مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

راه حل عدم تطابق برنامه آزمون های آزمایشی با کلاس درس

چگونه برنامه ریزی کنیم که با وجود آزمون آزمایشی،کلاس کنکور و مدرسه عقب نمانیم؟

در صورت عدم تطابق برنامه ی کلاس های درس داوطلبان با آزمونهای آزمایشی، داوطلبان کنکوری چه راهکاری را باید انجام دهند؟

 

سلام به خدمت همراهان عزیز ، کنکوریهای ۱۴۰۱ و کنکوریهای ۱۴۰۲ ؛ امیدوارم عالی و درجه یک باشید

خب پست امروز این موضوع مهمی هست که داوطلبان را دچار سردرگمی کرده و به عنوان یک دغدغه باعث شده این عزیزان ،چند برنامه و یا حتی بی برنامه شوند.حال داوطلبان دچار این مشکل خواهند شد که با چه برنامه ایی باید پیش رفت؟ اگر قرار باشد با برنامه ی کلاس درس جلو رفت پس آزمون آزمایشی که برایش هزینه ی زیادی کرده ایم چه میشود و یا اگر بخواهیم با برنامه ی آزمون جلو برویم پس از تکالیف و برنامه ی کلاس جا می مانیم.

در این شرایط عملا داوطلبان کنکوری دچار چندگانگی میشوند. برنامه ی مدرسه، کلاس درس، کلاس های آنلاین مدارس مشاور و یا حتی آزمون آزمایشی! پس مدیریت کردن این مسأله یکی از بزرگترین دغدغه های داوطلبان کنکوری است.

در حالت عمومی و کلی، برنامه ی یک کلاس درس و استاد از ابتدا تا انتها با سرفصل ها و جلساتی که استاد تعیین میکند پیش می رود، اینکه استاد در طول جلسات نه مکث میکند و نه تندتر از آن چیزی که باید باشد تدریس میکند.

کنکور آزمایشی نیز همین طور ، برنامه ایی یکه دارد که برای همه ی داوطلبان یکسان است و این خود ما هستیم که باید با برنامه ی کلاس درس یا کنکور آزمایشی سازگار شده و پیش برویم اما اگر جا ماندیم چه؟! برای جبران عقب ماندگی آزمون چه کنیم؟

چه دروسی در برنامه ریزی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

خیلی از داوطلبان کنکوری این تصور در ذهنشان وجود دارد که وقتی سر جلسه کنکور سراسری حاضر میشوند همه چیز دقیقا مشابه همان چیزی خواهد شد که آنها فکر می کردند. به طور مثال یک مربی فوتبال بیشتر اوقات تمام برنامه ریزی هایش بهم میریزد یک بازیکن اش در 15 دقیقه ی اول بازی اخراج و مصدوم شده یا هزار اتفاق غیرمنتظره دیگر به وجود خواهد آمد در هر حال این مربی است که باید شرایط را مدیریت کند .

پس یک داوطلب کنکوری نیز باید دقیقا مشابه مربی تمام شرایط را بسنجد . اما پر واضح است که داوطلبان در همه ی دروس شبیه به هم نیستند . پس یک داوطلب کنکوری میتواند دروسی که حجم کمتری دارند یا مطالعه ی آنها روان تر و ساده تر است و یا حتی نقطه قوت آنها محسوب میشود را با هر دو برنامه ی استاد و آزمون ،موازی پیش برده. اما مهم درجاییست که پای دروس اختصاصی و چالش برانگیز وسط می آید در این حالت راهکار چیست؟ روش برخورد با دروس مختلف آزمون به چه صورت است؟

تفاوت برنامه ریزی یک مشاور تحصیلی با برنامه ی جامع آزمونها و کلاس درس چیست؟

به طور کلی وقتی صحبت از برنامه ریزی کنکور به میان می آید ، باید به این نکته توجه داشت که برنامه ی کلاس درس و مدرسه و یا آزمونها یک برنامه ی عمومی و کلی برای همه ی داوطلبان خواهد بود. اما برنامه ی یک مشاور کنکور کاملاً شخصی سازی شده و متناسب با وضعیت و سطح علمی داوطلب تعیین خواهد شد.

خیلی اوقات برنامه ی کلاس و آزمون یک یا نهایتاً دو گام با برنامه ی خود ما تفاوت دارد، در اینصورت به راحتی می توان در زمان مرور یا دوره این عدم تطابق ها را برطرف نمود. اما اگر این تفاوت ها فاحش باشد و کنترل آن از دست داوطلبین عزیز خارج شود در اینصورت این خود ما هستیم که باید تصمیم درست گرفته ، زیرا پیش رفتن با همه ی این برنامه ها نه تنها منطقی و معقولانه به حساب نمی آید بلکه صدمات جبران ناپذیری را برای روند مطالعه ی ما در پی خواهد داشت.

اگر به هر دلیلی داوطلب عزیز بین انتخاب دو برنامه دچار سردرگمی شود راهکار چه خواهد بود برنامه ی استاد یا آزمون؟

جواب کاملاً واضح است، برنامه ی استاد. زیرا تدریس در یک کلاس درس فقط یکبار اتفاق می افتد اما آزمون آزمایشی بارها مرور و تکرار خواهد داشت و با برنامه ی درست میتوانید به تقسیم بندی برنامه آزمون بپردازید . پس اگر به هر علتی از آزمون جا مانده اید برنامه ی کلاس درس را فدای آن نکنید زیرا آزمون در آینده دوره و مرور خواهد داشت .

به طور مثال در بعضی مباحث آزمون پیش نیاز ها را رعایت نکرده است یا به خوبی زنجیره ی مطالعاتی را تعیین نکرده است مثلاً در درس فیزیک بخش الکتریسیته ی ساکن اگر آزمون قبل از بردار این مبحث را قرار داده باشد به رعایت پیش نیازها دقت نکرده است زیرا پیش نیاز این بخش بردار است و باید به ترتیب آن توجه کافی داشت . پس در این حالت منطقی است که با بودجه بندی کلاس درس و استاد پیش رفت.

اگر داوطلب کنکوری از مطالعه ی دروس ترم اول عقب مانده باشد راهکار چیست؟

دوستان عزیز، اگر در وضعیتی قرار گرفتید که به طور مثال از برنامه ی آزمون یک ترم عقب افتاده باشید و یا استاد مصلحت دیده باشد که بخاطر عدم رعایت پیش نیاز علمی باید با برنامه ی او جلو بروید از بودجه بندی آزمون چشم پوشی کنید و کاری را انجام دهید که به نفعتان باشد .

این قضیه درست شبیه این است که شما وسط یک فیلم سینمایی به سینما رسیده باشید بدیهی است که 1 ساعت اول فیلم را تماشا نکرده اید و همین باعث می شود که از فهمیدن کل موضوع فیلم غافل شوید و باید فیلم را در سانس بعدی تماشا کنید . پس درست این است که برگشت و از ابتدا مطالعه کرد.

داوطلبین کنکوری اگر از ترم اول جا مانده باشند، در ترم دوم مدرسه بیش تر با این مشکل دست و پنجه نر م می کنند، پس منطقی است که بازگردند و از صفر شروع کنند اما اگر در این بین دروسی وجود داشته باشد که عدم رعایت پیش نیاز در آن خللی به فهم کل مطالب وارد نمی کرد می توان با همان سر فصل ها و بودجه بندی های آزمون ها پیش رفت و مباحثی  که در آنها از آزمون و کلاس جا مانده اند را در بازه ی مناسب تر جبران کنند.

در صورتی که قصد مرور اصولی نیمسال اول را دارید بهتر است به مطلب مرور مباحث و دروس نیمسال اول کنکور مراجعه کنید.

اگر تدریس ارائه شده به شما  در کلاس کنکوری باشد با چه برنامه ای باید پیش رفت؟

پاسخ این است، اگر کلاس درس و مدرسه ، کنکوری پیش می رفت شما با همان بودجه بندی جلو بروید زیرا برنامه ی کلاس یکبار تدریس شده اما آزمون بارها مرور و تکرار خواهد داشت.

سخن پایانی در مورد عدم هماهنگی برنامه آزمون و کلاس

اما پیشنهاد بهتر برای داوطلبانی که چند برنامه دارند و در این باره دچار چالش شده اند این است که حتما از مشاور تحصیلی راهنمایی بخواهند، زیرا همانطور که درابتدا عرض کردم برنامه مشاور درست بر طبق پیشینه ی علمی و دانش شما است و تمام شرایط حال حاضر و مطالعاتی شما در آن اختصاصی شده و شما را تا حد زیادی از گمراهی رها میکند.

هرچند که در این بین هستند دوستان مشاوری که به برنامه ی مشخصی اعتقادی ندارند و برای تمام داوطلبان خود یک برنامه واحد را ارسال می کنند!!! باید به این نکته توجه داشت که برخی از عزیزان علی رغم  چند برنامه شدن باز هم نسبت به دریافت برنامه ی اختصاصی مقاومت کرده و اصرار به اجرای همزمان تمام برنامه ها دارند این خود باعث بروز مشکلات فراوانی در روند مطالعه و بخصوص سر جلسه کنکور خواهد شد.

درست شبیه این است که 12 سال در دوران مدرسه نمرات بین 10 تا 20 را با یک معیار نمره قبولی برای ما سنجیده اند اما کنکور بر عکس این تفکر است و اشتباه کردن سر جلسه ی کنکور نمره منفی خواهد داشت.

در پایان این نکته را یادآوری می کنم که با یک برنامه پیش رفتن هرچند به غلط خیلی بهتر از داشتن چند برنامه و عمل نکردن به تمام آنهاست. کاری بهتر است که، کامل و درست انجام شود و کار ناقص ، نتیجه ی ناقص به همراه خواهد داشت.

مشاوره پیشنهادی : راهکار قطعی افزایش تراز در کنکور آزمایشی

ویدیو توضیحات کامل استاد علیرضا افشار در مورد عدم تطابق برنامه آزمون و استاد

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

33 دیدگاه

  1. سلام. وقتتون بخیر . من تازه شروع کردم برای کنکور و اصلا به درس خوندن عادت ندارم .دوساعت که میخونم خسته می شم!چجوری ساعت مطالعمو افزایش بدم؟

    1. عملکرد درسی روزانه خودت هر ۳ ساعت یادداشت کن و خودت با رکوردهای روزهای خوب قبلی که داشتی مقایسه کن

  2. سلام
    وقت بخیر
    میشه از الان با شروع صفر ولی روزی ۱۰ ساعت با کیفیت رسید به جمع بندی دی و تراز هم آورد؟

  3. سلام
    وقت بخیر
    الان کسی که تصمیم گرفت با برنامه ی آزمون کار نکنه ، آزمون بره؟

  4. سلام استاد
    من یه مشکلی که دارم یه روز عالی می خونم اما یه روز اگه دیر بیدار شم یا کنی کار داشته باشم کل روزم خراب میشه ،
    پیشنهاد شما برای مشکل من چیه؟

  5. استاد سلام
    یک سوال : استاد این تسلط تا کجا و چه حد مهم تر از پیشرویه .
    شاید بعضی وقتا اگه بخواییم تسلط مون رو تخصصی ها رو حفظ کنیم کلا نرسیم عمومی بخونیم . ((البته فکرکنم آروم آروم که ساعت مطالعه وتعدا تست وتنوع کارمون بیاد بالا این مشکل جبران بشه))

    و ممنون میشم نظرتونو بگید .💙💙

  6. سلام استاد
    من ۱۰ سالی از درس خوندن(رشته تجربی نظام قدیم) به دور بودم الان دوباره میخوام شروع کنم.ولی مشکل اینه که هیچی از مطالب یادم نیست سردرگمم نمیدونم از کدوم درس شروع کنم فعلا برای ریاضیات از پایه شروع به خواندن کردم .و مباحث پایه هفتم تا نهم رو یاد گرفتم هدفم کنکور ۱۴۰۱ هستش.
    از طرفی بخاطر هزینه‌ی زیاد کلاسها نمیتونم کلاس خصوصی شرکت کنم.فیلمهای اموزشی دروس اختصاصی رو از یکی قرض گرفتم
    برنامه ام اینه که تا مهرماه سال دیگه دروس اختصاصی رو کامل تموم کنم بعد شروع کنم به شرکت در ازمونها از نظر شما روشم درسته یا باید از الان شرکت کنم برای ازمونها با اینکه پایه ام واقعا ضعیفه و میترسم تراز پایین رو روحیه ام تاثیر منفی بزاره.لطفا راهنمایی کنیم خیلی سردرگم هستم.

  7. اگر یک دانش آموزی که پشت کنکوری مونده باشه و خوب خونده کنکور هم نسبت به سال گذشته اش رتبه اش خیلی اومده باشه پایین
    مثلا از 100 هزار اومده باشه زیر هزار و معدلش هم مثلا 14 باشه…
    آیا بهش گیر میدن و میگن دوباره کنکور باید بدی؟؟؟؟؟ خیلی استرس این قضیه رو دارم

    1. سلام
      خیر ؛ یعنی نه الزاما
      بستگی به چرکنویسی که برای سوالات حلیاتی تولید کرده هم داره

  8. سلام.برای ازمون ۲۳ مهر و ۷ابان قلمچی تجربی نظام جدید برای درس های اختصاصی چه پیش نیاز هایی رو باید بخدنیم؟
    میخوام برنامه بریزم چون تازه شروع کردم و بعد چندین سال دوری از درس

    1. عربی دوازدهم و شیمی دوازدهم مهمترین پیشنیازها دازند و سخت تر هستند ( پیش نیازهای گسترده ای دارند که با نظر مشاور و سطح شما تعدادی از آنها بهتون ارائه خواهد شد
      بعد از اینا هم زیست ۶ یازدهم و ریاضی تابع پایه میتونه به ترتیب به زیست دوازدهم و ریاضی ۱۲ کممک کنه

  9. سلام استاد افشار..من سال۹۶دیپلم تجربیمو گرفتم..پایه درسیمم صعیفه..میخوام کنکور تجربی نظام جدید شرکت کنم….کتاباشم گرفتم…یک سوال …تازه میخوام شروع کنم.اول تخصصی و عربی ۲۳مهر رو بخونم بعدش بیام تخصصی و عربی۷ابان رو بخونم…حالا یک سوال.تا۷آبان ده روز وقت دارم….من نهایتا روزی۲ساعت هم که زیست بخونم بازم نمیتونم تموم کنم بودجه ازمون رو…۴تا فصل از پایه دهمه و ۲۰صفحه از زیست دوازدهم…چجور برنامه رو بریزم؟

    1. سلام
      حجم کمتری از مباحث دو آزمون رو کار کن ولی با تسلط بیشتری باش و با حل تست و تمرین زیاد خودت بالا بکش
      زیست دوازدهم از نظر من مهمتر هست

  10. سلام.یک سوال.‌…برای برنامه ریزی فرض کنید که من‌ در یک هفته۳تا باکس شیمی دارم…چجوری شیمی پایه و دوازدهم رو پخش کنم؟یک باکس و نصف برای شیمی پایه باشه….و یک باکس و نصف برای شیمی دوازدهم؟
    خب اینجوری که هر دو نصفه میمونه…اینطورم نمیشه که هی از این پایه ک تموم نشده بپریم رو اون پایه…قاتی نمیکنیم مباحث پایه و دولزدهمو؟
    ویس برنامه ریزیو گوش کردم ولی جوابمو نگرفتم

    1. سه باکس برای دو هفته میشه ۶ تا
      یکی جای خالی بذار و در ۵ تای باقی مانده برنامه پایه و دوازدهم ات پخش کن
      هر کدام سخت تر بود برات ۳ باکس بده و آسان تر بود ۲ تا بده

      1. بعدش اینطوری پخش کنم که اولین باکس برای پایه باشه…دومین باکس برای دوازدهم…سومین باکس برای پایه و الی آخر…

    2. سلام وقت بخیر . من در تست زدن مشکل دارم یعنی تعداد تست رو نمی تونم افزایش بدم و مثلا ده تا تست ریاضی از تابع رو تو یک ساعت که این تعداد یعنی خیلی کم هست راه حل شما برای افزایش تست و سریع با کیفت پیش رفتن

      1. سلام
        تست های تکراری و حدالمقدور از کنکورهای سراسری اخیر حل بفرمایید

  11. سلام استاد
    خیلی به راهنماییتون نیاز دارم…من نه مشاور میتونم داشته باشم و نه کلاس تست برم..کتابام هم برای چاپ سال قبله….خیلی نتیجه امسال برام مهمه…به گذشته هم کاری ندارم…به ۵تا کنکور ناموفقی (۳تا کنکور تجربی و دوتا کنکور انسانی )که پشت سر گذاشتم…ماجرا ها داشتم…الان من میخوام کنکور تجربی شرکت کنم و پایه درسیم هم ضعیفه…و درسهای نظام جدید رو تا الآن نخوندم…۲۲سالمه و دخترم…وقتم کاملا آزاده.هدفم رشته های پیراپزشکی هست..منطقه ۳هستم…امروز ۳۰مهر استارت بزنم از صفر و تا روز کنکور بهترین خودم باشم… و بخوام ازمونا قلمچی رو از خودم تو خونه آزمون بگیرم…باید چکار کنم؟میشه لطفا راهنماییم کنید…شرایط مشاوره گرفتن در حال حاضر واقعت ندارم

      1. فقط برای ازمون ۷ابان و آزمون بعدیش چکار کنم…آزمون ۲۳ مهر هم ک از دست دادم…چجوری درس ها رو تقسیم کنم.کدوما رو بخونم

        1. سلام
          عربی و تخصصی های ۲۳ مهر کارکن
          قواعد عربی ۱۲ و شیمی ۱۲ فعلا نذار در برنامه
          وقتی باقی مباحث ۲۳ مهر تمام شد برو سراغ ۷ آبان

          1. خب چقدر زمان بذارم اینکار رو انجام بدم…منظورم اینه که ۶روز تا۷ ابان مونده…چند روز برای ۲۳ مهر وقت بذارم…تا ازمون چندم فقط تخصصی و عربی رو بخونم

    1. سلام
      کاردانی یا دیپلم نظری لازمه

      اگر قانون اجازه بده با دیپلم فنی هنرستان هم بشه کنکور نظری داد در دفترچه قوانین کنکور سراسری ۱۴۰۱ که زمستان منتشر میشه ، اضافه خواهند کرد

  12. سلام وقتتون بخیر
    من فارغ التحصیل انسانی هستم ،۴تا کلاس انلاین ثبت نام کردم و همچنین ازمون قلم چی،از همشون هم جا موندم،اولویت کدومه؟دلم میخواد همه رو به روز کنم ولی حجم کار زیاده،اگه میشه راهنمایی کنین،پارسال هم همین تایم از ازمون جا موندم و تا اخر همین ادامه دادم!ولی امسال نمیخوام این اتفاق بیفته…

    1. سلام
      اگر درس هایی که میخوای بری کلاس هیچ جوره با کتاب کمک درسی متوجه نمیشید و ازشون ترس داری اولویت با کلاس هست

  13. سلام استاد خداقوت . استاد ویس هاتون رو گوش دادم در کانال پرسشتون .. شما گفتید میتونیم مثلا آزمون ۷ آبان رو چند روز دیرتر بدیم برای ماهایی ک جا موندیم .. من دانشجو هستم و مرخصی گرفتم و تا بخوام با درسای نظام جدید آشنا بشم و…جا موندم
    من اینطور برنامه ریختم تا بتونم با آزمون مچ بشم .. گفتم از ۱۰ آبان تا ۹ آذر ( یک بازه ی ۳۰ روزه ) بیام مباحث ۲۳ مهر و ۷ آبان و ۲۱ رو جمع کنم چیزایی که جا موندم که خب زیادم هستن متاسفانه البته فعلا فقط اختصاصیا و از عمومی عربی.. و عربی که جمع شد زبان رو بیارم جلو
    و از ۱۰ آذر تا ۲۳ آذر در بازه ی دو هفته ای بیام آزمون ۵ آذر رو بدم
    ۲۴ آذر تا ۷ دی هم بیام آزمون ۱۹ آذر رو بدم
    ۸ دی تا ۲۱ دی هم آزمون ۳ ام دی رو بدم
    اینطوری هم خوندم هم اینکه میتونم به دوران جمع بندی برسم و با آزمون پیش برم
    البته با ساعت مطالعه ی ۱۴ ساعت در روز چون میدونم با تایم کم جمع نمیشه و باید جور عقب موندگی هارو بکشم .
    بنظرتون درسته این کار؟ شرمنده طولانی شد🙏 من پشتیبان و مشاور ندارم و خودم میخونم و برنامه میریزم برای این از شما پرسیدم .ممنون میشم نظرتون رو بگید استاد 🙏🌹

    1. سلام
      با پیشنهادت موافق هستم
      اگرم نرسیدی به این پیشنهاد یا سختت بود وقت ۱۵ دقیقه ای از منشی من بگیر تا کمک کنم یک طرح درس ساده تر بریزیم

      1. استاد خیلی ممنونم که وقت گذاشتید و نظرتون رو گفتید واقعا ممنون 🙏🌹
        چشم حتما اگر نرسیدم یا … حتما ممنونم . ممنون میشم شماره برای ارتباط با منشیتون هم قرار بدید🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا