مشاوره خصوصی علیرضا افشار
منابع و آزمونمنابع و آزمونویدیو

هنر آزمون دادن (مدیریت آزمون)

بهترین راه افزایش تراز در آزمون چیست

مدیریت آزمون فرآیندی است که طی آن تعداد سوالات صحیح افزایش و زمان پاسخگویی به تست ها کاهش می یابد. در نتیجه باعث افزایش تراز می­شود؛ حتی برای داوطلبان شروع از صفر کنکور99 داشتن مدیریت آزمون باعث افزایش تمرکز آنها بروی مباحث مورد مطالعه و انتخاب شده می شود

در آستانه آزمون های جمع بندی نیمسال اول کنکور برآن شدیم تا امروز در مورد راهکار افزایش تراز از طریق مدیریت زمان و مباحث آزمون با شما صحبت کنیم .مدیریت آزمون توسط شناخت فرد از خود صورت می­گیرد که در این مقاله سعی داریم پیرامون این موضوع بحث کنیم.

استفاده از نمونه سوالات مشابه بودجه بندی آزمون

برای مدیریت آزمون باید از 2 آزمون مشابه که با آزمون پیش ­رو بودجه­ بندی یکسانی دارند استفاده کرد.

1-استفاده از سوالات آزمون ­های آزمایشی مشابه در سال ­های گذشته در روز 4 شنبه

2-استفاده از پیش آزمون ­های سایت ما در روز 5 شنبه

استفاده از سوالات آزمون­های آزمایشی مشابه در سال­های گذشته در روز چهارشنبه

بعد از اتمام بودجه بندی آزمون و مطالعه دروس کنکور این آزمون را در روز 4 شنبه (2 روز قبل از آزمون) بدون در نظر گرفتن زمان، حل می­کنیم. که در این صورت با چند نوع سوال رو به­ رو می­شویم :

الف)سوالاتی که در زمان کم و با اطمینان کامل به آن­ها پاسخ داده ­ایم.

ب)سوالاتی که با صرف زمان زیاد به آن­ها پاسخ داده­ ایم.

ج)سوالاتی که پاسخ نداده ایم.

در کنار سوالات دستۀ (الف) یک علامت تیک قرار می­دهیم. بعد از اتمام آزمون، پاسخنامه این سوالات را بررسی می­کنیم که تجربه نشان داده اکثر این پاسخ­ های صحیح، راه حل صحیح داشته­ اند و شانسی نبوده­ اند. چون فرد تسلط زیادی روی این مباحث داشته است.

سپس چک می­کنیم که این سوالات از چه مباحث و چه فصولی مطرح شده ­اند.

به عنوان مثال در ادبیات فارسی اکثر سوالاتی که فرد به آن­ها پاسخ صحیح داده است مربوط به مبحث قرابت و معنی واژگان بوده است.

در کنار سوالات دستۀ (ب) علامتی نمی­گذاریم اما حواسمان هست که از چه مباحثی مطرح شده­اند.

استفاده از پیش آزمون­ های سایت ما در روز 5 شنبه

روز 5شنبه (1 روز قبل از آزمون) وارد سایت مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار شوید. در قسمت آزمون­ ها یک پیش آزمون که مربوط به آزمون پیش­رو می­باشد و از لحاظ بودجه­ بندی، تعداد و سطح سوالات، زمان پاسخگویی و … با آزمون فردا مطابقت دارد را از خودمان امتحان می­گیریم و تنها به سوالات دستۀ (الف) (سوالاتی که کنارشان تیک زده بودیم) پاسخ می­دهیم (به عنوان مثال مبحث قرابت و معنی واژگان در درس ادبیات)

بخش آزمون های آزمایشی رایگان

بعد از اتمام این سوالات، برای هر درس، مدت زمان پاسخگویی به آن درس را هم یادداشت می­کنیم.

به عنوان مثال درس ادبیات در آزمون شامل 20 سوال می­باشد که زمان پاسخگویی به آن 20 دقیقه می­باشد. و 10 سوال آن متعلق به مبحث قرابت و معنی واژگان می­باشد که جزو سوالات دستۀ (الف) ما می­باشد. و ما در روز 5 شنبه در عرض 7 دقیقه به این سوالات پاسخ داده ایم. پس در واقع برای بقیه سوالات 8 دقیقه زمان باقی می­ماند.

مشاوره پیشنهادی : نقش والدین در موفقیت کنکوریها

در سر جلسه ممکن است با 3 حالت رو به­ رو شویم:

1-در عرض 7 دقیقه به 10 سوال انتخابی ادبیات پاسخ می­دهیم که در این صورت به سراغ درس بعدی می رویم.(به عنوان مثال: درس عربی)

2-در کمتر از 7 دقیقه (به عنوان مثال : 5 دقیقه) به این 10 سوال پاسخ می­دهیم. در این صورت یک نگاه گذرا به سوالات آزمون می ­اندازیم. اگر سوالات بیشتری از این مباحث مطرح شده بود به آن­ها پاسخ می­ دهیم. در غیر این صورت به بقیه سوالات کاری نداریم. در نتیجه این 2 دقیقه را برای مرحلۀ دوم سیو می­کنیم.

3-در عرض 7 دقیقه به کمتر از 10 سوال پاسخ می­دهیم. در واقع باید گفت که سوالات آزمون در این درس از دشواری بالایی برخوردار است و نباید نگران شد. چون شرایط آزمون برای تمامی داوطلبان یکسان است. در این صورت سوالات باقی مانده را به مرحله دوم اختصاص می­ دهیم و بعد از اتمام 7 دقیقه به سراغ درس بعدی می­ رویم و با بقیه سوالات آن درس کاری نداریم.

فواید مدیریت آزمون های آزمایشی

تمامی کارهایی که در مدیریت آزمون انجام می­دهیم در جهت این است که زمان را از دست ندهیم. در واقع ما در مدیریت ازمون، زمان هر درس را به طور کامل در مرحلۀ اول به آن درس اختصاص نمی ­دهیم و تنها به سوالاتی که از قبل تمرین کرده ­ایم پاسخ می­دهیم و این کار باعث افزایش انگیزه در داوطلبان کنکوری می شود .

بعد از اینکه به این سوالات در تمامی دروس پاسخ دادیم برمی­گردیم و به سراغ بقیه سوالات می­رویم و به درسی که سوالاتش قابل پاسخگویی هستند، زمان بیشتری اختصاص می­دهیم.

ما در مدیریت آمون در ابتدا به دروس و مباحثی که در آن­ها تسلط بیشتری داریم و مطالعه با کیفیت داشتیم پاسخ می­ دهیم چون در این صورت علاوه بر ذخیره کردن زمان، انگیزه و هیجان بیشتری برای ادامه آزمون خواهیم داشت.

ایراد پرداختن به تمامی سوالات آزمون در مرحله اول

برخی از مشاوران به اشتباه به داوطلبان توصیه می­کنند که از همان ابتدا، تمامی سوالات را یک دور بررسی کنند و به سوالاتی که در وهله اول قابل پاسخگویی هستند پاسخ دهند و بقیه را به انتهای آزمون موکول کنند.

اما این کار از دید ما کاملاً اشتباه است. چون با درگیر شدن با سوالات دشوار در ابتدای آزمون علاوه بر از دست دادن زمان، دچار دلهره و اضطراب شدیدی می­ شویم و ممکن است آزمون را خراب کنیم.

اما باید توجه داشت که در درس زیست­ شناسی و حفظیات شیمی به علت طرح سوالات ترکیبی، قادر به پیش­بینی و برنامه ­ریزی از قبل نیستیم و نمی­توانیم تخمین بزنیم که به چه سوالاتی در جلسه آزمون پاسخ خواهیم داد. اما در قرابت، ارایه، ریدینگ و…. این کار شدنی می­باشد.

ویدیو توضیحات استاد افشار با موضوع هنر آزمون دادن و رفع مشکل کمبود زمان و استرس سر جلسه

ارزیابی اشکالات بعد از آزمون چکونه است ؟

مشاوره و برنامه ریزی شخصی کنکور متناسب با سطح درسی شما برای همه مقاطع و رشته های تحصیلی مستقیم با استاد افشار ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام در واتسآپ با شماره زیر در ارتباط باشید.WhatsApp

09358960503

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

26 دیدگاه

  1. اگه بشه که فایل ها تونو به صورت mp3بزارید هم خیلی خوب می شه چون وسط فیلم هی وای می سه و باید ۵ دقیقه اضافی به خاطر این فایل ها وقت بذاریم
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام
      تقریبا مشابه هر فیلم در بخش آموزش صوت مشابه وجود داره و تنها فیلم برای بروز بودن و جذابیت بیبشتر قرار داده شده
      بطور مثال از اینجا میتونی ویس مدیریت آزمون کنکور دانلود کنید . (اینجا کلیک کنید)

  2. سلام استاد، عالی بود مرسی ، فقط یه سوال، اگه روی یه بخش تسلط زیادی داشتیم فی المثل دینی و این توانایی رو داریم که در بار اول به بالای 80 درصد برسیم ایا بازم لازمه که بار اول یه تعداد از سوالا رو نزنیم؟

  3. سلام استاد میشه از کرنومتردر جلسه کنکوراصلی استفاده کرد یا جز تخلفات و وسائل ممنوعه کنکوره آخه خیلی راحت تره استفاده ازش تا ساعت مچی؟؟

    1. وسیه الکترونیکی هست و در برخی حوزه ها اجازه ورود نمی دهند . بهتره به ساعت مچی خودت عادت کنی . از این کرنومتردارها

  4. سلام استاد خسته نباشید
    استاد شما میگید با درس روان تر شروع کنید درسی که بهتر بلدین
    استاد من رشته انسانیم دانش اموز خوبیم هستم
    عمومی ترتیب دینی فارسی عربی زبانه هست
    ولی تخصصی با ریاضی اقتصاد فنون عربی سنگین ترین درسا شروع میکنم چرا چون هم انرژی بیشتری دارم و هم خسته نیستم
    بعدش درسایی که راحت تره و روان تره برام
    ایا کار اشتباهیه؟

    1. بحث خستگی در آزمون های های جامع و داشتن انرژی مساله دیگری هست که فقط با حل آزمون های جامع زیاد بدست خواهد آمد
      مهمترین کار شما باید این باشه که تا می توانید تست هایی کم دردسر را از قبل شناسایی کنید تا راحت و سریع از پس حل آنها بر بیایید

  5. سلام استاد ، برای ازمون های جامع کنکور که میدیم واسه جمعبندی شناور
    باید همین روش انجام بدیم ؟

  6. سلام استاد من رتبه برتر کنکور 98 ام و امروز بصورت اتفاقی وارد سایتتون شدم
    با اینکه هیچ وقت با شما جلسه مشاوره نگرفتم یا مشاورم نبودین اما همیشه به ویسایی که تو کانال میدادین با دقت گوش میدادم واز همه بهتر اون کانال پرسش و پاسختون بود(البته هرموقع سوال پرسیدم جواب ندادین،به هرحال سرتون شلوغ بود) و هیچ وقت نشد ازتون تشکر کنم
    الان بهترین موقعیت بود برای تشکر کردن,واقعا ممنون

  7. سلام خسته نباشیدکنکوری 1400 هستم
    شما گفتید که درسی که مسلط ترید رو اول بزنید اما اگه اون درسی که مسلط بودیم سر جلسه کنکور یا ازمون خیلی سخت ازش سوال اومد اونوقت روحیه مون از بین نمیره که همون تسلط مون رو هم خوب نزدیم؟! مثلا من تسلطم زبانه اما امسال میگفتن که زبان از همه سخت تر بوده و خارج از کتاب بوده والا خودم دقیق نمیدونم این رو! به هر حال همون ترتیب دفترچه رو بزنم خوبه؟خیلی ممنونم ازتون

    1. ما اطلاع نداریم کدام درس یا مبحث ازش سخت / ساده سوال طرح خواهند کرد ؛ تنها چیزی که میدونیم اینه که خودمان روی چه مباحثی حرفه ای و قوی تر عمل کردیم و اعتماد به نفس بیشتری داریم

  8. استاد خدا خیرتون بده🌹
    انشالله دست به خاک بزنید طلا شه
    مثل همیشه عالی و کاربردی👍👌

  9. سلام من دوازدهم انسانی ام و هیجی از مدیریت ازمون نمیدونم من درسا رو طبق تسلطم جواب میدم بعد از هر درس چند دقیقه کم میکنم و ۲۰ برای بازگشت عمومی و اختصاصی گذاشتم این روش اشتباهه اگر اره پس باید چه جوری باشه مثلا تو عربی من قواعدو خیلی سریع تر از ترجمه جواب میدم و همیشه اونو اول میزنم یا مثلا تو زبان از چند تا سوال اول که گرامره شرو نمیکنم درسته این جوری

    1. مشکلی نیست
      درسته
      فقط بر همین حسب کارت ادامه بده تا عادت کنی

  10. سلام روز بخیر

    میشه در مورد مدیریت ازمون سر جلسه ۱۴۰۲ به بعد هم توضیح بدید چون دفترچه ها نهایت دو درس ست و نمی تونیم سوالایی که مسلطیم برای هر درس رو که زدیم بریم درس بعدی مثل دفترچه ریاضی و زمین و زیست شناسی بعد حل سوالات مسلط باید چکار کنیم تا مدیریت زمان داشته باشیم بازم ممنون که اینهمه مطالب مفید و بدرد بخور رو در اختیار ما قرار میدید

  11. سلام خسته نباشید ببخشید پس واسه شیمی چیکار کنیم .راستش من درمورد شیمی خیلی سردرگمم اطلاعاتم زیاده ولی نمیتونم درصد خوب بزنم هروقتم بررسی میکنم ی عالمه سوال بوده که بلدبودم و نزدم .چونکه هیچوقت کل سوالات رو نخوندم .الان بنظرتون کل سوالاتو واسه شیمی بخونیم بهتر نیست؟چون سوالاتش بهم ریختس ممکنه اگه بگردی دنبال ی مبحث خاص خیلی سوالا رو نبینی یا ازدستت دربره

    1. سلام
      ی کتاب حفظیات بگیر و اصل تمرکز خودت بذار روی مفاهیم شیمی و تست کنکور و تالیفی از اونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا