مشاوره خصوصی علیرضا افشار
منابع و آزمونمنابع و آزمونویدیو

لزوم مطالعه ی کتاب درسی برای کنکور، برای چه درس‌هایی کتاب درسی بخوانیم؟

نکات و دروسی که باید به متن کتب درسی آن مسلط شد

لزوم مطالعه ی کتاب درسی برای موفقیت در کنکور

اگربخواهیم بحث خود را درباره ی مطالعه ی کتاب های درسی مدرسه آغاز کنیم باید گفت که مطالعه ی این کتاب ها نه به آن شدتی که برخی اساتید و مؤسسات بیان می کنند غیرلازم بوده و یا اینکه به گفته ی برخی دیگر از افراد در مصاحبه های سازمان سنجش و رتبه برترها که فقط مطالعه ی کتاب درسی را کامل و کافی تلقی می کنند نخواهد بود.

به طور کلی در کتاب های درسی کدهای اصلی طرح سؤال و درس آمده است و راهنمایی های اصلی درآن ها وجود دارد. درنهایت برای مطالعه ی کنکورسراسری می بایست متن دروس درکتاب های درسی را مفهومی مطالعه کرد.

انواع مباحث در مطالعه کنکور سراسری

دونوع مبحث درکتاب های درسی موجود می باشد:

1) توصیفی (حفظی)     2) تحلیلی

مباحث توصیفی کنکور

مباحث توصیفی آن هایی هستند که بلافاصله بعد از مطالعه شخص قادرخواهد بود که به تمام تست ها و پرسش های مرتبط با آن پاسخ دهد. یعنی مطالب حفظی هستند. مانند آثارشعرا، بیان یک واقعه ی ادبی، سؤالات جای خالی در درس دین و زندگی و… که این مباحث را می توان تنها با مطالعه ی متن کتاب های درسی مدیریت کرد و کتاب درسی برایشان کافی است. این مباحث در دروس اقتصاد، شیمی، زیست، فیزیک، ادبیات فارسی، دین وزندگی، جامعه شناسی، زمین شناسی و… وجود دارند.

نحوه ی مطالعه ی مباحث توصیفی

برای مطالعه ی مباحث توصیفی ابتدا باید متن کتاب درسی مطالعه شود سپس به حل تست از منابع کنکور پرداخته وبعد ازآن به سراغ دوره و مرور کتاب درسی بروید. اغلب افراد کنکوری با مطالعه ی این درس مشکل بخصوصی نداشته و میانگین درصد این درس نیز در کنکور سراسری بالا می باشد.

مطلب پیشنهادی: روش مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری به تفکیک هر درس

مباحث تحلیلی کنکور

اکثر مباحث کنکور سراسری در شاخه ی دروس تحلیلی قرارمی گیرند بخصوص که این مورد در کنکورهای سال های اخیر نیز بیشتر مشاهده می شود. در رشته های علوم تجربی و ریاضی مباحث تحلیلی نسبت به رشته ی انسانی بسیار زیادتر می باشد.

نحوه ی مطالعه ی مباحث تحلیلی

برای مطالعه ی این مباحث شخص به یک جزوه ی کامل که بتواند مفاهیم کتاب درسی را به بیانی شیوا تحلیل کند نیاز دارد. اما مرحله ی حل تست دراین مباحث نیاز به دوره و تکرار بسیار زیاد دارد. در مرحله ی آخر می بایست مطالب را با متن کتاب درسی نیز تطبیق دهد.

مطلب پیشنهادی: روش مطالعه دروس تخصصی کنکور سراسری به تفکیک هر درس

نکات مهم در مطالعه کتاب درسی در سال کنکور

زود دل کندن از جزوه ی مباحث تحلیلی و به جای آن حل تست و تمرین و تکرار آن ها با منابع مختلف بسیار راهگشا خواهد بود. در مباحث تحلیلی تمارین و حل سؤال های فصول دربرخی دروس مانند ریاضی، هندسه، اقتصاد، گسسته بسیار مهم هستند.

برای مطالعه ی دروس تحلیلی با ماهیت مفهومی مباحثی مانند پیوندهای آلی درشیمی، زیست، عربی و از این دست که دارای مفهوم و بدون مسأله می باشد باید به سراغ کتاب درسی رفته و آن مباحث را بارها مرور کرد که به این روش تمرین و تطبیق گفته می شود.

تطبیق یعنی مطابقت مطالب تست ها و سؤالات با متن کتاب های درسی.

برای مطالعه ی دروس تحلیلی باماهیت مفهومی جزوه نیاز است اما چیزی که بسیار مهم است متن کتاب درسی دراین دروس می باشد.

متن کتاب درسی برای مطالعه ی دروس حفظی کامل بوده اما برای دروس تحلیلی به عنوان یک منبع بازگشتی باید با تطبیق و تمرین مطالعه و مرور شود.

داوطلبان کنکور سراسری نباید دچار زیاده گویی های متن و تغییر بیان مباحث در برخی جزوات اساتید برای دروس توصیفی شوند. زیرا با ابهام و کج فهمی مطالب روبه رو خواهند شد.

اهمیت تحلیل و در منابع رسمی آموزش و پرورش

خیلی از داوطلبان کنکور احتمالا از مشاوران مختلف، مقالات مشاوره‌ای و حتی دبیران شنیده‌اند که بسیاری از سوالات کنکور با کمی تحلیل و بررسی کتاب‌های درسی تا حد قابل توجهی قابل درک و حل کردن است. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، همه افراد توانایی درک و تحلیل کتاب‌های درسی برای آمادگی کنکور را ندارند. در نتیجه کتاب‌های درسی نیاز به تحلیل و توصیف دارند. به همین علت بیش‌تر داوطلبان کنکور برای درک نکات و مفاهیم رمز آلود کتب درسی در کلاس‌ های نکته و تست کنکور شرکت می‌کنند.

در کلاس‌های نکته و تست کنکور اساتید مفاهیم و نکات کتب درسی را به طوری که برای داوطلبان قابل درک و فهم باشد توضیح می‌دهند. افرادی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند باید ابتدا جزوات کنکوری استاد که شامل نکات و مفاهیمی می‌شود که به زبان ساده توضیح داده است را مطالعه کنند و بعد سراغ درسنامه کتب درسی یا حتی کتاب‌ های تستی بروند.

آیا برای تمام دروس لازم است که کتاب درسی را مطالعه کنیم؟

بیش‌تر داوطلبان از مشاوران کنکور خود این سوال را می‌پرسند که آیا فقط دروس خواندنی را باید از کتب درسی هم مطالعه کنیم؟ در جواب کوتاه این سوال باید بگوییم که خیر. ما سه مدل درس داریم، توصیفی که حفظی است مانند زمین شناسی، تاریخ و جغرافی یا حتی بخشی از بعضی دروس توصیفی هستند مانند بخش‌هایی از زیست و شیمی برای این دروس لازم است کتب درسی را مطالعه کنیم.

درس‌های تحلیلی مانند فیزیک در این دروس ابتدا باید به درسنامه مسلط باشید تا بتوانید به تحلیل و بررسی سوالات و حل تمرين‌های آن‌ها بپردازید. دروس محاسباتی مانند دروس عددی هم گاهی اوقات نیاز به مطالعه درسنامه دارد. از بین این سه دسته (توصیفی، تحلیل و محاسباتی)، دروس تحلیلی نیاز بیش‌تر به مطالعه درسنامه کتب درسی و ختی جزوه‌های اساتید نکته و تست دارند. در مورد دروس توصیفی خواندن کتب درسی می‌تواند کفایت داشته باشد اماخب هرچه مطالعه بیش‌تر باشد به مراتب تست زنی هم ساده‌تر می‌شود.

برای چه درس هایی باید کتب درسی را بخوانیم؟

مهم‌ترین دروسی که باید متن کتب درسی در آن‌ها مطالعه شوند عبارتند از:

  • زیست
  • شیمی
  • روانشناسی
  • حفظیات اقتصاد
  • جامعه شناسی

برای چه درس هایی باید به متن کتاب درسی مسلط باشیم؟

دروسی که در کنار جزوه باید به متن کتاب درسی مسلط باشیم عبارتند از:

  • تاریخ
  • جغرافیا
  • زمین شناسی
  • دین و زندگی
  • تعریفی‌های فیزیک

در مطالعه کتب درسی باید به قیدهای به کار برده شده در آن‌ها توجه داشته باشید و سعی کنید تمام قیدهارا لینک سازی کنید و کاملا علت آن‌ها را برای خود توجیح کنید.

توصیه آخر برای مطالعه کتب درسی

ما در این مقاله به برخی از سوال‌های داوطلبان پیرامون مطالعه کتب درسی پرداختیم. همانطور که پیش‌تر گفته شد، دروس تحلیلی نیاز بیش‌تری به مطالعه کتب درسی دارند. ضمن این که هنگام مطالعه این دروس باید به قیدهای آن‌ها توجه داشته باشید.  همانطور که گفته شد؛ کتاب‌های درسی نیاز به تحلیل و توصیف دارند. به همین علت بیش‌تر داوطلبان کنکور برای درک نکات و مفاهیم رمز آلود کتب درسی در کلاس‌های نکته و تست کنکور شرکت می‌کنند. اگر درک یا تحلیل کتب درسی برای شماهم دشوار است می‌توانید در کلاس‌های نکته و تست کنکور شرکت کنید. در کلاس‌های نکته و تست کنکور اساتید مفاهیم و نکات کتب درسی را به طوری که برای داوطلبان قابل درک و فهم باشد توضیح می‌دهند.


فایل صوتی همایش کامل علیرضا افشار در مورد لزوم مطالعه کتاب درسی


ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در پاسخ به سوال برای چه درس‌هایی کتاب درسی بخوانیم؟

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
ارسال پیام در اپلیکشن واتساپ و ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ، ببخشید استاد امکانش هست یک کلیپ درست کنید برای دانشجو ها یا… که میخوان از بهمن برای کنکور تیر بخونن ، چطوری شروع کنن طبق آزمون پیش برن یا …

  2. سلام استاد
    بنده نظام قدیم تجربی هستم امسال کنکور ریاضی میدم کدوم از درس هامو ترمیم کنم؟و اینکه باید برای دروس ریاضی و فیزیک سوابق ایجاد کنم؟

  3. استاد چرا هیچکس پزشکی قبول نمیشه حتی کسایی ک با خودتون مشاوذع میگرن تعداد کسایی. ک قبول میشن محدوده بعد این همه کلاس ازمون دی ودی هزینه هم میکنن وافعا دلیلیش چیه کسی ک ب عسق پزشکی شروع میکنخ اخر سر پیرا هم نمیاره

    1. قبولی رشته تاپ به خرید و هزینه کردن های شما بستگی نداره
      ی ثبات رفتاری و بهداشت روانی میخواد که خلاصه اش میشه کار مستمر و قوی + اعتماد به نفس و توکل به خدا

  4. سلام وقتتون بخیر
    استاد من دارم دی ماه درس ها رو ترمیم میکنم و رشتم تجربیه تا الان دو تا امتحان ریاضی و دینی دادم که واقعا نسبت به سالای گذشته سطحشون سخت تر و بالاتر بود میخوام بدونم چجوری سال های مختلف رو با هم ترازبندی میکنن؟ آیا امسال که سخت تر شده تزار بالاتری میده؟

  5. سلام استاد
    دانشجوی پیام نورم و امتحاناتم فردا تمام میشن و می‌خوام برای کنکور تیر انسانی بخونم
    از کجا و چه مباحثی شروع به خواندن کنم؟
    برنامه راهبردی قلمچی را بردارم و میتونم به جای۱۴روز در۹یا۷روز بخونم اینطور خوبه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا