مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

چگونه برای امتحان نهایی دوازدهم و کنکور همزمان درس بخوانیم؟

موفقیت در امتحان نهایی در سال کنکور

یکی از سؤالات بسیار مهمی که ذهن دانش‌آموزان کنکوری را به خود مشغول می‌کند این است که در ایام کنکور چگونه برای امتحانات نهایی آماده شویم، درحالی‌که از کنکور عقب نمانیم. در این مقاله از مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار قصد داریم تا بهترین اقداماتی که در زمان امتحانات نهایی به شما کمک می‌کند تا از برنامه‌ریزی کنکور جا نمانید بررسی کنیم.

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در هنگام امتحانات نهایی

اولین نکته این است که امتحانات نهایی بین سه الی چهار هفته برگزار می‌شود که امسال مشاهده می‌کنیم به 4 هفته نیز کشیده شده است. یعنی یک فاصله زیادی بین امتحانات است و تنها ده روز با کنکور سراسری فاصله دارد. در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که اگر دانش‌آموزان ازقبل برای جمع‌بندی مباحث برنامه‌ریزی نکرده باشند، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند در 10 روز باقی‌مانده به کنکور، جمع‌بندی انجام دهند.

جمع‌بندی و آزمون جامع را نادیده نگیرید

حتماً در زمان امتحانات نهایی روی یک آزمون جامع برنامه‌ریزی کرده و آن را کار کنند. آزمون جامع کنکورهای قبل در سال‌های مختلف می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نکته دیگر فرجه امتحانات است. پیشنهاد مشاوران این است که در امتحاناتی که فرجه آن‌ها بیشتر از دو روز یا دو روز و نیم است، حتماً یک آزمون جامع در آنجا قرار دهید. با این کار می‌توانید در بین امتحانات چند آزمون جامع انجام داد. هرچند بعضی از دانش‌آموزان از قبل از امتحانات به فکر بوده‌اند و آزمون‌های جامع را از قبل شروع کرده‌اند. این دانش‌آموزان می‌توانند روی آزمون‌های جامع تألیفی تمرکز کنند.

مؤسسات بدون درنظرگرفتن وضعیت محصلین و اینکه امتحانات نهایی در خرداد واقع شده است، آزمون‌های جامع را در دوهفته اول خرداد قرار می‌دهند. از این لحاظ تفاوتی بین فارغ‌التحصیلان یا به عبارتی پشت‌کنکوری‌ها با دانش‌آموزان محصل وجود ندارد.

پس اولین نکته این باشد که آزمون جامع را فراموش نکنیم.

چرا انجام آزمون‌ها جامع برای ما اهمیت دارد؟

عدم توجه به آزمون‌های جامع باعث می‌شود تا تعداد آزمون‌های جامعی که دانش‌آموزان می‌توانند در آن شرکت کنند کم شود. اگر تعداد آنها کم‌تر از میزان مدنظر باشد، باعث می‌شود دید کلی دقیق به کنکور نداشته باشد. در چنین شرایطی این دانش‌آموز نمی‌تواند در جلسه کنکور به‌خوبی، مدیریت زمان آزمون ، مدیریت استرس و مدیریت انرژی داشته باشد. در نتیجه به آن حد مطلوب از آستانه تحملی که باید دانش‌آموز آمادگی این مسئله را داشته باشد که چهار ساعت پشت‌سرهم به سؤالات پاسخ دهد، نمی‌رسد.

وضعیت انواع دانش‌آموزان در زمان امتحانات نهایی

دانش اموزان در زمان امتحانات نهایی شامل سه گروه هستند:

گروه اول : داوطلبان قوی کنکور

گروه اول دانش‌آموزانی هستند که به‌خوبی مطالعه کرده‌اند، زمان‌بندی درست داشته‌اند، خود را برای کنکور آماده کرده‌اند و در حال حاضر با امتحانات نهایی روبه‌رو هستند. پیشنهاد ما به چنین دانش‌آموزانی که این است که در فرجه هر امتحان، وقت بگذارد و کل مطالب آن درس را دوره کن که شامل تمام مباحث پایه دوازدهم، یازدهم و دهم می‌شود. اما نکته مهم این است که نه به بهانه امتحان شروع به تشریحی خواندن کند، بلکه کاملاً تستی جمع‌بندی را انجام دهد.

به‌عنوان‌مثال شما دانش‌آموزی هستید که در درس زبان مهارت بالایی دارید، می‌توانید جمع‌بندی تک‌درس زبان را در فرجه امتحان انجام دهید و حتی تعدادی تست زبان از سایر رشته‌ها هم حل کنید. می‌توانید در بالاترین حالت دو الی سه تا پک 25 سؤالی آزمون جامع را نیز حل کنید. زمانی که درس انتخابی، درس تخصصی است. در این حالت به سراغ آزمون‌های تک‌درس مثل موج آزمون بروید.

گروه دوم : داوطلبان متوسط

گروه دوم دانش‌آموزانی هستند که حد متوسطی دارند. در این حالت می‌تواند در فرجه امتحان علاوه بر وقتی که برای جمع‌بندی پایه دوازدهم برای درس موردنظر می‌گذارد، مقداری از پایه را نیز جمع‌بندی کنند. به‌عنوان‌مثال هنگامی که دانش‌آموز ریاضی سال دوازدهم را جمع می‌کند، مقداری تابع مثلثات پایه را به همراه تست جمع کند. زمانی که درس زیست کار می‌کند، به بهانه مطالعه بخش زیست گیاهی دوازدهم، مقداری از ژنتیک و گیاهی سال‌های پیش را به آن ربط دهد و جمع‌بندی کند.

گروه سوم : دانش آموزان ضعیف تر

دانش‌آموزان گروه سوم دانش‌آموزانی هستند که از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و حتی در کسب نمره برای آزمون نهایی نیز نگرانی دارند. این گروه از دانش‌آموزان بهتر است در ابتدا شروع به خواندن تشریحی برای امتحان کنند و زمانی که مطالعه تشریحی تمام شد، یک الی دو قسمت از جایی که تشریحی خوانده است را انتخاب کنند و تست‌ها آن بخش‌ها را بزنند. مثلاً درس فیزیک را برای امتحان تشریحی مطالعه کرده‌ایم و یکی دو نمونه از سؤالات نهایی سال‌های پیش را نیز حل کرده‌ایم و دیده‌ایم که وضعیت خوبی داریم و برای پاس کردن امتحان آماده هستیم. حالا می‌توان یک‌فصل مثل فصل حرکت‌شناسی را با تست جمع کنیم. بهتر است آزمون‌های جامع‌ تک‌درس را از سایر رشته‌ها، انتشارات و تألیفی‌ها انتخاب کنیم و انجام دهیم. این مورد بسیار کمک‌کننده است.

هر گروه از دانش‌آموزان باید بهره‌برداری تستی از ایام امتحانات نهایی داشته باشند.

باید به ایام امتحانات اهمیت ویژه‌ای بدهیم

موردی که باید به آن توجه کنیم این است که ایام امتحانات باید جدی گرفته شود. اگر بی‌توجه از این ایام مهم گذر کنیم و به آن فکر کنیم که فقط برای امتحان آماده شویم، تسلطی که در اردیبهشت داشتیم را هرگز در آخر خرداد نخواهیم داشت. درکل دید دانش‌آموز پایه دوازدهم باید دید تستی باشد و تا جایی که می‌تواند برنامه‌ریزی کنکوری صحیح داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر مشاهده کردیم که در زمان امتحان خسته شدیم، یک درس کمکی تست بزنیم تا تنوع ایجاد شود. مثلاً پس از حفظیات شیمی کمی زبان بخوانیم، غرابت معنایی کار کنیم و یا موارد مشابهی که حس بهتری دارند.

یک نکته مهم برای دانش‌آموزان رشته انسانی:

درس اقتصاد و روان‌شناسی، دو درسی است که زنجیره از آنها در پایه دوازدهم وجود ندارد اما بسیار مهم هستند. پس باید در خلال امتحانات حتماً از بین فرجه‌ها قرض بگیریم و برای این دو درس وقت بگذاریم. اما این قرض گرفتن به معنای استفاده از فرجه هر امتحان نیست. قاعدتاً برنامه امتحانات نهایی‌ ایده‌آل هیچ یک از ما نیست اما همه ما به‌درستی می‌دانیم که به کدام درس تسلط بیشتری داریم. می‌توانید از فرجه همین امتحانات حتی به‌اندازه چند ساعت استفاده مفید داشته باشید.

برای دانش‌آموزان گروه اول:

دانش‌آموزان گروه اول ازآنجاکه در درس جلو افتاده‌اند، بهتر است بیشتر روی جمع‌بندی تمرکز کنند تا اینکه تشریحی بخوانند. واقعیت این است که امتحانات تأثیر مثبت دارند. دانش‌آموزی که به‌خوبی برای کنکور آمادگی کسب کرده باشد، حتی نخوانده نیز می‌تواند تا 15 نمره از امتحانات نهایی را کسب کند. در این حالت می‌تواند یکی دو نمونه سؤال برای امتحانات تشریحی حل کند. اما جمع‌بندی در خلال امتحان بسیار مؤثر است.

توصیه علیرضا افشار به دانش‌آموزان عزیز

همه ما می‌دانیم اجراحی نکاتی که مطرح شد، می‌تواند سخت باشد، چراکه 12 سال گذشته به‌صورت تشریحی امتحان داده‌اید و در زمان برگزاری امتحانات نیازی نبود که کار دیگری را انجام دهید. شاید بسیاری از شما هنوز درگیر کلاس‌های کنکور یا نکته و تست باشید. شرایط سخت است و باید چند کار را هم‌زمان پیش ببرید. اما نکته مهم این است که هدف اصلی برای کارکردن در امتحانات نهایی جمع‌کردن مباحث است. بهترین کار این است که پیش از شروع امتحانات نهایی وضعیت خود را به‌درستی ارزیابی کنید و یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. در این صورت می‌توانید با تلاشی که دارید، هم به جمع‌بندی برسید و هم به‌خوبی با امتحانات نهایی کنار بیایید. در آخر آرزو داریم که همگی موفق باشید و بتوانید بهترین خودتان را در این آزمون پیش رو به نمایش بگذارید.

مطلب پیشنهادی: جمع بندی شناور چیست؟ چه فرقی با سایر جمع بندی ها دارد؟

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد علیرضا افشار در مورد موفقیت در امتحان نهایی و کنکور

دانلود ویدیو


نوشته های مشابه

22 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    ببخشید سوال های سنجش بیشتر بری جامعه اماری توصیه میشه یا شباهت به کنکور؟
    یعنی منی که شرکت نکردم رو ازمون های خودم (ماز و گزینه دو) تمرکز کنم و سنجش رو نزنم یا اینکه هرطوری شده حداقل 3 جامع اخرش رو کار کنم؟ ممنون
    فارغ التحصیلم

    1. برای شبیه سازی فضای کنکور
      نه لزوما کیفیت سوال و جامعه آماری

  2. سلام استاد افشار خسته نباشید.
    ببخشید من تجربیم و ریاضی کلا نخوندم و احتمال داره بیفتم خرداد رو .هدفم فرهنگیانه اشکالی نداره شهریور امتحان بدم مشکل ایجاد میکنه؟
    تو این مدت باقیمونده چیا از ریاضی و همینطور زبان بخونم که حداقل صفر نزنم تو کنکور؟
    ممنون از وقتی که میزارید

    1. زبان 8 تست لغته بشین لغات 3 سال رو بخون تو کلوز تست هم ممکنه لغت بیاد گرامر هم اگه رسید کار کنو

  3. سلام استاد آیا میتونم امسال برای دوازدهم ، به مدرسه بجز برای امتحانات با هماهنگی مدرسه نروم و برای آزمون ها و کنکور بخونم ؟ مشکلی که نداره

  4. سلام من یازدهمم میخواستم بدونم تو این خرداد همین یازدهم به جز تشریحی خوندن چجوری میتونم دهم و یازدهم رو به صورت تستی بخونم و و از خودم به نظرتون تو این خرداد چه ازمون هایی رو بگیرم اینو بگم دهم و یازدهم رو در حد عالی خوندم و تست کار کردم و ازمون هم شرکت کردم واسه همین الان تو امتحانای تشریحی وقت اضافه خیلی زیاد میارم و بیست هم میگرم میخواستم هم دهم و یازدهم رو مرور کنم برای ازمون تعیین سطح تیر هم از الان برای خرداد دوازدهم عادت کنم الان شما چی به من صلاح میدونید تو این خرداد انجام بدم ؟؟؟؟؟؟لطفا جواب بدید اگه جوابتون برام مفید باشه امکان داره این یک سال رو با شما ادامه بدم چون مشاور ندارم اصلا کلا این دو سال رو خودم برنامه ریزی کردم و خوندم ولی نمی خوام این یه سال رو اشتباه کنم دوست دارم پزشکی تهران قبول شم یه علت این هم که خرداد حتما میخوام ازمون بدم اینه که مدیریت زمان یکم مشکل دارم میخوام تو این یه ماه انقد ازمون بدم دیگه مشکل مدیریت زمان هم حل بشه اینم بگم از ویدیو هاتون خیلی خوشم میاد به نظرم با تجربه و مسلطید فقط از یه لحاض خیلی ناراحتم میخوان عمومی رو حذف می کنند چون من دو سال وقت گذاشتم و عمومی هام خیلی خوبند معمولا تو ازمونا رتبه کشوری عمومیام زیر 100هست اخه من چه گناهی کردم عمومی رو حذف کنند 😢

    1. سلام
      در خلال امتحان ها فقط تشریحی قوی کار کن
      من فکر نمی کنم عمومی ها حذف کامل بشه از کنکور و با تاثیر مثبت معدل حتما در کنکور باقی خواهند بود و با تاثیر مستقیم هم در نهایی وجود داره و مستقیم روی کنکور اثر میذاره
      پس نگران نباش و محکم بخوان

      در چتتد روز آینده در قالب یک پادکست خیلی مهم و کاربردی بررسی شروع کنکور ۱۴۰۲ خواهم داشت که استفاده کنید خالی از لطف نیست

      1. خیر
        چون درصد شما در آزمون خودش با میانگین کنکور ۱۴۰۰ مقایسه میکنه که مسلما درجه سختی هر درس در سنجش و کنکور سال قبل برابر با هم نیست
        عمدتا به متوسط ها و ضعیف ها رتبه های خیلی داغون میده که واقعی نیست

  5. سلام استاد آیا برای کنکور ۱۴۰۲ ، طرح های کلاس مشاوره فصل تابستان تا بهار سال آینده را میزارین ؟
    خیلی کاربردی بنظر می‌رسن

  6. ممنون فقط یه سوال منظورتون از تشریحی قوی چیه ؟؟؟مثلا من وقتی میخوام واسه امتحان تشریحی بخونم اول یه نمونه سوال حل میکنم ببینم کجا ها یادم رفته بعد یه دور کتاب رو کامل و دقیق میخونم مخصوصا اون جاهایی که احساس میکردم یادم رفته بعد دوباره دو سه تا نمونه سوال حل میکنم تموم میشه یه عالمه وقت اضافه میمونه یعنی منظور از تشریحی قوی اینه که چه کارای دیگه انجام بدم مثلا ؟ یه سوال دیگه اگه من واسه مشاوره خصوصی ثبت نام بکنم هر برنامه ای بدید عمل بکنم چون اراده ام قویه انصافا با توجه به اینکه پایه ام هم خوبه میتونم تک رقمی بیارم ؟ البته میدونم سوال زیاد خوبی نیست ولی بازم پرسیدم 😑😑😑😑

    1. منظور اینه کامل خوانی یعنی همان چیزی که کنکور بهش نیاز داره را در خودت به وجود بیاری و همه جوره به نحوی تلاش کنی تا بتونی خودت برسونی بهش
      اگر عالی باشی از آخر امتحاناتت و از خرداد شروع کنی و مثل خیلی ها دنبال حواشی شروع کنکور و اتفاقتت پیرامون کنکور ۱۴۰۲ و اخبارش نباشی موفقی

  7. سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید از الان میتونیم زیر ۲۰هزار منطقه دو بیاریم تجربی

  8. سلام استاد
    طره کلاس مشاوره تابستان برای بچه های کنکور انسانی کی شروع میشه
    منتظریم?

  9. سلام ببخشید کنکور 1402 اخرین تغییرات چیا هستن؟ سالی 2 بار و عمومی حذف شدن؟ میشه لطفا توضیح کامل بدید ممنون

    1. کنکور ۱۴۰۱ دیگه نداریم ولی کنکور در سال ۱۴۰۲ دوبار برگزار میشه و نیاز نیست بتونی تا تیر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا