مشاوره خصوصی علیرضا افشار
منابع و آزمونمنابع و آزمونویدیو

برای چند درس کنکور میتوانیم فیلم آموزشی یا کلاس آنلاین تهیه کنیم؟

تعداد مناسب کلاس کنکور یا دی وی دی آموزشی در سال کنکور

 تعداد مناسب کلاس های آنلاین و فیلم های آموزشی کنکور سراسری

با توجه به داغ بودن بازار اینگونه فیلم‌ها و تبلیغات گسترده‌ی آن بسیاری از داوطلبان آزمون کنکور بر این اندیشه و باورند که بدون استفاده از آن‌ها همه چیز را از دست داده و بازنده‌اند علی الخصوص داوطلبان مناطق محروم که در این مقاله میخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

گرچه در گذشته نیز منابع آموزشی را با یکدیگر مقایسه کرده بودیم که برای دیدن آن میتوانید به مطلب مقایسه بین کلاس حضوری و کلاس آنلاین و dvd کنکور مراجعه کنید.

آیا واقعا فیلم‌ ها و کلاس‌های کنکوری نیاز اساسی برای موفقیت کنکور هستند؟

برای پاسخ به این پرسش می‌بایست گفت که این منابع درکل مفید هستند اما با ذکر چند نکته می‌توان روش‌های استفاده از آن ها را برای رسیدن به نتیجه و عدم افراط در مشاهده‌ی آن‌ها نام برد. همچنین در حضور یا عدم حضور در کلاس‌های آنلاین می‌توانید خیلی بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنید.

برای چند درس می‌توان از اینگونه فیلم‌های آموزشی استفاده کرد؟

باتوجه به تعصب تمامی اساتید چه در دروس تخصصی و چه دروس عمومی بر روی مطالب و مباحث درسی که در آن تدریس می‌کنند می‌بایست گفت که اگر هر شخصی تمام پکیج‌ ها و فیلم‌ های آموزشی هر مؤسسه را تهیه کند در24  ساعت شبانه روز که هیچ اگر 34 ساعت هم زمان در اختیار داشته باشد فرصت نخواهد کرد که تمامی آن‌ها را مشاهده کند.

در این بین یک داوطلب کنکوری که سال دوازدهمی نیز بوده با شرایط درس و مدرسه و آزمون‌ها قطعاً نخواهد توانست  تمامی این فیلم‌ها و مطالب گفته شده در آن‌ها را مشاهده کند.

چند درصد از تکنیک‌هایی که در دی وی دی های آموزشی وجود دارد اختصاصی و چند درصد آن رایج و عمومی است؟         

تمامی تست‌های هر مبحث با تکنیکی که اساتید می‌گویند حل نشده و گاهی اوقات به علت جلب توجه این اساتید به تکنیک و روش تدریس خود، داوطلب را از حل سؤالات تألیفی دیگر منابع منع می‌کنند. درحالی که در سال‌ های اخیر سؤالات کنکور سراسری بسیار متفاوت و تألیفی تر از گذشته شده است؛ البته جای هیچ نگرانی نیست و نیاز نیست که برای درباره رسیدن به نتیجه عالی افکار منفی کنکور را بهمراه داشته باشید .

اکثر داوطلبانی که به سمت این فیلم‌های آموزشی می‌روند یا در اوایل سال تحصیلی قرار دارند و یا در درس مورد نظر بسیار ضعیف هستند. اغلب اساتید فقط به درس و آموزش خود بها داده و با دادن تمرین‌های بسیار به این نکته که داوطلب چند درس را باید مطالعه کند توجه نخواهند کرد.

حتی اگر قصد استفاده از دی وی دی های آموزشی را دارید حتما به مطلب نکات مهم در انتخاب دی وی دی های آموزشی کنکور مراجعه کنید.

به سرعت پیش روی در کلاس های آنلاین کنکور دقت کنید

اغلب اوقات تدریس در اینگونه کلاس‌های آنلاین بسیار کندتر از روند ماه‌ هایی است که دارد می گذرد برای مثال عمدتا اساتید درس فیزیک در ماه‌ های آبان و آذر فقط مباحث حرکت و دینامیک را تدریس کرده اند در حالی که تا آخر آذر ماه می‌بایست نیم سال اول تمام شده باشد و داوطلب به مرور مباحث و دروس نیمسال اول کنکور بپردازد.

البته نیم سال اول به این معنا نیست که 50 درصد مباحث کنکور درس داده شده باشد بلکه می بایست بالای 70 درصد از درس مورد نظر آموزش داده شده باشد زیرا یک داوطلب قوی نباید تا شب کنکور برای آموزش وقت بگذارد و از اردیبهشت ماه جامع ها را آغاز می کند. به علت طولانی بودن مباحث آموزشی در برخی فیلم های آموزشی با وجود رضایت داوطلبان از نحوه ی تدریس آنها در نهایت دچار ضرر خواهند شد. زیرا حداقل می بایست 2 برابر زمان آموزش برای فیلم داوطلب به حل تست و تمرین اختصاص دهد.

نکته: اغلب ایده هایی که اساتید در فیلم های آموزشی برای حل سؤالات استفاده می کنند سر جلسه‌ی کنکور سراسری به ذهن داوطلب خطور نخواهد کرد و باید قبل از آن به انواع تکنیک تست زنی کنکور توجه شود.

کم تسلطی و عدم مرور، اصلی ترین مشکل داوطلب

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در این بین برخورد خواهند داشت این است که به علت کم تسلطی و عدم حل سؤالات کافی سر جلسه ی کنکور با سؤالات آشنا هستند اما ایده‌ی حل سؤال را به خاطر نخواهند داشت. یکی از دیگر مشکلات فیلم‌های آموزشی عدم بازگشت اساتید روی مباحث و مطالب آموزشی داده شده در گذشته است زیرا حل تست و تمرین پوششی از موارد مهم برای یادآوری و عدم فراموش کردن مطالب گذشته است.

تعداد مناسب کلاس و فیلم آموزشی

یک فارغ التحصیل کنکوری در بهترین حالت حداکثر 4 درس و هر داوطلب کنکوری که محصل نیز باشد در بالاترین حالت می‌تواند در حداکثر 2 درس از این کلاس ها شرکت کند. و اگر داوطلب تمایل دارد از کلاس‌های بیشتر استفاده کند می تواند در دوران جمع بندی، نکته و تست و دوران مرور اینکار را انجام دهد.

البته برای کلاس های نکته و تست نیز باید دقت کافی داشته باشید که در مطلب راهنمای انتخاب بهترین کلاس های جمع بندی نکته و تست به طور کامل بررسی شده است.

تمرین مهمترین بخش موفقیت در کنکور است

استفاده از کلاس های آموزشی آنلاین مفید است اما در صورتی که داوطلب درگیر این کلاس و آن کلاس نشده و یا یک نمونه از کلاس‌ های آموزشی را آغاز کرده و آموزش را ادامه دهد. زیرا فقط حل تمرین و تست زنی کنکور در کنار تمامی آموزش ها شخص را به موفقیت می‌رساند. حتی کم و کاستی ها و ایرادات آموزش اساتید در حل تست و تمرین درآمده و تسلط داوطلب بر مباحث بیش تر خواهد شد.

 توجه: در ابتدا درسنامه ی کتاب های کمک درسی برای آموزش و در مرحله ی بعدی در صورت عدم یادگیری آن ها استفاده از فیلم های آموزشی راه گشا خواهد بود. در صورت عدم تسلط بر مباحثی خاص می توان فقط از آموزش و فیلم همان مبحث استفاده کرد.

مهمترین اشتباهات رایج در کلاس‌های آنلاین چیست؟

بدترین کار مشاهده ی فیلم های آموزشی و عدم حل تست پشت بند آن خواهد بود. همانگونه که داوطلبان دیگری نیزبوده‌اند که در گذشته با خرید همه ی این آموزش ها نتوانستند موفق شوند پس تو آنی باش که باتوجه به نیاز خود و هنگام مواجه با مشکلی خاص از این آموزش ها استفاده می کند.

مشاوره پیشنهادی : بهترین منابع و طرح درس برای استارت کنکور

در ویدیو زیر میتوانید توضیحات تکمیلی علیرضا افشار در مورد تعداد مناسب ویدیو های آموزشی را تماشا کنید

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. آقای افشار میشه کمید کنید مدرسه مون هفته بعد میخواد امتحان سلامت و هویت را بگیره من هیچی نخوندم!! حال هم ندارم از کنکور بزنم بشینم برای این دو امتحان الکی کتابو حفظ کنم!! چکار کنم؟؟ من این زحمت کشیدم به تراز ۷۰۰۰ رسیدم نمیخوام زحماتم هدر بده 😪

  2. سلام
    الان یازدهم هستم دو تا مسئله وجود داره؛
    نمیدونم عمومی بالاخره سرنوشتش چی میشه و واقعا در زبان ضعیفم و توی گاج بالای ۱۰ درصد نمیرسه.
    میخواستم امسال ثبت نام کنم توی کلاس کنکور زبان ولی چون گفتن که ممکنه حذف بشه منصرف شدم

    به نظرتون الان اگه پکیج زبان رو بخرم و بخونم و سال بعد سعی کنم که بیشتر به مرور و تست بپردازم فایده ای داره ؟؟ البته با توجه به حذفش؟؟ آیا حذف میشه ؟

    1. سلام
      در حد مدرسه کار فرمایید
      منتظر هستیم تا اتفاقات و خبرهای قطعی برسه

  3. سلام استاد منابع فیزیک من جدا از تستای تالیفیش تستای سراسریش اکثرا برای سال۸۰هست. نیازه که منبعم عوض کنم؟!ولی انگار برای سال۹۸-۹۹هست.

  4. سلام وقت شما بخیر من یازدهم هستم و نمیدونم برای زیست باید کلاس بگیرم یا ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا