مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیمقالات

هر کنکوری چقدر در شبانه روز به خواب نیاز دارد؟ خواب کنکوری ها

ساعت خواب یک کنکوری

خواب کنکوری ها و استراحت در سال کنکور

آیا قصد شرکت در کنکور را دارید؟ حتما می دانید که بدون آموزش مطالب مشاوره ی تحصیلی، برنامه ریزی درسی و بودجه بندی کنکور نمی توانید خود را برای یک آزمون پر استرس،  آماده کنید. اما شاید به اهمیت خواب کنکوری ها آگاه نباشید. آیا می دانید یک کنکوری موفق چقدر باید بخوابد؟

نقش خواب در قبولی کنکور

استراحت در سال کنکور اهمیت بسیار بالایی دارد و یک کنکوری باید سلامت جسم و روح خود را حفظ کند. بالا بردن توان ذهنی و تقویت حافظه بلند مدت راز یک کنکوری موفق است. مباحث زیادی برای خواندن وجود دارد که لازم است به ذهن سپرده شود.

در برنامه ریزی کنکور یک داوطلب کنکور، مباحث مجزایی را در طول روز مطالعه می کند. در روزهای بعدی تمرکز روی موضوعات دیگری است. در دوران جمع بندی کنکور روی دانسته های ذهنی کار می شود و هیچ درسی از پایه تدریس نمی شود. بنابراین می بایست حافظه طولانی مدت کنکوری ها وضعیت مطلوبی داشته باشد.

اهمیت خواب کنکوری ها به جهت افزایش حافظه طولانی مدت بیش از سایر موارد است. جریان خیلی ساده است وقتی می خوابید و بدن در حالت استراحت کامل قرار دارد، فعالیت مغز متوقف نمی شود. مغز انسان قادر است حتی در موقع خواب نیز یک سری اتصالات عصبی را برقرار کند.

در هنگام خواب کنکوری ها همه اطلاعات کسب شده در طول روز به حافظه طولانی مدت منتقل می شود. خواب با کیفیت کمک می کند که هر آنچه در طول روز یاد گرفته اید، در ذهن تثبیت شود. در هنگام خواب، مغز همه خاطرات را حفظ نمی کند بلکه تنها به تقویت موارد مهم می پردازد.

پردازش اطلاعات در هنگام خواب

اطلاعات در زمان بیداری به دست می آید ولی در هنگام خواب کنکوری ها این اطلاعات در مغز با پردازش اطلاعات به حافظه سپرده می شود. در نتیجه روز بعد ذهن آمادگی فراگیری مباحث جدید را دارد. کمبود خواب منجر به کاهش قدرت درک و فهم در روز بعد شده و روی توجه و تمرکز فرد تاثیرگذار است.

طبق تحقیقات انجام شده، کاهش 2 ساعت خواب شبانه به مدت دو هفته منجر به افت عملکرد عصبی-رفتاری شده و روی توانایی تمرکز و حافظه کوتاه مدت تاثیر منفی دارد.

برای افزایش ساعت مطالعه خواب اخرین فاکتوری است که باید آن را کاهش دهید و همیشه کاهش زمان های مرده در طول روز در اولویت است.

اثرات کم خوابی و پر خوابی

کم خوابی و پر خوابی هر دو در ابتلا به افسردگی و اضطراب و همچنین تشدید آن نقش دارد. خواب کنکوری ها باید به میزان لازم و با توجه به شرایط فردی تنظیم شود. اختلال افسردگی و اضطراب دو عامل تاثیرگذار در بی انگیزگی برای شرکت در کنکور هستند.

بسیاری از داوطلبان کنکور، پس از یک دوره درس خواندن شبانه روزی دچار افت شده و دیگر تمایلی به شرکت در آزمون ندارند. علت اصلی در عدم توجه به سلامت جسمی و خواب کنکوری ها است. به طور معمول خواب کمتر از 6 ساعت و یا بیش از 9 ساعت برای داوطلبان کنکور توصیه نمی شود. اما آنچه بیش از طول ساعات خواب اهمیت دارد، کیفیت خواب برای داوطلبان کنکور است.

کیفیت خواب کنکوری ها چگونه باشد؟

خواب برای داوطلبان کنکور که برنامه ریزی درسی منظمی رادارند، از هر چیزی مهم تر است. برای اینکه مسیر موفقیت را تا انتها پر انرژی طی کنید باید به اندازه کافی بخوابید. سیستم بدن شما به طور طبیعی برنامه خواب را تنظیم می کند. اما برخی از عادات غلط می تواند موجب خواب آلودگی در طول روز شود.

برای مثال بسیاری از داوطلبان کنکور با شب بیداری ها و به اصطلاح درس خواندن در ساعات نیمه شب، به طور کلی روند خواب طبیعی را مختل می کنند. خواب کنکوری ها تاثیر مستقیم روی درس خواندن دارد. کسی که تا پاسی از شب مشغول حل مسئله و تست زنی بوده است، صبح روز بعد نمی تواند طبق برنامه ریزی کنکور، روی مباحث کار کند.

این دانش آموز به دلیل خواب کم، خیلی زود دچار خمیازه های ممتد و حس خواب آلودگی می شود. ذهن خواب آلوده توان کافی برای دریافت اطلاعات جدید و به خاطرسپاری ان ندارد. از طرفی مطالعه شبانه چیزی به اطلاعات تان نمی افزاید.

علت اینست که پردازش اطلاعات و انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت تنها  در خواب انجام می شود. اگر خواب کافی نباشد، این بخش مختل خواهد شد پس برای افزایش تمرکز و کیفیت مطالعه بهتر است در روز درس بخوانید.

ساعات متغیر خواب برای کنکوری ها سم است

سیستم بدن انسان قابلیت تنظیم زمان خواب را دارد. چنانچه هر شب در راس ساعت خاصی بخوابید و صبح در ساعت مشخصی بیدار شوید، تنظیم خواب در بدن انجام می شود. در واقع ذهن فرمان بیدار باش، شادابی، کارایی ذهنی، تمرکز و … را با بیدار شدن ارسال می کند.

متغیر بودن خواب کنکوری ها مانع تنظیم ساعات خواب و بیداری بدن می شود. در این صورت به سختی از خواب بیدار می شوید و از درس خواندن خیلی زود خسته می شوید. بسیاری از افت تحصیلی ها در دوران طلایی قبل از کنکور مرتبط با عدم تنظیم خواب بدن و ساعات متغییر خواب و بیداری است.

عادت خواب در هر فرد متفاوت است. کسی نمی گوید حتما 9 شب بخوابید ولی حتما باید به اندازه کافی خواب مطلوب داشته باشید. چرخه خواب طبیعی در حدود 90 دقیقه است. در واقع از زمانی که چشم ها سنگین می شود تا زمانی که به خواب عمیق می روید، یک ساعت و نیم زمان می برد. خواب کنکوری ها بهتر است مضربی از این 90 دقیقه باشد تا پس از بیداری احساس شادابی و نشاط حفظ شود.

سخن آخر

از آنجایی که صبح زود گیرایی ذهنی و بازده بسیار بیشتر است چرخه خواب را طوری تنظیم کنید که صبح زود از خواب بیدار شوید. خواب کنکوری ها در ساعات اولیه شب منجر به تنظیم بیداری در صبح زود می شود. برخی از داوطلبان تصور می کنند که شب ها بهتر یاد می گیرند. تاکنون هیچ تحقیق علمی این مورد را تایید نکرده است.

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام آقای افشار به نظر شما شب زود بخوابیم صبح زودبیدار شیم یا دیربخوابیم زودپاشیم بهتره من مشکلی بابت بیدار شدن یا بیدار موندم ندارم ولی صبحا که کتابو برمیدارم ذهنم نمیکشه و آب جلو چشام جمع میشه.

    1. بعد از بیداری از خواب نباید بلافاصله درس خواند و باید بذاری مرحله هوشیاری اتفاق بیفته و خودت پیدا کنی و بعد کم کم بری سراغ درس . از درس ساده تر هم شروع کن تا زودتر و بهتر راه بیفتی

  2. سلام من دچار پرخوابی شدم چ جوری درستش کنم واقععنن دارم اذیت میشم

  3. سلام اقای افشار بنظرتون 11 شب بخابیم 4 صبح بیدار شیم نماز بخونیم و بعد شروع کنیم ب درس خوندن دوباره تا اوکیه ؟
    اخه میشه 5 ساعت

    1. اگر درجه یک و عالی باشی حتما میتونی به موفقیت های چشم گیر برسی

  4. سلام اقای افشار بنظرتون 11 شب بخابیم 4 صبح بیدار شیم و نماز صبحمونو بخونیم و بعد درس بخونیم اوکیه ؟
    اخه 5 ساعت میشه …

    1. سلام
      از ساعت ۵ صبح با روحیه باشی و قوی شروع به کار کنید برنده میشی حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا