مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه دروس برای کنکور 1400

ترفند های مطالعاتی کنکور

بهترین روش مطالعه ی دروس کنکور ۱۴۰۰

اگر بخواهیم درس به درس به روش مطالعه ی دروس بپردازیم به روش های متنوعی می رسیم که ممکن است اساتید دروس، رتبه های برتر کنکور و یا حتی خود دانش آموزان در حین مطالعه به آن رسیده باشند.

در بحث مشاوره ی تحصیلی کنکور در دو مبحث با تنوع زیادی رو به رو هستیم و این روش ها اکثرا با یکدیگر مغایرتی ندارند و بسته به سلیقه و سطح داوطلب انتخاب می گردد یکی از این مباحث همین روش مطالعه است و دیگری انتخاب بهترین منابع کنکور.

اصول کلی روش مطالعه ی کنکور 1400

همانطور که گفتیم روش های مختلفی برای برای مطالعه ی دروس هست اما اصول کلی و مشترکی است که برای مطالعه ی صحیح باید از آنها پیروی کرد.

ما با سه دسته مختلف از مباحث برای کنکور رو به رو هستیم:

1) محاسباتی-فهمیدنی (کار با اعداد)

بخش هایی مانند محاسبات شیمی،فیزیک، ریاضیات، آمار، هندسه و یا اقتصاد از این دسته از مباحث هستند.

روش مطالعه دروس محاسباتی-مفهومی کنکور

رشد و پیشرفت در این دسته از مباحث به کندی صورت می گیرد و نباید انتظار پیشرفت سریع را داشت. پیشرفت در این مباحث در گرو حل تمرین و تست زنی اصولی کنکور است.

بعد از مطالعه ی درسنامه باید به سراغ تست آموزشی بروید و در واقع تست زنی بخشی از روند آموزش است در این مرحله می توانید حتی به سراغ سوالات تشریحی بروید و یا تست های کنکور سال های گذشته را بررسی کنید.

بعد از مرحله ی آموزش نیز یه سراغ تست های پوششی و کسب مهارت می روید پیشنهاد میکنیم حتما به مطلب شیوه صحیح تست زنی برای کنکور مراجعه کنید.

2) غیر محاسباتی-فهمیدنی (استدلالی)

سوالات قواعد عربی، درک مطلب زبان و بخش های زیادی از شیمی و زیست و یا قرابت معنایی و زبان فارسی که محاسبات ندارند اما باید برای پاسخ به آنها تحلیل انجام داد.

روش مطالعه دروس غیر محاسباتی-مفهومی کنکور

علاوه بر مطالعه ی درسنامه و جزوه برای این دسته دیدن متن کتاب هم می تواند مفید باشد باشد چون ادبیات درسنامه ی کتاب تست معمولا روان تر از سوالات کنکور و کتاب درسی است.

اما تست زنی و حل تمرین در این دسته نیز حرف اول را می زند و افزایش تعداد تست باعث افزایش تسلط و مهارت شما در این دروس می گردد.

3) توصیفی یا خواندنی

مانند سوالات متن دین و زندگی، برخی از بخش های شیمی و زیست، زمین شناسی و تاریخ و جغرافیا و… که نیاز به تحلیل نداردن و باید آنها را حفظ کرد.

روش مطالعه دروس توصیفی و حفظی کنکور

برای این دسته از درس ها کتاب درسی نیز می تواند نقش درسنامه را ایفا کند و معمولا کتاب درسی و تست زنی برای مطالعه ی این دسته کافی است.

برای دوره و مرور این دسته نیز می توان به سراغ مطالعه ی مجدد درسنامه رفت و از خلاصه نویسی های شخصی استفاده کرد.

برای یادگیری شیوه ی اصولی خلاصه نویسی به مطلب آموزش خلاصه نویسی مراجعه کنید.

نتیجه گیری

هر چه کنکور را مفهومی تر کنند سهم سوالات فهمیدنی و محاسباتی بیشتر می شود و در سال های گذشته نیز مشاهده شده که برای سخت تر کردن سوالات کنکور به سراغ محاسبات پیچیده و طولانی رفته اند.

شما برای بعد آموزشی خود به هیچ وجه به سراغ منابع مختلف نروید یک منبع مناسب با سطح خود از بهترین منابع کنکور  انتخاب کنید و در صورتی که به مرحله ی تست زنی رسیدید برای تست بیشتر می توانید به سراغ منابع دیگری نیز بروید.

ویدیو توضیحات استاد افشار در مورد روش مطالعه ی دروس کنکور 1400

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا