوریه؟
    به نظرتون ثبت نام کنیم برای ازمون یانه ؟؟
    چون ممکنه بعضی هاش غیر حضوری باشه
    راستش اگ نرم ازمون می ترسم ک نخونم و تابستونم حدر بره .چی کار کنم به نظرتون ؟
    برم ازمون چه حضوری چه غیر حضوری؟
    یا بشینم خودم بخونم؟؟

  7. سلام خسته نباشید.
    به نظرتون چیکار کنم که درسامو به روز بعد موکول نکنم و به خودم نگم که از فردا شروع میکنم؟
    تو این سال تحصیلی که آنلاین بود زیاد خوب نتیجه نگرفتم و آز بچه ها عقب افتادم و انگیزه ندارم به نظرتون چه کنم؟

  8. سلام استاد وقتتون بخیر
    من از ۲۰ تیر شروع کردم البته صفر مطلق نبودم و واقعا حتی یک دقیقه رو هم نمیخام از دست بدم و دارم تلاشمو‌ میکنم.استاد نمیخام معامله کنم ولی هنوزم امیدی هس برای من ک‌ بتونم پزشکی دولتی بیارم یا از این خواب ک فک میکنم شاید بهش برسم بیام بیرون؟؟؟

      1. بله استاد حرف شما درسته
        ولی کلا هیچ احتمالی وجود داره ک من ب خواستم برسم؟؟؟

  9. کسی که امسال چهارمین سال کنکورشه(((((سه سال کنکور تجربی شرکت کرده و امسال کنکور انسانی شرکت کرده)))))…اگر این یک ماهو عالی بخونه آیا اجازه داره کنکور1400شرکت کنه؟؟(((اگر برای کنکور1400بخواد پشت کنکور بمونه میخواهد کنکور تجربی شرکت کند)))…

    1. سلام
      بله
      موافق پشت کنکور ماندن قبل از کنکور نیستم
      اما اگر بجنگی ۳۵ روز اونوقت خیلی چیزا تغییر میکنه

  10. سلام استاد…کسی که واقعا شروع صفریه…درواقع کنکور96/97/98تجربی شرکت کرده و کنکور99انسانی شرکت کرده…در این یک ماه حداقل چه رتبه ای میتونه بدست بیاره…پایه درسی ضعیف و کندخوان

    1. اینکه چه رتبه ای خواهد آورد کسی نمی دونه ولی مسلما در آخر خوب تمام کردن کنکور خیلی به اعتماد به نفسش کمک میکنه

  11. سلام استاد من شروع صفری کنکور99هستم…خوابم خیلی زیاده…اگر بخوام از روش پلکانی استفاده کنم خیلی طول میکشه تا ساعت خوابم تنظیم بشه…مثلا من الان8/30_9بلند میشم…میشه یدفعه ساعت خوابمو از 8/5برسونم به5/30_6 ؟؟

      1. سلام استاد
        برای تست زنی چه منابعی رو پیشنهاد میکنید
        من بین گاج و خیلی سبز و کانون قلم چی گیر کردم هر کس نظر متفاوتی داره

  12. سلام کنکوری انسانی نظام جدیدم…وشروع صفرم….برای اقتصاد وقت نمیکنم همه فصلاشو بخونم…به نظرتون کدوم فصلاش مهمتره؟؟

  13. سلام اقاى افشار
    مىشه در مورد تست زمان دار توضىح بدىن
    و اىنکه لازمه از سال دهم تست زماندار بزنىم؟
    باتشکر

  14. سلام…چهارمین سال کنکورمم گذشت ولی … هیچی به هیچی … من هنوزم همون آدمم … 4 سال همیشه گفتم از فردا … 4سال از بهترین روزای عمرم رفت … ولی من عوض نشدم … از الآنم دارم به کنکور 1400فکر میکنم … دلم نمیخواد یه دانشگاه و رشته خوب حسرت بمونه به دل خودم و پدرو مادرم…چون واقعا پدر و مادرم گناه دارن…دوست دارم خودمو بکوبم و یک انسان جدید از خودم بسازم … دوست دارم بشم مثل دوران راهنمایی و اول دبیرستان که با شور و اشتیاق درس میخوندم…دوران درس خوندن من همون روزا بود…روزای خوبمم همون روزا بود ولی 6سااااااااااال از عمرم به خاطر اهمال کاریم رفت…روزایی که میتونست بهترین دوران عمرم باشه رفت…استاد من از لحاظ روحی واقعا خسته ام…دوست دارم یه فرصت دیگه به خودم بدم…ولی خانوادم دیگه اعتماد ندارن بهم…مامانم میگه تو اگه سال بعدم بمونی دیگه کنکور قبل نمیشی…😢😢😢😢😢

    1. همه چی دست خودت هست
      باید خودت تغییر بخواهی و عالی باشی تا بتونی به موفقیت برسی

  15. استادشبیه سازکنکورتون خیلی عالی بود فقط سطح سوال های عمومی یکم پایین بود

    1. خواهش می کنم
      درست می فرمایید . چون عمومی های کنکور چند سال اخیر هم ساده بودند

  16. سلام استاد . من هروقت برنامه ریزی میکنم و برناممه میریزم سراغ عمل به اون نمیرم برنامم متعادله و میتونم انجام بدم ولی سمت درس نمیرم نمیدونم چیکار کنم همش به خودم میگم از امروز شروع میکنم ولی باز هم مثل قبل میشه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام
      برنامه های سبک تر و کوتاه تر بریز تا تعهد عملی بیشتری روی کارات داشته باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا