مشاوره خصوصی علیرضا افشار
تست زنی و دورهتست زنی و دورهمقالات

شک و تردید بین دو گزینه کنکور و آزمون آزمایشی

وقتی بین دو گزینه شک میکنیم پاسخ دهیم یا نه؟

تکنیک های تست زدن و مهارت در آزمون در هنگام شک بین دو گزینه

در شرایط ایده آل شک کردن و تردید بین دو گزینه کنکور پیش نمی آید و بهترین حالتی که برای داوطلب حاضر در آزمون می تواند اتفاق بیافتد،زمانی است که به یکسری از سؤالات کاملا ً مسلط است و پاسخ صحیح را در زمان استاندارد می دهد، و یکسری از سوالات را اصلا نخوانده و یا کمتر کار کرده است.در این شرایط تعداد اشتباهاتش کمتر و زمان را هم از دست نمی دهد.

اما زمانی که داوطلب با تسلط کمتر در آزمون حاضر می شود، تعداد شک کردن و تردید بین دو گزینه نیز برایش بیشتر می شود.در این گونه از شرایط روش هایی وجو دارد که شک را کمتر و داوطلب را به گزینه صحیح نزدیک تر و از اتلاف وقت هم جلوگیری می کند در این موارد اهمیت مدیریت آزمون بیشتر از پیش است.

 

راه حل های شک بین دو گزینه در آزمون آزمایشی و کنکور

همه ی ما می دانیم که در زمان شک بین دو گزینه باید سؤال را علامت زد و در آخر آزمون به سؤال مذکور برگشت.اما برای این که ذهن داوطلب کمتر درگیر سؤال شود و هم چنین زمان هم از دست ندهد روش های دقیق تری نیز است.

روش اول) آمارگیری در منزل در هنگام آزمون آزمایشی

بهترین روش این است که قبل از آزمون در منزل این شرایط را مدیریت کرده باشیم.بطور مثال زمان تمرین در منزل وقتی که در درس خاصی شک داشتیم و با وجود شک گزینه ها را پنجاه به بالا درست جواب داده بودیم پس در آزمون اگر در درس مذکور شک داریم گزینه ها را جواب بدیم،و اگر برعکس در منزل درصد بالایی از درس خاصی را اشتباه زده بودیم پس در آزمون گزینه های با شک آن درس را جواب ندیم.

برای تقویت این مهارت میتوانید از بخش آزمون تالیفی کنکور سایت استفاده کنید.

نکته: با این وجود می دانیم که شک بین دو گزینه یک اتفاق است و نمی توان گفت روش آمار گیری در منزل صددرصد جواب میده، اما تا حدود قابل توجه ای موثر است.

روش دوم) تقسیم بندی شک ها به دو گزینه کنکور

شک نسبی بین دو گزینه سوالات کنکور: همان شک تحلیلی و استنباطی است.یعنی وقتی که درباره ی سؤال اطلاعات کافی داریم اما دچار وسواس می شویم.بطور مثال در تحلیل آیات دینی شک می کنیم.در این مواقع از نظر مشاوران و بنده بهتر است که به این گونه از شک ها پاسخ بدیم.

شک مطلق بین دو گزینه سوالات آزمون: در واقع شکی از جنس اعداد و شمارش است.یعنی استدلال بازگشتی ندارد.(حتی اگر به سؤال برگردیم باز همان مسیر اول برای رسیدن به پاسخ صحیح را تکرار می کنیم).بطور مثال اگر به تست شمارش ریاضی یا فیزیک شک کنیم.

جمع بندی: شک مطلق(شمارشی) را پاسخ ندیم اما شک نسبی(تحلیلی) را پاسخ بدیم.

روش سوم) اگر شک 50 50 بود به سوال آزمون جواب بده

نظر دسته ای دیگر از مشاوران با استنباط به تحلیل آماری این است که اگر داوطلب در تست ها با شک رو به رو شد و پنجاه_پنجاه در درست یا غلط بودن گزینه ها شک داشت؛پاسخ سؤال را بده؛چون که ممکن است پنجاه درصد درست باشد و این به نفع داوطلب است چون ارزش هر تست صحیح سه برابر تست نادرست است.

جمع بندی پایانی بین سه روش: از بین سه روش مذکور، از نظر بنده روش دوم بهتر است و تا حالا بیشترین جواب را داده است.


ترفند ها و تکنیک های تست زنی در سوالات کنکور و آزمون آزمایشی

برخی از ترفند های تست زنی در آزمون آزمایشی و کنکور

تردید بین دو گزینه در درس های توصیفی و حفظی: تست ها ممکن است به صورت جای خالی بیاد؛در این موارد ، به گزینه های تست توجه نکرده و جواب را با کمک اطلاعات ذهن خود پیدا کنیم و بعد گزینه ها را ببینیم و انتخاب کنیم.

تردید بین دو گزینه در درس های شمارشی و محاسباتی: تست ها ممکن است به این صورت که کدام گزینه درست و یا نادرست است بیاد؛ که در این گونه از تست ها بهتر است (با توجه به آمار به دست آمده از آزمون های قبلی) گزینه ی چهارم را انتخاب کنیم.


نتیجه گیری پایانی و راهکار ها و روش های شک در کنکور

با وجود راه ها و نکات مختلفی که برای کم کردن شک بین دو گزینه وجود دارد،مهم ترین نکات عبارتند از:

1) داوطلب سؤالات متنوع دیده باشد.

2) استدلال های زیاد از قلم های مختلف دیده باشد.

نکته نهایی: هر چه داوطلب کامل تر بخواند، آزمون جامع حل کند، تمرین کند و مراحل اصولی تست زنی در کنکور را رعایت کرده باشد ، شک بین دو گزینه کمتر برایش اتفاق میافتد.

در آخر بار دیگر تاکید میکنیم تحلیل آزمون را نادیده نگیرید و در ایام جمع بندی به قدر کافی آزمون جامع و جمع بندی کار کنید.

مشاوره پیشنهادی : موفقیت کنکور ۹۹ در پنجاه روز آخر

نوشته های مشابه

61 دیدگاه

  1. سلام.من روزی 12 ساعت درس میخونم به نظر شما اگه در هفته یک روز رو برای استراحت اختصاص بدم چطوره؟

  2. سلام استاد افشار
    من کتاب ۱۰ کنکور رشته تجربی(زرد قلم چی) قلم چی رو خریدم تو کتاب نوشته نشده کدوم کنکور است یا سال چندم است فقط ۱۰ تا آزمون داره میخوام بدونم که این کتاب موثر است یا نه و در ضمن سوالات کنکور ۹۸ رو هم نداره اما با این شعار که قابل استفاده برای کنکور ۹۹ کتاب رو میفروشن در حالی که چاپ ۹۸ است آیا اگه راست و حسینی بگید من میتونم از این کتاب با خیال راحت استفاده کنم ؟؟و نظر تون هم در مورد کتاب زرد قلم چی چیه؟
    سپاس فراوان

    1. سلام
      راهش ساده است ؛ سوالات کنکور ۹۸ از نت دانلود کن و با کتابی که داری چک و مقایسه کن
      اگر نبود خودت داخل و خارج ۹۸ بهش اضافه کن و بزن

  3. سلام کتابهای لقمه مهروماه برای کسی که صفره صفره و رشتش انسانی نظام جدیده کافیه؟؟

  4. سلام استاد من تو برنامم ازمون های ازمایشی سنجش و گزینه دو و گاج رو با کنکور 98 داخل و خارج گزاشتم برای سه روز یکبار نظرتون چیه ؟

    1. سلام استاد افشار خسته نباشید
      میخواستم بدونم که آیا این کار درستیه که وقتی دفترچه سوالات پخش شد اولین کارمون نوشتن زمان هر درس جلوش باشه ؟
      و من که مثلا بیشتر از ۵دقیقه با زبان کاری ندارم میشه که باقی زمان رو تقسیم بر دروس دیگه بکنم؟
      ممنون میشم جواب بدین🌹🌹🌹

      1. سلام
        بله کار خوبیه
        موافقم که مدیریت آزمون دم دستت باشه

        برای دریافت فایل صوتی و تصویری همایش شب کنکور (زمان برنامه ۳ساعت) اینجا را کلیک کنید
        کد تخفیف ۳۰٪ : 6060

  5. سلام انسانی هستم برای اقتصاد و روانشناسی و منطق و فلسفه کتابای مشاورانو دارم که خیلی خوبن ولی تستاشون کمه
    برای تست بیشتر به منبع دیگه ای نیازه یا تسلط رو همینا کافیه؟

    1. اگر همه جای ادبیات عالی هست
      چند مبحث ساده تر و تست خیز مثل گروه فعلی و اسمی و جمله چند جریی کار کن وگرنه ریسک داره

  6. سلام استاد خسته نباشید
    تو این ۵۰ روز اندازه ۳/۵ماه میشه کار کرد ؟

    1. دقیقا
      چون حساسیت ذهن برای یادگیری و تعهدش برای آخرین بار بیشتره و چون به کنکور نزدیک هستیم چیزی از دهن فراموش نمیشه

  7. سلام استاد من سه سال کنکور تجربی دادم…امسالم کنکور انسانی ثبت نام کردم…تا الانم چیزی نخوندم…منابع درسیم خوبه ولی مشکل از خودمه…فقط میخوام بگم چجوری خودمو از این وضعیت نجات بدم…هیچ انگیزه ای ندارم…4سال از عمرم به خاطر اشتباهات تکراری تباه شد…اگه این 50روزو عالی بخونم بعدش نشه چی…لایو6تیرتونو گوش دادم انگیزه بالایی پیدا کردم ولی فقط برای چند ساعت…میدونم خودم باید با کار مستمر انگیزمو ببرم بالا ولی من انگیزه ای برای شروع ندارم…اگه قرار باشه که تو این 50روز بشه به رتبه زیر1000دست پیدا کرد پس اونی که از اول سال شروع کرده به درس خوندن چی میشه؟؟اصلا میشه به رتبه زیر1000دست پیدا کرد؟من چجوری شخصیت و اهمال کاری که از دوم دبیرستان شروع شد تغییر بدم؟دیگه خستم…دیگه اصلا اصلا دلم نمیخواد برم سمت کتابا…من برای رسیدن به این هدف ففط 50روز وقت دارم…چجوری این 50روزو کولاک بخونم و از خودم راضی باشم…چجوری خودمو ببخشم؟

    1. کسی که مثل شما ابزار پشیمانی میکنه دیگه نباید بعدش میشه و نمیشه بیاره
      باید همه توان و تلاشش این باشه مثل ی رتبه ۳ رقمی کنکور ۵۰ روز زندگی کنه و لذت ببره
      این یعنی زندگی و لاغیر

        1. شب راحت سرت بذاری رو بالش و به خودت از ته دل بگی آفرین و حس کنی خدا لایکت کرده

  8. سلام استاد شاد باشید. به نظر شما امکان داره اصا کلا کنکور 99 را لغو کنند?!

    1. امکان نداره کنکور ۹۹ لغو بشه
      با افزایش حوزه های امتحانی نسبت به هر سال میشه با فاصله گذاری بیشتر داوطلبان آزمون سالم و استاندارد انشاله برگزار کرد

  9. سلام استاد خیلی ممنون بابت وقتی که میرارید استاد من اردیبهشت ماه رو نتونستم بخاطر شرایطی درس بخونم واما تا قبل از عید رو خوب پیش رفتم الان این ازمون های جامع رو من هفته ای ۱دونه یا۲تا کار میکنم و تحلیل درسها رو نو چهار روز پخش میکنم بینشم مرور حفظیات مثل شیمی و زیست قرار دادم اما با این کار شدید آمار تست روزانم کم شده خیلیراسترس گرفتم چون قبلا Tهام بیشتر بود بنظرتون چیکار کنم بهتره؟

    1. آمار تست های روزانه با تنوع درس و تست از غلط زده های آزمون های جامع قبلی ببر بالاتر
      چیزی که برای من خیلی مهم هست اینه که بتونی انشاله از مرداد هفته ای ۳ جامع بزنی ( فاصله جامع هات کم کنی )
      جدی هم بخوان
      ۵۰ روز فرصت خوبیه

  10. سلام استاد 1)حدود رتبه ی قبولی پزشکی دانشگاه تهران در منطقه ۳ چنده? یکی میگه کمتر از رتبه ۵۰ منطقه ۳ یکی میگه کمتر از ۱۰۰ منطقه ۳! چند روز قبل هم یکی با رتبه ۸۶ منطقه ۳ کنکور۹۹ گفت من پزشکی دانشگاه تهران نیاوردم و الان پزشکی دانشگاه ایران میخونه…با درصد عمومی حدود۹۰ درصد به جز زبان ۷۰ درصد و اختصاصی حدود ۸۰ به جز زمین حدود۳۰ درصد ان شاء الله امسال میتونم پزشکی تهران قبول بشم? میدونم در ۵۰ روز این درصدها تغییر میکنه امادرصد های فعلی من اینه… ۲)استاد دوباره زمزمه هایی درمورد تعویق هست! به نظر شما امکان داره باز تعویق بیفته?

    1. قبولی ها الان به درد شما نمیخوره الا اینکه یا شل کنید یا مغرور بشید

  11. سلام استاد خسته نباشید
    استاد ی فیلیمی از کلاسینو تو کلاس مشاوره بهار گذاشته بودین.استاد بنظرتون میشه واقعا تا این حد پیشرفت کرد؟؟
    من از اول تیر شروع کردم با روزی۱۴:۳۰ مطالعه و ۴۵۰ تا ۵۰۰ تست.استاد بنرتون منم میتونم واقعا ب همچین پیشرفتی برسم؟؟؟

    1. پیشرفت و تغییر در روزها و هفته های پایانی دوچندان خودش نشان میده اما فقط برای بچه هایی که متعهد کار کنند و عالی بخوانند

  12. سلام استاد خیلی ممنون که پاسخ میدین
    من تا دوماه قبل تمام دروس رو بجز ریاصی که 60 درصد و دستور فارسس بقیه رو کاملا مطالعه کردم جوری که ازمون هارو بالای 70 درصد میزدم اما هیچکدوم زماندار نبودن. یکماه نتونستم درست درس بخونم و مرورو نکردم و برای اولین بار ازمون ازمایشی زماندار زدم میانگین دروسم شد 30 درصد و دومین ازمون شد 25 درصد!! همین آزمون هارو بدون زمان 40 زدم ولی وضعیتم خیلی بده اصلا سرعت کافی ندارم به شدت پایینه و مطالبی هم که قبلا مطالعه کزدم یادم هستن ولی طول میکشه تا بتونم کاملا تو ذهنم تصورشون کنم و تمام نکات یک تست هنگام ازمون دادن تو ذهنم بیاد.رتبه 3 رقمی منطقه 2 و دندانپزشکی اهواز رو مسخوام ولی با این شرایط هیچی قبول نمیشم.استاد من همه رو عالی خوندم ولی نمیدونم چرا 25 درصد میزنم.به نظرتون چیکار کنم که سرعتم و تسلطم رو افزاسش بدم و به رتبه دلخواه برسم؟

    1. آزمون های زماندار رفته رفته در همبن ۱/۵ ماه کمکت میکنه تا بتونی هربار تعداد تست های بیشتری پاسخ بدی
      مدیریت آزمون کم ریسک هم بهت کمک میکنه تا بتونی به بیشترین سوال در کمترین زمان پاسخ بدی و اینم خودش خیلی خوبه

  13. سلام آقای افشار وقتتون بخیر من داوطلب تجربی کنکور 99 هستم من تا اردیبهشت خیلی خوب اومدم جلو ولی متاسفانه حدودا دوماهه که اونطور ک بایددرس نمیخونم،احساس میکنم دیگه تو این یه ماه ونیم کاری نمیتونم بکنم و دیگه نمیتونم قبول شم میشه بگید من واقعا چیکار کنم بنظرتون شانس پزشکی آوردن دارم؟؟ و حتی دیگه نمیخوام آزمون سنجش و بدم احساس میکنم خیلی سخته برام. میشه کمم کنید. ممنون

  14. سلام استاد
    از چند نفر شنیدم برای نکته برداری باید همون موقع که میخونی
    نکته بنویسی …
    درسته؟؟؟
    همون موقع نکته برداری کنیم؟
    اصلا نکته برداری فایده ای دارع؟یا اگه ننویسیم هم تفاوتی ندارع؟؟؟

    1. خیر باید بذاری تا تقریبا مسلط بشی و بعد خلاصه نویسی کنید
      بعد از مطالعه مستقیم خلاصه نوشتن کار غلطی است

  15. سلام استاد وقتتون بخیر
    من هر ازمون جامع زیست رو 30 درصد میزنم و دلیلش هم کم بودن سرعت و هم کم بودن نکات و اطلاعاته
    تا کنکور ازمون های ازمایشی نظام جدید و بزنم برام بهتره یا کنکورای سالای قبل از کتاب دوردنیا؟؟
    میخوام هم سرعتم و هم اطلاعاتم بیشتر بشن

    1. سلام
      سوالات کنکورهای اخیر + تست های علامتدار و مشکل دار خودت حل کن و سعی کن به علاوه این موارد متن کتاب درسی را هم مجدد بخوانی

  16. از قبیلسلام و عرض ادب
    راستش من از همان سال دهم پیگیر شما بودم و ویس ها و موارد سایت رو پیگیری میکردم اما به نظر من شما باید حدقل شب اخر کنکور را برای همه و عموم رایگان بذارید چون واقعا اخرین روز هم بخواید از بچه ها پول بگیرید به نظر من کار درستی نیست و اینکه شاید با این کارتون به خیلیا کمک کنید و اینکه ضرر انچنانی هم نمیکنید به هر حال شما ثواب میکنید و بچه ها دعاگوی شما هستن اون هم توی این شرایط ک تمام بچه های بیچاره کنکور 99 از قبیل خود من انقدر استرس دارند ک به نظرم نیازه یه نفر براشون همچین کاری رو بکنه
    بنده با این پیام قصد توهین ندداشتم فقط نظر شخصیم رو گفتم و درسته اون مبلغ به شدت ناچیزه اما به هر حال یه عده هستن ک به شخصه من میشناسم و توان اون مقدار پول رو هم ندارن….

    1. همایش شب کنکور ۳:۲۴ ساعت بود و برگزاری آن برای خودمان هم هزینه داشت
      پس نمیشه رایگان کرد . اما هزینه که بچه ها پرداخت می کنند اندازه حدود ۱۵ دقیقه مشاوره تک جلسه تلفنی هست که برای بیش از ۳ ساعت ارزش داره

      برای دریافت فایل صوتی و تصویری همایش شب کنکور (زمان برنامه ۳ساعت) اینجا را کلیک کنید
      کد تخفیف ۳۰٪ : 6060

  17. سلام استاد افشار خسته نباشید
    میخواستم بدونم که آیا این کار درستیه که وقتی دفترچه سوالات پخش شد اولین کارمون نوشتن زمان هر درس جلوش باشه ؟
    و من که مثلا بیشتر از ۵دقیقه با زبان کاری ندارم میشه که باقی زمان رو تقسیم بر دروس دیگه بکنم؟
    ممنون میشم جواب بدین🌹🌹🌹

    1. مدیریت آزمون کم ریسک داشته باشید
      یعنی دور اول تعداد تست های کمتر و رسیدن زودهنگام به درس آخر دفترچه

      برای دریافت فایل صوتی و تصویری همایش شب کنکور اینجا را کلیک کنید
      کد تخفیف ۳۰٪ : 6060

  18. سلام استاد. من سال چهارمه که دارم واسه کنکور میخونم .خیلی هم استرس دارم.چه تغذیه هایی رو تو این روزای اخر بخورم که یه کم از استرسم رو کاهش بده؟

  19. سلام وقت بخیر

    ببخشید من نمیدونم چرا تو ازمون های ماز دروس اختصاصی هیچ وقت بالای 50 نمیزنم ، و رتبه منطقه هم معمولا بین 500 تا 850 میشه ، ساعت مطالعه خوبی دارم ولی درصد هام باب میلم نیست بهترین زیست 45 بوده

    بنظرتون میشه تو ازمون ها درصد عالی نباشه و تو کنکور بهتر شه و رتبه خوب اورد ؟ با این درصد ها تو کشور از 25 هزار میشم حدودا 3 تا 4 هزار و منطقه هم گفتم بین 500 تا 850
    ممنون ساعت مطالعه خوبی دارم

    1. سلام
      ماز از کنکور سخت تره و برای تمرین بچه های قوی مناسب
      جامع های سراسری بیشتر و بهتر بزن تا حسابی رشد داشته باشی

  20. سلام استاد یه خداقوت جانانه من ی کنکوری رشته ریاضی هستم یه جورایی شروع صفری هستم از موقع شروع دو تا آزمون دادم جفتش تخمین ک زدم رتبم ۲۰۰۰۰شده،من عوض نشدم هنوز با اینکه توی خودم با خودم همش در حال جنگم ولی به صلح نمیرسم
    دیگه به نظرم نمیتونم تغییر کنم 🙂
    چیکار کنم؟؟؟

    1. هرکسی قبل از کنکور تخمین رتبه بزنه خیری نمی بینه و رتبه خاصی نمیاره

  21. سلام استاد وقت بخیر

    ببخشید طبق گفته محتوایی شدن سوالا بنظرتون تو این بازه سوال های تمرین ها و فعالیت های کتاب ریاضی تک تکشو حل کنیم یا تست های کنکور های اخیر کفایت میکنه؟ بعد اگر کسی ریاضی مفاهیم بلد باشه ولی کم تست زده باشه میتونه خودشو به 50 یا 60 کنکور استاندارد برسونه

    1. سلام
      در تست های منابع مختلف تمرین های تشریحی کتاب وجود داره که در قالب تست تنظیم شده
      اگر ضعف داری در تست ها قبلش تشریحی از کتاب های درسی کار کن

  22. اقای افشار سلام .من همکارتونم و میخواستم بدونم چطور می تونم سطح کتب تست بازار را بشناسم. توان اینکه کل کتاب هارو بخرم ندارم از کجا متوجه بشم کدام کتاب ها برای کدام دانش اموز بهتره؟
    اگر پستی در مورد این مطلب دارید میشه لینکش ر را بدید.
    بچه ها میان انتشارات مختلف را می پرسن من از کجا همه انتشارات را بشناسم

    1. سلام

      بزودی برای ۱۴۰۲ اینکار میکنم فعلا برای استارت کنکوریها این منابع خوبه
      https://alirezaafshar.org/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d8%ac%d8%b1%d8%a8%db%8c/

      منابع و سر فصل ها ویژه استارت تجربی ها

      https://alirezaafshar.org/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d8%ac%d8%b1%d8%a8%db%8c/

  23. شما فرمودید من مشاور باید پیک سنجش راهم چک کنم؟ لازمه واقعا؟ من مطالب سایت خودتون را دنبال می کنم.
    اگر لازمه من پیک سنجش را از کجا تهیه کنم؟

    1. سلام
      بهتره چک کنید
      وقت نمیشه لااقل برای ثبت نام کنکور ویژه نامه انتخاب رشته اش ببینید حداقل

  24. اقای افشار من برای برنامه دادن به دانش اموزانی که مدرسه میرن خیلی مشکل دارم، اصلاوقت ندارن.
    دانش اموز مدرسه دولتی میره از ۸تا ۱۵
    بعدش هم از ۱۵تا ۱۹ سر کلاس کنکورن
    برخی هاشون هرروز
    بعدش فقط میرسن کارای مدرسه را انجام بدن
    چی بگم بهشون؟
    اصلا به ازمونم نمیرسن
    غر میزنن
    پول کلاس دادن لغونمی کنن
    حقم دارن
    نیازشونه کلاس

    1. سلام
      بله درست می فرمایید
      خرد خرد در کنار کار مدرسه شون باید بهشون کار تستی داد تا با تمرین و تکرار و وقت گذاری بتونن شرایط بهتر کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا