مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیمقالات

نقش و وظایف والدین در سال کنکور و موفقیت تحصیلی فرزندان

پدر و مادر چه تاثیری در موفقیت سال کنکور دارند؟

نقش و وظایف والدین در سال کنکور و آزمون فرزندان داوطلب خود

والدین داوطلب می توانند نقش بسیار بسزایی در موفقیت آزمون فرزندان داوطلب خود داشته باشند.موضوع بسیار مهم این است که والدین درکنار هزینه های مادی، نقش حمایتی و نظارتی خود را نیز به درستی ایفا کنند.

وظایف والدین در اهداف داوطلب کنکور

اولین توصیه ی بنده به والدین داوطلب این است که برای فرزندان خود هدف خاصی را مشخص نکنند، (دانشگاه یا رشته خاصی) مگر این که گاهی خود داوطلب هدفی را در نظر می گیرد و با والدین خود در میان میگذارد.

در چنین شرایطی به جا فکر کردن به رشته های تاپ کنکور والدین باید هدف داوطلب را بشکنند و وظایفی را که در حال حاضر برای رسیدن به آن هدف باید انجام دهد مشخص کنند به عبارتی دیگر اهداف خود را زندگی کنند.

در این باره مثالی وجود دارد: شخصی هدف این که در المپیک شنا قهرمان شود را داشته و آن هدف را با مربی خود در میان میذارد؛ مربی با دادن تمرین های ابتدایی و ساده او را آماده و مشتاق رسیدن  به هدف می کند در برنامه ریزی کنکور نیز پیشرفت مرحله به مرحله و تدریجی است.

گاهی اهداف داوطلب از روی هیجان متناسب با سن و سال او، نه از روی شناخت کامل از رشته و استعداد خود است.حتی در چنین مواقعی والدین باید به هدف داوطلب احترام بذارند و او را مشتاق رسیدن به هدف کنند و هم چنین با دلگرمی و صحبت کردن با فرزند داوطلب خود او را نسبت به انتخاب درست آگاه کنند برای این مسائل تا زمان انتخاب رشته کنکور وقت کافی وجود دارد.

نکته:والدین باید برای داوطلب خود هدف خاصی را مشخص نکنند ، و هدفی که خود داوطلب انتخاب کرده را نیز تا جایی که امکان دارد خرد کنند.

وظایف والدین در حمایت از دانش آموز و داوطلب کنکور

متاسفانه خیلی از والدین با وجود هزینه ها و حمایت های مادی ای که انجام میدند،اما نقش مؤثر خود در حمایت از فرزند داوطلبشان را فراموش می کنند.

گاهی والدین فرزند خود را با دیگران مقایسه می کنند ، و بطور مثال انتظار دارند او هم مثل برخی از داوطلب ها که شرایط یکسان دارند،به تنهایی تلاش کند.این گونه طرز نگاه به داوطلب پیامدهای زیادی دارد ؛ از جمله:

1) داوطلب به خودش فرو رفته و دچار تنهایی می شود.

2) افت و در عین حال خیزش کردن داوطلب بیشتر می شود.

3) توانایی خود برای صحبت کردن در مورد شرایط و فشار هایی را که دارد،از دست میدهد.

4) گاهی ممکن است داوطلب کنترل کردن شرایط و درس خواندن برایش غیر قابل انجام شود.

نکته:هم چنین داوطلب نیز باید از پیگیری والدین نسبت به وضعیت درسی خود استقبال کند.

وظایف نظارتی والدین در سال کنکور

والدین می توانند نقش اطلاع رسانی داشته باشند، یعنی هم وضعیت درسی فرزند داوطلب خود را از اساتید بپرسند و هم با بررسی و چک کردن مداوم داوطلب خود از وضعیت درسی او در منزل باخبر شوند و آن را در اختیار اساتید و مشاوران قرار دهند،به علت اهمیت بالای این موضوع در طرح مشاوره خصوصی استاد افشار نیز ارتباط مستقیم با اولیا تعریف شده است؛ نظارت بر عملکرد دواطلب به چند صورت امکان پذیر است:

1) بررسی روزانه داوطلب

2) بررسی چند روز یک بار دواطلب در صورت کمبود وقت

3) بررسی در طول روز(بهترین نظارت والدین):با مثال شروع کنیم،فرض کنید فرزند داوطلب شما در روزی تعطیل ساعت هشت صبح بیدار می شود و این در صورتی است که در روزهای دیگر زودتر بیدار می شده ، در این شرایط وظیفه ی شما به عنوان والدین این است که در مورد تنظیم خواب در سال کنکور به او اخطار دهید و زمان و برنامه ریزی که داشته را یادآوری کنید؛ و زمانی که داوطلب شما طبق برنامه پیش می رود ، به او دلگرمی بدید.

نکته:یکی از روش های مؤثر در بررسی وضعیت داوطلب این است که برنامه ی او را با روزهای قبل مقایسه کنید و چک کنید که آیا پیشرفتی نسبت به قبل داشته است؟

نکته:در نظر بگیرید که از بحث های اصلی موفقیت این است که برنامه های خود را اولویت بندی و تغییراتش را ثبت کنید.

چند مثال از تأثیر نقش حمایتی و نظارتی والدین بر فرزندان کنکوری

بطور مثال بعضی از داوطلب هایی که بدون نظارت والدین بودند،با وجود برنامه گرفتن از مشاور اما به آن عمل نکردند و آثار مخربی به وجود آوردند.

یا والدین از تراز فرزند داوطلب خود باخبر نبودند و چون بی اطلاع بودند به جای راهنمایی و تلاش برا افزایش تراز ،امید به قبولی وی در رشته ی پزشکی را داشتند.در مقابل نیز والدینی وجود داشتند که وقتی فرزند داوطلب خود را بی حوصله و ناراحت می دیدند، برای حمایت و انگیزه دادن به او لوح های تقدیر ، جوایز و کارت های تحسینش را جلوی چشمش قرار می دادند.

نکته:به داوطلب های خود ، یادآوری کنید هیچ تلاشی بی نتیجه نخواهد ماند.

نکته:به داوطلب ها خواندن کتاب افراد موفق را توصیه کرده و آن ها را از جملات انگیزشی بهره مند کنید برای دسترسی به جملات انگیزشی مناسب میتوانید به صفحه ی مطالب انگیزشی کنکور مراجعه کنید.

وظایف و تأثیر والدین در بهداشت روانی داوطلبان کنکور

از تأثیرات بسزای موفقیت در آزمون برای داوطلب فراهم بودن شرایط مناسب برای مطالعه ی او است.

والدین داوطلب باید تلاش کنند آرامش در منزل حکم فرما شود و هم چنین تغذیه ی مناسب و سالم (تغذیه ی مورد علاقه ی داوطلب) را برایش فراهم کنند.

گاهی ممکن است شرایط منزل داوطلب برای مطالعه ی او مناسب نباشد بطور مثال منزل کوچک باشد؛در این شرایط والدین بهتر است که فرزند داوطلب خود را به کتاب خانه و یا منزل اقوامی که شرایط مناسب را دارد منتقل کنند.

نکته:هرگز داوطلب را  تحت هر شرایطی سرزنش و یا تحقیر نکنید.

برای استفاده از سایر مطالب رایگان مشاوره و برنامه ریزی کنکور میتوانید از قسمت جستجو و دسته بندی های سایت استفاده کنید.

مشاوره مرتبط با دوران کنکور : اهمیت تغذیه مقوی در موفقیت کنکوریها

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام استاد، سپاس فراوان و خسته نباشید 💐💚💛🧡💙💜❤
    ببخشید استاد من برنامه و جمع بندی درس هام رو بر اساس ۱۳ تیر قرار دادم ولی دینامیک و
    حرکت شناسی فیزیک و ژنتیک پیش دانشگاهی رو حذف کردم، اگر بر اساس این خبر از طرف آقای خدایی که کنکور احتمالا در تاریخ 2 و 3 مرداد ماه برگزار میشه آیا من برای این حذفیات وقت بذارم و برنامه ام رو تغییر بدم اشتباه است؟ میتونم جمع بندی رو بر اساس این تاریخ عقب بندازم؟ الان باید همون ۱۳ تیر رو ملاک قرار دهیم یا اوایل
    مرداد رو؟

  2. سلام استاد چرا هیچی راجب کنکور نمیگن من شروع صفری هستم از فردا نمیدونم الان چن روز حق دارم برنامه بریزم کدوم مطالبو بذارم کدومو حذف کنم!نظام قدیم تجربی هستم ۷۰روز مطالعه و اون مابین مرور مطالبم دارم و اینکه کنکورهای ۹۰تا۸رو هم درس به درس تو این ۷۰روز میزنم!حالا بعد این مدت هرچقدر زمان بود مرور دارم بازم.کارم درسته یا نه؟

    1. سلام
      برای بچه های شروع صفری در لایو ۱۲ اردیبهشت به تفضیل صحبت شد و اینجا هم بخش مهم این صحبت ها در کمتر از ۱۵ دقیقه بهتون توصیه هایی داشتم

  3. سلام
    من ۴ساله کنکورمیدم و عاشق پزشکیم
    اما متاسفانه سال اول فرهنگیان میاوردم ولی مشاور راهنمایی نکردمنو سال دوم هم فرهنگیان و مامایی آزاد اسلامی رواوردم هرچی مادرم اصرار کرد حتی مامایی آزاد رونرفتم ،فرهنگیان هم چون مادرم فرهنگی هستن وازنزدیک سختی کاروحقوق کم شوکه می‌دیدم رغبتی نداشتم برم، و این دوسالم که کروناشد و کتابخانه هابسته شد،اونجوری که بایدمیخوندم نخوندم،،،ولی امسال به جد میخوام بخونم بنظرشما چطوری برنامه ریزی کنم که رتبه ی عالی بیارم
    درضمن توان مالی ندارم که مشاور بگیرم میتونید کمکم کنید ممنون میشم

    1. سلام
      طرح کلاس مشاوره پاییز ۱۴۰۰ ثبت نام کن
      آموزش ها و رقابت درسی و پرسش و پاسخش ارزش ماهانه ۶۵ هزار تومن رو داره برات
      https://alirezaafshar.org/tarh-paeiz/

      اگر هزینه ۳ ماهه ۱۹۰ هزار تومان هم برات مقدور نبود از کانال سوال و جواب تلگرامم استفاده کن . خیلی نکته خوب داره

      https://t.me/soal_javab_ostad_afshar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا