مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

احساس نا امیدی ، افسردگی و ضعف در سال کنکور

با حس نا امیدی و افسردگی در سال کنکور چه کنیم؟

احساس نا امیدی و ضعف در سال کنکور

صرف نظر از دلایلی مانند کم کاری‌های گذشته، ترس از آزمون کنکور سراسری، یا مشاهده‌ی افراد عالی با درجه های علمی خوب و یا خیلی از موارد دیگر که باعث رسیدن داوطلب به حس ناامیدی و یأس می شود، می‌بایست گفت که منشأ این احساس  بیشتر از مطالعات و کارهای آکادمیک کنکور سراسری به مسائل روحی و روانی خودِ فرد باز می‌گردد.

برای بهبود مطالعه در سال آخرشما نیاز به یک روش مطالعه برای سال دوازدهم خود دارید. با انتخاب روش صحیح به موفقیت خود کمک خواهید کرد.

آیا افرادی که دیرتر به فکر برنامه‌ریزی برای کنکور افتاده‌اند حتما شکست خواهند خورد؟

خیر. با اینکه مهمترین کار برنامه ریزی برای کنکور است اما باید توجه داشته باشید که اگر شما از سال دهم برنامه ریزی می‌کردید زمان بیشتری برای مطالعه داشتید. اما اکنون می‌توانید شانس خود را برای موفقیت افزایش دهید.

با گذشت زمان، احساس نا امیدی و ضعفی در داوطلب به وجود آمده و او را به این فکر که ” ای کاش از قبل مطالعه کرده بودم و از تابستان شروع می‌کردم “ می‌اندازد و یا گفته‌های دیگران نیز که بر این باورند برای عالی بودن می‌بایست از سال دهم مطالعه را آغاز می‌کردید نشأت می‌گیرد.

باید به این دسته از افراد گفت که نه تنها اکنون زمان نامناسبی نیست بلکه بهترین زمان برای آغاز کردن است. هیچ وقت برای شروع دیر نیست. اگر شما مطابق برنامه خود پیش بروید حتما در کنکور سراسری موفق خواهید شد.

شما نیاز دارید که حجم درس بیشتری را در زمان کمتری مطالعه کنید. در این مورد  خواندن حجم زیاد درس در زمان کم می‌تواند به شما کمک کند. دقت داشته باشید که شما برای موفقیت در کنکور نیاز به مدیریت کنکور و مدرسه در سال دوازدهم خواهید داشت. زیرا این سال، سالی سرنوشت ساز برای شماست.

برای درک بهتر شرایط کنکور سراسری بهتر است چه کار کنیم؟

برای مطالعه‌ی کنکور سراسری می‌بایست در شرایط مطالعه و جو کنکور قرار گرفته تا جدیت آن درک شود. این درست مانند افرادی است که مانور زلزله اجرا می‌کنند اما حس و حال اصلی شرایط زلزله را تا زمانی که در موقعیت آن قرار نگیرند نمی‌توانند به خوبی درک کرد.

تمرکز مهمترین کلید پیشروی دربرنامه ریزی و موفقیت در کنکور است. برای امروز برنامه داشته باش.

فکر به حسرت گذشته تنها نتیجه‌ای که دارد نا امیدی و افسردگی است که باعث می‌شود فرد ترس و استرس آینده را بر روی خود حس کند. به نحوی که مدام بخواهد از آن فرار کند و به اهمال کاری در سال کنکور روی بیاورد.

همچنین عدم تمرکز به زمان حال باعث از بین رفتن آن شده و فرد خود را در آینده ای قرار می دهد که باز افسوس گذشته را می خورد.

به یاد داشته باشید امروز همان فردایی است که دیروز منتظرش بودیم و امروز همان دیروزی است که فردا در آن قرار خواهیم گرفت.

توجه: هنگامی که تمرکز فرد در لحظه ی حال از وی گرفته می‌شود انتخاب‌های خوبی نخواهد داشت. انتخاب‌های ما لحظه ی حال ماست.

چرا باید به خود امیدوار باشیم و به چیز دیگری فکر نکنیم؟

ما آنقدر از نداشته‌هایمان لطمه نخواهیم دید که از انتخاب‌های بد در زمان حال لطمه می‌بینیم. این جمله یعنی اینکه اگر لحظه‌ای را از دست دادیم باز هم انتخابی خواهد بود که یک مسیر را بازکند و در طی آن مسیر بتوان به نقطه‌ی موفقیت رسید. به یاد داشته باشید که بوده‌اند افرادی که در زمان‌های کم و بازه‌های فشرده توانسته‌اند به اوج و موفقیت برسند و حتی رتبه برتر نیز بشوند.

نکته: حسرت گذشته را خوردن بسیار سخت‌تر و بدتر از شکست خوردن است. پس همان چیزی را امروز انجام دهید که می دانید درست و مفید است اگر به طول لحظه ای دچار افت انگیزه میشوید به صفحه ی مطالب انگیزشی کنکور مراجعه کنید.

چرا برای موفقیت در کنکور سراسری به برنامه‌های کوتاه مدت نیاز داریم؟

هدف گذاری کوتاه مدت با کارهای کوچک و در کنار آن عملگرایی، باعث داشتن حس و حال بهتر در فرد می شود. عکس این حالت سرخوردگی و سوق دادن خود به سمت کارهایی مانند خواب است که باعث فراموشی می‌شود. خواب کلا ماهیت فراموشی دارد و فرد برای فرار از مسائل روز به آن پناه می‌برد و به خود نوید فردایی بهتر را بعد از آن می‌دهد در حالی که فرداهای بهتر نه تنها نمی‌آیند بلکه وی امروزش را نیز از دست می‌دهد.

در نهایت نگران نباشید، با توکل بر خدا و برنامه ریزی دقیق حتما موفق خواهید شد. از اینکه مارا همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم.

مشاوره پیشنهادی : اهمال کاری و تنبلی در کنکوریها

ویدیو علیرضا افشار همراه با توضیحات تکمیلی در مورد نا امیدی در سال کنکور

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

25 دیدگاه

  1. استاد ببخشید من ترازم حدود ۷۱۰۰ هست تو قلن چی هدفم اینه تک رقمی بشم از تابستان تا الان متوسط ۸ خوندم بنظرتون میتونم مطالعم را بالا تر ببرم یا بزارم بعد عید؟

  2. سلام استاد من دوزادهمی هستم🙏🏻مدارس ما حضوری شده ولی اجبار نیست . بعضی درسها خودم میخونم بعضی درسها با مدرسه الان شک دارم ک برم مدرسه یا ن؟ میشه راهنمایی کنین 🥺

    1. سلام
      دروسی که دبیرش برای تشریحی درس دادن مناسب هست را برو

      1. سلام وقت بخیر
        من دهم و یازدهم خیلی درس میخوندم و در کل درسم خوب بود و حتی تابستان ده به یازدهم هم درس میخوندم و کلا با درس و غیر حضوری شدن مدارس نه مشکلی داشتم و خیلی راضی بودم … آدم درون گرایی هم هستم اما از تابستان یازدهم به دوازدهم و همچنین از مهر تا الان خیلی کم کار شدم اگه درس بخونم با اجبار هست کلا آدم با برنامه و برنامه ریزی بودم اما الان بی برنامه شدم … مشاور هم دارم … اما کلا نمیتونم مثل قبل درس بخونم و خیلی افت کردم ،به نظرتون برای اینکه از این شرایط دربیام باید چیکار کنم ؟

        1. قدری به پیامدهای کم کاری و نخواندن و … فکر کن
          بعد چند روز فقط شبیه ی کنکوری درسخوان و زرنگ رفتار کن و همه توان خودت بذار که کم نذاری و بهترین خودت باشی

  3. سلام استاد من پشت کنکوریم و دارم برای 1401 میخونم .ولی یه مشکلی دارم وقتی ک یه درسیو نمیرسم بخونم یا بلد نیستم یا خوندم ولی درصد و ترازم بد میاد اولین چیزی ک به ذهنم میاد اینه ک وای! مخم نمیکشه …با این وضع رتبم بدتر از قبل میاد (امسال 3200 بودم) درحالیکه مردم با روحیه مشکلاشونو حل میکنن و پیشرفت میکنن ولی من نمیتونم فکر اینو نکنم ک نشد. راه حلی برای این سراغ دارید؟ عملا دارم زجر میکشم .(البته ماشالا خانواده حمایتگرم تو زجرکش کردنم و یاداوری اینکه من الان هیچی نیستم و یه دیپلم بیکارم ک اگه ترازم هفت هزار نباشه عمرا پزشکی نمیارم
    کم نمیذارن و مرتب بهم روحیه میدن ک جای شکر داره ¦| )

    1. سلام
      زود رنج نباش و حتی اگر درصد و تراز بد هم اومد ادامه بده
      با کمک مشاور عوامل افت تراز یا رشد کم تراز بررسی کن تا راه بیفتی

      https://alirezaafshar.org/%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c/

    2. سلام استاد خواهش میکنم جواب بدین
      من میتونم از الان شروع کنم موفق بشم؟ دنبال رتبه دو رقمی ام پایه ام هم متوسط

  4. استاد با این اوضاع کشور و گرونی و…. سخته
    درسته یکسری از افراد هستن وضع مالی خوبی دارن و حرف های امیدوارکننده ای میزنن ولی واقعیت چیزه دیگریست

    1. گرونی کشور ربطی به اراده برای تغییر فردی داره ولی تمام کننده همت هر فرد است

      1. سلام استاد وقتتون بخیر
        کنکوری ۱۴۰۱ تجربی هستم و تا الان اصلا مطالعه خوبی نداشتم . ولی واقعا الان تصمیم جدی برای شروع کردن دارم و واقعا دیگه نمیخوام زمان از دست بدم. تازه آزمون ثبت نام کردم و الان نمی‌دونم با پایه تقریبا صفر و آزمون هایی که ازشون جا موندم و کلی فیلم عقب افتاده از دو کلاس آنلاین ریاضی و شیمی که شرکت کردم ، چطور و به چه شکل شروع کنم ؟ خیلی استرس دارم ، خواهش میکنم راهنماییم کنید که آیا میشه تو این فرصت باقی مونده تا کنکور به رشته های خوب و تاپ فکر کرد؟ و اینکه میشه حجم درسا رو تموم کرد؟ استاد خیلی سردرگم شدم و انگیزم رو هم از دست دادم و از طرفی هم نمی‌دونم چجوری و از کجا شروع کنم
        خواهش میکنم اگه امکانش هست راهنماییم کنید . متشکرم.

        1. سلام
          به تلاش خوب فکر کن و عالی باش و محکم بخوان
          اگر بهترین خودت باشی موفق میشی حتما

  5. سلام استاد کسی که تا الان درست نخونده خیلی کم دهم و حتی از برنامه مدرسه دوازدهمم عقب افتاده چیکار کنه لطفا بهم جواب بدین ✨❤️چ برنامه ای بریزه

    1. سلام
      فرصت جبران هست
      فقط پراکنده خوانی نکن
      برای هر درس بدون اولویت کار چیه و به اون سمت برو
      همه عقب ماندگی ها نمیشه باهم راه انداخت و پیش برد

  6. سلام .استاد وقت بخیر به نظرتون برای رتبه ی خوب اوردن یه دانش اموز متوسط چند بار خوندن و مرور کردن یه کتاب کار نیاز هست

  7. سال کنکور هر چی بد بختی و ضعف و کمبود وشکست گذشته،حرف هایی که باید در گذشته میزدیم…. هست میاد سراغ ادم،اینهمه فشار..چطوری ذهنمون رو از افکار مششغول و فراوان ،منفی پاک کنیم؟؟

    1. سلام
      عالی بخوان . سابقه خوب بساز
      درس هات بیار جلو . انگیزه هم میاد سمتت

  8. سلام دکتر حالتون خوبه
    بنده مباحث کنکور انسانی دسته پاشکسته خوندم ادبیات صفر نیستم عربی صفر نیستم عروض صفر نیست اگه شروع از صفر داشته باشم از فردا
    میتونم حداقل‌ ۳۰۰۰ بیام برا فرهنگیان اصلا مورد داشتیم که از اول دی شروع از صفر باشه و فرهنگیان قبول بشه
    ممنون میشم اگه پاسخ بدید

    1. سلام
      عربی تجزیه اسم و فعل
      ادبیات هم درس به درس روی قرابت و لغات کار کن و فعلا روی املا و زبان فارسی و تاریخ ادبیات نیا

  9. سلام دکتر صفر صفر نیستم رشته ام انسانی فارغ هستم
    اگه از فردا به طور جدی شروع کنم روزی ۱۰ ساعت ممکن زیر ۲۰۰۰ هزار بیام

    1. سلام
      عالی بخوان
      دینی و جامعه شناسی و تاریخ و جغرافیا کار نکن و روی دروس اساسی تر بیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا