مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه عربی انسانی برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی عربی + زنجیره مطالعاتی

اگر در رشته انسانی تحصیل می‌کنید، درس عربی یکی ازمهم ترین مباحث کنکور شما است. اما چگونه باید این درس را مطالعه کرد و برای کنکور آماده شد؟ همراه ما باشید تا نکات مهم  در مطالعه این درس را بیاموزیم.

روش مطالعه درس عربی انسانی کنکور

عربی درسی است که ماهیت تحلیلی دارد. زمانی که درسی ماهیت تحلیلی داشته باشد، دیگر متن کتاب درسی به‌ تنهایی کافی است نیست و باید سراغ مواردی چون  درس‌نامه، حل تست، تمرین و تکرار برویم. ماهیت توصیفی این درس محدود است و تنها شامل مواردی چون تست تألیفی و لغات می‌شود. در مطالعه این درس، باید از پایه شروع به یادگیری کنیم که خوشبختانه تمامی مدرسان کنکور به این موضوع واقف‌اند و آن را رعایت می‌کنند. البته بعضی از مباحث عربی سخت‌تر هستند؛ مانند قواعد اعراب، حرکت‌گذاری.

بخش بندی ها و زنجیره مطالعاتی درس عربی کنکور انسانی

یک مورد بسیار مهم در درس عربی رعایت زنجیره اسم و فعل و جمله است که اغلب این موارد در عربی سال دهم و ابتدای عربی سال یازدهم عنوان می‌شود. اگر به این مسائل تسلط پیدا کنید، ادامه مسیر برای شما آسان خواهد شد.

به طور کلی اهمیت زنجیره در درس عربی را نباید نادیده گرفته چرا که در این درس، مشابه روش مطالعه درس ریاضی زنجیره مهم‌ترین حرف را می‌زند.

اگر پایه تشریحی شما خوب باشد کمک‌کننده است؛ اما برای حل تست کافی نیست. زیرا برای حل تست باید مطالب بیشتر را مطالعه کنیم و نمونه‌ای قوی‌تری را ببینیم.

در درس عربی برخلاف درس فلسفه منطق که می‌شد نمونه‌های خارجی  مثل نمونه‌های دانشگاهی را دید، تنها مطالب کتاب بیان می‌شود و می‌توان حتی با رد گزینه و یادگرفتن نکات ریز به جواب رسید. به‌ عنوان‌ مثال تست درمورد ترجمه است درحالی‌که با کمک قواعد فعل یا اسم می‌توانیم در زمان کمتر تست را حل کنیم.

روش اهمیت خلاصه‌نویسی در درس عربی به روش رتبه برتر ها

خلاصه‌نویسی در درس عربی بسیار مهم است و نباید از آن غافل شوید. بهتر است از چکیده قواعد نکات مهم را یادداشت کنید. منظور ما این نیست که همه چیز همین قواعد است چرا که این درس تحلیلی است؛ اما خلاصه بسیار کمک‌کننده است مخصوصاً در بخش‌هایی که به‌شدت فرار هستند.

مسئله دیگر این است که نیازی نیست خود را درگیر چندین منبع مختلف کنید؛ بلکه با چند منبع خوب هم می‌توانید از پس این درس برآیید.

می‌توانید به‌صورت فارسی و با زبان عامیانه نکات را برای خود خلاصه کنید.

چگونه در درس عربی انسانی ماهر و موفق شویم؟

برای افزایش مهارت در درس عربی می‌توانید زمانی که در حال مطالعه متن کتاب هستید، تحلیل صرفی را روی متن کتاب پیاده کنید. این کار بسیار خوب و کمک‌کننده است.

اقدامی دیگری که می‌تواند برای شما مفید باشد این است که وقتی تستی را حل می‌کنید که از شما در یک مورد سؤال شده است، پس از حل آن بی‌خیال تست نشوید و کل نکات آن را بررسی کنید.  این موضوع کمک می‌کند که تسلط شما به‌تمامی نکات بالا می‌رود. در واقع تحلیل هر تست از حل‌کردن آن‌هم مهم است و باعث می‌شود تا نکات مشترک و ترکیبی برای شما عیان شود. همچنین پاسخ‌نامه تست را بررسی کنید تا اگر نکته اضافه‌ای باقی‌مانده باشد، برای شما مشخص شود.

حذف مباحث عربی کنکور و م کردن حجم آن

اگر قصد دارید تا بخشی از مباحث درس عربی را حذف کنید، باید هوشمندانه اقدام کنید. شما باید به زنجیره‌ها توجه داشته باشید و درسی که پیش‌نیاز مبحث دیگری است را حذف نکنید. بلکه از یک زنجیره مرتبط صرف‌نظر کنید. هرچند که پیشنهاد ما این است که عیبی ندارد اگر کند پیش می‌روید یا نمی‌توانید تست زیاد بزنید، بلکه بهتر است تست‌ها را به‌صورت مداوم تحلیل کنید و نکات مهم آن  را دریابید.

ساده‌ترین بخش‌ها نیز شامل ترجمه هستند که حتی با قواعد فعل و جمله نیز حل می‌شوند. تحلیل صرفی نیز جزو مباحث راحت است. لغات و منصوبات نیز بخش‌های راحت در درس عربی هستند.

تعداد سوالات و ساعت مطالعه درس عربی در کنکور و نکاتی برای 100 زدن

اگر در رشته انسانی قصد کسب درصد مناسب تا بالا را در درس عربی دارید، باید در هفته 10 الی 15 ساعت روی آن مطالعه کنید.  اما نباید تست‌زنی را کم کنید و باید بین 200 الی 300 تست در هفته نیاز دارد.

در ابتدا تست‌های تألیفی معلم خود را بزنید تا دست شما راه بیفتد و سپس سراغ تست کنکور بروید. اگر از بخشی از درس جا ماندید، سراغ حل تست مباحث جدید نروید و اول مبحث را یاد بگیرید چرا که موضوعات باهم مرتبط هستند.

قواعد سال یازدهم سنگین‌تر است و برای سال دهم باید تحلیل صرفی را تسلط داشته باشیم.

و در آخر این امید را به شما بدهیم که اگر درس عربی را به‌خوبی مطالعه کنید، می‌توانید به درصدهای بالای 80 امیدوار باشید؛ چراکه قواعد آن بسیار منسجم است و کافی است نکات را به‌خوبی در حل تست بیابید.

مشاوره پیشنهادی : روش مطالعه و ارتقای درصد علوم و فنون کنکور انسانی

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صد زدن عربی انسانی به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا