مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

بهترین مدل برنامه ریزی برای عید نوروز 1401

صفر تا صد برنامه ریزی و درس خواندن در ایام عید نوروز

چگونه باید برای عید نوروز برنامه بریزیم؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند تنبلی بعد از ایام طلایی نوروز است. در حالی که نباید چنین باشد. عید باید فرصتی طلایی برای جبران مطالب ناقص گذشته یا حتی پیشرفت بهتر در مطالعه باشد.

خیلی از داوطلبین به بهانه ی اینکه تا کنون درس خوانده اند و برایشان کافی است، تعطیلات عید را به تفریح و استراحت در سال کنکور می پردازند و همین تفریح و استراحت آن ها را از هدفشان که قبولی در کنکور سراسری است دور می کند. ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که در عید چگونه باید درس خواند و بهترین نوع استفاده از تعطیلات عید چگونه است. پس با ما همراه باشید.

آیا واقعا مشکل اصلی زمان است؟

همان طور که همه می دانیم مهم ترین مورد در قبولی برنامه ریزی صحیح است. اما یکی از مهمترین مشکلاتی که داوطلبین با آن رو به رو می شوند این است که گمان می کنند زمان کافی برای مطالعه ندارند. پس اگر تا عید نوروز خوانده باشند موفق خواهند بود در غیر این صورت مطالعه در تعطیلات عید برای آن ها سودی نخواهد داشت. این موضوع کاملا غلط است. مهمترین مشکلی که داوطلبین با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود زمان نیست. بلکه عادت به تنبلی و نخواندن است. ما همواره عادت کرده ایم که شب امتحانی بخوانیم.

برای درک بهتر بگذارید آزمایشی که از چندین دانش آموزش گرفته شد را توضیح دهم. به چندین دانش آموز گفته شد قرار است روز شانزدهم از آن ها امتحان گرفته شود. از چند نفر از آن دانش آموزان در روز پانزدهم  امتحان گرفته شد. تفاوت بین این دو گروه چیزی حدود 5 نمره بود. این آزمایش نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان سبک درس خواندن شب امتحانی دارند. این سبک درس خواندن در کنکور هیچ فایده ای نخواهد داشت. ما دیدمان باید کنکوری باشد. برای کنکور و موفقیت در آن باید برنامه ریزی طولانی و مفید داشته باشیم و نمی شود با یک شب و یک هفته موفق شد.

چرا خیلی از صندلی های دانشگاه ها حتی دولتی خالی است؟

باید دانست که خیلی از صندلی های دانشگاه ها خالی است. این اتفاق برای بازار کار نامناسب این رشته ها می افتد. یعنی اگر جوانی از هجده سالگی به جای دانشجو شدن به دنبال کار در بازار آزاد می رفتند تا پایان تحصیل که سن حدود 22 سال دارند باید گفت وضعیت مالی بهتری خواهند داشت. به همین علت افراد بیشتر سمت کارهای آزاد می روند. اما باید دانست که به هر دلیلی اگر وارد مسیر درس خواندن شدیم باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا بهترین نتیجه را دریافت کنیم. یعنی باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا خودمان را در مسیر درس خواندن به یک نقطه ی خوب برسانیم. بعد از آن می توانیم کاری که فکر می کنیم بهتر است را انجام دهیم. باید بدانیم که اگر با سعی و کوشش خودمان را درس به جایگاه والایی برسانیم می توانیم علاوه بر در آمد خوب از زندگی مفرحی نیز بهره مند شویم.

برای اینکه در عید نوروز از سایرین جلو بزنیم چه کنیم؟

خیلی از ما در نیم سال اول تلاش مناسبی نداشتیم اما با رعایت چند اصول و برنامه ریزی مناسب می توانیم در نیم سال دوم برای موفقیت در کنکور در دو ماه سعی کنیم. خیلی از ما دلمان می خواهد تا رشد کنیم اما سختی رشد کردن را نمی خواهیم تحمل کنیم. اگر می خواهیم خودمان را از دیگران جدا کنیم اولین گام این است که این سختی را تحمل کنیم. بگذارید با چند درس توضیح بدهم.

توجه: تمام دروس به صورت منظم و مفید به صورت جداگانه در سایت قرار داده شده اند.

روش مطالعه درس شیمی در عید

برای درس شیمی حدود 35 سوال طرح می شود. به عبارتی هر سوال 3 درصد کل درس را شامل می شود. اگر شخصی هیچ مطالعه ای نداشته باشد و صفر باشد ( ما تمام مثال ها را برای افرادی که هیچ مطالعه ای نداشته اند و در بدترین وضعیت هستند می زنیم) چطور می تواند در درس شیمی درصد بالایی کسب کند؟ باید بدانیم که حدود دویست هزار نفر از مجموع پانصد هزار نفر داوطلب رشته ی تجربی درس شیمی را صفر یا حتی منفی می زنند. پس اگر شما تنها به یک سوال پاسخ بدهید از دویست هزار نفر پیشی می گیرید. برای اینکه شما بتوانید جز بیست درصد بالای درس شیمی باشید لازم است بیست درصد حداقل پاسخ صحیح داشته باشید.

برای بیست درصد لازم است شما هفت سوال را پاسخ دهید. اگر شما به طور متوسط هر مبحث مهم را در یک هفته بخوانید در طول 6 هفته می توانید به راحتی به هفت سوال درس شیمی پاسخ دهید. 6 هفته یعنی از اردیبهشت ماه که نه امتحانات هستند و هم دروس اندکی سبک تر شده اند. در شش هفته می توانید به بیست در صد بالایی درس شیمی برسید. ما در مقاله ی جمع بندی شیمی کنکور در دو ماه به طور تخصصی در مورد درس شیمی صحبت کرده ایم.

روش مطالعه درس ادبیات در عید

درس ادبیات از دروس یکسان تمام رشته هاست. برای اینکه بتوانیم در درس ادبیات جز افراد بالا باشیم لازم است بعضی از مباحث را مطالعه کنیم. مباحثی مانند قرابت معنایی، لغات و تاریخ ادبیات میتوانند به راحتی برای شما رتبه ی بالاتری را به ارمغان بیاورند. برای مثال شما کافی است برای قرابت معنایی از کتاب گاج و برای تاریخ ادبیات و لغات نیز از انتهای کتاب درسی یازدهم و دوازدهم استفاده نمایید. به همین ارحتی می توانید رتبه ی خوبی را در کنکور به دست بیاورید. برای این درس پیشنهاد می شود که مباحث مشابه را با هم مطالعه نمایید. به عنوان مثال تلمیح و تضمین را با هم اگر مطالعه کنید بازده بهتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

روش مطالعه زبان خارجه در عید

یکی از مهم ترین دروسی که می تواند باعث تفاوت در رتبه شود زبان خارجه است. باید در نظر داشت که 50% زبان خارجه گرامر های ثابت است. پس شما اگر این گرامر ها مطالعه کنید می توانید به راحتی به سوالات مرتبط پاسخ دهید. وقتی به گرامر ها مسلط شدید می توانید سراغ  لغات بروید و با مطالعه ی لغات هم احتمال درصد بهتر در زبان را برای خودتان افزایش دهید. ما خیلی از جملات زبان فارسی را سماعی بلدیم. یعنی از کودکی آن قدر شنیده ایم که درست و غلط آن را به راحتی متوجه می شویم. برای انگلیسی هم همین طور است. شما باید زیاد بشنوید تا بتوانید بهتر یاد بگیرید.

در عید نوروز جامع خواندن دروس بهتری است یا پراکنده خوانی؟

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد می کنند این است که دروس ناقص خوانده را رها می کنند و به سراغ دروسی که اصلا مطالعه نکرده اند می روند. این اتفاق بزرگترین اشتباه آنان است. باید برای مطالعه دروسی که تسلط کمی در آنها داریم را دوباره مورد مطالعه قرار دهیم و آنها را به دروس مسلط تبدیل کنیم. اگر ما دروس که کم تسلط هستیم را رها کنیم و سراغ دروس نخوانده برویم علاوه بر اینکه آن دروس را هم یاد نمی گیریم بلکه دروس کم تسلط را نیز فراموش می کنیم. پس باید بیشتر روی دروس کم تسلط تمرکز کنیم تا دروسی که اصلا آن ها را مطالعه نکرده ایم.

عید بسیار شلوغ است، برای این شلوغی چه کنیم؟

ممکن است در عید برای شما مهمان بیاید یا حتی جشنی در پیش داشته باشید. برای این موارد بهترین راه کتابخانه ها و در مرحله دوم حل پانسیون های دانش آموزی است. شما با ورود به این کتابخانه ها و پانسیون ها خودتان را از شلوغی ها دور می کنید و می توانید راحت تر به درس خود تمرکز کنید. علاوه بر این می توان با شخصی سازی برنامه ریزی و منابع هم خود را به سمت هدف پیش برد. باید توجه داشت که ما نباید صرفا به علت فرار از شلوغی و با موبایل و لپ تاپ به این پانسیون ها برویم. بلکه باید برای مطالعه به این پانسیون ها مراجعه کنیم و خودمان را در آنجا برای مطالعه آماده کنیم. باید بخاطر داشته باشید که همه ی مهاجم ها می خواهند گل بزنند. اما تنها مهاجمی که خوب شوت می زند، درست شوت می زند، در موقعیت مناسب شوت می نزد می تواند شوت خود را به گل تبدیل کند.

نتیجه مهم نیست، مهم تلاش است!

خیلی از مواقع افراد فکر می کنند تنها با موفق شدن خوشحال خواهند بود. بلکه این اشتباه است. شما باید از تلاش کردن خودتان خوشحال باشید. این تلاش کردن است که تفاوت شمای سابق با امروز را نشان خواهد داد. باید سعی کنیم که کار خود را به صورت عملی نشان دهیم. یعنی کاری کنیم که خودمان خودمان را باور کنیم. برای این کار مهم است که قول هایی ندهیم که نتوانیم انجام دهیم. مدام نگوییم از فردا و وقتی فردا شد هیچ کاری انجام ندهیم. برای اینکه بتوانیم بهتر تلاش کنیم مهمترین کار دوری از فضای مجازی است. وقتی از فضای مجازی دور باشیم می توانیم با ذهنی آرام تر و گیرا تر درس خود را مرور کنیم.

یکی از راه حل هایی که باعث می شود افراد میزان عملکرد خودشان را پیدا کنند شرکت در آزمون های جامع است. این آزمون ها که بعد از عید شروع می شوند باعث می شوند تا ما متوجه شویم چقدر با هدفی که برای خود تعیین کرده ایم فاصله داریم و چقدر به سمت آن پیش رفته ایم. ما باید کمترین شانس خود را برای قبولی تست کنیم و نگوییم که مهم نیست. مانند کسی که هزاران دکتر او را جواب می کنند اما یک دکتر می گوید به احتمال ده درصد ممکن است زنده بماند. آیا فرد بیخیال می شود؟ خیر. بلکه تلاش خود را بیشتر می کند. باید پیوسته کار انجام دهیم و مدام مراقب راه و مسیر خودمان باشیم.

اگر شروع صفری هستید حتما به مطلب موفقیت کنکور در دو ماه از سطح صفر ( برنامه 50 روزه ) مراجعه کنید، اگر نیاز به برنامه ریزی شخصی برای عید نوروز دارید برنامه سازی فروردین ماه میتوانید به شما کمک کند.

مشاوره پیشنهادی : مطالعه کنکور در ایام عید نوروز چگونه است ؟

دو فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد ایام طلایی نوروز برای کنکوری ها و سال یازدهم




نوشته های مشابه

19 دیدگاه

  1. سلام استاد نظرتون دررابطه با کارهای مونتاژ عکس و فیلم اینا پی هست؟برم دوره هاشو آزاد ببینم. و یک سوال دیگ اینکه مهندسی کامپیوتر ازاد حدودا ماهی چقدر میشه؟هزینه دانشگاه

    1. سلام
      کار گرافیکی و کامپیوتری و .. نیاز به دانشگاه نداره و علاقه مند به کار باشی با گذران دوره های کوتاه مدت میشه موفق شد

  2. سلام استاد عزیز خسته نباشید بنده هم پارسال کنکوری بودم و به دلیل مشکل مالی فق از مطالب رایگان میتونسام استفاده کنم که از سایت شما خیلی خیلی استفاده کردم و الان دارم دندانپزشکی که عاشقش بودم رو میخونم و اومدم که بهتون سال نو رو تبریک بگم همین آقای افشار خیلی ممنونم خیلی خدا گره های زندگیتو وا کنه

  3. سلام استاد سال نوتون مبارک و ممنون از مطالب مفیدتون
    برای فصل بهار هم غیر از مشاوره نیمه خصوصی ، مشاوره خصوصی هم دارین؟

    1. سلام
      بله
      مشاوره نیمه خصوصی همان مشاوره تک جلسه هست که برای کاهش هزینه و افزایش بهره وری آنلاین کردیم
      برنامه ریزی و مشاوره خصوصی + کلاس مشاوره فصلی سر جای خودش باقی هست

  4. استاد بازار کار رشته زبان و ادبیات انگلیسی چطوره؟مثلا با سوابق تحصیلی بریم بخونیم..در کنارش کلاس هم بریم…از لحاظ درآمد خوبه؟

  5. سلام استاد روزتون بخیر
    ببخشید من برنامم این بوده که برای دوران نوروز یک روز در میان آزمون بزنم ، بین کنکور و ازمون های ازمایشی موندم واقعا، تا الان دوتا کنکور قبل عید و یه گزینه دو دیروز زدم)پشت کنکوری هستم) ولی نمیدونم کدوم مناسب تره؟ و اینکه بین آزمون آزمایشی ها که فقط سوال میزنم و ثبت نام نکردم(جز جامع های سنجش) کدومشون برای این دوران بهتره؟

    1. سلام
      جامع عمومی بزن و تخصصی ها فعلا تک درس و تک کتاب اکی کن و بعد از اردیبهشت ماه جامع کلی بزن

  6. ببخشید یک سوال برای جمع بندی تک درس اختصاصی های تجربی از چه کتابایی استفاده کنیم

    1. سلام
      منابع جمع بندس متعدد هستند ولی بهترین منابع آموزش محورهایی مثل مهر و ماه و خط ویژه های گاج هستند

  7. سلام اقای افشار خسته نباشید من تا یکی دو هفته قبل عید خوب می خوندم ولی یه مشکل رو برام پیش اومد نتونستم بخونم و قطع کردم الان که یه هفته بعد از عید مشکل روحی دیگه ندارم ولی انگیزم و استرس درسیم از بین رفته ساعت مطالعم از ۱۱ ساعت شده روزی دو یا سه ساعت رشته ریاضی هستم میشه کمکم کنید؟

    1. از عید ۷ روز گذشته
      زودتر برگرد و از مباحث کم تسلط گذشته اولویت بندی کن و بازم کارت استارت بزن
      راه میفتی ختما
      دروس ساده و تست تکراری و بیشتر کار عمومی انجام بده چند روز تا راه بیفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا