مشاوره خصوصی علیرضا افشار
مشاوره صوتیمنابع و آزمونمنابع و آزمون

آموزش مدیریت آزمون کنکور چند دفترچه ای ۱۴۰۲

نکات مهم در مورد زیاد شدن تعداد دفترچه های جدید کنکور سراسری 1402

از آنجایی که نحوه برگزاری و تعداد سؤالات کنکور امسال یعنی  تغییرات جدید در کنکور سراسری ۱۴۰۲ و کنکور دی مای 1401-1402، کاملاً متفاوت است برای بسیاری از داوطلبان این سؤال پیش‌آمده است که چگونه زمان خود را مدیرت کنند. این بخش یک راهنمای جامع درمورد نحوه تقسیم زمان و مدیریت کنکور در سر جلسه است که برای هر رشته تحصیلی جداگانه توضیح داده شده است. اگر کنکوری هستید و این راهنما را حتماً مطالعه فرمایید.

تغییرات دفترچه کنکور ۱۴۰۲

نحوه مدیریت آزمون و تغییرات دفترچه ایجاد شده کنکور ریاضی ۱۴۰۲

در رشته ریاضی  15 سؤال را کمتر داریم به نسبت دفترچه قدیم و زمان همان 70 دقیقه است. دفترچه ریاضی دفترچه شماره یک است و بچه‌ها دیگر هیچ‌گونه ابتکار عملی نمی‌توانند داشته باشند  چرا که  نمی‌توانند وقت درس‌ها را باهم ادغام کرده و یا کلیه دفترچه‌ها را محک بزنند و سپس تصمیم بگیرند  که به چه شکلی اقدام به پاسخ‌دادن کنند.

پیشنهاد ما این است که دوستانی که دارند برای کنکور آماده می‌شوند، یک زمانی بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه را به‌وقت اول اختصاص دهند و مابقی زمان را برای بازگشت بگذارند. در این ۳۰ الی ۴۰ دقیقه سعی کنند سؤالاتی که تسلط دارند و در آزمون‌های اخیر دیده‌اند، پاسخ دهند مثل هندسه دوازدهم، معادلات و توابع لگاریتم و حتی مجموعه دنباله و آمار احتمال، البته که تسلط و تجربه شما بسیار مؤثر است.

خیلی از شما عزیزان احتمال دارد تنها ده دقیقه از ۷۰ دقیقه را برای بازگشت بگذارید که این قضیه درست نیست. چرا که ۶۰ دقیقه خود را در معرض سؤالات سختی قرار می‌دهید که انرژی شما برای ادامه راه گرفته شود پس حتما بر روی حل مشکل خستگی در آزمون جامع و مدیریت انرژی تمرکز کنید. بهتر است برای مرحله اول تست‌های روان‌تری و ساده‌تر را بردارید تا حس بهتری به شما بدهد و انگیزه برای ادامه داشته باشید.

در دفترچه شماره دو رشته ریاضی درس فیزیک را شاهد هستیم که با ۳۵ سؤال به نسبت سال گذشته کاهش ۱۰ سؤال را داشته است و همچنین شیمی با ۳۰ سؤال.

شاید رویکرد کمتر سؤالات باعث شود بسیاری فکر کنند که قرار است سؤالات سخت‌تر شوند که تعدادشان کم شده است؛ ولی واقعیت امر این است که سنجش برای رویکرد جدیدش گفته است که نیازی نیست تا سؤالات بیشتری بگذارد و با همین تعداد سؤال هم می‌تواند سنجش خوبی داشته باشد و امتحان را برگزار کند. به همین جهت ترجیح می‌دهد روی سؤالات باکیفیت‌تر وقت بگذارد؛ اما این به معنی صرفاً سخت‌تر بودن سؤالات نیست. از طرفی نیز تعداد دفترچه‌ها بیشتر شده است و همین باعث شده است سؤالات  کمتر و زمان بیشتر در اختیار قرار دهد تا دانش‌آموز آرامش بیشتری داشته باشد.

اصل استدلال این است که زمان هر دفترچه به‌گونه‌ای باشد که تقلبی صورت نگیرد.

تغییرات دفترچه کنکور ۱۴۰۲

مدیریت آزمون برای درس فیزیک و شیمی در شیوه جدید کنکور

در درس شیمی ۵ سؤال کم شده است و در مجموع زمان کل برای پاسخ‌گویی مناسب است. مباحثی مثل فیزیک اتمی، گرما ترمودینامیک، مغناطیس جزو مباحثی است که قابل پاسخگویی است. اغلب بچه‌های ریاضی یا حرکت یا نوسان را تسلط دارند.

سعی کنید از ۶۵ سؤال که هفتاد وپنج دقیقه داره در درس فیزیک چیزی حدود ۱۵ یا نهایت ۲۰ سؤال  در مرحله اول جواب دهند و در درس شیمی اگر دست به مسائل شما خوب است یا  اعشار کم داشت و دید کلی مسئله‌ها خوب بود، می‌توانید از مسائل شروع کنید؛ اما عمدتاً دانش‌آموزان در این درس پنجاه‌پنجاه هستند؛ یعنی برخی مفاهیمی هستند و برخی مسائل را ترجیح می‌دهند این مسئله دیگر به مباحثی که تسلط دارید و مدیریت آزمون شما برمی‌گردد. در درس شیمی اسید و باز الکترولیت سخت‌تر هستند و اولویت را روی بخش مسلط بگذارید.

اگر پس از حل سؤالات آزمون زمان اضافه آوردیم چه کنیم؟

ترجیح ما این است که روی سؤالات آسان وقت بگذارید و زمان پایانی را روی درس‌هایی زوم کنید که تعداد سؤال بیشتری را می‌توانید پاسخ دهید.

نکته بعدی اینکه اگر از تست‌های هدفتان در زمان اول باقی‌مانده است، حالا بعد از اتمام کل دفترچه ابتدا به سراغ آن سؤالات بر‌وید. در کل بهتر است تسلط را اولین معیار اولویت قرار دهید.

باید از قبل مباحث را تعیین کنید و زمان خود را صرف گشتن در دفترچه نکنید و روی همان‌هایی که تسلط دارید کارکنید و زمان بگذارید. شما باید سؤالات دور اول را راحت شناسایی کنید اگر شک دارید پس باید بگذارید برای بخش زمانی دوم و بعد از اینکه کل دفترچه را به انتها رسانده و سؤالات اولویت را حل کردید.

اگر سؤالات مشابه یا ترکیبی بود، باید برای حل آن زمان‌بندی کنید. یعنی ۱۰ سؤال ده دقیقه!

نکته‌ای که به شما کمک می‌کند استرس را کم کنید این است که به‌ جای اینکه بگویید در خانه مثلاً درس شیمی را ۶۰ درصد می‌زنم و در آزمون ۵۰ درصد جواب خواهم داد، باعث می‌شود مدیریت زمان را از دست دهید. اگر هدف شما پنجاه است باید در زمان اول ۳۰ درصد را جواب دهید تا خیالتان آسوده شود، استرس شما کم شود و سپس با آسودگی خاطر سراغ زمان دوم بروید تا درصد را پنجاه برسانید.

ما دانش‌آموزان زیادی را دیده‌ایم که به علت استرس نتوانسته‌اند به همه سؤالاتی که بلد بودند پاسخ دهند و بعد از برگشتن به خانه دیده‌اند که می‌توانستند در آزمون به سؤالات بیشتری پاسخ دهند.

نحوه مدیریت آزمون و تغییرات دفترچه ایجاد شده کنکور تجربی ۱۴۰۲

در رشته تجربی دفترچه اول ۴۵ دقیقه و باید بین ۲۰ الی ۲۷ سؤال در سری اول و حتی دانش‌آموزان ضعیف می‌توانند تعداد را کمتر نیز بکنند و در  زمان دوم مابقی را چک کنند.

دفترچه دو رشته تجربی فیزیک با ۳۰ سؤال و شیمی با ۳۵ سؤال در زمان ۷۵ دقیقه است. کمی پرچالش است و مباحث مشابه فیزیک و شیمی رشته ریاضی است.

در مورد دفترچه سوم که شامل زمین‌شناسی و ریاضی است که درس ریاضی ۳۰ سؤال مشابه سال قبل و درس زمین‌شناسی ۱۵ سؤال که ۵ سؤال از سال قبل کمتر است که مجموعاً ۶۰ دقیقه برای ۴۵ سؤال که وقت بسیار مناسبی است.

البته نباید از درس زمین شناسی غافل شویم چرا که روی همه رشته‌ها تأثیر دارد  و فصل‌های ۱، ۵، ۶ و ۴ برای کارکردن خوب است. برای مدیریت آزمون نیز می‌توان اول به چند سؤال زمین پاسخ داد که اگر درگیر ریاضی شدیم و دیدیم زمان نیاز دارد خیالمان  آسوده باشد که درصد زمین صفر نیست.

ریاض نیز حدود ده سؤال در دور اول و مجموعاً ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان برای دور اول کافی است و مابقی برای دور دوم بماند. در ریاضی دنباله، لگاریتم، معادله نامعادله خوب است و حد و پیوستگی حتی می‌تواند خوب باشد.

تغییرات دفترچه کنکور ۱۴۰۲

نکته مهم مدیریت زمان کنکور سراسری 1402

باید در هر دفترچه ابتکار عمل داشته باشید و مخصوصاً درمورد دانش‌آموزی که می‌خواهند رتبه بیاورند یا هدف رتبه آوردن در کنکور تیر است، باید یک تاپ لیست اضطراری داشته باشید. یعنی اگر دیدید که سؤالات عجیب یا سخت هستند باید پلن دوم داشته باشید و از بین ۱۵ سؤالی که مثلاً انتخاب کرده بودید بزنید، در تاپ لیست شما ۶ مورد مشخص شده برای چنین مواقعی باشد که اگر ۱۵ نشد، ۶ تست حتماً بشود، شش سؤالی که خیلی‌خیلی خوب بلدم!

نحوه مدیریت آزمون و تغییرات دفترچه ایجاد شده کنکور انسانی ۱۴۰۲

دفترچه اول رشته انسانی پر ملات ترین در بین سایر رشته‌ها است و توصیه ما زدن کمترین تعداد تست در دور اول است. چرا که تنوع درس زیاد است و نباید فقط برای یک درس وقت گذاشت و باید به همه درس‌ها رسید:

ریاضی ۲۰ سؤال در ۳۰ دقیقه، علوم فنون ۳۰ سؤال ۳۰ دقیقه و علوم اجتماعی ۱۵ سؤال ۱۳ دقیقه و روانشناسی ۱۵ سؤال ۱۲ دقیقه

پیشنهاد ما این است که:

برای ریاضی در حد ۵ الی ۷ سؤال

برای علوم و فنون نهایتاً ۱۰ سؤال

برای علوم اجتماعی ۷ سؤال

برای روانشناسی ۷ الی ۸ سؤال

و بعد برای دور دوم ببینید چه درسی را می‌توانید بیشتر بزنید که عمدتاً روان‌شناسی و علوم اجتماعی را می‌توان بالا زد. سپس سراغ علوم فنون بروید و ببینید کدام را بلد هستید. ریاضی را به طور کل برای دور دم نگذارید؛ چون ممکن است دچار استرس شوید.

دفترچه شماره دو عربی تاریخ فلسفه و منطق جغرافی و اقتصاد است که احتمالاً چالش سر عربی و اقتصاد باشد و تعداد تست کمتری انتخاب کنند. اولویت با تست‌های حفظی اقتصاد است. در بقیه دروس تعدادی که مشخص کردید باید بزنید.

حواستان خیلی به عربی باشد چرا که روی لغت و ترجمه می‌توان خوب کارکرد و سپس تحلیل صرفی خوب است.

تغییرات دفترچه کنکور ۱۴۰۲

نکته بسیار مهم برای کنکوری‌های عزیز برای زیاد شدن تعدا دفترچه های کنکور

همیشه نزدیک زمان کنکور کانال‌ها و برخی افراد اقدام به ایجاد شایعه‌هایی چون فروش منابع کنکور و یا حتی فروش سؤال کنکور می‌کنند. توصیه ما در ابتدا این است که چنین مواردی را اصلاً جدی نگیرید تا حواستان را پرت نکند و درنهایت به فکر یادگیری مباحث جدید در زمان باقیمانده نباشید و مباحثی را به‌خوبی بلد هستید دوره کنید و تست بزنید تا با تسلط بیشتر به سر جلسه کنکور بیایید.

مشاوره پیشنهادی : چگونه با خستگی در آزمون مقابله کنیم ؟


پادکست جدید توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد  زیاد شدن تعداد دفترچه های کنکور و مدیریت آن


پادکست توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد  زیاد شدن تعداد دفترچه های کنکور و مدیریت آن

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    امتحان جامعه شناسی برای ترمیم ثبت نام کردم ولی الان مریضم نمیتونم شرکت کنم اگه شرکت نکنم میتونم خرداد دوباره ثبت نام کنم ؟؟

  2. سلام،استاد.معدل کتبی من شده 17.80 و “مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستم“.ولی در پایین کارت آزمون سراسری،نوشته 17.08؛تو قسمت توضیحات رفع نقص هم مربوط به آنهایی ست که مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.پس چطور باید رفع نقص/ویرایش کرد؟اصلا مشکلی ایجاد میشه؟باتشکرفراوان

  3. عرض سلام و ادب خدمت مشاور گرامی و ارجمند ، با معدل حدود17.60 کتبی نهایی که امسال فارغ التحصیل شدم
    با رتبه حدود 3000 الی 4000 میشه حقوق دانشگاه تبریز-ارومیه -اردبیل (سراسری ) با این وضعیت سختی کنکور و معدل های کم نهایی ، قبول شد ؟
    با احترام

    1. سلام
      حقوق جز بهترین رشته ها هست و رفتن به دانشگاه های روزانه مرکز استان به مراتب رتبه بهتری میخواد

  4. عرض سلام و ادب خدمت مشاور گرامی و ارجمند ، با معدل حدود17.60 کتبی نهایی که امسال فارغ التحصیل شدم با رتبه حدود 3000 الی 4000 میشه حقوق دانشگاه تبریز-ارومیه -اردبیل (سراسری ) با این وضعیت سختی کنکور و معدل های کم نهایی ، قبول شد ؟ با احترام
    منطقه یک هستم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا