مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

مهمترین نکاتی که برای موفقیت در کنکور باید بدانید

نکات لازم که در مورد کنکور سراسری

گاهی داوطلبین سوال می پرسند که آیا اکنون نیز می توان درس خواند؟ حالا که تا کنکور چند ماهی بیشتر نمانده آیا می توان موفق شد؟ موفقیت دو ماهه در کنکور ممکن است؟ و این سوالات تا چند هفته قبل از کنکور ادامه دارد.

برای این که این سوال را جواب بدهم نیاز است توضیح بدهم که مهم نیست چند ماه گذشته یا چند ماه پیش رو دارید. مهم این است که چطور این ماه های مانده را خرج می کنید.

شما وقتی 7 ماه را درس نخوانده اید و حال تنها 5 ماه پیش رو دارید صرفا به این معنا نیست که شما شکست خواهید خورد. بلکه این معنی را می دهد که شما تجربه ی 7 ماه درس نخواندن یا ناقص خواندن را دارید و می توانید با تجربه ی این هفت ماه طوری ماه های باقی مانده را برنامه ریزی کنید که بتوانید بهترین بازدهی را بگیرید. پس به مدت زمان باقی مانده توجه نکنید و تمرکز خودتان را معطوف به مطالعه نگاه دارید.

چرا نباید هیچ درسی را حذف نماییم؟

وقتی زمان کم می شود افراد فکر می کنند که مثلا درسی مانند ادبیات را اگر حذف کنند می توانند به سایر درس ها بهتر و بیشتر برسند اما آیا واقعا اینطور است؟ سوالات ادبیات در کنکور شامل چندین بخش می شود که از میان آن ها ما با قرابت معنایی، واژگان و دستور زبان کار داریم. در تمام کتاب های ادبیات درسی از سال 10 تا 12 تنها مجموعا 40 شعر وجود دارد که ممکن است در کنکور بیاید و مهم هستند. یعنی اگر شما برای مدت 40 روز، روزی یک شعر را کار کنید می توانید خیلی از داوطلبین دیگر سبقت بگیرید. خیلی ها هستند که ادبیات را منفی می زنند یعنی حتی برگه ی سفید هم نمی دهند اما اگر شما بتوانید از این 40 روز درست استفاده کنید می توانید حداقل به 10 سوال پاسخ دهید که همین 10 سوال چیزی حدود 40 درصد ادبیات می شود.

به عبارت دیگر شما با روزی حداکثر 1 ساعت می توانید از داوطلبین دیگر به طور بسیار زیادی سبقت بگیرید. تنها شش هزار نفر از مجموع بیست و هفت هزار داوطلب رشته ی ریاضی توانسته اند ادبیات را حدود 40 درصد بزنند که این آمار در پست میانگین درصد رتبه های 3 رقمی کنکور تجربی ، ریاضی و انسانی 1400 به طور کامل بررسی شده است.همین موضوع در مورد شیمی و ریاضی نیز صدق می کند. یعنی هفتاد و هفت درصد داوطلبین کنکور تجربی شیمی را زیر 10 درصد زده اند. . پس نباید درسی را حذف نمود.

آیا باید همه ی درس های کنکور را کامل بخوانیم؟

بعضی از مباحث ممکن است بسیار طولانی و سخت باشند. اگر شما فرصت کافی برای مطالعه ندارید بهتر از مباحثی را که راحت تر هستند یا به طور قطع از آن ها سوال می آید را به طور خوب مطالعه نمایید. همین مباحث کم در درسی مانند ریاضی می تواند به شما درصد بالای بدهد. اگر در منطقه 3 باشید که همین چند درصد می تواند تاثیر شگفت انگیزی در رتبه ی شما بگذارد.

اگر در انتخاب مباحث راحت تر مشکل دارید از مباحث پیشنهادی در برنامه 50 روزه کنکور استفاده کنید.

روش غلط پیشروی دروس کنکور سراسری

یکی از دلایلی که ما برای مطالعه دروس به صورت صحیح وقت نمی گذاریم به تسلط کامل نداشتن بر می گردد. یعنی ما به موضوعی تسلط کامل نداریم اما به سراغ مطلب بعدی می رویم. این کار شاید در امتحانات پایان ترم به درد بخورد اما در کنکور چنین نیست چرا که در کنکور راه حل نمره ای ندارد.

مورد بعدی این است که ما از مطلبی جا می مانیم و به سراغ مطلب بعدی می رویم. یعنی ما به جای اینکه پیوسته مطالعه کنیم وقتی طی اتفاقی مانند تدریس درس جدید موقعیت مطالعه درس جدید برایمان پیش می آید به سراغ آن می رویم و بخشی از مطالب را نیمه کاره رها می کنیم و دچار نوسان در مطالعه میشویم.

مورد دیگر این است که ما سعی می کنیم مطالبی که اصلا نخوانده ایم را به مطالب خوانده شده تبدیل کنیم که این کاملا غلط است. ما سه نوع مطلب داریم:

  • مطالب خوانده شده
  • مطالب خوانده نشده
  • مطالب ناقص خوانده شده

ما اکثر اوقات سعی می کنیم که مطالبی که نخوانده ایم را تبدیل به خوانده شده کنیم که چنین چیزی عملا غیر ممکن است. چرا که مطالب خوانده نشده تبدیل به خوانده شده نمی شوند بلکه تبدیل به نیمه خوانده شده می شوند و از آن طرف مطالب نیمه خوانده شده از ذهن پاک می شوند چون تست زنی کنکور به روش رتبه های برتر به درستی انجام نشده است. به همین علت هیچ تفاوتی ندارد. اما اگر ما سعی کنیم که مطالب نیمه خوانده شده را کاملا مطالعه کنیم خیلی دست آورد بهتری خواهد داشت.

شخصی سازی برنامه ریزی کنکور یعنی چه؟

چیزی که می تواند تمایز بین یک انسان موفق و یک انسان نا موفق باشد همین شخصی سازی است. یعنی هرکسی نسخه ی مخصوص خودش را دارد. یعنی ممکن است درسی که خوانده از  آزمون آزمایشی جلوتر یا عقب تر باشد. یا از هزاران جا بشنود که فلان منبع، منبع خوبیست. در این جور مواقع داوطلب گیج می شود. اما اگر بتواند برنامه و منابع خود را شخصی سازی کند تا حد زیادی می تواند نتیجه ی بهتری کسب کند. شخصی سازی منابع یعنی نسبت به مباحثی که در مدرسه خوانده ایم تست زنی کنیم و بعد از اینکه مباحث را کامل متوجه شدیم سراغ مباحث بعدی برویم.

اگر در شخصی سازی برنامه مشکل دارید میتوانید از پست شخصی سازی برنامه ریزی و منابع کنکور نیمسال دوم استفاده کنید.

چرا باید به تدریس  اساتید کنکور اهمیت داد؟

خیلی از داوطلبین معمولا به تدریس، چه به صورت فیلم چه حضوری، آن طور که باید اهمیت نمی دهند و معتقدند بعدها دوباره مرور خواهند کرد. اما باید بدانید که بهترین عملکرد را در همان مرتبه اول خواهد داشت. پس بهتر است با دقت تمام به تدریس گوش کنیم و تا مبحثی را متوجه نشدید به سراغ مبحث بعدی نروید.

قبل از استفاده از فیلم های آموزشی حتما به فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فیلم های آموزشی کنکور توجه کافی داشته باشید.البته اگر در کلاس های کنکور چه به حضوری چه آنلاین باید به تعداد مناسب کلاس کنکور توجه کافی داشته باشید.

عملکرد مهم است نه زمان!

خیلی ها مدام با خود فکر می کنند که حالا 3 ماه مانده یا حالا 5 ماه مانده و مدام برای خود برنامه می ریزند بدون هیچ عملی. این برنامه ریزی ها هیچ سرانجامی نخواهند داشت تا عمل نباشد. یعنی باید این افکار محاسبه ی زمان را کنار بگذاریم و به طور جدی شروع به مطالعه کنیم. خیلی ها هم هستند که فکر می کنند با این حجم از مطالعه چه رتبه ای خواهند آورد؟ رتبه و نتیجه را فراموش کنید و تنها روی کار خود تمرکز نمایید.

آیا ممکن است کنکور به امتحانات پایان ترم ما ضربه بزند؟

فرض کنید شما برای دوی ماراتن تمرین می کنید و هر روز هم برای خودتان به مدت 10 دقیقه می دوید. آیا تمرین برای دوی ماراتن شما را از دویدن روزانه تان دور می کند؟ جواب  مشخص است: خیر.

اگر شما دونده ی خوبی باشید و دوندگی را تمرین کنید به طور معمول آن دویدن روزانه نیز جز تمرین هایتان خواهد شد. برای کنکور نیز همین است. اگر شما برای کنکور تلاش می کنید به طور خودجوش نمره ی امتحانات شما نیز بالا خواهد شد. چون مباحث را بار ها و بارها مرور کرده اید.

برای قبولی در فرهنگیان چه شرایطی لازم است؟

یکی از مواردی که خیلی داوطلب دارد قبولی در فرهنگیان است. باید توجه داشت که برای اینکه شما بتوانید مصاحبه بدهید باید علاوه بر رتبه ی زیر 6500 معدل کل سه سال دهم، یازدهم و دوازدهمتان بالای 14 باشد. در این صورت مجاز به مصاحبه هستید و می توانید شانس خود را امتحان کنید.

البته اینکه از چه رشته قبولی فرهنگیان راحت تر است؟ نیز سوال مهمی است اما بعد از اینکه شما مسوولیت خود که درس خواندن است را به درستی انجام داده باشید.

جمع بندی نهایی مهم ترین نکاتی که باید برای موفقیت کنکور بدانید

عوامل زیادی در مسیر موفقیت کنکور تاثیر گذارند مثل منابع کنکور ، اساتید ، مشاوره کنکور و … اما مهمترین عامل تلاش داوطلب است و بقیه عوامل تاثیر بسیار کمتری دارند.

مشاوره پیشنهادی : کنکور مجدد بعد از فاصله چند ساله از درس

مشاوره پیشنهادی : غلبه بر افکار منفی ماه های پایانی کنکور

فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد نکات لازم موفقیت کنکور

از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.


نوشته های مشابه

64 دیدگاه

    1. سلام من نیاز به یه برنا مه دارم دارم ویدیو آموزشی میبینم ولی خیلی وقت کم دارم و نمی تونم انقدر تست بزنم
      ونیاز به کمک دارم چون خیلی اطلاعاتم داره پخش میشه

      1. برای دروسی که کتاب کمک درسی متوجه میشی اونا رو بخوان و فیلم بذار کنار
        فیلم بدون تست و مرور تستی سمه و فقط وقتت تلف میکنه
        آخرش برمیگردی و می بینی که هیچی یادت نیست

    2. سلام خسته نباشید من منطقه سع هستم. الان عربی و دینیم در حد۷۰درصد و ادبیاتم در حد۵۰درصد هستش و زیستمم در حد ۳۰ .ولی بقیع دروس رو تازع شروع کردم اگه ۱۴ساعت پیوستگیمو حفظ کنم از فردا میتونم تا کنکور ب درصد قابل قبول برا رشته پرستاری برسم؟صفر نیسم همونطور که گفتم عربیم و دینیم درصدم خوبه و ادبیات هم همینطور . ممنون میشم کمکم کنید

      1. سلام
        چند و چوند و میشه و نمیشه و … نکن
        بخوانی خیلی بهترش هم میشه 🙂

  1. سلام استاد وقتتون بخیر…ببخشید اونایی که شروع صفری ان و واسه اولین بار میخوان کنکور شرکت کنند
    برنامه کلی زیر براشون مناسبه؟
    طبق برنامه ۵۰روزه بیان برای هردرس مشخص کنند که فصلهای انتخابی مورد نظر چند صفحه هست کلا…مثلا برای شیمی ۱۵۰صفحه درسنامه دلریم…بعدش بیایم این۱۵۰صفحه رو تقسیم بر ۵۰روز کنیم…این روش درسته؟تست پوششی و جمعبندی هم داشته باشیم اخر هر هفته

      1. البته من منظورم تعداد صفحه های درسنامه بود..که مثلا ما برای دروس منتخبی شیمی در کل ۲۰۰صفحه درسنامه داریم و میایم این۲۰۰صفحه درسنامه رو بر ۵۰روز تقسیم میکنیم

  2. استاد میشه با خوندن برنامه ۵۰روزه البته به جز اون قستهایی که به عنوان کار اضافه اوردید…رتبه مناسب برای علوم تغذیه اود؟

  3. سلام استاد من چندین بار به منشی تون در واتساپ پیام دادم خیلی دیر جواب میدن
    اینجوری کلی وقت هدر میره میخام هر چی زودتر مشاوره رو شروع کنم
    اگه با این سرعت بخاد پیش بره که یه هفته از دست میره

      1. سلام استاد…. ب یاری حق بعد چند سال فاصله از درس… از سر کار پرورش‌ ماهی مرخصی گرفتم و مردانه با همت برای کنکور از آذر ماه دارم میخونم… ب یاری یزدان پاک رتبه 1 کنکور تجربی منم. اسم من حسن است.

        1. ایشان وظایف مختلفی دارند ولی مسئولیت پذیر هستند در عین حال

  4. استاد گرامی سلام.وقت بخیر
    ببخشید که به مقاله ارتباطی نداره اما میخواستم بدونم که من به عنوان مشاور تحصیلی چطور میتونم به اخرین رتبه های قبولی داوطلبان در رشته های مختلف دست پیدا کنم و خیالم راحت باشه که درسته؟
    میشه شما اگه فایلی دارید به یه نحوی در اختیار بنده قرار بدید؟
    ممنون از زحماتتون

    1. سلام

      آخرین نفر قبولی هر رشته بصورت کامل فقط دست سنجش هست و به کسی و جایی و موسسه ای داده نشده و نمیشه

      مدعیان خیال بافی می کنند که نفرات آخر همه رشته/محل ها رو دارند و آزمون های آزمایشی صرفا جامعه آماری خودشان را دارند

  5. سلام اقای افشار
    یه سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدین
    ایا ایثارگری والدین، باهم تلفیق میشه یا خیر؟!
    مثلا پدر ۲٠ درصد، مادر ۵ درصد، درنهایت امتیازش میشه ایثارگر کمتر از ۲۵٪ یا بیشتر از ۲۵٪؟ (من خودم بعید میدونم جمع بشه فقط خواستم مطمئن بشم) 🙏😅🌹

  6. استاد برنامه۵۰روزه برای اونایی که صفر صفرن و اولین باره دارن تجربیه نظام جدید کنکور میدن. مناسبه؟

  7. سلام،استاد.من نظام قدیمیم (رشته ریاضی)و حدود چهار سال از درس دور بودم.وتا الان هم شروع نکردم.و نمی‌دونم تو این مدت کوتاهی که مونده کسی بوده رتبه شده باشه یا نه؛میشه برای دروس اختصاصی (ریاضی و فیزیک) فقط فیلم ببینم بعدش تست حل کنم؟یا حتما باید درسنامه های دروس اختصاصی هم خوانده شود؟

    1. سلام
      فرصت موجود کم نیست
      شما باید تا جایی که میشه روی توانمندی خودت تاکید کنی و روی خودت جوری کار کنی تا موفق بشی انشاله

      برای جاهایی که هیچ درسنامه ای متوجه نمیشی فیلم ببین و سعی کن بعدش تا میشه مباحث با کتاب تست و تمرین زیاد جا بندازی

  8. سلام من تقریبا از اول سال تا به حال تست نزدم ولی تسط به مطالب دارم
    الانم نمی دونم چرا نمی تونم تست بزنم تمام تایم روزم برای خوندن مطالب جدیدی که توی مدرسه درس می دن می گذره
    ممنون میشم راهنمایی کنید چطوری برنامه ریزی کنم🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. اگر نخوانده داری پیشرپوی نداشته باش
      برگرد عقب و مباحث گذشته تا حد امکان تستی جمعش کن

  9. سلام استاد..من قبلا خیلی بار سوال پرسیدم…ولی چون مشکلی داشتم که به دنبالش مشکلات روانیه بسیار همچون وسواس اتفاق افتاد ..به صورتی که به گریه می افتادم از وسواسم..ولی خب خدارو شکر ترک شد اون عمل..
    .من الان کنکور ثبت نام کردم…قبلا نظام قدیم بودم و رتبه های افتضاح…اولین بارمه میخوام کنکور تجربیه نظام جدید شرکت کنم…فکر گذشته نمیذاره بخدا…امشب از استرس دارم میمیرم…من تو ۴ماه چکار میتونم انجام بدم.؟۲۳سالمه…دیگه فرصت کنکور مجدد ندارم…منم هستم و این۴ماه…هدفم علوم تغذیه ایناست…نمیدونم میشه نمیشه…فقط میدونم کم مونده دیوونه بشم😔😔میدونم پیامهای مکرر و تکراری زیاد دادم…ولی🥺

    1. هدف هر چیزی که هست و نیست بذار کنار
      بهش فکر نکن و توهم نزن
      هدف برای تماشا میشه وقت تلف کنی

      هدفت زتدگی کن

  10. سلام استاد ببخشید شاید سوالم در رابطه با مشاوره نباشد ولی میخواستم بدونم آیا برای قبولی فرهنگیان واکسن کرونا نزدن میتواند مانع باشد؟خواهشا جواب بدین.🙏؟؟؟

  11. سلام ببخشید استاد سهمیه ۵ درصد ایثارگران میتونم یپرسم تاثیرش چقدره برای کنکور انسانی و اونم منطقه ۳
    آیا امکان قبولی در فرهنگیان هست ؟!
    ممنون میشم پاسخ بدین

  12. سلام استاد خسته نباشید
    با برنامه ۵۰ روزه میشه توی منطقه سه به رتبه زیر هزار تجربی رسید البته اگه دهم رو خونده باشم ؟؟

  13. سلام استاد منظورتون از اطلاعات واریزی چیه؟
    همون ساعت و تاریخ واریز و چهار رقم آخر کارت پرداختی و عکس رسید هستش؟
    من ساعت و تاریخ واریز و چهار رقم آخر کارت رو به خط منشی اس ام اس کردم ولی عکس رسیدو که نمیشه پیامک کرد،عکس رسیدو واتساپ فرستادم
    درسته اینا؟ یا منظور چیز دیگه ای هس

  14. سلام

    استاد یکم عقب افتادم ، از لحاظ تست زنی ، خوندم کم تسلط
    میانگین روزی 9 ساعت با 250 تست میزنم ولی میترسم نرسم خوب جمع کنم فارغ التحصیل

    یکم اذیت میکنه و بدترش اینکه خودارضایی رو نمیتونم ترک کنم تهش دوماه ممنون

    1. سلام

      خودارضایی و کنکور یعنی با ترمز دستی بالا بخواهی با ماشینت شتاب بگیری

      1. چطوری میتونم بگردم

        فیلم هاتونم دیدم یک مدتی خیلی روم اثر داشت ولی باز دوباره درگیر شدم

        خیلی اذیت میشم

        1. سلام

          فیلم و حرف مشاور بعد از ی مدت تکراری میشه
          نگذار افتت بیشتر بشه ، برو سمت کتاب و درس
          از عمومی و تست پوششی و کارای ساده تا راه بیفتی

          این جداول را هم تماشا کن درست و حسابی

          https://alirezaafshar.org/%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%b5%d8%af-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1-1400/

          1. ممنون

            میل به درس دارم مثلا همون روز تا شب 9 ساعت خوندم یا فرداش 7-6 ساعت اما حس میکنم موفق نمیشم به خاطر این کار ها و اثر میذارن روی نتیجه و….
            ممنون استاد عزیز مرسی که هستید چون واقعا نمیشه با کسی جز شما انقدرراحت حرف زد و جواب گرفت
            ممنون

          2. استاد امکانش هست تو کانال بخواین بچه هایی که این کارو ترک کردن بگن چطوری تونستن؟

            ممنون

        2. بعد ممکنه کسی که همچین گناهی میکنه به هدفش پزشکی فردوسی برسه؟

          با تلاش زیاد و توبه

          1. صد درصد اگر کسی نغییر کنه خیلی زود برکت میاد به زندگیش و کارش و ذهنش و …

          2. خیلی ممنون

            استاد انشالله مطمئن باشید بعد کنکور بهتون پیام میدم که رسیدم به هدفم

            حرفتون خیلی بهم امید داد

  15. سلام استاد خسته نباشید
    جوری درس بخونیم
    بهتره با تست درس هارو یاد بگیریم یا بیشتر وقتمون رو بزاریم برای خواندن؟

  16. سلام استاد وقتتون بخیر
    من کنکوری ریاضی هستم و اصلا رو مسائل شیمی تسلط ندارم و بع کل باهاشون مشکل دارم. میخواستم ببینم برای کسب رتبه خوب اگه من فقط حفظیات رو بخونم کفاف میده ینی یه درصد ۵۰-۶۰یا باید برا جبران این مشکل به نکته و تست برم؟! آخه فیزیک نسبت ب شیمی مهمتره تو ریاضی

    1. سلام
      مباحث انتخابی ریاضی کار کن
      به علاوه هم برای شیمی سعی کن تا جایی که میشه سوالات سراسری بزنی و تا اخرین مرحله پاسخ ها خودت حل کنی و بری

      1. خیلی ممنون شما خیلی این چند وقته با مطالبی که به اشتراک گذاشتید به من کمک کردید🙏🏻 وااااقعا یه دونه اید.

  17. سلام استاد از وقتی دفترچه امسال اومدهدمن نتونستم درس بخونم هیچ کس هیچ کس هیچ کس واضح نمیگه تکلیف ما که دانشجوی آرادیم برای سهمیه ۲۵ چیه

  18. سلام استاد وقت بخیر

    من متاسفانه فیلم های کلاس زبان استادی مطرح رو میدیدم اما الان چند جلسه ای هست جاموندم حجم فیلم ها زیاد شده بود و نمیرسیدم اولویت اولم اختصاصی ها بود و جلسات قبلی خوب تست نزدم ، و برای اردیبهشت نکته و تست زبان استادی دیگر رو ثبت نام کردم بنظرتون الان افلاین های مونده رو ببینم یا خودم بخونم تا نکته و تستم شروع شه؟

    ممنونم

    1. سلام
      آفلاین های دیده شده رو تست بزن
      بعد آفلاین های مونده ببیتن و در آخر جمع بندی کن

  19. سلام استاد خسته نباشید
    من تازه شروع کردم می‌خوام بدونم که تو این مدت میشه پزشکی یا دارو روزانه یزد و اورد؟
    و اینکه یه چیز دیگه من الان ازمون تا حالا نرفتم الانم نباید شرکت کنم توی ازمون؟برای ازمون چیکار کنم نمیشه برسم به برنامه واقعا اگر هم نرم میگن خیلی بده و بد میشه و فلان و اینا چه کنم الان؟

    1. شروع عملی کن
      خودت نشون بده
      به مقدار تلاشت برداشت میکنی
      حتی رشته هایی که گفتی

      همه دنبال آیا میشه هستند ولی کاش پیدا میشدن بیشتر بچه هایی که روزانه برای هدف می جنگیدند

      https://alirezaafshar.org/%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%88-%d9%85%d8%a7%d9%87/

  20. سلام
    من زیست دهمم چاپ 98 نیست و چاپ 97 هستش و نتونستم چاپ جدید پیدا کنم و همچنین کتاب تست زیست دهمم مطابق کنکور 1400 هستش و ب علت هزینه نمیتونم عوضش کنم…
    مشکلی نیست ک برا کنکور 1401 با همون کتاب درسی زیست دهم چاپ 97 پیش برم؟

    1. سلام
      اساسا مشکلی نداره
      اما به دقت یک مشاور جواب دادم و نه معلم خبره درس زیست
      نهایت اردیبهشت مهر و ماه جمع بندی زیست هم بگیرید تا خیالت راحت باشه از اندک تغییرات حفظی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا