مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

تحلیل کد های نظام وظیفه کنکور 1402 ( دوازدهمی ها | پشت کنکوری ها | دانشجویان انصرافی )

بررسی کامل کد های وضعیت نظام وظیفه و سربازی کنکور سراسری ۱۴۰۲

کد نظام وظیفه کنکور  چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از شروط مهم ثبت نام کنکور 1402 برای آقایان وضعیت نظام وظیفه ی آن هاست. یعنی داوطلبین باید وضعیت نظام وظیفه ی خود را با کدهایی که توسط سازمان سنجش تهیه شده نسبت به اعلام وضعیت نظام وظیفه ی خود اقدام نمایند. این کد در بند 45 فرم تقاضانامه با عنوان کد وضعیت نظام وظیفه موجود می باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا موضوع نظام وظیفه را به طور کامل شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

کد وضعیت نظام وظیفه
کد وضعیت نظام وظیفه

منظور از نظام وظیفه کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

منظور از نظام وظیفه همان وضعیت خدمت سربازی داوطلب می باشد. یعنی داوطلب باید اعلام کند که آیا مشمول خدمت است یا نه. داوطلب بایستی با استفاده از کدهای تعریف شده وضعیت خود را در سایت سنجش ثبت نماید. باید دقت داشت که این وضعیت نه تنها برای داوطلبین آزمون، بلکه برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور نیز اجباری می باشد.

کدام کدهای نظام وظیفه را برای دوازدهمی ها ، پشت کنکوری ها و دانشجویان انصرافی وارد کنیم ؟

سازمان سنجش با همراهی ارگان های دولتی اعدادی را از 1 تا 10 تعریف کرده است که داوطلب بایستی بنا بر وضعیت خود آن ها را تکمیل نماید. این اعداد به شرح زیر هستند:

کد نظام وظیفه 1: داشتن کارت پایان خدمت هوشمند

کد نظام وظیفه 2: دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند که شمال کفالت، پزشکی، ایثار گران و موارد خاص می باشد.

کد نظام وظیفه 3 (دانشجویان): مشمولانی که دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، كفالت و سایر…) در مدت اعتبار آن هستند.

نکته: نکته ای که برای افراد با کد نظام وظیفه ی 3 وجود دارد این است که در صورت قبولی اين افراد بايد مجوز لازم جهت ثبت نام در دانشگاه را از معاونت وظيفه عمومی محل استقرار دانشگاه اخذ نمايند.

کد نظام وظیفه 4 ( دانش آموزان داوزدهم،اولین کنکور): مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصيلی 1401 – 1400 معافيت تحصيلی دانش آموزی اخذ نموده و تا تاريخ 31 / 6/ 1401 در سنوات مجاز تحصيلی (حداکثر تا 20 سالگي تمام) فارغ التحصيل می شوند.

کد نظام وظیفه 5 (فارغ التحصیلان دوازدهم، پشت کنکوری ها) : دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از ۱۸ سالگی تمام موفق به دریافت پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید ۳-۳-۶ شده باشند، به شرط نداشتن غیبت.)

کد نظام وظیفه 6: کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید ۳-۳-۶ حضوری و پیوسته دانش آموز رسمی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.

کد نظام وظیفه 7: کارکنان وظیفه ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ 1401/6/31 به پایان می رسد (این دسته از افراد باید به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه نمایند).

کد نظام وظیفه 8: کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از سازمان مربوط برای ادامه تحصیل.

کد نظام وظیفه 9 (دانشجویان انصرافی): دانشجویان انصرافی در صورتی که در سقف سنوات تحصیلی اولیه، موضوع تبصره ۱ ماده ۳۳ قانون، انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد. مضافا مشروط به اینکه قبلا (از تاریخ ۱۳۹۰/ ۸ /۲۲ به بعد) از امتیاز یک بار انصراف استفاده نکرده باشند.

کد نظام وظیفه 10: فارغ التحصيلان مقطع کاردانی فقط می توانند در رشته هايي در مقطع کارشناسی پيوسته تحصيل نمايند که برابر اعلام وزارتخانه های علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصيلی مقطع کارداني)، مقطع کارشناسی ناپيوسته بالاتر ندارد.

نکته ی خیلی مهم: دانش آموزاني كه در سن 17 سالگی و قبل از سن مشموليت موفق به دريافت ديپلم می شوند، چنانچه حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت (18 سالگي تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصيل می باشند. در غير اين صورت به دليل ورود به غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود؛ مگر اينكه در مهلت شش ماه، خود را معرفی کرده و بدون غيبت به خدمت اعزام و يا داراي برگ اعزام بدون غيبت باشند.

نکات مهم در مورد کد های وضعیت نظام وظیفه ۱۴۰۲

نظام وظیفه سوای این کدها نکاتی دارد که فرد باید آن ها را بداند تا به اشتباه نیفتد. پس با ما همراه باشید تا این نکات را در کنار هم مرور کنیم.

نکته ی اول) این است که افرادی که غیبت داشته باشند نمی توانند در دانشگاه پذیرش شوند. یعنی حتی اگر رتبه ی خوبی کسب کنند یا در دانشگاه مورد علاقه ی خود قبول شوند هم امکان پذیرش برای آن ها وجود ندارد. پس خیلی مواظب این موضوع باشید.

نکته ی دوم) در مورد دانشجویانیست که از دانشگاه اخراج شده اند. این داوطلبین تا خدمت سربازی خود را به پایان نرسانند یا کارت معافیت دائم خود را نگیرند مجاز به پذیرش در دانشگاه نیستند.

نکته ی سوم)  افرادی که فارغ التحصیل کاردانی هستند نمی توانند معافیت تحصیلی بگیرند. تنها در صورتی به آنها معافیت تحصیلی داده می شود که قصد تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند.

نکته ی چهارم) در مورد معافیت تحصیلی در هر مقطع است. باید توجه داشت که هر فرد تنها مجاز به یک بار استفاده از معافیت تحصیلی در مقطع مورد نظر خود است.

نکته ی پنجم) داوطلبینی که در حال خدمت سربازی هستند مجاز به پذیرش نخواهند بود مگر در شرایطی خاص. یعنی داوطلبین در حال خدمت تنها زمانی مجاز به تحصیل هستند که مشمول ترخیص شوند.

نکته ی ششم)  داوطلبینی که قصد انصراف از تحصیل را دارند تنها یک مرتبه می توانند انصراف دهند آن هم در صورتی که در سالهای اولیه ی تحصیل خود باشند و از زمان انصراف تا تحصیل مجدد بیش از یک سال نگذشته باشد.

نکته ی هفتم) اگر دانشجویی در دوره های کارشناسی پیوسته یا بالاتر قصد انصراف داشته باشد و مدرک مقطع پایین تر را دریافت کند تنها زمانی می تواند ادامه ی تحصیل بدهد که از سنوات مقطع مدرک نگذشته باشد. به عنوان مثال دانشجوی کارشناسی که انصراف میدهد و کاردانی میگیرد تنها زمانی میتواند ادامه تحصیل دهد که بیش از 2.5 سال که سنوات کاردانی است نگذشته باشد.

سنوات تحصیلی کاردانی 2.5 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال، دکترای پیوسته 8 سال است.

نکته ی هشتم) هر داوطلب  تا شهریور سال بعد از فارغ التحصیلی به عنوان مشمول حساب نمی شود و مشمول معافیت تحصیلی خواهند شد.

آن دسته از افرادی که تاریخ اعزام آن ها پیش از اعلام نتایج است باید نسبت به تمدید موعد اعزامشان اقدام نمایند.

امیدوارم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.

مشاوره پیشنهادی : دانلود دفترچه ثبت نام کنکور 1402 نوبت دی

برای آموزش تصویری و ویدیویی ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ بر روی تصویر زیر کلیک کنید


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

152 دیدگاه

  1. سلام استاد من فارغ التحصیل 1400 که تا اذر 401 معافیت دارم کد 4 میشم درسته؟

    ببخشید چون خیلی استرس دارم پرسیدم

    1. ببخشید من دانشگاه روزانه قبول شدم پارسال تو کنکور قبلی ولی نرفتم و ثبت نام نکردم برا این ک میخاستم دوباره کنکور بودم و مشمول سربازی بودم رفتم دانشگاه آزاد شهرمون تو مقطع کاردانی ثبت نام کردم حالا برا کنکور ۱۴۰۱ شرکت کنم رشته و دانشگاه مد نطرم قبول شم مشکلی ندارم؟؟؟

      1. سلام خسته نباشید من رشته دینی عربی دانشگاه ازاد ثبت نام کردم بعد انصراف دادم رفتم برق کاردانی ازاد امسال توی دی فارغ التحصیل میشم و معافیت تحصیلیم هم تا اسفند امساله
        میخواستم بدونم میتونم کنکور تیر ۱۴۰۲ رو بدم ؟؟؟ واینکه‌معافیت تحصیلی برام صادر میشع برای رشته پرستاری که کارشناسیه پیوسته است؟؟؟؟؟

  2. سلام آقای افشار وقت بخیر من پشت کنکوری هستم .میتونم از کد سوابق تحصیلی که سال گذشته برای ثبت نام استفاده کردم برای ثبت نام کنکور امسال استفاده کنم؟چون دو سایت دیپ کد و ساحت باز نمیکنه .

    1. سلام من دانشجوی ترم سوم و ۴ روز پیش انصراف دادم الان برا ثبت نام کنکور کد نضام وظیفه میخواد باید کد از کوجا بیارم ممنون میشم جواب بدین

    2. بله میتونی
      کد سوابق تحصیلی تغییر نمیکنه،همون پارسالی هستش نگران نباش

    3. سلام شب بخیر استاد ، خسته نباشید ،
      استاد من دیپلمم را در سال ۹۹ گرفتم
      درمهر ۱۴۰۰در پیام نور ثبت نام کردم ، مرخصی گرفتم ، الان برای شرکت در کنکور برای نظام وظیفه باید گ
      کدام گزینه را بزنم ؟؟ بسیار ممنونم از لطف جنابعالی

  3. من پشت کنکوری سال سومم و دانشجو رشته مدیریت دانشگاه پیام نورم باید کدوم کد رو بزنم

  4. سلام استاد
    الان فارغ اتحصیل های شهریور 1400 یعنی اونایی که اولین سال پشت کنکوریشونه کدوم کد رو بزنن؟؟؟؟؟

  5. سلام استاد
    من دلنشجوی پیام نورم
    برای شرکت تو کنکور حتما باید از قبل انصراف بدم؟ یا میشه بعد کنکور و قبل انتخاب رشته اینکارو بکنم؟

  6. سلام استاد خسته نباشید ؛ببخشید من ۹۹دیپلمم رو گرفتم کنکور۹۹ و ۴۰۰ انتخاب رشته نکردم؛ الان آبان ماه پیام نور ثبت نام کردم و مرخصی گرفتم لطفا راهنمایی کنید کد نظام وظیفه رو باید چند بزنم؟؟؟

    1. سلام استاد من دیپلم نظام قدیم تجربی دارم.سال 96 کارشناسی بیوتکنولوژی قبول شدم و تموم کردم تحصیلمو.الانم سربازم و میخوام مجدد کنکور بدم واسه دندونپزشکی.میخواستم بدونم امکانش هست من کنکور بدم و مشکلی پیش نمیاد؟؟؟

  7. سلام استاد…من ۲۲سالمه…از دوم دبیرستان مبتلا به چندین درد صعب العلاج شدم..وسواس…وسواس فکری،شست و شو،عملی …خودارضایی که به مدت چندیییین سال داشتم حتی از بچگی،بدون اینکه اسمشو بدونم و عوارضشو…گند زدم به درسام،زندگیم،همه چی…نداشتن اراده و کمبود شدید عزت نفشس هم شد مزید بر علت…تجربیه نظام قدیم چند سال آزمون دادم…بد شد…اومدم انسانی نظام جدید ثبت نام کردم…به جای اینکه مشکلمو ریشه ای حل کنم، صورت مسئله رو پاک کردم…۶.۷ماه رفتم روانپزشک برای وسواسم ولی مادرم نذاشت ادامه بدم، الآنم نمیذاره برم…دوسال هم انسانی کنکور ثبت نام کردم ولی بازم گند زدم… خود.. رو گذاشتم کنار ولی وسواسم همچنان با من هست که منجر به افسردگیم شده…طوری که شدیدا اعصابم ضعیف شده و سر هر مسئله کوچیکی عصبی میشم و گریه ام میگیره..خیلیییی شدید..طوری که به هق هق میفتم و آرزوی مرگ میکنم…امسال هم دوباره کتابهای تجربی نظام جدید رو تهیه کردم ولی هنوز شروع نکردم…کلی سرزنش شدم بابت پشت کنکور موندنم…میدونم اشتباه محض بودش..ولی باور کنید وسواسم،افسردگیم ، حالات روحیم واقعا یه جاهایی دست من نبود…الآن دارم این پیامو با گریه براتون مینویسم…من،یک دختر ۲۲ساله الآن چکار کنم؟حق روانپزشک رفتن ندارم،بابامم درآمدش خیلی کمه و در مقابل هزینه مشاورها هم خیلی زیاده..اولین قدم چکار کنم؟ کنکورمو ول کنم؟ بچسبم به درسا؟تو۵ماه میشه کاری کرد؟ببخشید خیلی طولانی شد خیلی برام واجب بود۰😔

    1. شما میتونی از کتاب های خودیاری معتبر مثل از حال بد به حال خوب دکتر برنز استفاده بکنین

    2. سلام
      خیلی متاسفم واسه اتفاقایی که واست افتاده… ولی زندگی همیشه روی خوبشو به ما نشون نمیده… اگه این چند سال عذاب کشیدی این چند ماهو درس بخون که انتقام بگیری از این سختیایی که کشیدی
      به عنوان کسی که با اضطراب نسبتا شدید دست و پنجه نرم میکنم میفهمم جقدر سخته تبدیل کزدن این جمله ها به عمل. واقعا با تموم وجود درکت میکنم اگه درس خوندن برات سخت باشه. مخصوصا که وسواس فکری هم داری که شرایطو بدتر میکنه
      با مدیتیشین و ورزش هر روز منظم و خواب منظم میتونی یکوچولو کنترلش کنی که خودش کمکت میکنه🙃
      راجب درسم با چیزایی که دوست داری شروع کن خوندن و کم کم بخون حسش میاد بخدا
      انگیزتم این باشه که پولدار بشی و خودت بتونی خرج درمان روان پزشکتو بدی و از ادامه زندگیت لذت ببری تازه ۲۲ سالته کلیییی سال واسه تجربه زندگی خوب هست
      دعا میکنم برات دوست عزیز و امیدوارم بهترین اتفاقا برات بیفته💜🙃

  8. سلام استاد وقتتون بخیر
    ببخشید من از دهم تا دوازدهم رو کم خوندم و کم تسلطی هام زیاده و یه بخش هایی هم شروع صفرم
    با توجه به برنامه ۵۰ روزه ای که گذاشتید، چطور میتونم اون رو برای خودم شخصی سازی کنم؟
    میتونم در طرح بهمن تا اسفند و نوروزتون شرکت کنم تا مثل شروع صفر بالا برم؟
    یا میتونم از الان تایم مشاوره با شما بردارم؟

  9. سلام استاد وقت بخیر
    دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان پیام نور هستم و تا الان ۶ واحد رو خوندم و بیش از ۹۰ واحد پاس کردم
    استاد من ترم مهر رو مرخصی گرفتم چون قصد شرکت در کنکور تجربی ۱۴۰۱ رو دارم . برای این ترم هم قصد دارم مرخصی بگیرم و بخونم اما به من گفتن که دیگه نظام وظیفه بهم معافیت تحصیلی نمیده . چون که سال آخر دانشگاه هستم و اگه میخواستم در کنکور سراسری مجدد شرکت کنم ، در صورتی نظام وظیفه بهم معافیت می‌داده که در سال های ابتدایی تحصیلم اقدام به شرکت در کنکور می‌کردم.
    به من گفتن یا باید مدرک کارشناسی رو بگیری و بری برای فوق و دکتری و …
    یا اینکه برم سربازی و با هماهنگی نظام وظیفه بتونم در کنکور شرکت کنم در یکی از رشته های تاپ تجربی قبول بشم که بتونم تحصیل کنم .
    استاد شما راهکار دیگه ای با توجه به شرایط من سراغ دارید؟
    آیا اصلا این صحبت های گفته شده به من صحت دارند؟
    ببخشید که طولانی شد
    ممنون میشم پاسخ بدید

  10. استاد من الان دانشجوی پیام نور هستم و مرخصی گرفته بودم.
    اگه کنکور ۱۴۰۱ دولتی قبول بشم نمیتونم معافیت تحصیلی بگیرم؟
    ینی نمیتونم برم دانشگاه دولتی؟
    باید برم سربازی؟

  11. سلام آقای افشار ببخشید من قبل از ۱۸ سالگی دیپلم گرفتم و تنها در کنکور ۱۴۰۰ شرکت کردم.
    دانشگاه هم ثبت نام نکردم ایا برای ثبت نام کنکور مشکلی هست؟

  12. سلام استاد عزيز
    من فارق التحصيل 99 بودم که يکسال پشت کنکور موندم و دوباره امسال با ثبت نام پيام نور و مرخصي پشت کنکور وايستادم.
    الان کد نظام وظيفه ثبت نام کنکور رو بايد 9 بزنم؟(دانش جوي انصرافي؟) چون مابقي رو دررست نميتونم تطبيق بدم.
    ممنونم اگه راهنماييم کنيد.

  13. سلام استاد میشه مثل پارسال به زبون ساده هم بگید

    بعد کد ها با پارسال فرق دارن؟

    1. سلام
      دانشجویان انصرافی ۳ یا ۹
      دانش آموزان دوازدهم فعلی ۴
      فارغ التحصیلان دوازدهم دبیرستان کد ۵

      1. سلام استاد من دانشجوی کارشناسی ناپیوسته هستم ترم اول . سال 1401 مدرک کاردانی ناپیوسته از دانشگاه ازاد گرفتم کنکور ثبت نام کردم کد زدم 9 مشکلی که نداره ؟گفتم اگر کنکور قبول شدم از دانشگاه انصراف مبدم . ممنون از راهنمایی شما

  14. سلام ، من بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه پیام نور ثبت نام کردم این ترم مرخصی گرفتم . کد نظام وظیفه و وضعیت تحصیل در آموزش عالی رو چی بزنم.سپاس

    1. سلام من دانشجوی ترم سوم و ۴ روز پیش انصراف دادم الان برا ثبت نام کنکور کد نضام وظیفه میخواد باید کد از کوجا بیارم ممنون میشم جواب بدین

  15. استاد ببخشید من فارغ التحصیل 1400 متولد اذر 81 که تا اذر 401 معافیت گرفتم ، کدم چند میشه؟
    ببخشید بین 4و5 موندم

    1. فرقی نداره
      مشکل سربازی مطمئن باشی که نداری هر کدی میتونی انتخاب کنی

  16. سلام استاد برای اونایی که دانشگاه پیام نور زدن و نمی خوان انصراف بدن ( سوری رفتم دانشگاه ) کدوم کد رو باید زد ؟؟

  17. باسلام و احترام.من هم درکنکور۹۹وهم درکنکور۱۴۰۰شرکت کردم ودرهردوازکدنظام وظیفه۴(که تومتن بالاتوضیحشوقراردادید)استفاده کردم.درکنکور۱۴۰۰دریک رشته روزانه قبول شدم .بعدازمدتی درخواست انصراف از تحصیل روبه دانشگاه دادمومعافیت تحصیلی دانشجویی هم دریافت کرده بودم.دانشگاه پس از رویت نامه من ،بجای اینکه منوبه عنوان دانشجوی انصرافی به سازمان سنجش معرفی کنه،منوبه عدم مراجعه به دانشگاه به سازمان معرفی کرده،یعنی به عنوان دانشجوی انصرافی به سازمان سنجش معرفی نشدم.الآن باتوجه به اینکه معافیت تحصیلی دانشجویی دارم وهم اینکه بعنوان دانشجوی انصرافی معرفی نشدم ،واینکه می‌خوام درکنکور۱۴۰۱ثبت نام کنم ،چه کدنظام وظیفه ای روبایدتوقسمت ثبت نام واردکنم،چون اگه بخوام کد۹روواردکنم بایدقسمت دانشجوی انصرافی روتیک بزنم وهم شماره نامه انصراف وتارخ انصراف روبایدثبت کنم درحالیکه من بعنوان دانشجوی انصرافی به سازمان سنجش معرفی نشدم.الآن ازشمامیخام منوراهنمایی کنید که چه کدی روبایدتوقسمت ثبت نام واردکنم؟باتشکر

    1. سلام استاد…من ۲۲سالمه…از دوم دبیرستان مبتلا به چندین درد صعب العلاج شدم..وسواس…وسواس فکری،شست و شو،عملی …خودارضایی که به مدت چندیییین سال داشتم حتی از بچگی،بدون اینکه اسمشو بدونم و عوارضشو…گند زدم به درسام،زندگیم،همه چی…نداشتن اراده و کمبود شدید عزت نفشس هم شد مزید بر علت…تجربیه نظام قدیم چند سال آزمون دادم…بد شد…اومدم انسانی نظام جدید ثبت نام کردم…به جای اینکه مشکلمو ریشه ای حل کنم، صورت مسئله رو پاک کردم…۶.۷ماه رفتم روانپزشک برای وسواسم ولی مادرم نذاشت ادامه بدم، الآنم نمیذاره برم…دوسال هم انسانی کنکور ثبت نام کردم ولی بازم گند زدم… خود.. رو گذاشتم کنار ولی وسواسم همچنان با من هست که منجر به افسردگیم شده…طوری که شدیدا اعصابم ضعیف شده و سر هر مسئله کوچیکی عصبی میشم و گریه ام میگیره..خیلیییی شدید..طوری که به هق هق میفتم و آرزوی مرگ میکنم…امسال هم دوباره کتابهای تجربی نظام جدید رو تهیه کردم ولی هنوز شروع نکردم…کلی سرزنش شدم بابت پشت کنکور موندنم…میدونم اشتباه محض بودش..ولی باور کنید وسواسم،افسردگیم ، حالات روحیم واقعا یه جاهایی دست من نبود…الآن دارم این پیامو با گریه براتون مینویسم…من،یک دختر ۲۲ساله الآن چکار کنم؟حق روانپزشک رفتن ندارم،بابامم درآمدش خیلی کمه و در مقابل هزینه مشاورها هم خیلی زیاده..اولین قدم چکار کنم؟ کنکورمو ول کنم؟ بچسبم به درسا؟تو۵ماه میشه کاری کرد؟ببخشید خیلی طولانی شد خیلی برام واجب بود۰

  18. سلام
    ورودی پیام نور 1398 در مقطع کارشناسی هستم
    برای شرکت در کنکور 1401 چه کد نظام وظیفه ای رو انتخاب کنم؟

  19. سلام جناب وقتتون بخیر…
    بنده قبلا یه بار انصراف دادم تر پیام نور و الان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد دانشجو هستم…خرداد ۱۴۰۳فارغ التحصیل میشم و تا برج شش سال بعد معافیت تحصیلی دارم… اگر در زمان بین فارغ التحصیل ی تا اتمام معافیت تحصیلی بنده کنکور تجربی بدم و پزشکی قبول بشم آیا میتونم برم دانشگاه یا خیر؟؟ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام
      به محض انصراف دوم مشمول به خدمتی
      نمیتونی تا قبل از فارغ شدن انصراف بدی و اگر هم فارغ بشی حق شرکت در کنکور مجدد نداذی و فقط ارشد ناپیوسته میتونی بری

  20. سلام من الان سرباز هستم و سربازیم هم تا 1402 ادامه داره. دو بار از دانشگاه انصراف دادم. آیا اگه امسال کنکور قبول بشم میتونم دانشگاه ثبت نام کنم؟
    غیبت اولیه هم ندارم.

    1. سلام
      درباره توقف خدمت از مسيولین خودتان سوال کن
      بنظر من کنکوری ۱۴۰۲ باید باشی

  21. عرض ادب و احترام خدمت شما استاد گرامی
    اقای افشار من دانشجوی سال دوم دانشگاه ازاد هستم و پارسال نیم ترم دوم مرخصی گرفتم و در کنکور شرکت کردم بنا به شرایطی موفق به قبولی در دانشگاه سراسری نشدم.
    امسال قصد دارم مجددا در ازمون سراسری شرکت کنم.
    با مطالعه توضیحات شما متوجه کد نظام وظیفه نشدم چون درمورد دانشجویان انصرافی صرفا توضیح داده بودید.
    لطفا بفرمایید شرایط برای من چطور هست؟ ایا باید حتما انصراف بدم قبل از ازمون؟ و کد نظام وظیفه ی مربوط به بنده چند هست؟
    با تشکر فراوان از شما استاد دلسوز و گرامی

  22. سلام من دانشجوی دانشگاه روزانه هستم و قصد انصراف ندارم و میخوام تو کنکور شرکت کنم برای دانشگاه آزاد و پردیس، آیا امسال این امکان وجود داره ؟؟
    چون پارسال شرکت کردم و هیچ مشکلی نبود ولی امسال تو ثبت نام یک بند اضافه شده که مشخص میکنیم دانشجوییم یا نه و وقتی که من میزنم دانشجوی روزانه هستم یه نوشته میاره، که باید تا ۲۵ اسفند انصراف بدم .
    خواهش می کنم که یه جواب واضح به من بدید
    خیلی ممنون

    1. اگر قصد انصراف نداری خودت سبک نکن و کنکور ثبت نام نکن
      قانون به شما اجازه ثبت نام بدون انصراف را نخواهد داد

      ربطه هم به داستان انتخاب رشته بعدش نداره

  23. من از 96 تا 1401 معافیت تحصیلی پیام نور دارم و یه ترم خوندم و دو ترم مرخصی هم گرفته بودم ولی الان دو سالی هست که کلا دانشگاه نرفتم حالا اگه کد 3 نظام وظیفه رو بزنم شامل غیبت میشم؟

  24. سلام
    وقتتون پر برکت
    من دانشجوی ورودی ۹۶ مکانیک هستم، سال بعد فارغ التحصیل می شم.
    الآن بخوام کنکور بدم واسه پزشکی جز کدوم دسته حساب می َشم
    کدوم کد؟

    1. سلام
      روزانه باشی و واحد داشته باشی باید انصراف بدی الان
      اگر هم مدرک بگیری و فارغ بشی از غیر روزانه بهت فقط مرخصی میدن برای کارشناسی ارشد ناپیوسته و نه برای کنکور مجدد
      پس سربازی رو خواهی داشت مگر انصراف بدی الان

  25. باسلا
    احترام فراوان استاد
    خرداد۱۴۰۰ فارغ‌التحصیل شدم الان دانشگاه ثبت نام کنم معافیت میخواد چکار کنم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام
      اگر پشت کنکوری هستی و کنکور دومت هست مشکلی نداری
      میتونی ۱۴۰۱ بدون دغدغه کنکور بدی و چون شروع ترم دانشگاه از مهر هست اون فاصله خرداد تا مهر مشکلی از طرف شما نیست

  26. سلام ببخشید در قسمت نکته خیلی مهم نوشته بودید سن ۱۸سالگی تمام خواستم بدونم منظورتون ورودبه ۱۹سالگی هست یا ورود به ۱۸سالگی؟

    1. سلام راحت بگم سن مهم نیست ؛ چون شروع ترم دانشگاه ها از مهر هست
      کنکور اول و دوم مشکلی نداره و از این نظر خیالت راحت

  27. سلام استاد وقت شما به خیر
    استاد بالاخره تکلیف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲
    به چه صورت است ایا از کنکور حذف میشنود یا خیر؟
    ما که مدرس عربی هستیم چه کنیم
    جزوه خود را کاملا به صورت تشریحی دربیاوریم یاخیر
    چون از الان باید جزوه خود را مرتب کنیم

    اگر هم قرار است عربی عمومی حذف گردد برای عربی اختصاصی جزوه مان به صورت تستی برای بچه های انسانی نگه داریم؟؟؟؟؟

    1. لایو دیروز (جمعه ۲۹ بهمن) در این باره صحبت کردم کلا و در پیج سیو شده

      alirezaafsharoriginal/

      1. میشه لطف کنید یه توضیح مختصر بدین بقیه هم استفاده کنن
        اینستا ندارم بنده

      2. باسلام خدمت شما.من در کنکور ۹۹و۱۴۰۰ شرکت کردم ودر مهر ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه پیام نور ثبت نام کردم فقط به خاطر اینکه به سربازی اعزام نشوم و بتونم کنکور۱۴۰۱ شرکت کنم همچنین دانشجو انصرافی نیستم و یک ترم را انتخاب واحد وترم الان رو مرخصی گرفتم برای امسال باید کدوم کد رو وارد کنم ۵ یا ۹ با تشکر از استاد افشار

        1. سلام
          من متولد ۲۷شهریور ۸۳هستم و خرداد ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شدم یعنی قبل از ۱۸ سالگی تمام
          میتونم مهر امسال وارد دانشگاه بشم؟

          1. بله میتونی کنکور دوم برای کسی مشکل سربازی نداره
            فارغ از اینکه نیمه اول باشه یا دوم

  28. سلام متولد 15 مرداد 82 هستم و برگه گواهی موقت دیپلم ام تاریخش شهریور 1400 هست و در کنکور 1400 شرکت کردم. امسال کد نظام وظیفه ام چنده؟

    1. دانش آموز ۴
      فارغ التحصیل ۵ ( کنکور دوم)
      دانشجو ۳ (کنکور سوم)
      دانشجوی انصرافی ۹

  29. باسلام خدمت شما.من در کنکور ۹۹و۱۴۰۰ شرکت کردم ودر مهر ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه پیام نور ثبت نام کردم فقط به خاطر اینکه به سربازی اعزام و بتونم کنکور۱۴۰۱ شرکت کنم همچنین دانشجو انصرافی نیستم و یک ترم را انتخاب واحد وترم الان رو مرخصی گرفتم برای امسال باید کدوم کد رو وارد کنم ۵ یا ۹ با تشکر از استاد افشار

  30. سلام ببخشید استاد من یجا دیدم که نوشته بود افرادی که قبل رسیدن به سن ۱۸سال دیپلم میگیرند حداکثر تا ۶ماه فرصت دارن برن دانشگاه وگرنه باید خودشونو معرفی کنن نظام وظیفه (تاریخ تولد خودم تیر ماه است و خرداد ۱۴۰۰دیپلم گرفتم)خواستم بدونم اگه این برگه معافیت تحصیلی یکساله رو از مدرسه بگیریم آیا بعد۶ ماه هم معافیت داریم تا روزی که وارد دانشگاه بشیم؟

    1. سلام
      تا اعلام نتایج کنکور دوم و شروع ماه مهر مشمول نمیشی

  31. سلام وقتتون بخیر یک ماهه خدمت تمام کردم کارت ندارم. کد نظام وظیفه اشتباه وارد کنم مشکلی پیش نمیاد؟ یا چه کدی وارد کنم استاد افشار؟

  32. سلام.دانشجوی فرهنگیان ترم اول هستم.میخوام در کنکور دی شرکت کنم.کد نظام وظیفه رو باید چند بزنم؟؟؟

  33. سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید اقای افشار میخواستم بدونم این کد نظام وظیفه رو اگر اشتباه بزنیم، وقتی رشته و دانشگاه مورد نظرمون رو قبول بشیم، مشکلی تو روند ثبت‌نام ما ایجاد میشه یا نه چون واقعا ادم گیج میشه نمیدونه کدوم کد مال خودشه ممنون میشم در این مورد راهنمایی کنین

  34. سلام خسته نباشید من رشته دینی عربی دانشگاه ازاد ثبت نام کردم بعد انصراف دادم رفتم برق کاردانی ازاد امسال توی دی فارغ التحصیل میشم و معافیت تحصیلیم هم تا اسفند امساله
    میخواستم بدونم میتونم کنکور تیر ۱۴۰۲ رو بدم ؟؟؟ واینکه‌معافیت تحصیلی برام صادر میشع برای رشته پرستاری که کارشناسیه پیوسته است؟؟؟؟؟

      1. اگه فارغ التحصیل کاردانی بشم توی دی چطور؟؟میتونم. کنکور تیر ۱۴۰۲ رو بدم

        1. سلام
          بهتره خرداد بری امتحان نهایی دوازدهم بدی کار یکسره کنی
          اینجوری برات بهتره مسلما

  35. سلام و عرض ادب
    اقای افشار منظوره این نکته چیه؟
    افرادی که فارغ التحصیل کاردانی هستند نمی توانند معافیت تحصیلی بگیرند. تنها در صورتی به آنها معافیت تحصیلی داده می شود که قصد تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند.

    1. سلام
      یعنی اگر کردانی داری میتونی برای مارشناسی و بالاتر بجای سربازی تسشریف ببرید دانشگاه

      1. اهااا پس دوباره میتونم کنکور بدم بعد برم کارشناسی پیوسته درسته مثلاااا رشته های پیراپزشکی ؟؟؟؟؟

  36. سلام استاد خسته نباشید من کد نظام وظیفم اشتباه زدم و تاریخ ویرایش هم گذشته من کنکور میدم و راس تاریخ اعزام میشم ینی مشمول نمیشم آیا اگ قبول بشم ب مشکل میخورم

  37. سلام و ممنون آقای افشار.
    ببخشید من نظام قدیمی بودم الان برای ترمیم معدل چندتا درس ثبت نام کرد
    مدرسه مجبورم کرد هویت و سلامتم ثبت نام کنم این دوتا درس جزء سوابق ما نبوده الان اگر این دو درس نرم سر جلسه و امتحان ندم مشکلی پیش میاد؟ خیلی ممنون

    1. سلام
      اگر نظام قدیم بودی درسته باید اونا رو هم امتحان بدی ولی اگر سالی واحدی بودی نیازی نیست و فقط الکی پول گرفتن ازت و سر جلسه نری مساله نیست

      1. ممنون استاد سال 95 فارغ التحصیل شدم میشه سالی واحدی؟
        یعنی امتحان هویت و سلامت نرم برای کنکورم بد نمیشه؟

        1. نیاز نیست این درس ها اگر ترمیم میکنی
          اگر تطبیق میدی و تغییر رشته ای هستی مجبوری امتحانش بدی

  38. سلام خوبید خسته نباشید بنده دانشجوی پیام نورم مرخصی گرفتم انصراف ندادم و معافیت تحصیلی دانشجویی دارم
    سال هزار و چهارصد دیپلم گرفتم و بیست سالمه و الان برای کنکور تیر میخونم کنکور چهارمم میشه
    کد نظام وظیفه بنده چند میشه؟

  39. سلام خسته نباشید لطفا درباه کدنظام وظیفه کمکم کنید
    من متولد 83/6/1
    هستم سال 1401 دیپلم گرفتم و کنکور قبول نشدم الان کد نظام وظیفه برای کنکور 1402 برای من چی میشه؟ 🙏🙏🙏

    1. کد ۵
      ولی چیز دیگه ای هم بزنی مشکلی نیست
      مهم اینه که مشمول نیستی

  40. سلام من دانشجوی ترم چهار روزانه هستم بدون انصراف قطعی میشه کنکور داد الان باید کدوم کد را وارد کنیم؟

    1. سلام
      بله میشه
      هر کدی بزنی مشکلی نیست چون برای دانشجو روزانه کد تعریف نکردند طبق قانون جدید

  41. سلام استاد خسته نباشید
    من موقع ثبت نام کنکور دی کد ۹ رو زدم ولی دانشجو بودم و انصراف نداده بودم الان هم همچنان انصراف ندادم و میخوام برا تیر ثبت نام کنم میخواستم بپرسم که الان کد ۳ رو وارد کنم مشکلی پیش میاد ؟؟

  42. سلام وقت بخیر..
    من مدرک کارشناسی حسابداری دارم وفارغ التحصیل شدم به تازگی و یکسال معافیت تحصیلی دارم… الان میخوام دوباره کنکور بدم و فرهنگیان قبول بشم… میشه بفرمایید کد نظام وظیفه من کدوم میشه؟

    1. سلام
      اگر مدرک کارشناسی داری دیگه نمیتونی بیای کنکور دوباره بدی تا قبل از گذراندن سربازی
      مگه بری کنکور کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) بدی

  43. سلام استاد.من دانشجوی کارشناسیم و امسال میخوام کنکور بدم.باوجود این ک الان دانشجوئم و غیبتم ندارم چون حین خدمتم توقف خوردم اومدم دانشگاه.الان کدوم کد نظام وظیفه رو باید بزنم.و اگه قبول بشم میتونم تا خرداد ۴۰۴ مدرک کارشناسیمو بگیرم و مهر ۴۰۴ برم ی رشته دیگه بخونم؟

    1. سلام
      برای هر مقطع فقط یکبار مرخصی تحصیلی صادر میشه و بس
      نمیتونی کارشناسی مدرک خودت بگیری و بعد دوباره بری ی رشته دیگه از صفر بخونی
      کد دانشجویان حین تحصیل هم ۳ است

  44. سلام
    منی ک مرخصی گرفتم این ترم میشم کد3 درسته؟

    اما کاغذی بهم ندادن فقط اموزش دانشگاه گفت موافقت شده با درخواستم

  45. سلام. من سال متولد 1383/01/16 هستم خرداد 1401 دیپلم گرفتم و تیر 1401 کنکور دادم و قبول نشدم و میخوام دوباره کنکور بدم کد نظام وظیفه چند بزنم؟کنکور دی 5 روزدم ولی الان بعضی ها میگن 4 چیکار کنم؟

  46. سلام متولد ۷۵ هستم و متعهد خدت ب آموزش و پرورش کد نظام وظیفه رو چند بزنم؟

  47. سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم در مورد این قانون 2 بار انصراف از دانشگاه تو دفترچه ثبت نام تو صفحه 23 کد9
    من پارسال هوشبری روزانه قبول شدم ولی کلن نرفتم و هیچ ثبت نام و چیزی هم انجام ندادم
    زنگ زدم اموزش دانشگاه که ببینم انصراف ثبت کردن یا نه … گفت که وضعیتت تو سیستم خورده “عدم ثبت نام” و ما هیچ گونه انصرافی ثبت نکردیم و هنوز دانش اموز محسوب میشی
    الان من اگر سال اینده بخوام کنکور بدم و انصراف بدم مشمول این قانون میشم و باید برم سربازی ؟
    یعنی همین که 2 بار قبول بشی معادل دوبار انصرافه؟
    و بخوای بار سوم کنکور بدی مشمولی ؟ یا حتما باید انصرافه ثبت شده باشع ؟
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    1. سلام
      هوشبری ثبت نام نکردید که انصراف بدید پس شامل قانون دوبار انصراف بدی درجا سربازی نمیشی

  48. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید میخواستم بدونم در صورت 2 بار انصراف ار دانشگاه
    اگر بعد سربازی بخوام دوباره روزانه بخونم مشکل و محرومیتی بابت این دوبار انصرافم از روزانه به وجود نمیاد ؟
    اون قانون که میگفت اگر فارغ التحصیل شی مثلا در مقطع لیسانس دبگه نمیتونی لیسنسِ دیگه ایرو رایگان و روزانه درس بخونی برداشته شده یا هنور هست
    ممنون میشم راهنماییی بفرمایید

    1. سلام
      به محض دومین انصراف مشمول به خدمت میشی
      بعد از سربازی هیچ منعی نداری برای ورود مجدد به دانشگاه حتی دوره روزانه

  49. سلام خسته نباشید ببخشید من فارغ‌التحصیل سال 1400 هستم و الان ترم 5 دانشگاه روزانه هستم تاحالا هم انصراف ندادم می‌خوام واسه کنکور 1403 شرکت کنم تا 1405 هم معافیت تحصیلی دارم و از دانشگاه هم انصراف ندادم میخوام درصورت قبولی انصراف بدم لطف میکنید بگید برای ثبت نام کنکور چه کدی رو باید وارد کنم

      1. ببخشید با این چیزایی که گفتم منی که تا حالا انصراف ندادم و ترم 5 دانشگاه روزانه هستم و غیبت هم ندارم مشکلی که درمورد نظام وظیفه من بوجود نمیاد برای ثبت نام کنکور ؟ مجاز به ثبت نام هستم؟

          1. ببخشید من الان دانشجوی روزانه هستم اگر توی کنکور یک رشته دیگه روزانه قبول بشم درسته که نیاز به پرداخت جریمه انصراف نیست؟؟ میگن کسی که روزانه بوده اگر بازم روزانه باشه نیازی به پرداخت هزینه انصراف نیست؟

          2. سلام
            نه نیاز به پرداخت هزینه در صورت قبولی روزانه دوم نیست
            انصراف هم بدی از دانشگاه خودت هزینه واحدهایی که خوندی میدی و اسمش جریمه نیست به اون معنا که دانشگاه های پولی یا تعهدی میگیرند

          3. درسته اما خب میشه بگید هزینه واحد ها چقدره؟

          4. از دانشگاه سوال کنید
            هرسال تغییر میکنه و بیشتر میشه ولی مجموعا خیلی نیست

          5. ببخشید یه سوال دیگه من الان کنکور دوباره بدم و قبول شم به معافیت تحصیلیم اضافه میشه ؟ یا از اول دوباره 5 سال میشه ؟ چجوریه؟

          6. سلام اگر در سنوات مجاز انصراف بدی مجدد بهت وقت اضافه خواهند داد
            خیالت راحت برای کنکور خوب بخون
            موفق باشی

          7. سلام
            اگر بتونی قبولی بگیری و انصرافت هم در سال های دانشجویی باشه مجدد بهت مرخصی خواهند داد

          8. ببخشید یه سوال منی که هم دانشجو ام هم میخوام کنکور شرکت کنن برای ثبت نام فرمی هست که پر کنم ؟

          9. سلام
            نه فقط هنگام ثبت نام تیک دانشجو هستم بزن

          10. ببخشید عکس ثبت نام کنکور باید حتما مال الان باشه ؟نمیشه عکس چند سال پیش رو گذاشت؟

          11. سلام
            مشکلی نداره عکس قبلی خودت هم باشه

          12. ببخشید بودجه بندی کنکور کی میاد که مثلاً از چه مباحثی چند تا سوال میاد

          13. هیچ وقت
            مگه قانون داریم مثل نهایی که هر فصل چقدر سوال میاد
            ناسلامتی کنکوره ها

          14. شبیه به الانت نیست عکس جدید برای ثبت نام کنکور بفرست

          15. ببخشید من یه عکس دارم مال 6 سال پیشه تقریبا مال 14 سالگیمه مشکلی نداره؟

          16. اگه چهاره خیلی تغییر کرده جدیدش کن چون سر جلسه آزمون مسيول احراز هویت گیر میده که این خودت نیستی و کس دیگه بجات اومده سر جلسه

      2. سلام من دانشجو آزاد هستم و مرخصی گرفتم برای کنکور
        کد نظام وظیفه من چند میشه؟

  50. ببخشید درسته که منی که دانشگاه روزانه درس میخونم اگر توی کنکور شرکت کنم و یک رشته دیگه روزانه قبول بشم نیاز به پرداخت هزینه انصراف نیست؟

  51. سلام من متولد ۱۳۸۳/۱۲/۴ هستم خرداد ۱۴۰۲ دیپلم گرفتم و تیر پارسال کنکور دادم و قبول نشدم
    امسال هم میخوام کنکور بده کدام کد رو برنم

  52. سلام من مهر ماه در دانشگاه پیام نور ثبت‌نام کرده‌ام و الان مرخصی گرفته ام برای ثبت‌نام کنکور کدام کد نظام وظیفه را انتخاب کنم

  53. سلام استاد من کلاس دوازدهمی هستم سال1402_1403 و سن 17 سال است کدوم کد رو باید بزنم کد 4یا 5 رو لطفاً بگید?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا