مشاوره خصوصی علیرضا افشار
تست زنی و دورهتست زنی و دورهتست زنی و دورهمشاوره صوتیمقالات

شیوه صحیح تست زنی برای کنکور

فنون تست زنی به روش رتبه های برتر کنکور چگونه است ؟

شیوه صحیح تست زنی چگونه است؟

سلام به خدمت داوطلبان عزیز کنکور 99

امروز با یک بحث مهم و کلیدی برای موفقیت در آزمون سراسری در خدمت شما عزیزان هستیم و آن چیزی نیست به جز مبحث مهم نحوه صحیح تست زنی!

مهمترین اصل در فرآیند یادگیری دروس حل تست و تمرین زیاد است.

خیلی ها از من سوال می پرسند که آقای افشار چطوری درس بخوانیم که در کنکور۹۹ موفق بشیم ؟ برای کنکور ۹۹ چگونه از مهر شروع کنیم ؟

در این راستا به دو مورد مهم میپردازیم. یک مطلب اینکه چه تستهایی را در ابتدای امر حل کنیم و دوم اینکه فرایند حل تست و تحلیل و بررسی تست زنی به چه شکل اتفاق بیفتد؟

تست آموزشی یا تست پوششی

در ابتدا باید به این مطلب توجه شود که گونه ی تستی ما از نوع آموزشی است یا تست پوششی؟

نحوه برخورد با تستهای آموزشی

1) مرحله اول انتخاب ترتیب حل تست های آموزشی

در مطلب برنامه ریزی کنکور ۹۹ اشاره کردیم که در طول هفته و در طول روز تنوع درس بالا به دلیل عدم خستگی و عدم کاهش بازده مطالعه امری ضروری است.

پس ما در طول روز با باکس های کوچک مطالعاتی و تنوع درس بالا روبرو هستیم.

در نتیجه اگر از یک فصل از یک درس خاص یک بخش کوچکی از مبحث را برای یک باکس مطالعاتی انتخاب کرده باشیم و از طرفی یک منبع برای حل تست از آن درس داشته باشیم به سر وقت روان ترین سوالات می رویم.

دو نکته ی مهم در انتخاب تست ها :

الف- اگر منبع ما دو دسته سوال سراسری و سوال تألیفی داشت صد در صد ابتدا با تست های سراسری آغاز می کنیم.

ب- اگر منابع کنکور ما شامل تست های سراسری و تألیفی به طور همزمان بود در این حالت تست ها را به ترتیب می زنیم و از شیوه ی مضرب زدن یا رندوم استفاده نمی کنیم چرا که به احتمال زیاد این سوالات به ترتیب از ساده به دشوار چیده شده و در مرحله ابتدایی به عنوان تست آموزشی بهتر است که تست ها را به ترتیب از ساده به دشوار حل نماییم.

2) مرحله دوم رجوع به پاسخنامه تشریحی و تحلیل تستهای آموزشی

بعد از حل هر تست فارغ از اینکه آن تست را صحیح پاسخ داده ایم یا غلط،بلافاصله پاسخنامه تشریحی را مطالعه میکنیم.

اگر تست را غلط پاسخ داده بودیم دو حالت اتفاق میافتد:

الف- اگر منظور سوال غلط برای ما جا افتاده و بی دقتی کرده ایم یک دور دیگر سوال و جواب ها را می خوانیم و با گزینه ها چک می کنیم که متوجه شویم در چه جایی بی دقتی اتفاق افتاده است؟

ب- اگر احساس کردیم که جواب پاسخنامه برای ما منطقی نیست، در این زمان وقت برگشت به درسنامه است، چرا که مشخصاً آموزش و یادگیری ما دچار نقص بوده است.

مطلب پیشنهادی: چقدر تست بزنیم؟

نحوه ی برخورد با تست های پوششی

تست پوششی چیست؟

در مورد اهمیت حل تست بارها صحبت کرده ایم حال به بررسی مفاهیم می پردازیم و قبل از اینکه به نحوه برخورد با تست های پوششی بپردازیم لازم است که قدری در مورد ماهیت تست پوششی توضیحاتی را به خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

فرض کنید از یک درسنامه بخش یک را مطالعه می کنیم و چند حل تست آموزشی برای جا افتادن مطلب حل می کنیم. فرضا 20 تست آموزشی حل می کنیم.

بعد از این فرایند فردای آن روز یا پس فردا با توجه به تنوع دروس در طول روز وهفته قبل از وارد شدن به بخش دو از بخش یک تست پوششی میزنیم و بخش دو پیشروی به اضافه تست آموزشی بخش دو.

در باکس مطالعاتی بعد در روزهای آتی قبل از پیشروی بخش 3 از بخش یک و دو تست پوششی کار میکنیم و بخش سه پیشروی به اضافه تست آموزشی.

در باکس بعدی، قبل از ورود به بخش چهار بررسی میکنیم که بخش یک هنوز نیاز به حل تست دارد یا خیر؟؟ اگر داشت ازبخش یک و دو و سه حل تست انجام می دهیم و بخش 4 را پیشروی نمی کنیم.

ولی اگر وضعیت بخش یک مطلوب بود، از گردونه حذف شده و بخش دو و سه تست پوششی و بخش چهار را به همراه تست آموزشی پیشروی می کنیم.

مطلب پیشنهادی: کیفیت در تست

مراحل تست زنی پوششی

1) مرحله اول انتخاب تست های پوششی

تست پوششی یعنی اینکه مرحله اول یعنی آموزش را رد کرده ایم و در مرحله دو، سه، و یا چهار هستیم.در این شرایط اختیار با ماست و میتوانیم به شیوه های گوناگون عمل کنیم.

الف- مضربی تست برنیم مثلا مضرب های 5 یا مضرب های فرد سوالات را حل کنیم.

ب- رندوم و شانسی تست بزنیم.

ج- در صورتی که منبع اول برای ما ساده و روان شده از منبع دوم هم تست بزنیم.

اما تاکید ما به خصوص در فصل تابستان بر روی تست هایی است که در دور اول علامت دار بوده یا به آنها پاسخ اشتباه داده اید.در صورت بررسی کامل اینگونه سوالات، اگر فرصت داشتید به سراغ تست های جدید بروید.

2) مرحله دوم تحلیل تست های پوششی

در این مرحله می توان تست ها را به طور کلی حل کرد و به صورت اجمالی و یک جا بعد از پاسخگویی به تمامی تست ها نگاهی کلی به پاسخنامه انداخت.

توجه به این نکته ضروری است که در حل تست پوششی می توان به سمت تست ترکیبی رفت و از ترکیب مباحث جدید با مباحث قبلی تست کار کرد که رعایت این مطلب بسیار حائز اهمیت می باشد.

بهترین مدل دوره و مرور در کنکور به خصوص در دروس تحلیلی دوره با تست است که این کار را به خوبی با تست های پوششی انجام داد.

حل تست پوششی باعث کاهش میزان فراموشی مطالب مطالعه شده با فاصله زمانی بیشتر نسبت به زمان حال خواهد شد که برای حفظ مطالب در حافظه و پرهیز از دوباره خوانی بسیار مهم است.

در نتیجه تست پوششی وسواس در مطالعه را نیز کاهش می دهد.

پادکست استاد علیرضا افشار در مورد شیوه ی صحیح تست زنی در کنکور

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    برای یک باکس مطالعه من نمیتونم هم تست پوششی بزنم هم اموزشی و هم درسنامروبخونم، میتونم این 3مرحله روازهم جداکنم؟! ینی ی باکس 2قسمت بشه ی بخشش فقط تست پوششی بزنم و ی بخش دیگ خوندن درسنامه و تست اموزشی،
    یعنی تست پوششی هارو در یک تایم مثلا 2ساعته پشت سرهم بزنم و تایمای دیگ برای خوندن درسنامه و تست اموزشی! این کاردرسته؟!
    ممنونم ازپاسخگوییتون

    1. سلام
      برای مطالعه فلان درس ۲ تایم در روز قرار بده اولی برای تست پوششی و دومی برای درستامه و قدری حل تست جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا