مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیروانشناختیمشاوره صوتیمقالات

کنکور مجدد سن بالا ها ، شاغلین و متاهلین

چگونه بعد از چندسال دوری از درس رتبه برتر کنکور شویم ؟

کنکور مجدد سن بالا ها ، شاغلین و متاهلین بعد از چند سال

در چند سال اخیر استقبال افراد متأهل ، شاغل یا دانشجو برای کنکور مجدد خصوصاً در رشته های پر طرفدار و پر ترافیک تجربی مثل پزشکی ، دندون ، دارو و… زیاد شده است. اما تعداد کمی از این افراد به هدف خودشان می رسند یا حتی مسیر کنکور را تا انتها پیش می برند. جدای از انتخاب نظام قدیم یا جدید برای این دسته از عزیزان در کنکور ۹۹ ، شما دوست عزیز باید مثل یک دانش آموز پر شوق و اشتیاق ۱۸ ساله درس بخوانی .

مشکل اصلی این افراد برای کنکور مجدد پس از دوری از درس کجاست ؟

این افراد چون متأهل هستند و همسر و فرزند دارند یا شاغل و دانشجو هستند تمام تمرکز و زمانشان در اختیار درس نیست.

بعضی از این افراد میگن فقط زمانی که همسرشان منزل نیست میتوانند درس بخونن یا در شغل های پروژه ای به حدی وقت فرد پر می شود که حتی یک هفته تا 10 روز هیچ مطالعه ای نمیتوانند داشته باشند.

آیا درست است که بعضی از این افراد می گویند اگر در کنکور قبول هم نشوم اتفاقی نمی افتد و شانس خود را امتحان میکنم به عبارت دیگر اگر قبول شدم چه بهتر اگر هم نشدم که چیزی از دست ندادم ؟

آیا افراد شاغل شانس قبولی در کنکور را دارند؟

کنکور سال های اخیر به ویژه در رشته تجربی به گونه ای نیست که فرد به اندازه تلاشش جواب بگیرد ، بلکه به علت تعداد بالای شرکت کنندگان و ظرفیت محدود رشته های پرطرفدار کنکور حتی ریسک قبول شدن برای دوازدهمی ها هم بالاست چه برسه به افرادی که چندین سال دور بوده اند و علاوه بر درس خواندن ، دغدغه های دیگری هم دارند و تلاش کردن به تنهایی کافی نیست. اما مهمترین اصل موفقیت برنامه ریزی کنکور است.

آیا ضرب المثل «سنگ مفت ، گنجشک مفت» که خیلی از این افراد به کار میبرند در رابطه با کنکور هم صدق می کند؟

باید گفت خیر. هزینه تهیه کتاب ، رفتن به کلاس و آزمون آزمایشی ، مشاور گرفتن و از دست دادن یک یا دو سال از عمر آنقدر بالاست که استفاده از این ضرب المثل در رابطه با کنکور صحیح نیست.

گاهی این افراد چندین ماه با آزمون و خطا استارت کنکور را می زنند اما یا وسط راه کم می آورند و پشیمان می شوند یا زمانشان به اتمام می رسد و حتی گاهی با مخالفت اعضای خانواده مواجه شده و دلسرد می شوند و تنها چیزی که برایشان باقی می ماند اتلاف وقت و هزینه های بالاست و لاغیر.

پیشنهاد ما به افراد دانشجو، شاغل و متاهل برای کنکور چیست ؟

کسی که بعد از سال ها دوری قصد شرکت در کنکور را دارد 2-3 ماه را آزمایشی بخواند اگر توانایی و انگیزه ادامه دادن داشت ، مسیر کنکور را تا آخر طی کند اما اگر نتوانست هم نباید ناراحت شود چون اولاً بعداً حسرت نمی خورد که چرا یک بار دیگر شانس خودش را امتحان نکرد ثانیاً از اتلاف وقت و هزینه های بیشتر جلوگیری می شود.

مشکلات شرکت در کنکور برای شاغلین ، دانشجویان و متاهلین

اکثر این افراد فکر می کنند کمبود وقت تنها مشکلی است که با آن رو به رو هستند اما علاوه بر کمبود وقت می توان گفت با مشکلات زیر هم رو به رو می شوند :

1-ترس : این افراد چون چندین سال از درس خواندن دور بوده اند ترس زیادی دارند و این ترس باعث می شود که مطالب درسی را کش دهند با نیت اینکه بیشتر وقت بگذارم تا کامل یاد بگیرم .

2-تعدد منابع : این افراد مدام منابع خودشان را عوض می کنند و فکر می کنند که منابع خیلی با هم تفاوت دارند و قرار است که این منابع باعث معجزه شوند.

3-تفاوت کنکور قدیم و جدید : فرق کنکورهای اخیر با دهه 80 و قبل تر.

4-اصولی نخواندن دروس : مثلاً نداشتن تست پوششی ، مرورهای درست ، رعایت نکردن پیش نیازها و مکمل ها . که در این زمینه می توانند از سایت و کانال ما استفاده کنند و از مقاله ی راه و روش تست زنی اصولی کنکور استفاده کنید.

5-و در اخر مشکل وقت : این افراد معمولا نسبت به پشت کنکوری ها و کنکوری های سال دوازدهم وقت کمتری دارند و اگر زمان خود را مدیریت نکنند زمان خاصی برای درس خواندن باقی نمی ماند.

اگر در این مسیر پر فراز و نشیب نیاز به یک همراه و مشاور با تجربه نیاز داشتید می توانید از صفحه ی درخواست مشاوره کنکور اقدام فرمایید تا مستقیم با استاد علیرضا افشار در ارتباط باشید.

مشاوره پیشنهادی : تغییر نظام کنکور از قدیم به جدید

فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد کنکور مجدد بعد از سالها برای شاغلین، دانشجویان و…

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. فایل صوتی بسیار خوبی بود و نکات بسیار مهم و حائز اهمیتی رو گفتند
    من ۲۳ سالم دارم و الان کارگر ساده هستم
    امیدوارم بتونم کاری کنم که مثل دیگه گذشته شرمنده خودم نشم

  2. خیلی نا امید کننده بود ماسراغ تایپیک میایم که انگیزم ن بیشتر بشه نه اینکه بگین قبولی برای دوازدهمی ها هم سخته چه برسه به شما اول که ما تجربه بیشتری داریم دوم مدرسه و امتحانهای بیخودی و درسهایی که تو کنکور نمیاد رو نداریم مثلا الان دوازدهمی ها باید عمومی بخونن اما ما تمرکز میکنیم رو اختصاصی بیش از ده نفر رو میشناسم فقط در شهر خودم با سن بالای 30 سال پزشکی آوردن تو یک سال پس بهتره یه مقدار متن رو اصلاح کنید و انگیزه بدین

    1. هر کسی با هر سن و شرایط و پایه درسی هفت ماه برای کنکور تلاش کنه موفق میشه
      این اعتقاد منه که برای کنکور ۱۴۰۲ خیلی ها دیر شروع کردن و برای همین تازه الان استارته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا