مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیمقالات

فواید رقابت درسی در سال کنکور چیست؟

رقابت و جو رقابتی برای درس خواندن مفید است یا نه؟

رقابت درسی و جو رقابتی در مطالعه و درس خواندن کنکور

درس خواندن برای دانش آموزان کنکوری یک چالش جدی است. ساعات زیادی از روز صرف شرکت در کلاس های انلاین مدارس می شود ولی این برای قبولی در رشته های پر طرفدار کنکور کافی نیست. لازم است تا علاوه بر کلاس های درسی، مطالعه آزاد هم در برنامه ریزی درسی دانش آموزان قرار گیرد. سوال اینجاست که آیا درس خواندن با رقابت درسی ثبت رکورد ها مفید است؟ فواید جو رقابتی دانش آموزان چیست و چرا بهتر است در فضای رقابت با آمار قبلی خود درس بخوانیم؟

چالش شیوه درس خواندن برای پشت کنکوری ها و باز ماندگان کنکور قبلی بسیار جدی تر است زیرا این افراد در کلاس های درسی مدارس هم شرکت نمی کنند و برنامه ریزی کنکور متفاوت تری دارند. تاکید متخصصان تعلیم و ترتیب به رقابت با آمار و کیفیت مطالعه دیروز هر شخص با خودش است و به خصوص داوطلبان فارغ التحصیل می بایست این مورد را جدی تر بگیرند.

ثبت عملکرد و رقابت با آمار های قبلی خود شیوه ای است که در اغلب کشورهای دنیا مورد آزمایش قرار گرفته و همواره نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

فواید جو رقابتی و رقابت درسی چیست؟

برای موفقیت در آزمون سراسری باید همه تلاش تان را انجام دهید. با توجه به تفاوت های فردی، داوطلبان کنکور 1400 هر کدام از شیوه های متفاوتی برای درس خواندن استفاده می کنند. یکی در سکوت اتاق و به تنهایی درس می خواند و دیگری برای مطالعه در فضای شلوغ تر و در کنار خانواده می کند.

مهم ترین اصل در انتخاب شیوه مطالعه اینست که ، داوطلب احساس راحتی داشته باشد. در واقع هر فرد می بایست در هنگام مطالعه کنکور و در ساعت مطالعه کاملا در آرامش باشد تا بهتر و موثرتر، یاد بگیرد. برای پیدا کردن شیوه مناسب مطالعه از مشاورین و برنامه ریزان کنکور کمک بگیرید.

یکی از موثرترین روش ها برای موفقیت در کنکور مطالعه در فضای رقابتی است که بسیاری از رتبه های برتر کنکور 99 هم از آن استفاده کرده ند. فواید مطالعه گدر گروه های رقابت درسی برای کنکور عبارتند از:

مورد اول) برنامه ریزی منظم برای شرکت در کلاس

بسیاری از داوطلبان در گروه های رقابت درسی، درس می خوانند یا در با دوستان خود در حال رقابت و مقایسه آمار هستند. در این گروه ها به خاطر خستگی یا بی حوصله بودن یکی دو نفر فرایند جمع متوقف نمیشود. در واقع روند آموزشی ادامه دارد و برای جا نماندن از آن ناچارید که خود را به گروه برسانید.

در واقع لازم است در ساعات مشخصی را در گروه حضور داشته باشید و آمار خود را ثبت کنید. در حالیکه هنگام مطالعه انفرادی همیشه امکان به تعویق انداختن زمان درس خواندن و اهمال کاری در کنکور وجود دارد. این یک واقعیت است که بسیاری از داوطلبان کنکور نمی دانند چطور درس بخوانند و به اصطلاح دائم ” دور خود می چرخند”.

اگر به طور دائم برای درس خواندن برنامه ریزی می کنید ولی برنامه ها را نمی توانید پیاده کنید، حتما حضور در گروه های رقابت درسی حتی برای زمانی کوتاه را تجربه کنید. اگر می توانید حداقل با دیگر دوستان کنکوری، برای درس خواندن برنامه ریزی کنید و به همراه دوستان تان درس بخوانید.

مورد دوم) یادگیری بهتر و سریع تر در رقابت کنکور

یکی از مهم ترین فواید رقابت درسی در مقایسه با مطالعه انفرادی این است که یادگیری موثر، بسیار سریع تر می شود. برای مثال وقتی تنهایی یک مبحث را می خوانید، شاید در یکی از بخش ها کمی گیج شوید و بعد از کمی تلاش به طور کلی نا امید شوید.

اما اگر به این نکته فکر کنید که افراد دیگری هستند که مشکلاتی شبیه شما دارند و با این وجود تلاش میکنند و ادامه میدهند باعث تلاش بیشتر و در نتیجه یادگیری سریعتر شما میشود.

مورد سوم) تقویت انگیزه در هنگام رقابت روزانه با آمار خود و دیگران

مطالعه انفرادی به مدت طولانی واقعا کسل کننده است. روزهایی می رسد که احساس خستگی، یاس و افسردگی دارید. بسیاری از داوطلبان کنکور با انرژی شروع می کنند ولی در نیمه راه دچار بی انگیزگی و از دست دادن اشتیاق می شوند.

یکی از فواید گروه های رقابت درسی رهایی از یکنواختی و بی حوصلگی است. در رقابت درسی همیشه یک نیروی تقویت کننده و جذاب برای یادگیری وجود دارد.

شرکت در کانال ها و بخش های پرسش و پاسخ کنکور

اگر خودتان به تنهایی مطالعه کنید همیشه از یک منظر به مطالب نگاه می کنید. برای آشنایی با دیدگاه های متفاوت و نظرات دیگران بهتر است در کانال های پرسش پاسخ مثلا کانال تلگرام پرسش و پاسخ علیرضا افشار یا بخش مشاوره کنکور رایگان در سایت شرکت داشته باشید.

شاید در ابتدا این موضوع مهم نباشد ولی به مرور با شنیدن سوالات دیگران و گوش دادن به جواب ها، مهارت های تفکر انتقادی بیشتری پیدا می کنید. هر پیشرفتی در این مورد منجر به تاثیر مثبت در آزمون کنکور و تست زنی کنکور بهتر خواهد شد. به این ترتیب با شیوه های متفاوت مطالعه به صورت عملی آشنا می شوید و می توانید توانایی های فردی را بدون هیچ هزینه ای ارتقا دهید.

جمع بندی نهایی درباره رقابت درسی و تحصیلی

قرار نیست رقابت تحصیلی باعث باعث ایجاد انرژی منفی و حسادت از عملکر مثبت بقیه یا غرور از نتایج ضعیف دیگران باشد مهمترین رقیب شما خودتان هستید اینکه هر روز بهتر از دیروز باشید چند دقیقه بیشتر مطالعه کنید چند تست بیشتر بزنید یعنی پیشرفت کرده اید

فایده ی حضور دیگران در این است که وارد چرخه ی تنبلی و نوسان در مطالعه نشوید و با دیدن درس خواندن بقیه شما نیز انرژی بیشتری برای درس خواندن پیدا کنید و دائما به داوطلب تلنگر زده شود.

چگونه میتوانیم در گروه های رقابت درسی شرکت کنیم؟

راه اول اینکه اگر دوستان کنکوری مثبت و پر انرژی و درسخوانی اطراف خود دارید با توجه به این نکته که وارد حاشیه نشوید میتوانید ایجاد گروه کنید و پیوسته مار روزانه ی خود را منتشر کنید و سوالات درسی خود را نیز بپرسید،توجه کنید که با افراد تنبل و منفی نگر و افرادی که دائم به فکر حواشی هستند این کار را انجام ندهید.

راه دوم این است که میتوانید در طرح کلاس مشاوره زمستان شرکت کنید و در کنار مطالب مشاوره ای و انگیزشی اختصاصی، پرسش و پاسخ هفتگی، کوئیز های یک روز در میان و طرح درس برای مطالعه در گروه رقابت درسی نیز عضو شوید و در صورت نفر برتر شدن جایزه دریافت کنید!

جوایز یا به صورت نقدی است یا به صورت مشاوره خصوصی علیرضا افشار است.

نوشته های مشابه

50 دیدگاه

  1. آقای افشار به طور نامحسوس داری بچه ها رو به شرکت در طرح هات سوق می دیااااا

    1. سلام
      دقیقا
      از نظر من کلاس مشاوره از هر کلاس درسی واجب تره
      باید اول بدونی چجوری و چه شکلی بخوانی و بعد بری بخوااانی

  2. سلام استاد من نمی تونم تو طرح شما باشم ولی می تونم ازمونای کانون رو از اول تا الان اختصاصی و عربی رو بخونم در جد اکثر هفت روز ؟ صفر نیستم دست و پا شکسته خوندم .

  3. سلام استاد خسته نباشید.ببخشید میشه بگید کسی که از الان میخاد شروع کنه و تغییر نظامیه با چه منابعی بخونه که حجم کمتری داشته باشه تو کانال مشاوره زمستانه توضیحی راجع به منابع دادین که عضو بشم ..ممنونم ازتون استاد خدا خیرتون بده به سوالای ما جواب میدین

    1. سلام
      منابع خلاصه اگر منظورت منابع جمع بندی هست ؛ وقتش الان نیست ؛ باید با خیلی سیز و گاج استارتت بزنی و کم کم بیای جلو

  4. سلام استاد من دوازدهم انسانی ام
    آزمون گاج میدم تراز باید چقدر باشه رتبه زیر حدودا 700 بشه
    و اینکه من که من علاقه مند شدم به ضبط فایل های انگیزشی برای خودم آیا این کار خوب است یا مضر است؟ برای چندتا از دوستان فرستادم خیلی استقبال کردند خیلی ممنون ازشما مشاوره گرامی خدا خیرتان دهد
    باتشکر

    1. سلام
      چون آزمون ها غیرحضوری هستند خیلی به تراز آنها اعتماد و استناد نیست
      به نظر من بهتره روی خودت کار کنی و حداقل هر درس بالای ۶۰٪ بزنید

  5. استاد درقسمت پرسش وپاسخ یک سوالی گذاشتید الان برای من یک سوال دیگه ایجاد شد من دانشجو باآزمون دانشگه آزاد کارشناسی پیوسته هستم الان ترم بهمن میخواستم دوتارشته بخونم رشته کاردانی ناپیوسته حسابداری آزاد دانشگاه دیگه انتخاب رشته کردم وهیچ مدرکی مثل اسکن و پول و.. واریز نکردم ودانشگاه یک شماره دانشجویی به من داده خودم فکرمبکنم شماره دانشجویی موقت هست الان لازمه به دانشگاه دوم مراجعه کنم بگم نمیخوام بخونم این رشته رایاچون مدرک نفرستادم وهیچ اقدامی نکردم مشکلی نداره

    سوال دومم اینه که به نظرتون درکنار کارشناسی پیوسته یک رشته به نظرتون خوبه کاردانی حسابداری هم بخونم یافقط کارشناسی بخونم سالی واحدی رشته تجربی سال ۹۶و۹۷هستم

    1. سلام
      بله مراجعه فرمایید (محض اطمینان)
      کارشناسی پیوسته قدر مسلم بهتره (یک راست تا لیسانس میری و دیگه کنکور نداری)

      1. استاد اگر شرایطش رانداشته باشم که ۴سال رادوتارشته باهم بخونم به نظرتون اگر یکی ازرشته هاراکاردانی حسابداری برم بهتره یااصلا نرم وفقط رشته ای که الان هستم راجلو ببرم اگر کاردانی بگذرونن برای این که بعدبخوام دوباره ادامه بدم باید ۴سال بگذرونم یتالیسانس بگیرم یادوسال دیگه بخونم بعد کاردانی میتونم لیسانس بگیرم باتوجه به این که حسابداری بدون کنکور هم هست ونمیخواد کنکور داد

        1. شرایط تحصیل در دو رشته بصورت همزمان قانونی نیست مگر یک دانشگاه بیاد و بنا به شرایط خودش به دانشجوی نخبه این امکان بده ؛ منم موافقم یک رشته رو بگیری و تا آخر بخوانید

          1. پس دورشته همزمان خواندن دانشگاه آزاد الکی هست؟

  6. سلام من دوازدهم تجربی هستم تا الان در آزمون های آزمایشی درصد فیزیکم خیلی پایین اومده واقعا نمیدونم چیکارکنم دبیر خوبیم ندارم حتی درصدم زیر ۱۰ شده چیکارکنم دیگه حس میکنم خوندنم فایده نداره

    1. سلام
      تست های کنکور سراسری فقط بزن
      هر روز فیزیک کار کن ؛ هربار حجم کم و تست کم تا برات جا بیفته

  7. سلام اقای افشار شما قطعا بهترین مشاور ایرانید ممنون که بدون هیچ چشمداشتی به سوالای ما جواب میدید
    استاد من میخام از الان شروع کنم و تغییر نظامیم ولی نمیخام ریسک کنم سر کاری که شاید بشه شاید نشه از یه طرفیم نمیتونم بمونم برای 1401 بنظرتون شدنیه واقعا اخه نمیخام دوباره شکست بخورم و افسرده بشم

    1. سلام عزیزم
      از الان به کنکور ۱۴۰۱ فکر نکن ؛ چون تنها چیزی که برات داره اینه که ۵ ماه آینده تو رو بسوزانه
      محکم باش ؛ برنامه با شرایط خودت بریز و از مشاور کمک بخواه تا بازم روبراه عمل کنی

      1. استاد پس شمام میدونید که ریسک بالایی داره و فقط صرفا واسه یه رتبه ی مجاز باید تلاش کنم درسته؟

        1. خیر
          خیلی از رتبه برترها جدی جدی از بهمن خوب خواندند و فرصت ۵ ماهه بهمن تا کنکور ۱۴۰۰ هم دست کم نگیر ؛ چون بعدها متوجه میشی که ای کاش خودم تنها بدون کتاب و مشاور و حاشیه و … خوانده بودم فقط

  8. سلام آقای افشار من تو طرح شما نیستم اما تو کانال تلگرامتون هستم ممنونم از ویدیو های انگیزشیتون خیلی برام مفید بودن
    انشالله که موفق باشید 💓💜

  9. سلام من کلاس دهم تجربی هستم روزانه چند تست بزنم؟؟؟
    اخر هفته دو ساعت بازی می توانم بکنم در حالی که در روز 9 ال 7 ساعت می خوانم؟؟؟

  10. استاد سلام
    دمتون گرم و تنتون سلامت
    من توی کانال شما هستم و خیلی مفیده برام
    توی بدترین شرایط و ناامیدی بهترین همراهم بودین با وویس و ویدئو هاتون
    خیلی مدیونتونم

  11. سلام استاد عزیز عاشقتم استاد
    استاد میشه بگین من که الان میخام شروع کنم و تغییر نظامیم زیست و شیمی و چه منبعی بگیرم ممنونتونم استاد

  12. سلام آقای افشار خوب هستین من امسال دوازدهمم اگه مشاور داشته باشم خوب میخونم میخواستم بدونم اگه شما مشاور خصوصی من باشین میتونم به پزشکی فکر کنم لطفا شرایطو بهم بگین و هزینه هر جلسه

  13. سلام استاد عزیز استاد تورو خدا همین امشب جواب بدین نیاز دارم .استاد من نظام قدیم بودم میخام تغییر نظام بدم و همین امسال کنکورو واسه خودم تموم کنم کتابای درسیو گرفتم ولی نمیدونم چه کتاباو جزوه هایی وتهیه کنم که این تو مدت باقی مونده بتونم بیشترین استفاده رو ازش بکنم و بتونم تمومش کنم اینم بگم که استاد تو نظام قدیم تلاشی نکردم و نمیدونم در چه سطحیم و بخاطرش از خودم متنفرم ممنون میشم جوابمو بدین تا فردا شروع کنمچون میخام تو کانال مشاوره زمستانه عضو بشم و شروع کنم

    1. اعتقادی به جزوه و فیلم به عنوان معجزه ندارم
      ی کتاب کمک درسی مثل خیلی سبز داشته باش برای آموزش و بعد با یکی دو منبع دیگه هم تست پوششی و مروری کار کن تا راه بیفتی

      1. ببخشید استاد زیست و شیمی رو پایه به پایه بگیرم یا جامع ؟استاد میشه بگین طرح مشاوره زمستانه کی تموم میشه میتونم خودمو بهش برسونم فایده ای داره عضو بشم استاد شما واقعا بهترین انسانی هستین که من میشناسم اینو از ته قلبم میگم

    2. استادمیشه کانال کلس مشاوره پارسال زمستون که عضو بودم مطالبش رااستفاده کنم یاخیلی تغییر کرده کلاس مشاوره امسال من فقط یک طرح درس برای هرکتاب میخوام چون تغییر نظامی هستم به فصل هاآشنایی ندارم واین که الان فقط تخصصی وعربی بیارم جلو میشه یک طرح برای تخصصی هابدید صفرصفرم دانشجوهستم میخوام دوروز دیگه منبع بخرم شروع کنم برای پزشکی آزاد

  14. سلام .استاد افشار ..بنظرتون دوران جمبندی مشاوره بگیرم یا اینکه الان بگیرم .از صفر شروع کردم و دارم میخونم ..

  15. ازبرنامه ۵۰روزه پارسال نظام جدیدتجربی شروع کنم چه کتاب هایی الان خیلی واجبه که بخرم شیمی وعربی راخریداری کردم

    1. زیست و شیمی و دینی بیشترین تغییرات داشتند و باید حتما عوض بشه

  16. سلام استاد من نظام قدیم بودم کتابامو سفارش دادم و فردا میرسه دستم ولی خیلی حالم بده استاد دلم میخاد کنکور و برای همیشه تموم کنم برا خودم ولی از یه طرفی این افکار منفی دست از سرم برنمیدارن پیش خودم میگم چطور یه عده ای این همه وقت میخونن ولی قبول نمیشن نکنه منم عین اونا بشم از اینده میترسم استاد از اینکه ای کاش یه زندگیه عادی تری واسه خودم میساختم مثلا یه رشته ی دیگه میرفتم یا دانشگاه ازادی چیزی که این همه حرف نشنوم هر چند که تو این سالا درس نخوندم زیاد و تلاش نکردم ولی خیلی میترسم میشه یچیزی بگید اروم بشم استاد ممنونم ازتون

    1. وقتی فردا منابع دستت میرسه حتما وقت بذار و از اولین روزش شروع به کار کن و عالی بیا جلو
      همه چیز روز اول نباید مشخص و دقیق باشه
      فقط کم کم خودت برسون و رشد بده

      1. ممنونم ازتون استاد .میفهمم چی میگین ولی با خودم میگم چطور میتونم از این همه ادمی که خیلی وقت برای کنکور اماده میشن جلو بزنم استاد بنظرتون تا اخر فروردین میشه درسارو تموم کرد؟

  17. سلام استاد…الآن که دارم این پیامو براتون میفرستم قلبم پراز حسرت شده….پر از پشیمونی و ندامت…پراز ای کاش ها…استاد من یک دختر 22ساله هستم…دیپلمم رو سال 96گرفتم…این چند سالی هم کنکور ثبت نام میکردم ولی هیچی نمیخوندم…انگار برام شده عادت …پایه درسی ضعیفی دارم…چون نه در دبیرستان درس خوندم و نه برای کنکور…هیچی هیچی بلد نیستم…صفر مطلقم….اینا رو گفتم که بدونید در چه وضعیتی هستم…یه سوال از شما دارم…فقط ازتون خواهشمندم جوابم رو بر اساس تجربتون بهم بگید…من کتابهای تست رشته انسانی رو گرفتم…کتاب درسی هاش هم از سایت دانلود کردم…اگه برنامه شروع صفر کلاس مشاوره زمستان رو از الان شروع کنم ،تقریبا آخرای اسفند تموم میکنم…به نظرتون خیلی دیره؟؟چون نمیتونم مشاور بگیرم که برام برنامه ریزی کنه…من الآن فقط یه هدف دارم…اونم اینه که رتبه زیر 1000بیارم و دانشگاه فرهنگیان قبول بشم و مادرمو خوشحال کنم…تنها دلخوشیم خوشحالی مادرمه…من 12سال درس خوندم…تو اوج مشکلات میرفتم مدرسه…الآن تنها راه نجاتم درسه…باور کنید این حرفا رو که میزنم گریه ام گرفته…میدونم دیره…میدونم فقط 5ماه مونده…میدونم باید از همه چیزم بگذرم…ولی میخام فقط یک بار برای همیشه مثل بچگی هام برای اون چیزی که میخوام بجنگم…به اینکه ایا قبل از من کسی بوده که تونسته باشه در این فرصت کم فرهنگیان قبول بشه کاری ندارم…فقط یه سوال دارم…آیا امکانش هست که سال اینده 15مرداد همینجا بیام بگم که من رتبم سه رقمی شده؟من قبول شدم؟بشم یه نمونه و مثالی که برای چندمین بار تونسته دراین مدت کم رتبه خوب بیاره؟؟

    1. فرصت جنگیدن داری
      فرصت اینکه حالت خوب کنی و خودت رشد کنی برات هست
      مباحث ساده تر و تست خیز تر کار کن تا بتونی اوضاع خودت سامان بدی و حتما هم فرصت این مساله داری

  18. سلام
    استاد من جسته گریخته و خیلی کم با تست کم و بدون مرور یه چیزایی خوندم ، الان با قلم چی ترم دو ذو پیش برم یا با یه برنامه ی منسجم جدا از قلم چی؟ بین این دو کدومش به صلاحه؟

  19. سلام استاد میشه لطفا جواب بدین واقعا نیاز دارم.استاد من نظام قدیمم میخام از الان بخونم کتابامم گرفتم فقط یه سوال دارم شما یه ویس پنجاه روز تا کنکور دارید میتونم از اون استفاده کنم چون طرح زمستانه خیلی ازش گذشته و شمام میگین 6 هفته فقط 30 درصد مباحث و داره میشه لطفا جوابمو بدین استاد ممنونتون میشم

    1. از طرح درس کلاس مشاوره زمستان استفاده کن و بیا جلو
      منطقی هست برات

      1. استاد درست میگین منطقیه ولی واقعا این طوری به جایی نمیرسم اگه انقد شل برم جلو پیشنهاد دیگه ای ندارین برای کسی مثل من استاد .ممنونم که جوابمو دادین شما بهترین مشاور ایرانید بدون اغراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا