مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه علوم و فنون ادبی برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی علوم و فنون ادبی + زنجیره مطالعاتی

روش مطالعه درس علوم و فنون اولین درس تخصصی رشته انسانی است که در ادامه ویدئوهای روش مطالعه علیرضا افشار قرار میدهیم.

علوم و فنون ادبی یکی از درس های بسیار پر اهمیت و کمی دشوار رشته ی انسانی است که مطالعه آن نکات ظریفی دارد، اگر این درس را به روش اشتباه بخوانید ممکن است از آن زده شوید و این درس را کنار بگذارید، اما اگر روش اصولی و درست را پیش بگیرید رسیدن به درصد های خوب در این درس دور از ذهن نیست.

بخش بندی ها و زنجیره مطالعاتی درس علوم و فنون کنکور انسانی

در درس علوم و فنون ما یک دسته بندی داریم که شامل:

  • آرایه‌های ادبی، قرابت
  • لغات
  • تاریخ ادبیات
  • عروض و سماعی می‌شود.

این دسته از درس علوم و فنون رشته انسانی شامل برخی مباحثی می‌شوند که به صورت موضوعی علوم و فنون را بررسی می‌کنند. مثلا تاریخ ادبیات و سبک شناسی شامل یک دسته می‌شوند، همچنین مفهوم و قرابت شامل این دسته می‌شود. این دسته، دسته‌ای به نسبت آسان است.

یک بخش دیگر شامل موسیقی شعر می‌شود. این بخش جزو بخش اصلی و سخت علوم و فنون است.

یک بخش دیگر شامل زیبایی شناسی است که شامل آرایه‌های بیان و بدیع می‌شود که به شرح زیر است:

آرایه‌های بیان شامل: تشبیه، استعاره و سجع می‌شود.

آرایه‌های بدیع شامل: مجاز، ایهام و تضاد و پارادوکس می‌شود.

روش مطالعه مبحث تاریخ و ادبیات در علوم و فنون کنکور

برای بحث تاریخ ادبیات در علوم و فنون بهتر است آن‌ها را حفظ کنید و روزانه مرور کنید. می‌توانید فلش کارت تهیه کنید و خلاصه نویسی انجام دهید. فلش کارت‌ها را قبل آزمون مرور کنید.

روش استفاده از فلش کارت برای بخش های حفظی علوم و فنون

فلش کارت یک ابزار ساده است که می تواند کمک زیادی به حفظ و یادگیری دانش آموزان به خصوص در بخش های توصیفی مثل تاریخ ادبیات و واژگان کند. در اینجا چند نکته برای استفاده موثر از فلش کارت ها بیان میکنیم:

1) در هر طرف کارت یک مفهوم یا اطلاعات بنویسید. در یک طرف اصطلاح یا مفهومی را که می خواهید یاد بگیرید و در طرف دیگر تعریف یا توضیح را بنویسید، مثلا در یک طرف نام اثر و در طرف دیگر نام نویسنده.

2) مرتباً فلش کارت ها را مرور کنید. هرچه بیشتر و منظم تر فلش کارت ها را مرور کنید، احتمال بیشتری برای حفظ اطلاعات و به یاد آوردن آنها خواهید داشت.

3) از تکنیک های یادگیری فعال استفاده کنید. به جای خواندن ساده فلش کارت ها، سعی کنید مفهوم یا تعریف را با صدای بلند یا مکتوب برای خود توضیح دهید. این به شما کمک می کند تا اطلاعات را بهتر درک کرده و درونی کنید.

4) ترتیب فلش کارت ها را با هم مخلوط کنید. این به شما کمک می‌کند، از به خاطر سپردن ناخودآگاه ترتیب کارت‌ها توسط ذهن جلوگیری کنید.

5) با یادگیری اطلاعات جدید و مباحث جدید حفظی، فلش کارت های جدید ایجاد کنید. این به شما کمک می کند تا با یادگیری خود ادامه دهید و انگیزه خود را حفظ کنید.

به طور کلی، استفاده از فلش کارت‌ها می‌تواند ابزار مفیدی برای کمک به دانش آموزان و کنکوری ها در حفظ و یادگیری اطلاعات جدید باشد، اما برای استفاده حداکثری از این ابزار، سازگاری و استفاده از تکنیک‌های یادگیری فعال مهم است.

روش مطالعه آرایه‌های ادبی و شعر در علوم و فنون کنکور

برای تست‌های آرایه‌های ادبی می‌توانید از روش رد گزینه استفاده کنید. شما زمانی می‌توانید تست‌های آرایه ادبی را درست بزنید که معنی و مفهوم شعر را درک کرده باشید. برای مثال در استعاره ابتدا باید معنی شعر را درک کنید و بعد بتوانید آرایه استعاره را در شعر تشخیص دهید. وقتی نتوانید یک شعر را به درستی بخوانید، نمی‌تواند معنی و مفهوم شعر را درک کنید تا بتوانید آرایه‌های آن را تشخیص دهید.

بنابراین بهتر است ابتدا شعر را درست بخوانید چرا که تاثیر بالایی در درک معنی و مفهوم شعر دارد. همچنین سعی کنید پس از خواندن شعر، معنی آن را درک کنید. درک معنی شعر می‌تواند در تشخیص آرایه‌ها به شما کمک کند. همچنین هنگام خواندن متوجه وزن شعر شوید یعنی ریتم شعر را متوجه شوید و آن را با ریتم بخوانید. برای پاسخگویی بهتر به تست‌های بخش آرایه ادبی مربوط به وزن شعر، بهتر است قالب‌های شعری که در کتاب درسی آورده شده است را حفظ کنید. برای مثال باید بدانید هر قالب چند عدد رکن دارد؟ ارکان چیست و به چه ترتیبی آمده است. وقتی قالب شعر را حفظ باشید می‌توانید به شعر شبیه سازی کنید. مثلا وقتی یک شعر را می‌خوانید می‌توانید تشخیص دهید که از چه قالبی در شعر استفاده شده است. با درک درست قالب شعر، می‌توانید آرایه‌های شعر را راحت‌تر تشخیص دهید. همچنین گوش دادن به شعر‌ها به صورت آهنگین یا خواندن شعرهای مختلف به صورت آهنگین می‌تواند کمک کننده باشد.

تعداد سوالات و بودجه بندی درس علوم و فنون در کنکور و نکاتی برای 100 زدن

  • سبک تاریخ ادبیات ۹ عدد تست
  • عروض ۶ عدد تست
  • آرایه ۷ عدد تست

در علوم و فنون زمان زیادی را برای مطالعه سبک، وزن، آرایه باید بگذارید. چرا که همانطور که پیش‌تر گفته شد این بخش‌ها اهمیت زیادی در درس علوم و فنون دارد. شما می‌باست به صورت روزانه این بخش از علوم و فنون را مطالعه کنید. همچنین سعی کنید قسمت‌های عروض سال‌های مختلف را همزمان با هم بررسی کنید و بخوانید. علوم و فنون جزو درس‌هایی است که داوطلبان را به مشکل می‌اندازد. بنابراین بهتر است از خلاصه نویسی استفاده کنید.

یک مسئله دیگری که در علوم و فنون وجود دارد، مسئله سرعت است. شما باید در علوم و فنون سرعت بالایی داشته باشید.

مروری بر نحوه مطالعه درس علوم و فنون به روش رتبه برترها

همانطور که در ابتدا گفته شد، علوم و فنون از درس‌های سنگین و پر حجم است. علوم و فنون را باید همانطور که در توضیحات بالا توضیح دادیم مطالعه کنید. از مشاور خود بخواهید تایم مطالعه بیش‌تری را برای درس علوم و فنون بگذارد. همچنین برای یادگیری بیش‌تر و مرور راحت‌تر آن می‌توانید از فلش کارت‌ها استفاده کنید. تست‌های مختلف را بررسی کنید و نکات آن‌ها را خلاصه نویسی کنید. در درس علوم و فنون در قسمت آرایه‌ها با شعر خواند و حفظ کردن انواع قالب‌های شعری، می‌توانید راحت‌تر به تست‌های بخش‌های آرایه ادبی و عروض پاسخ دهید.

مشاوره پیشنهادی: روش مطالعه و تست زنی عربی رشته انسانی

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صد زدن علوم و فنون به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام
    استاد برا من ناحیه اخذ دیپلم رو اشتباه زدن داخل کنکور تیر دردسر ساز میشه برام ؟برم سر جلسه یا نه ؟

    1. سر جلسه برو
      بعدا از طریق آموزش و پرورش شهر محل تحصیل خودت درستش کن

  2. سلام
    استاد بنده در قرابت و فهم مفهوم شعر ضعیف هستم چکار کنم براش؟ با تست زدن هم خوب نمیشه چون گاها ابیات رو بد میخونم. راستی استاد برای خودتون یه اسفند دود کنید ماشاا…

    1. بجای درسنامه خوانی وسواسی و دیر رفتن سمت تست پیشنهاد میشه تست خوانی کنی تا اعتماد به نفس بگیری و زودتر بری سراغ تست ها
      البته برای دوره و مرور هم پیشنهاد میشه چمدتا تست تکراری با پاسخنامه بررسی بشه و بعد بری سراغ بقیه تست ها و با حل تست مرور کنی و نه با خواندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا