مشاوره خصوصی علیرضا افشار
مشاوره صوتیمقالاتمنابع و آزمونمنابع و آزمونمنابع و آزمون

مدیریت آزمون (چیکار کنم در آزمون وقت کم نیارم)

کمبود وقت در جلسه آزمون

چگونه جلسه آزمون کنکور را مدیریت کنیم؟

مدیریت آزمون یکی از مباحث پر اهمیت کنکور است و شما در چند ساعت زمان جلسه ی کنکور نتیجه ی زحمات یک سال خود را مشخص می کنید.

داوطلبان معمولا قبل از آزمون کنکور و در خانه در شرایط ایده آل به آزمون ها پاسخ میدهند و در جلسه ی کنکور با کوچکترین تغییری کنترل از دستشان خارج می شود و نتیجه ی مطلوبی نمی گیرند.

فایده ی مدیریت آزمون

مدیریت آزمون و کسب این مهارت قبل از آزمون اصلی به ما این امکان را می دهد که با توجه به شرایط علمی خود فرصت ها و تهدید های خود را بشناسیم و از دانش و زمان خود استفاده ی حداکثری کنیم.

اهمیت پیش آزمون

همانطور که در طول سال تحصیلی نیز به موضوع پیش آزمون توجه ویژه ای داشته ایم و همواره سعی شده آزمون های آزمایشی رایگان کنکور متناسب با بازه های زمانی مختلف برای شما قرار گیرد نمیتوان از اهمیت پیش آزمون غافل شد.

هر ساله خیلی از داوطلبان بعد از آزمون سراسری از شرایط پیش آمده ناراضی هستند.اما درواقع اغلب شرایط جلسه ی آزمون از قبل قابل پیش بینی است.پس برای آمادگی هر چه بیشتر در جلسه ی کنکور سراسری سال 98 همراه ما باشید.

از دوران جمع بندی غافل نشوید

یکی از  مهمترین کار هایی که می توان در دوران جمع بندی کنکور انجام داد تمرین و تقویت مدیریت آزمون است.

همانطور که می دانید در کنکور 100 سول عمومی داریم که سهم هر درس 25 سوال است و در مجموع 75 دقیقه وقت به آن اختصاص داده شده است.

سازمان سنجش 18 دقیقه برا درس ادبیات،20 دقیقه برای درس عربی،17 دقیقه برای درس دین و زندگی و 20 دقیقه برای درس زبان انگلیسی پیشنهاد داده است.برای هر یک از دروس اختصاصی نیز زمانی به طور پیش فرض در نظر گرفته شده است اما اجباری برای رعایت این زمان ها وجود ندارد و ممکن است با توجه به شرایط داوطلب تغییر کند.

بهترین ترتیب پاسخگویی به دروس دفترچه کنکور

اگر درس های عمومی را در نظر نگیریم ترتیب دفترچه تخصصی برای رشته های گوناگون مختلف است.پس این استدلال که ترتیب دروس با توجه به ساختار ذهنی داوطلبان است چندان پایه و اساس علمی ندارد زیرا ذهن داوطلبان رشته های مختلف انقدر متفاوت نیست که برای مثال در رشته ی تجربی دفترچه ی اختصاصی با درس زمین شناسی شروع شود و در رشته ی ریاضی و انسانی اولین درس دفترچه ی اختصاصی داوطلبان درس ریاضیات باشد.

علاوه بر این در کنکور کارشناسی ارشد تفاوت در چینش دروس بین رشته های مختلف بسیار بیشتر است،پس لازم نیست حتما خود را درگیر ترتیب دفترچه ی سوال کنید اما قبل از عوض کردن ترتیب حتما به نکته ی زیر توجه کنید.

اعمال هر تغییری در آزمون نیاز به تمرین دارد

اگر قصد تغییر ترتیب دروس در دفترچه ی آزمون را دارید حتما باید بارها آن را تمرین کنید.جلسه ی کنکور محل آزمایش تغییرات نیست!

برای مثال کسانی که به ترتیب به سوالات دفترچه پاسخ میدهند عادت دارند در پاسخ برگ با هر سوال یک شماره پایین بیایند اما این قانون برای کسانی که ترتیب درس ها را بر هم می زنند صدق نمیکند و این موضوع ممکن است باعث اشتباه در جلسه ی آزمون شود.

چرا باید ترتیب درس های آزمون کنکور را تغییر دهیم؟

در درجه ی اول تغییر ترتیب دروس در آزمون های آزمایشی و کنکور دلیل انگیزشی دارد و باعث بهبود روحیه و کاهش استرس کنکور می شود.

با پاسخ دادن به دروس و مباحثی که در آن تسلط دارید انگیزه ی بیشتری برای ادامه ی سوالات خواهید داشت و این انگیزه و شادابی باعث نتیجه ی بهتر در سوالاتی که تسلط کمتری دارید می شود.

نکته ی مهم بعد ذخیره ی زمان در جلسه ی کنکور است.مسلما سرعت شما در مباحثی که به آن تسلط دارید بیشتر است پس می توانید با سرعت بیشتری به این سوالات پاسخ دهید و برای باقی سوالات دفترچه وقت ذخیره کنید.

بررسی یک باور اشتباه در مورد ترتیب دروس دفترچه ی کنکور

برخی بر این باورند که هر چه سوالات و دورس کم تسلط را سریع تر پاسخ دهیم انرژی بیشتری داریم و با قرار دادن این سوالات در اولویت اخر به علت خستگی ذهن قادر به پاسخگویی این دسته از سوالات نیستیم.

اما این نکته را در نظر بگیرید که این استراتژی در پاسخ به سوالات ممکن است باعث شود وقت کافی برای پاسخگویی به سوالاتی که به آن ها تسلط دارید نداشته باشید.

جلوگیری از خستگی در جلسه ی آزمون

از آنجایی که تعداد دروس و سوالات در دفترچه ی آزمون در کنترل ما نیست و در هر حالت دروسی به عنوان درس اخر باقی می ماند پس به تنهایی با تغییر ترتیب دروس نمی توان از خستگی فرار کرد.

پیشنهاد ما این است که با تمرین و تعداد بالای آزمون های جامع قبل از آزمون کنکور آستانه ی تحمل و زمان خستگی خود را افزایش دهید. مشکل خستگی با تمرین قبل کنکور برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

بررسی یک مثال عملی برای مدیریت آزمون

فرض کنید در دفترچه ی عمومی تسلط شما به ترتیب در دین و زندگی، زبان انگلیسی، ادبیات و عربی به از سایر دروس بیشتر است.

در درس دین و زندگی 17 دقیقه سوال داریم برای 25 سوال،برای مثال 5 تست را در دسته بندی سوالاتی که به ان شک داریم یا نیاز به وقت بیشتری دارد قرار می دهیم و 20 سوال باقیمانده را در 10 دقیقه پاسخ می دهیم.پس تا اینجا 7 دقیقه زمان ذخیره کردیم و 5 تست باقی ماند.

توجه کنید اعداد و ارقامی که بررسی شد برای مثال است و رسیدن به این اعداد و ارقام نیازمند تمرین و شخصی سازی با توجه به آزمون های جامع پیش از کنکور است.

طبیعی است که هر چه به سراغ درس های کم تسلط تر می رویم زمان ذخیره شده نیز کاهش میابد و ممکن است تعداد سوالات بیشتری بی پاسخ بماند اما توجه کنید که:

حتی از درسی که در آن بیشترین تسلط را داشتیم نیز متناسب با شرایط خود سوالاتی را برای رها کردن در دور اول تست زنی در نظر گرفتیم.ممکن است یک داوطلب قوی در یک درس مثل دین و زندگی تنها از دو سوال بگذرد و باقی سوالات را با سرعت پاسخ دهد.

این نکته از تعصب بی مورد سر جلسه ی کنکور جلوگیری می کند و اگر سوالات درسی بر خلاف پیش بینی های ما سخت تر بود غافلگیر نمی شویم.

حتما در آزمون های جامع و تمرینات خود برای هر درس لیست طلایی خود را مشخص کنید،یعنی تعداد سوالاتی که معمولا از آن درس درست پاسخ می دهید و مباحثی که به آن تسلط کافی را دارید.

مشاوره کنکور مرتبط : آموزش جمع بندی کنکور99

مشاوره تحصیلی دوران کنکور : همزمانی جمع بندی کنکور و امتحانات نهایی دوازدهم

مشاوره کنکور دوران جمع بندی : بهترین منابع جمعبندی کنکور

مشاوره انگیزه ماه های پایانی کنکور : آیا می توان از الان در کنکور موفق شد ؟

برای ادامه ی توضیحات در مورد مدیریت آزمون به پادکست استاد علیرضا افشار در مورد مدیریت آزمون توجه کنید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا