مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

رفتن به پانسیون و کتابخانه در سال کنکور مفید و خوب است یا نه؟

برای درس خواندن به کتابخونه و پانسیون بریم یا نه؟

خیلی از داوطلبین به علت های مختلفی اعم از داشتن برادر یا خواهر کوچکتر یا محصل، عدم وجود فضای ساکت در خانه، عدم داشتن اتاق شخصی و هزاران دلیل دیگر نمی توانند آنچنان که باید بر روی درس خواندن خود تمرکز کنند و در افزایش تمرکز حواس و کیفیت مطالعه به مشکل بر میخورند. پس در این مواقع یا به سراغ کتابخانه های سطح شهر می روند و یا به دنبال پانسیون هایی می گردند تا بتوانند در آنجا برای کنکور سراسری آماده شوند. در این مقاله ما می خواهیم مطالعه داوطلب کنکور سراسری در کتابخانه و پانسیون ها را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

آیا باید حتما به کتابخانه ها و پانسیون ها برویم؟

سوال مهم این است که در خانه درس بخوانیم یا کتابخانه؟ در جواب این سوال میتوان گفت با توجه به کاهش شرایط وخیم ویروس کرونا و واکسنیاسیون همگانی و اهمیت کتابخانه ها و پانسیون ها برای داوطلبان، افراد می توانند از این فضاها استفاده کنند. اما در حالت کلی باید گفت که نباید فقط به فضای مطالعاتی کتابخانه ها و پانسیون ها عادت کنید کما که از ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیاری از داوطلبان به علت بسته شدن این مراکز و عادت داشتن به محیط مطالعه ی آن ها حدود یک الی دو ماهی خود را درگیر با فضای مطالعاتی جدیدشان دیده اند. پس افراد باید بدانند که  بر حسب احتمالات و اتفاقات آتی نباید صرفاً به مطالعه در این فضاها عادت داشته باشند.

آیا باید تمامی دروس را به کتابخانه و پانسیون انتقال داد؟

پیشنهاد می شود برخی دروس ساده تر مانند ادبیات و دین زندگی و یا حل تست و کوئیز های کنکوری را به محیط منزل انتقال داده تا به شرایط مطالعاتی در فضاهای دیگر نیز عادت داشته باشید. این عادت به شرایط و فضاهای دیگر در خیلی از مواقع که فرصت یا امکان مطالعه در محیط های استاندارد مانند کتابخانه یا پانسیون را ندارید به کمک شما خواهد آمد.

در کتابخانه خودتان باشید و درس خواندن خود را به رخ کسی نکشید

هنگام رفتن به محیط کتابخانه خودتان باشید و همه چیز را راحت بگیرید. این یعنی برای نمایش و اصطلاحاً ادای درس خواندن را درآوردن به آن جا نروید. نحوه ی مطالعه ی خود را در اینگونه محیط ها با دیگران مقایسه نکنید و فقط روی کار خودتان تمرکز داشته باشید. حتی اگر نیاز به استراحت و رفع خستگی دارید این کار را خارج از محیط مطالعه انجام دهید در مطلب جدا گانه به بررسی کامل استراحت در سال کنکور پرداخته ایم که میتوانید از آن استفاده کنید.

کتابخانه و پانسیون جای درس خواندن و مطالعه است نه گردهم آیی دوستانه

برای موارد مختلف مانند استراحت، رفع اشکال درسی و گپ زدن با افراد کتابخانه گروه تشکیل ندهید و خود را درگیر معاشرت با دیگران نکنید. سعی کنید فقط تمرکز خود را روی مطالعه بگذارید و اگر نیاز به حل مشکل یا هر گونه گفتگوی دیگری با فردی داشتید آن را به زمان دیگری موکول نمایید.

رقابت درسی در سال کنکور آداب و رسوم خاص خود را دارد و با گپ زدن و از دست دادن زمان متفاوت است.

از مقایسه کردن خود با دیگران بپرهیزید و تقلید نکنید

هنگام حضور در این محیط ها خود را با دیگران مقایسه ی منفی نکنید زیرا راهی که دیگری پیموده بسیار با شما متفاوت و شرایط و پایه ی درسی یا ساعات مطالعه کنکور هر فرد با دیگران فرق دارد. همچنین با دیدن منابع مختلف در دست دیگران تقلید نکرده و فقط روی کار خودتان متمرکز شوید. تمرکز و باور داشتن به برنامه ی خودتان یکی از مهم ترین رمز های موفقیت در کنکور سراسری می باشد.

اگر می خواهید مطالعه کنید با تمام توان و تمرکزتان این کار را انجام دهید

کنکور کاری است علمی که موفقیت در آن نیز کار کردن و تلاش هدفمند را می طلبد. پس اگر در محیط کتابخانه به مطالعه می پردازید باید با تمام قوا تلاش کنید.

در انتها به یاد داشته باشید که برای مطالعه مکان و فضای ثابت در نظر نگرفته تا با دیگر محیط ها بتوانید براحتی انس بگیرید. تنوع درسی را نیز در مطالعه ی دروس رعایت کنید و در صورت وجود شرایط سمی و حاشیه ای از آن محیط فاصله بگیرید و به حرف دیگران توجه نکنید .

یادتان باشد منزل و کتابخانه فرقی ندارد و شما اگر در هر کدام از این مکان ها شرایط لازم و ایده آل را دارید، در همان مکان به مطالعه بپردازید و از تغییر بی مورد و مدام مکان مطالعه ی خود اجتناب کنید. راز موفقیت به تکرار و تمرین وابسته است و اگر مدام مکان مطالعه ی خود را تغییر دهید مغزتان دیرتر به این تکرار عادت می کند و به همین علت بازدهی کمتری خواهد داشت.

مشاوره پیشنهادی: فاکتورهای انتخاب پانسیون مطالعاتی کنکور(نوروز ۱۴۰۱)

از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم.

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد مطالعه در پانسیون و کتابخانه

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

40 دیدگاه

  1. سلام استاد ببخشید من ترازم میانگین ۷۱۸۳ هست این طرح زمستان بع دردم میخوره بتونم به ۷۵۰۰ و شاید بالاتر برسه؟؟

  2. سلام استاد خدا قوت.
    راستش من نمیگم تا الان نخوندم اره خوندم ولی میتونم بگم که یه هفته رو مستمر ساعت مطالعه یکسانی نداشتم اخر یه روزایی کم کاری کردم اصن انگار نمیتونم کامل پای کتابه بشینم. از طرفی وقتی نمیخونم این وجدانه یقمو میگیره نه تفریح میکنم نه درس میخونم مشاورم دارم میشه ی راه حل بدین که من بتونم ی هفته حداقل مستمر بخونم؟؟؟؟

  3. سلام استاد اوقات بر شما خوش
    استاد جان یه راهنمایی از شما دارم. استاد من 1400 کنکور دادم اما نتیجه مطلوب نگرفتم بخاطر شرایطی که داشتم و تکرار اشتباهات و عدم سنجش خودم.
    استاد از اول مهر شروع کردم به خوندن اما خانواده ام به اجبار منو فرستادن روستا تا اونجا به ظاهر بتونم درس بخونم چون خونه خیلی شلوغه و فقط یه اتاق داریم. اما استاد اینجا چون صاحب منزل تصمیم گرفتن خونه شون رو بازسازی و تعمیر کنن حدودا دوماهه همه اعضای خونواده ریختن تو اون اتاقی که من درس میخوندم و اصلا من نمیتونم درس بخونم بقدری حالم بده که هر روز مجبورم گریه کنم. بجای درس خوند استاد من تو دفترم برنامه ریزیم از موقعی که بیدار میشم 5 صبح برا نماز باید : ظرفها، جارو، لباس شستن و پختن غذا رو انجام بدم و این دیگ اتاق مطالعه نیست خوابگاه هست😢😭
    عمرم داره میسوزه استاد . جوونیم داره از دست میره من فقط این مدت اینجا مثل کوزت کار ازم میکشن😭استاد امروز میخوام کتابام جمع کنم برم خونه خودمون.استاد از همه چی جاموندم حتی یه درس هم نتونستم تست بزنم.استاد چکار کنم با این شرایط 😭استاد من اومدم عالی ترین خودم باشم اما الان وسط مرداب گیر افتادم .استاد هیچی نمیتونه آرومم کنه فقط اگ این نیم سال دوم رو درنیابم شکستم قطعی هست😓

    1. جایی باش که بتونی درس هات خوب بیاری جلو
      آرامش برای مطالعه خیلی مهم هست
      با خانواده مشورت کن

      1. سلام استاد شب تون بخیر
        استاد من به لطف خدا و راهنمایی های شما رفتم خونه خودمون و یه گوشه انباری وسایلام رو چیدم
        و الان که میخوام شروع کنم بخونم والا نمیدونم از کجا بخونم
        طبق برنامه که داشتم و بهش نرسیدم قرار بود برا نیم سال اول آزمون قلم چی رو شرکت کنم. اما الان که زیست و شیمی رو فقط خوندم اونم دست وپاشکسته بدون تست و فیزیک و ریاضی فقط20درصد چه کنم استاد؟
        عمومی ها : دینی و عربی نخونده 70 80% میزنم اما زبان خارجه صفرم و فارسی 30%.
        اون آزمون های نیم سال اول کانون رو هم حتی نتونستم بزنم و سنجشی از خودم داشته باشم.
        الان پیشنهاد شما چیه استاد؟
        برای آزمون24 دی ماه بخونم یا برنامه های دوهفته آزمون های قلم از اول مهر رو در 10 روز تموم کنم و درنهایت به آزمون 24 دی ماه برسم؟
        استاد دیگ بخدا میخوام تموم کنم این بازی رو
        خیلی درد کشیدم نمیخوام عمرم تباه بشه پشت کنکور
        خدا خیرتون بده استاد🙏🏻🙏🏻💚سپاس فراوان🌹🌹🙏🏻 اجرتون با مادر سادات💚🙏🏻🙏🏻🌹

        1. سلام
          آفرین به شما و شروعی که داشتی
          همه توان خودت بذار تا به بهترین نحو ممکن برنامه های بیاد جلو
          مهم روز ۲۴ دی نیست و حتی اگر بیشتر هم طول بکشه مساله نداره
          فقط سعی کن تا میشه خودت بسونی به همه تخصصی ها و چیزی رو از قلم نندازی

          1. سلام استاد
            خداقوت
            یه دنیا سپاس از شما🙏🏻🌹🌹 🙂
            استاد جان یه سوال دیگ اینکه
            برا خوندن زیست باید در طول روز هر دو تا کتاب زیست دوازدهم و دهم خونده بشه ؟
            یا اینک یکی رو کامل بخونیم و تست بزنیم مبحث که بسته شد( 3/ 4 روز) بعد بریم سراغ اون یکی کتابه؟
            ممنونم از راهنمایی هاتون استاد🙏🏻🌹🌹اجرتون با خدا🙏🏻🌹سلامت باشید و برقرار💚🙏🏻

          2. سلام
            چند فصلی از پایه دهم بخوان که گرم بشی و بعد برو سراغ ۶ یازدهم و زنجیره هاش در ۱ و ۲ و ۳ دولزدهم

      2. Najafi:
        سلام استاد شب تون بخیر
        استاد من به لطف خدا و راهنمایی های شما رفتم خونه خودمون و یه گوشه انباری وسایلام رو چیدم
        و الان که میخوام شروع کنم بخونم والا نمیدونم از کجا بخونم
        طبق برنامه که داشتم و بهش نرسیدم قرار بود برا نیم سال اول آزمون قلم چی رو شرکت کنم. اما الان که زیست و شیمی رو فقط خوندم اونم دست وپاشکسته بدون تست و فیزیک و ریاضی فقط20درصد چه کنم استاد؟
        اون آزمون های نیم سال اول کانون رو هم حتی نتونستم بزنم و سنجشی از خودم داشته باشم.
        الان پیشنهاد شما چیه استاد؟
        برای آزمون24 دی ماه بخونم یا برنامه های دوهفته آزمون های قلم از اول مهر رو در 10 روز تموم کنم و درنهایت به آزمون 24 دی ماه برسم؟
        استاد دیگ بخدا میخوام تموم کنم این بازی رو
        خیلی درد کشیدم نمیخوام عمرم تباه بشه پشت کنکور
        خدا خیرتون بده استاد🙏🏻🙏🏻💚سپاس فراوان🌹🌹🙏🏻 اجرتون با مادر سادات💚🙏🏻🙏🏻🌹

  4. سلام وقت بخیر
    برای دانش آموز یازدهم انسانی کهی می خوان برای کنکور بخونن
    به نظرتون تهیه منابع پایه به پایه و جامع پایه بهتره یا جامع کنکور
    چون رشته انسانی متاسفانه تغییرات داره خودم خیلی ریستک نمی کنم چامع کنکور بخرن
    نهایتش جامع پایه
    نظر شما چی هست ؟

  5. سلام استاد.کلی حرف دارم که نمیدونم به کی بگم.من یک خواهرم.برادرم کلاس یازدهمه.نه حرفه میره یاد بگیره و نه درس میخونه.بسیار غد و لجبازه.از هیچکس حتی بابام حرف شنوی نداره.با منم رابطه اش خوب نیست..تا یه چیزی میشه و باب میلش نباشه صداشو میبره بالا…از طرفی بابام عصبیه و نمیشه اصلا باهاش حرف زد..خیلی وقته متوجه شدم داداش دنبال فیلم و عکس مستهجنه…به مامانم گفتم ک فقط به صورت غیر مستقیم با داداشم حرف زد…به بابام اگه بگم کتک کاری راه میندازه…هیچ بزرگتری هم نیست که باهاش حرف بزنم…داداشمم از هیچکی حرف شنوی نداره…بابام به مشاور اعتقادی نداره…داداشمم نمیاد مشاوره…کل زندگیش شده بخور و بخواب…الان مشکل من همون فیلم های نامناسبه ک میره میبینه…خودم۶سال ازش بزرگترم…نمیتونم برم بهش بگم فلانه و بهمانه که…کاشکی مادرپدرا وقتی میبینن ک پسرشون مشکل داره نرن برای دخترمردم خواستگاری…کاشکی خانما وقتی میبینند شوهرشون مشکل داره بچه دار نشن…بخدا موندم به کی بگمو چکار کنم…همه میرن با باباهاشون حرف میزنن من تک و تنها موندم این وسط.نه مشاور بیا هست.نه بزرگتری هست ک بشه باهاش حرف زد…همش تو دلم میگم منو دنیا آوردین آوردین(خودمم کم مشکل ندارم)..چرا با تموم اینهمه مشکلات اخلاقی داداشمو به دنیا آوردن😞😞😞من چکار کنم اخههه…

    1. سلام
      بلهاش صحبت کنید که با مشاور صحبت کنه
      اینجوری براش بهتره

      1. مشکل اینجاست ک اون نمیدونه من و مامانم از ماجرا خبر داریم.به چه بهانه ای ببرمش مشاوره..حرف نمیزنه که و راضی نمیشه…لجبازه و حرف گوش نکنه…

        1. تا وقتی خودش نخواد شرایط تغییر بده کسی نمیتونه براش کاری کنه

        2. سلام سعی کنید خودتون بهترین الگو براش باشید و دوستش داشته باشید
          همه چی به صحبت نیست.

  6. سلام استاد
    برا تایم بعد ازظهر بعداز نهار که خوابمون گرفته و خسته شدیم چیکار کنیم من سعی میکنم چرت نیم ساعته بزنم اما خب خواب نمیرم و احساس خستگیم هم بیشتر میشه شما به نظرتون چیکار کنم ؟؟

    1. 30 الی 45 دقیقه چرت ایراد نداره اگر سر حال میشی
      اگر بعد از این خواب خستگی بیشتر میشه اصلا بهتره نخوابی درس های ساده تر و کارهای روتین عمومی انجام بدی فقط

  7. سلام استاد و ممنون از همه زحمات شما.یه سوال؛آیا واقعا رتبه های برتر, مخصوصا اونایی که از نیمسال دوم شروع کردن، برای دروس تخصصی به جای چند منبع تست کارکردن،یه کتاب تست رو چندبارمرور میکنن؟من رشتم ریاضیه.و فرضا با شروع صفر،حتی اگه بخوام رتبه یک شم(می‌دونم محاله؛مثلا)،باید یک منبع کار کنم؟واقعا ممنونم

    1. سلام
      یک منبع خوب تست بزنی و بیای جلو جواب میگیری حتما
      اگر با منبع اول خوب اومدی جلو و فرصت داشتی از منبع دیگری تست تالیفی بزن

    2. سلام.
      بله من خودم حدود۳۰۰ شدم و برای اکثر درس ها یک منبع کار کردم. فقط برای یکی دوتا درس از یه سری مباحث خاص از منبع دوم تست زدم.
      هیچی هم محال نیست.
      خودتون باور داشته باشید.
      با کار کردن همه چی میشه.
      من کسی رو میشناسم که تغییر رشته ای بود و نیم سال دوم شروع کرد و رتبش۹شد.

  8. سلام استاد وقتتون بخیر من دوازدهم تجربیم برای زیست هنوز فصل سه و چهار رو کار نکردم بنظرتون توی این چند هفته به ازمون کدوم رو کار کنم و کدوم رو بزارم برای ترم دوم؟

  9. سلام استاد.من بعد5سال دوری از درس میخوام کنکور تجربی شرکت کنم.و فقط برای کنکور1401فرصت دارم…یعنی فقط6ماه..پایه درسیه من بسیار ضعیفه..و هدف من آوردن یک رتبه ای هست که بتونم رشته ی تغذیه راه نزدیک قبول بشم.استان گلستان هستم…آینده من و زندگیه من همه چی بستگی به کنکورم داره…فقط یک سوال میپرسم…اگر با تمام وجود شروع به خوندن کنم..میتونم قبول بشم؟الان چندشبه از استرس اصلا خواب راحت ندارم…حتی گسی هم قبل من نتونسته باشه ک رتبه خوب تو این زمان بیاره..میشه من اواین نفر باشم ک اینکارو انجام بدم.یا کلا بیخیال کنکور و اینا بشم.تا مرز دیوونگی فقط یک تار مو فاصله دارم.کمکم کنید

  10. سلام .وقتتون بخیر.شروع صفری بعد چندسال دوری از درسم.من میتونم از کتابای تست خیلی سبز زیست و شیمی دهم چاپ۹۹استفاده کنم؟و در انتها کتابای دور دنیا رو ک میگیرم چاپ جدید میگیرمشون.چون من دیگ به منبع دوم ک نمیرسم.فقط میتونم همین منبع اول رو بخونم…و یک سوال دیگ اینکه من کتاب نشر دریافت هامون سبطی قرابت و آرایه چاپ۹۸ را دارم.ایا به دردم میخوره؟

  11. سلام برای ماها ک شروع صفریم بعد چندسال دوری از درس…حذف مباحث داریم؟مثلااسید و باز و الکتروشیمی و تعادلا و حرکت شناسی و دینامیک فیزیک

  12. سلام وقت بخیر
    آقای افشار عمومی و تاثیر معدل مشخص شد که نهایتا و قطعا به چه صورتی هستش؟

  13. سلام استاد خسته نباشید.
    استاد من پشت کنکوری ۱۴۰۰ تجربی ام. دانش آموز بسیار درس خوان و عالی بودم و بدون نیاز به امتحان و پرسش و اینا درسمو خودم با عشق و علاقه می‌خوندم.اما مشکلم با خانواده سال کنکور شروع شد.از بی توجهی و دعوای مداوم پدرو مادر و حرفه‌ای مادرم که بهم میگفت( تو عرضه درس خواندن نداری ادم اگه درس خون باشه میخونه اینا همش بهونس و بعدها می‌گفت اگه گذاشتم درس بخونی الهی بری و حتی صفرم نشی تو کنکور و…). استاد داغووووونم کردن سال بعدشم همین اتفاقات. کتابخونه تو شهر ما روز در میونه و هزینه سالن مطالعه هم به شدت زیاد. از طرفی هم نمیتونم درسمو ول کنم چون خیلی علاقه دارم.شما بگید من چیکار کنم؟؟

    1. همراه خانواده (حداقل یکی از اعضا) با مشاور مشورت بگیرید
      فرد دیگری که بتونه روی آنها تاثیر بذاره و مجاب کنه که با شما راه بیان و درک متقابل داشته باشند

  14. سلام استاد برای اینکه سروصدای خونه رو نشنویم و تمرکز داشته باشیم،استفاده از صداگیر ها چطوره ؟ واقعا هیچ صدایی نمی‌شنوی ؟ در دراز مدت مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    1. خوبه ولی سعی کن سریع تر و با کیفیت تر بخونی
      این راهکار بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا