مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

بهترین روش مطالعه کنکور در ماه رمضان

چگونه با وجود روزه گرفتن درس بخوانیم؟

درس خواندن در ماه رمضان برای کنکور

یکی از مواقعی که ممکن است در درس خواندن داوطبین مشکل به وجود آورد ماه مبارک رمضان است. در ماه مبارک رمضان به علت روزه داری ممکن است داوطلب توان باقی روزهای سال را نداشته باشد. باید در این ماه با توجه به شرایط درس خواندن خودمان را معطوف کنیم. ما در این مقاله قصد داریم که تا با بررسی شرایط این ماه عزیز، روشی را توضیح دهیم که  بیشترین بازده را برای درس خواندن داشته باشد. پس با ما همراه باشید.

ماه رمضان در سال 1401 مصادف شده است با فروردین و اردیبهشت که هر دو جز ماه های منتهی به کنکور هستند. پس شرایط برای داوطلبین حساس تر شده است. حال باید از این موقعیت به طرزی استفاده کرد که نه تنها برای داوطلب مشکلی به وجود نیاورد، بلکه حتی به او در پیشرفت در آزمون نیز کمک کند. حال اجازه دهید بهترین زمان مطالعه در ماه رمضان را با هم شرح دهیم.

بهترین زمان مطالعه در ماه رمضان چه زمانی است؟

شاید بتوان گفت بهترین زمان برای درس خواندن بعد از سحر است. یعنی وقتی داوطلب سحری خورد درس خواندن را شروع کند. ممکن است در 30 دقیقه اول بعد از سحری خوردن داوطلب خواب آلود شود اما بعد از گذر از آن زمان دیگر می تواند با افزایش تمرکز به درس خود بپردازد. اگر داوطلب درس خود را از سحر شروع کند تا ساعت دوازده الی یک می تواند به راحتی مطالعه کند. در این ساعت داوطلب به طور معمول نه گشنه است نه تشنه. علاوه بر این ها نیز به گفتگوی کاذب با خانواده نیز ندارد. گفت و گویی مانند نوع، زمان و مقداری که باید در ناهار میل کنند یا مواردی این چنینی. داوطلب می تواند به راحتی شش الی هفت ساعت مطالعه کند و در مجموع ساعت مطالعه کنکور خود را بالا ببرد.

ساعت خواب دانش آموزان در ماه رمضان

مغز انسان به طور خودکار بعد از بیدار شدن اعلام گرسنگی می کند. به همین علت سریعا گشنگی و تشنگی کاذب به سراغ داوطلب می آید. همین گرسنگی کاذب باعث می شود تا داوطلب نتواند به طور کامل روی مطالعه خود تمرکز کند. از طرفی فرد با بیدار شدن در ساعت 10 بد عادت شده و بعد از ماه رمضان به سختی می تواند به روتین زندگی خود بازگردد.

ساعت مطالعه داوطلبان کنکور در ماه رمضان؟

به طور میانگین می توان گفت که فرد از سحر تا اذان ظهر 6 ساعت، از اذان ظهر تا افطار که ذهن خسته است می تواند 2 ساعت به مطالعه مباحث آسان یا نگاه کردن به کلاس های آنلاین کنکور بپردازد و از افطار تا آخر شب هم 2 ساعت مطالعه مفید داشته باشد. یعنی فرد در ماه رمضان می تواند به راحتی مطالعه خود را تا 10 ساعت در روز افزایش دهد.

غذای کنکوری ها در ماه مبارک رمضان چگونه باید باشد؟

یکی از مواردی که اکثریت افراد اشتباه برداشت می کنند این است که هرچه بیشتر غذا بخوریم دیرتر گرسنه می شویم. فارغ از اینکه گرسنگی به مقدار غذای دریافتی بستگی ندارد. بلکه به مقدار کالری و ویتامینی که دریافت می کنیم وابسته است. به همین علت پیشنهاد می کنیم تا جای زیاد خوردن غذا، غذایی سالم و مقوی بخوریم تا علاوه بر جلوگیری از تحلیل انرژی به ما در تمرکزمان نیز کمک کند، همواره به تغذیه مناسب در سال کنکور اهمیت دهید.

نحوه برنامه ریزی روزانه داوطلبان کنکور در ماه رمضان؟

بهتر است دروس سخت تر را برای زمانی که ذهنمان آماده است یعنی از سحر تا اذان ظهر بگذاریم. بعد از اذان ظهر تا افطار دو ساعت مطالعه ی خود را به صورت پراکنده به کارهای ساده مانند کلاس آنلاین و غیره بگذرانیم و دو ساعت پایانی نیز بسته به نوع انرژی مان به مطالعه دروسی که خود فکر میکنیم بازده بهتری دارد بگذرانیم. در این صورت در این ده ساعت بهترین بازده ممکن برای موفقیت در کنکور را خواهیم گرفت.

آزمون جامع در ماه مبارک رمضون باید به چه طریق باشد؟

بهتر است که آزمون های جامع نیز  مانند کنکور در ساعات اولیه ی صبح انجام شود و شرایطمان را با شرایط کنکور وفق دهیم. باید دقت کنیم که از خواب زیاد و هر نوع فرآیندی که به ما می تواند آزار برساند دوری کنیم.

اگر در ماه های پایانی کنکور و ایام ماه رمضان نیاز به اطلاعات بیشتری دارید میتوانید با هزینه ناچیز در طرح کلاس مشاوره بهار شرکت کنید.

سخن پایانی در مورد مطالعه کنکور روزه داران

هر چه کار سخت تر باشد پاداش لذت بخش تری خواهد داشت.

این عبارت خود گویای همه چیز است. اگر ما کار سخت تری انجام دهیم احتمال اینکه پاداش بهتری بگیریم بیشتر است. از طرفی رضایت درونی بیشتری نیز خواهیم داشت. مطالعه در ماه رمضان به سحر خیزی، کمتر کلنجار داشتن ، زمان مفیدتر داشتن و خیلی چیزهای دیگر به ما کمک می کند.

با این توصیه ها امیدوارم بتوانید بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید. از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.

مشاوره پیشنهادی : رفع خواب آلودگی در کنکوریها

ویدیو علیرضا افشار در مورد مطالعه و برنامه ریزی روزه داران در ماه رمضان

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

32 دیدگاه

    1. سلام
      بعد از مدرسه ۳ ساعت و ۳ ساعت هم بعد از افطار شون
      تایم مدرسه رفتن هم اگر درس متوجه بشی جز ساعت مطالعه اس

  1. سلام استاد من با برنامه شروع صفر بعضی مباحث و دارم میخونم میخواستم بدونم برا آزمونهای جامع که برای جمع بندی شناور میگفتید با کنکوریوم موافق هستید یا نه؟!
    تشکررررر فراوان🙏🏻🙏🏻✨💛

      1. خیلی سپاس استاد برا قرابت دست پاشکسته قبلا خوندم الان دیگه سراغ نشر الگو نرم و فقط تست های سراسری حل کنم به نظر شما درسته؟

  2. سلام من از شاگردانتون هستم میخاستم یه تشکر ویژه بکنم
    بابت زحماتتون شما بهترینننننننن استاد و مشاور دنیاااا هستین
    خیلی خیلی مرسی تن خودتونو و خانوادتون سالمم انشاالله

    1. سلام دوازدهم هایی که کلاس حضوری دارند چجوری از سحر تا ظهر بخونن؟

      1. سحر تا ۷/۳۰ صبح بخوانید و بعدش بعد از برنامه مدرسه دروس ساده تر
        بعد از افطار دروس سنگین تره

  3. سلام من پایه دوازدهم هستم مدرسه ما به صورت اجباری کلاس حضوری برگزار میکند ..ایا واقعا اجباری هست؟

    1. کلاس های تخصصی برید . تخصصی ها ی دوازدهم یاد بگیری در خرداد برای نهایی خیالت راحت تره وگرنه اون تایم خرداد میسوزه

  4. سلام
    من از یه کانال تلگرامی که ویدیو های استاد x رو گذاشته بود اومدم ویدیو جلسه اول رو دانلود کردم که ببینم ولی استاد گفتن هر کسی از طریق کانال و… میبینه من راضی نیستم و باید تهیه کنید و شرعا حرامه
    الان دیگه نباید نگاه کنم؟ خیلیا دارن از اونا استفاده میکنن از چن نفر دیگ پرسیدم گفتن اشکال نداره میتونی ببینی اما ته دل خودم راضی نیس گفتم ازشما بپرسم

    1. سلام
      تدریس و کلاس من بوده من راضیم و اشکال نداره که شما تماشا کنی ولی از نشر اون به توسط اون فردی که اینکار کرده ناراضی هستم
      در قبال سایر اساتید کنکور هم از خودشان سوال بپرسید

      1. برای ریاضی ویدیو سالیانه اقای حیدری، دسترسی به ایشون ندارم نه آیدی ای ن چیزی

  5. سلام استاد متاسفانه خوابم شدیدا زیاد شده و همش خوابم میاد
    قبل عید 12 میخوابیدم 4-5 بیدار میشدم راحت درس میخوندم ، اما الان دقیق همون ساعت هاست اما صبح میخوام بخونم چشام میسوزه و هی خوابم میبره

    ممنون روزه هم میگیرم

    1. سلام
      ساعتی که راحت و سر حال بیدار میشی در بیار
      هر پنج روز ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شو و استارت ی درس ساده بزن
      اینجورری بازم تنظیم میشه قطعی

  6. با سلام وعرض ادب استاد گرامی یه سوال مهمی داشتم که ازتون خواهشمند هستم راهنماییم کنید بنده در اولین کنکور ام 1400 شرکت کردم و نتونستم به هدف موردنظر ام برسم و درنتیجه تصمیم به پشت کنکور برای 1401 گرفتم. من متولد نیم سال دوم هستم و بخاطر همین در بهمن 99 مدرسه فرمودند معافیت تحصیلی بگیریم بنده گرفتم و 1 دی 1401 معافیت تحصیلی برام شامل شد اکنون من سال پیش یعنی دی ماه 1400 به علت یه حادثه ای دچار کما شدم و نزدیک دو و نیم ماه در بیمارستان بستری شدم اکنون به علت مشکلات ایجاد شده فکر نکنم بتونم به هدف ام در کنکور امسال برسم خواستم بپرسم من دوباره میتونم پشت کنکور بمونم ؟یا میتونم برم به یک رشته دیگه نزدیک اوایل ثبت نام کنکور 1402 انصراف بدم بعد پشینم بخونم؟خواهش مندم به طور کامل کمکم کنید با تشکر

    1. سلام
      کلا یکبار حق انصراف داری
      اگر دانشجو هستی باقی بمون همون جا برای کنکور ۱۴۰۲ مشکلی نداره
      اگر دانشجو نیستی الان مرداد انتخاب رشته پیام نور شهر خودت کن تا مهر ۱۴۰۱ دانشجو بشی و برای کنکور ۱۴۰۲ مرخصی داشته باشی

  7. سلام استاد دوازدهم تجربی هستم. شروع صفر نیستم تا الان دست و پا شکسته خوندم. کم تسلطی و نواقص زیاد دارم بنظرتون برای درسایی که توشون ضعیفم با برنامه ۵۰ روزه شروع کنم و بقیه رو با بودجه آزمون قلم چی پیش برم؟ با آزمون قلم چی مشکل دارم ترازام خوب نیست بنظرتون ۴ تا آزمون آخر سنجش رو بجای چهار تای آخر قلم چی شرکت کنم؟ چون میگن استاندارد تره و به کنکور نزدیک تره.

  8. سلام استاد
    فارغ التحصیلم قبل عید بالای 10 ساعت میخوندم اما بعد عید افت کردم
    خانوادم اصرار دارن روزه نگیرم ، خیلی میترسم عذاب وجدان بگیرم و روزه نگرفتن مانع موفقیتم بشهه
    قبل عید 5 صبح بیدار میشدم اما الان حتی ساعت 9 هم که بیدار میشم چشام میسوزه و نمیتونم بیدار بمونم
    بنظرتون بدون روزه هم میشه موفق شد و خداکمک میکنه

    1. اگر الان حالت انقدر فرق میکنه که تو سختی و چالشی و نمیتونی درس بخوانی بعد از کنکور روزه های قضا را ادا کن

  9. سلام استاد خسته نباشید میشه تو این وقت باقی مونده فقط تست سراسری بخونیم ؟؟ برای خواهرم میپرسم چون رشتش تجربیه .

    1. سراسری اولویت داره و برای دروس تخصصی چون سراسری کمه و سوالات سخت میدن قدری هم تالیفی کار کن

  10. سلام
    اپلیکیشن یا کانال تلگرامی ای و…. را می‌شناسید که تست های کنکور رو فصل به فصل آورده باشه؟
    چون دانلود پی دی اف کنکور های اخیر و دنبال سوالات گشتن وقت گیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا