مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیمشاوره صوتیمقالات

چگونه در سال کنکور به حرف دیگران توجه نکنیم؟

کنترل حرف ها و انرژی های منفی در سال کنکور و هنگام درس خواندن

همه ی ما انسان ها در خلال کار های روزمره و مهم خود همواره از نظرات و یا انتقادات و قضاوت های دیگران در مورد خود بهره مند می شویم.قطعا داوطلب کنکوری که در دوره ی حساس و مهم زندگی خود است ؛ بیشترین نظرات و انتقادات را دریافت خواهد کرد و قطعا توجه نکردن به برخی از حرف های دیگران مهارتی است که باید کسب کند.

گاهی نظرات و دیدگاه های دیگران در مورد ما و کار های ما از روی خیرخواهی و یا کمک به ما است ؛ اما گاهی برخی از آدم ها مغرضانه این دیدگاه ها را با ما به اشتراک می گذارند و نتیجه ی آن شاید سرشاز از انرژی های منفی اطراف ما شود. راه کار هایی برای حل این قبیل از مشکلات برای داوطلبان را در ادامه ارائه می دهیم.

زمانی که نظر دیگران برای داوطلب کنکوری از روی خیرخواهی و کمک است

قبل از شروع هر مطلبی باید به این نکته اشاره کنم که هرگز نباید انتظار این را داشته باشیم که از نظرات دیگران بهره مند نشویم…چون در هر صورت آدمیزاد وقتی هم می بیند و هم می شنود در ذهن خود نظراتی برایش بوجود می آید و گاهی آن نظرات را به زبان می آورد و گاهی فقط در ذهن خود آن را نگه می دارد.

در مقابل نظرات دیگران سکوت اختیار نکنید!

اگر زمانی که کسی از روی خیرخواهی و کمک به شما داوطلب کنکوری نظر و یا پیشنهادی داد و یا انتقادی کرد نباید موضع شما در برابر این گونه از نظرات انفعالی باشد؛زیرا اگر ساکت بمانید طرف مقابل دچار اعاده ی فضل می شود و فکر می کند در این موضوع اطلاعات بیشتری نسبت به شما دارد پس ادامه می دهد تا جایی که به اضافه گویی می رسد.این اضافه گویی ها شاید برای شما داوطلب کنکوری عزیز باعث سردرگمی و استرس بیشتر شود.

به طور مثال شخصی شما داوطلب را می بیند و سوال می پرسد که چه منابعی را برای کنکور خریداری کره اید؟ اگر شما ساکت بمانید شروع می کند به پیشنهاد دادن این که بهترین منابع کنکور چیست و  از چه منابعی بهتر است برای کنکور استفاده نمایید و در این صورت اگر شما از قبل منابع دیگری را برای خود انتخاب کرده باشید در این موقعیت دچار سردرگمی می شوید که نکند منابعی که او دارد به شما معرفی می کند بهتر باشد! و نتیجه ی آن استرس و انرژی منفی اطراف شما است.

اگر دچار استرس شده اید حتما به مطلب کاهش استرس در دو ماه پایانی کنکور مراجعه کنید.

نکته: داوطلب کنکوری عزیز، نمی توانید به دهن همه آدم های اطراف تان چسب بزنید تا نظرات شان را نشنوید!پس تنها باید راه کار مقابله با آن را بلد باشید.

نکته: داوطلب کنکوری ، در مقابل بعضی از نظرات که از روی خیر خواهی و کمک دریافت می کنید؛ نباید ساکت و بی تفاوت بمانید تا از اضافه گویی بیخود جلوگیری کنید.

زمانی که نظر دیگران برای داوطلب کنکوری از روی خیرخواهی نیست و مغرضانه است

به طور مثال بسیاری از داوطلبان کنکور با این گونه از نظرات و حرف های مغرضانه دیگران مواجه می شوند:

تازه از الان شروع کرده ای؟دیگر برای قبولی در کنکور خیلی دیر شده است!

ترازت این است؟خیلی برای رشته ی دلخواه تو کم است!

با این وضع درس خواندن، امکان ندارد در کنکور قبول شوی!

منابعی که داری برای کنکور استفاده می کنی اصلا به درد نمی خورد!

فلان رشته در فلان دانشگاه را می خواهی؟من هم می خواستم قبول نشدم خیلی سخت است تو هم نمیتوانی!

متاسفانه حتی گاهی برخی از نزدیکان مانند اعضای خانواده نیز از در تهدید و تحقیر وارد می شوند.در این گونه از نظرات، شما به عنوان داوطلب کنکور ممکن است انرژی منفی زیادی دریافت کنید که در مطلب نقش و وظایف والدین در سال کنکور به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

خودتان و افکارتان از همه چیز مهمتر است

اما شما داوطلب عزیز باید این را بدانید که آن ها حرفی می زنند و می روند ، تنها شخص خود شما هستید که شناخت کافی از خود و توانایی ها و تلاش تان دارید و تنها شخصی که می تواند به شما کمک برساند خودتان هستید.

همان طور که اگر سال ها از زمان کنکور شما بگذرد و شما به آن دوران فکر و تحلیل کنید از تنها کسی که انتظار داشتید بهتر عمل کند خودتان هستید و تنها شخصی را که سرزنش می کنید نیز باز خودتان است!

درست است که به شما انرژی منفی داده اند،نظرات مغرضانه به شما داده اند ، شرایط را برای شما سخت تر کرده اند ، اما در نهایت این خود شما بوده اید که می توانستید مسیر هدف خود را ادامه دهید و آن ها فقط نقاط تاریک و ضعف شما را دیده بودند اما خودتان از نقاط سفید و مثبت تان با خبر بوده اید و می توانستید با تلاش بیشتر آن نقاط را پر رنگ تر نمایید تا دیگر کسی که حتی قبلا نقطه ضعف شما را به زبان آورده بود با تلاش بیشتر شما و دیدن شما در حال پیشرفت، باز نتواند آن نظرات را مطرح نماید.

دائما خود را با رقبای خود مقایسه نکنید

بیشتر کسانی که از این قبیل نظرات و انتقادات شما را بهرمند می سازند، رقیب های شما  در کنکور هستند.آن ها ممکن است در بعضی از آزمون های آزمایشی بهتر عمل کرده باشند و یا زودتر از شما برای کنکور استارت زده باشند که همین مساله یکی از دلایلی است که به شروع سریع کنکور تاکید داریم، اما داوطلب کنکوری عزیز این را بدان که هرگز کسی کامل نیست و مطمئن باش که آن ها نیز در برخی درس ها و یا در برخی از سوال ها نقاط ضعف دارند و اوضاع درسی در کنکورشان آن طور از دور و ظاهر به چشم می آید خیلی خوب نیست، چون که شما  از میزان کیفیت مطالعه ، تست زدن و تلاش آن ها هرگز با خبر نیستید.

نکته: داوطلب کنکوری عزیز هرگز باطن مطالعه وتلاش خودت برای کنکور را که از آن کاملا آگاه هستی با ظاهر مطالعه و تلاش دیگران که از باطن و کیفیت آن کاملا بی خبر هستی، مقایسه نکن.

تکنیک های کنترل انرژی های منفی و نظرات منفی دیگران

بعضی تکنیک ها و روش ها در کنترل انرژی های منفی موثر است که بعضی ازاین راه ها را در این مطلب اشاره کرده ایم که حرف های منفی دیگران تاثیر کمتری در مسیر شما داشته باشد.

راه اول) حذف دوست ها و اطرافیان منفی

از بعضی از تکنیک های دیگری که  برای مهار کردن این قبیل از انرژی منفی های نظرات مغرضانه ی دیگران، می توان اشاره کرد، قطع ارتباط با این گونه از افراد اطراف ما در دوران کنکور است.

راه دوم) بعضی نظرات را قبول کنید اما تسلیم نشوید

تکنیک دیگری که بسیار نیز مهم است این است که آن نظرات را به عنوان نقاط تاریک وجودتان قبول کنید اما تسلیم گذشته ی خود نشوید؛ به خود بگویید من می دانم که چه نقاط مثبتی در درون خود دارم پس از امروز یک آدم جدیدی از خود درست خواهم کرد که فقط این نقاط مثبت از او معلوم باشد و تلاش خود را برای بهتر ساختن خود بیشتر کنید.

گاهی می توانید این کار را با به روز کردن و تغییرات اتاق و محل مطالعه ی خود آغاز کنید زیرا ممکن است خاطرات بد آن نظرات منفی با دیدن محل تکراری در اتاق مطالعه ی خود زنده شود.پس می توانید با تغییرات کوچک مثلا عوض کردن قاب عکس اتاقتان با اتاقی دیگر و از این قبیل کار ها به ساختن آدم جدیدی از خود اقدام کنید برای کنترل موقتی افکار منفی از مطالب انگیزشی کنکور نیز میتوانید استفاده کنید.

راه سوم) افکار منفی را روی کاغذ بنویسید

افکار منفی خودتان را روی کاغذ بنویسید و نقش خودتان را در جایگاه آدم جدید روبه روی آن مشخص کنید.به طور مثال شما افکار منفی تان روی درس فیزیک است پس نقش خودتان را معلوم کنید؛ برنامه ای در همان لحظه تعیین کنید که مثلا خرد خرد این درس را لابه لای دروس دیگر هر روز می خوانم و یا نه امروز %20 از آن را می خوانم…

آینده را تصویر سازی کنید که اگر این درس را طبق برنامه ی خود بخوانم چه امتیازاتی در آینده ازش به دست می آورم و اگر نخوانم چه ضرر هایی نصیبم می شود… (برنامه ریزی کنکور شما باید منعطف باشد.)

با این کار باعث افزایش تمرکز ذهنی تان از روی پارامتر های منفی و استرس ناشی از این درس بوده است، آزاد می شود و شما بعد از چند هفته تلاش و رسیدن به نتیجه ی دلخواه خود، ذهن تان آماده ی دریافت انرژی های مثبت خواهد بود؛ حتی اگر باز کسی مغرضانه به شما حرفی بزند دیگر تاثیر منفی آن بسیار کمتر می شود.

نتیجه گیری پایانی در مورد توجه نکردن به حرف دیگران در سال کنکور

نمی توانیم جلوی اظهار نظر دیگران را بگیریم، تنها می توانیم با تمرکز بر روی خود و استعداد های خود مسیر هدف و موفقیت را طی کنیم.

باید هنگام مواجه با قضاوت هایی که دوست شان نداریم خود را رها نکنیم و نقاط ضعف مان را بشناسیم و صورت مسئله را پاک نکنیم؛ با خود بگوییم من هدفم چیه؟ نکات مثبتم چیه؟ خودم را مثل دیگران قضاوت نمی کنم و نقاط مثبت خود را ثابت می کنم! واین کار را نباید تنها با گفتن اثبات کنیم بلکه باید عمل گرایانه اقدام کرد.

گاهی حتی با تمرین های کوچک روی نقاط ضعف و منفی خود و تداوم آن ها به صورت هفته ها می توانیم به نتیجه دلخواه خود برسیم و بعد از رسیدن به نتیجه ی دلخواه می توانیم تازه خود را قضاوت درست کنیم و اگر متوجه شدیم که بازیگوشی هایی نیز در این هفته ها داشته ایم ، می توانیم به راحتی آن ها را کمترش کنیم و با تلاش بیشتر ادامه دهیم.

بدون تردید تلاش های درست هر داوطلب کنکور ، نتیجه بخش خواهد بود. به همان صورت که اگر زمانی بذری بیکارید و به آن آب و  خاک مناسب دهید، بذر رشد خواهد کرد.

نکته : رمز موفقیت رتبه ای برتر کنکور این بوده است که در مواجه با نظرات مغرضانه و منفی هرگز از مسیر هدف و اصول درست خود منحرف نشده اند و خودشان را در چالش افکار منفی اطراف شان قرار داده و پیشرفت کرده اند.

فایل صوتی مشاوره ای دکتر علیرضا افشار در مورد عدم توجه به حرف دیگران

دانلود فایل صوتی

نوشته های مشابه

32 دیدگاه

  1. سلام آقای افشار
    خسته نباشید
    یازدهم تجربی هستم و میخام امسال برم دوازدهم
    کنکوری۱۴۰۰
    ببخشید آقای افشار برای مشاوره با شما باید ب کجا مراجعه کنیم؟
    امکان مشاوره حضوری ندارم چون اصلا تهران زندگی نمیکنم 🙁
    باید از مشاوره طرح بهار استفاده کنم؟؟ یا طرح های دیگه 🙁

  2. سلام استاد افشار
    کنکوری ۱۴۰۰ام و تازه شروع کردم ولی نمیدونم چرا همش استرس میگیرم چون احساس میکنم دیره واسه شروع
    این استرسه داره اذیتم میکنه چکار کنم استاد؟؟

    1. چه استرسی اخه
      در تابستان عادت های مطالعاتی موثر در خودت به وجود بیار و ادامه بده و عالی باش تا انشاله نتیجه بگیری

  3. سلام استاد در جواب یکی از بچه ها گفتیدعلاقه در رشته ای که قراره بخونیم خیلی مهمه…حالا برای من که شرایطم طوری نیست که دنبال علاقم برم باید چکار کنم؟؟من فقط به تدریس ریاضی علاقه دارم و دوست داشتم دبیری ریاضی قبول بشم و با ادامه تحصیل استاد دانشگاه بشم…ولی من سه سال کنکور تجربی شرکت کردم و رتبه خوبی نیاوردم…امسالم اومدم انسانی و تازه دوروزه که شروع به خواندن کردم…و پایه درسی ضعیفی دارم…به نظرتون من چکار کنم؟؟

    1. سلام
      همین رشته انسانی خودت بگیر و عالی کار کن
      میتونی با رتبه خوب با دست باز خیلی چیزا انتخاب کنی که آن زمان با کمک مشاوره متوجه میشی چی برات مناسب است

  4. من شروع صفر از28تیرم…پایه درسی بسیار ضعیفی دارم..و کند خوانم….سه سال کنکور تجربی شرکت کردم و امسال کنکور انسانی نظام جدید شرکت کردم…برنامه زیر مناسبه برام؟؟از 28تیر تا 6مرداد مطالعه…از7مرداد تا 20مرداد جمعبندی شناور…از 21مرداد تا28مردادهرروز یک دونه ازمون جامع بزنم….

    1. سلام
      عمومی + روانشناسی و ریاضی و عربی تخصصی و جامعه شناسی بخوان فقط
      تا ۱۶ مرداد مباحث تست خیز و روان تر بخوان و بعدش برو سراغ حل جامع های ۹۶ تا ۹۸ داخل و خارج بصورت یکروز در میان

      1. ببخشید استاد در جواب پاسختون یعنی من جمعبندی شناور انجام ندم؟درس های فلسفه و اقتصاد و تاریخ و جغرافیا و فنون رو هم نخونم؟؟یعنی داخل کنکور صفر بزنم؟؟

        1. سلام آقای افشار من یازدهم تجربی هستم و میخوام از الان برا کنکور بخونم ولی راسیتش نمی دونم باید از کجا شروع کنم و چه جوری بخونم. مثلا هر درسی رو چقدر در روز بخونم و براش وقت بذارم. خیلی سر درگمم

      2. شرمنده استاد من دوباره سوال میپرسم…از تاریخ 16مرداد که جامع هامو شروع کردم میتونم چندتا مبحث از فنونو فلسفه و جغرافیا بخونم که حداقل صفر نزنمشون؟؟

  5. سلام استاد. ببخشید من همونم که راجع به دوبار انصراف دادن و اینا پرسیدم. میدونم شاید این سوال را نباید الان پرسید شاید خیلی سوال احمقانه ای باشه ولی خیلی فکرم را درگیر کرده! استاد اگه من امسال برم پرستاری و بعدش بخوام پزشکی بخونم خوب اینجوری که من حساب کردم دیگه تازه 40 سالگی زندگیم میفته رو روال خوبش ! دیر نیست ?! شما کسی را میشناسید که دیر برای پزشکی شروع کرده باشه ولی موفق شده باشه? استاد خیلی ممنون میشم جواب بدید. اخریشه باور کن. خیلی ممنون

    1. سلام
      به آینده دور فکر نکن
      آینده نزدیک خودت بچین و عالی باش لطفا

  6. سلام استاد من شروع صفر کنکور انسانی ام…بهم گفتید درسارو حجمی بخوانم یعنی چجوری منظورتونه؟؟

    1. حجمی خوانی نکن
      متنوع بخوان از چند مبحث از دروسی که اسم بردیم

  7. سلام استاد افشار
    استاد برنامه ۲۷ تیر ک دادین واسه فیزیک دینامیک دوازدهم رو بخونیم؟؟
    ینی برای فیزیک دهم همون بخش حرکت کافی بود؟؟

  8. سلام ایا کسی که از الان تازه شروع کرده به درس خواندن،جمعبندی شناور براش مناسبه؟؟

    1. خیر
      ۳ هفته مباحث منتخب مطالعه کند و سپس ۳ سال اخیر کنکورهای برگزار شده برای جمع بندی حل کند

  9. سلام استاد افشار
    تو این یه ماه که ماه آخر است و خیلی هم حساسه و ذهن هم ممکنه یادگیریش عالی باشه و فرد هم تو مرحله‌ای که میدونه الان اشتباه جایی نداره تو زندگی . تجربه داره .مثل اینکه تو فوتبال لحظات آخره لحظاتی که نتیجه معلوم میشه. فرد تو این ماه از سطح صفر چقدر میتونه درصد هاشو افزایش بده ؟
    میدونم فرد باید عالی باشه درجه ۱ و کولاک بخونه معامله نکنه

  10. سلام استاد … ممنون از زحماتتون…میشه لطفا به کسایی که کنکور 99سومین یا چهارمین کنکورشونه…ولی تا الانم چیزی نخوندن…و قصد دارن سال بعدم پشت کنکوری بمونن یه چیز انگیزشی بگید تا انگیزه پیدا کنند و این یک ماه رو کولاک بخونند و بتونند با یه اعتماد به نفس خوب برای کنکور سال بعدشون برنامه بچینند..

  11. سلام استاد
    من میخواستم توی تابستون نیاز به ثبت نام ازمون ازمایشی هستش یا که خیر من سال های قبل رو در ازمون های قلم چی شرکت می کردم حالا تابستون نمیدونم گزینه دو یا قلم چی برم یا که اصلا نرم

    1. اگر برنامه برای مطالعه داری + تهعد برای اجرا
      در تابستان آزمون نرو
      اما پیشنهاد خودم برای اکثر شما که مشاور ندارید اینه که آزمون شرکت کنید

  12. سلام
    استاد اگه آزمون ها همینجوری مجازی بخوان باشن از اول مهر ثبت نام کنیم یا خودمون تو خونه سوالات رو دانلود کنیم و حل کنیم؟
    اصلا فرقی ام دارن؟

    1. از مهر شرکت کنید (حتی مجازی)
      تابستان در منزل از سوالات رایج در فضای مجازی استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا