مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

تاثیر معدل در کنکور 1401 چقدر اهمیت دارد؟

آیا معدل سال دوازدهم در کنکور تاثیر دارد؟

احتمالاً این سؤال برای بسیاری از شما دانش‌آموزان و والدین کنکوری، هنوز بی‌جواب است که آیا معدل نهایی در کنکور تأثیر دارد یا خیر؟ در ادامه هدف ما پاسخ دقیق به این سؤال است. در حال حاضر به طور خاص در مورد نمرات امتحانات نهایی صحبت می‌کنیم و تا زمانی که تأثیر به معدل به‌صورت مثبت باشد، فارغ از این که این میزان مثبت تا چه اندازه باشد، نمرات کتبی دانش‌آموزان در آزمون سراسری مؤثر نخواهد بود. مگر آنکه رتبه کنکور یک دانش‌آموز به‌شدت پایین و بد باشد.

به‌عنوان‌مثال دانش‌آموزی از یک منطقه، رتبه سی هزار، چهل هزار و یا بدتر از آن را کسب کند. اگر این دانش‌آموز بر خلاف رتبه بدش، معدل بسیار خوبی در امتحانات نهایی داشته باشد، یعنی چیزی بالای 18 باشد، رتبه منطقه آن کمی بهتر می‌شود.

معدل نهایی در کنکور تاثیر مثبت دارد و این نگرانی برای افرادی که معدل پایینی دارند ایجاد نمی کند.

تا چه اندازه به نمرات نهایی اهمیت دهیم؟

همین سؤال بالا برای بسیاری از دانش‌آموزان باعث می‌شود که از ابتدا تمرکز زیادی روی امتحان نهایی گذاشته تا رتبه‌شان را بهتر کنند. اما حقیقت امر این است که چنان تأثیری نخواهد داشت. علت آن نیز این است که تعداد دانش‌آموزانی که معدل یا نمرات بالا در امتحانات نهایی کسب می‌کنند کم نیست.

به‌عنوان‌مثال میانگین نمرات دروس عمومی در امتحانات نهایی چیزی بالاتر از 15 نمره است. نمره 15 به معنای کسب هفتاد و پنج درصد از 20 نمره است. اما آیا همین تعداد دانش‌آموز و یا حتی کمتر از آن، می‌توانند به هفتاد و پنج درصد از سؤالات همان درس عمومی در کنکور پاسخ دهند؟ متوسط درصد پاسخ به دروس عمومی در کنکور، همواره زیر بیست درصد بوده است. در دروس اختصاصی نیز شرایط مشابه است. این وضعیت باعث می‌شود که حتی برای یک نفر هم تأثیر زیادی نداشته باشد. در نهایت درصد کنکور است که اهمیت دارد.

اگر نمرات امتحانات نهایی ما پایین باشد روی کنکور تأثیر دارد؟

تأثیر مثبت یعنی نمرات نهایی و نتیجه کنکور را ترازبندی می‌کنند. اگر شما عملکرد خوبی در کنکور داشته باشید و درصد کنکور شما از وضعیت نمرات نهایی شما بهتر باشد، همان رتبه و درصدهای کنکور برای شما لحاظ می‌شود. اگر امتحان نهایی و کنکور هر دو خوب و به نفع دانش‌آموز باشد، حاصل هر دو باهم ادغام می‌شود و نتیجه اعلام می‌شود.

از آنجایی‌که دانش‌آموزان، در حدود نود درصد عملکرد رو به پایینی دارند یا به عبارتی درصدهای کنکور کمی دارند، به همین جهت دانش‌آموزانی که درصد بالایی را در کنکور پاسخ دهند، با هر معدلی که باشند، معدل برای آن‌ها اعمال نخواهد شد. یعنی نمرات خوب برای دانش‌آموزی که درصد بالا در کنکور زده است، به درد نمی‌خورد.

تأثیر معدل نهایی در کنکور بیشتر برای رتبه‌های بد مفید است.

درمورد دانشگاه‌های مثل فرهنگیان که شرط معدل دارند چطور؟

دانشگاه فرهنگیان جزو دانشگاه‌هایی است که ‌شرط معدل دارد. اما معدل کل! یعنی چه؟ معدل کل به معنای میانگین معدل هر سه‌پایه دبیرستان است و صرفاً ربطی به امتحانات نهایی ندارد.

شرط معدل برای دانشگاه فرهنگیان، کسب نمره بالای 14 برای معدل کل است. یعنی پیش‌آمده است که دانش‌آموزی در پاسخ کتبی امتحانات نهایی نمره 11 را کسب کرده اما میانگین معدل کل آن بازهم بالای 14 شده باشد. از دید کارشناسان و مشاوران، حتی رفتن به دانشگاه فرهنگیان هم ابتدا کنکور مهم است نه معدل 18 که باید دید بعد از کسب رتبه خوب آیا دعوت به محاسبه می‌شوید که البته امتیازبندی هم دخیل است.

درمورد امتحانات منطقه‌ای و نهایی چطور؟

در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که دانش‌آموزان سال یازدهم یا مقاطع پایین را می‌ترسانند که درس را بخوانید که نمرات امتحان آن به لحاظ آنکه منطقه‌ای است، در کنکور شما تأثیر دارد. درحالی‌که چنین حرفی درست نیست. اینها امتحانات نهایی نیستند و یعنی برای همه‌ دانش‌آموزان یکسان نیستند و تا زمانی که یک امتحانی نهایی نباشد، هرگز بر رتبه کنکور تأثیر نخواهد گذاشت.

کسب نمرات نهایی بالا برای اکثر رتبه برترها کار سختی نیست!

به‌طورکلی نیز دانش‌آموزانی که رتبه خوبی در کنکور کسب می‌کنند، به‌احتمال زیاد عملکرد بسیار مطلوبی در امتحانات نهایی دارند. چراکه اگر کنکور به منزله شنا کرد در دریا باشد، امتحان نهایی مثل تمرین شنا در استخر است. اما اینکه والدین به دانش‌آموزان فشار آورند که روی معدل یا امتحانات نهایی تمرکز کنند تا تأثیر مثبت را از دست ندهند، کار درستی نیست.

در حال حاضر که تأثیر فقط مثبت است، بهتر است تمرکز روی کنکور باشد. اما زمانی اگر تأثیر معدل نهایی صددرصد شد، آن هنگام نمرات تک‌به‌تک دروس اهمیت دارد. ولی در حال حاضر چنین نیست. پس برای کنکور 1401 باید تمرکز روی کنکور باشد و نتیجه معدل صرفاً مثبت است.

درمورد کنکور 1402 و تأثیر معدل نهایی

در رابطه‌ با کنکور سال 1402 هنوز به قطع نمی‌توان نظر داد. اما دو سناریو معتبر از دید کارشناسان وجود دارد. سناریوی اول این است که اگر دروس عمومی از کنکور حذف شود و صرفاً دروس تخصصی در کنکور باشد، صددرصد تأثیر نمرات نهایی دروس عمومی را شاهد خواهیم بود. این تأثیر نیز دیگر صرفاً مثبت نیست بلکه قطعی است. یعنی هر نمره‌ای کسب شود، تأثیر مستقیم دارد. یعنی مجبور می‌شوید برای دروس عمومی مدرسه درس بخوانید و تلاش کنید تا نمره بالایی به دست آورید.

مطلب پیشنهادی: بررسی کامل کنکور 1402

شما با حل چند سری از سوالات سال های گذشته و پرتکرار با سبک کلی سوالات امتحان نهایی آشنا خواهید شد.

در سناریو دوم؛ اگر دروس عمومی در کنکور باشد، تأثیر معدل بازهم مثل سال‌های گذشته نیز مثبت است. به‌طورکلی بهتر است برای دروس تشریحی مطالعه خوبی داشته باشید تا در جمع‌بندی و کلیات برای شما مفید باشد.

پس اگر نمرات نهایی تأثیر چندانی ندارد، برای آنها مطالعه نکنیم؟

بعضی از دانش‌آموزان به این فکر می‌کنند برای امتحانات نهایی هیچ تلاشی نکنند و یا در امتحانات نهایی شرکت نکنند.

نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که امتحانات شهریور سال دوازدهم، فرجه ندارند و تمامی امتحانات پشت‌سرهم است. از طرفی امتحانات خردادماه به‌شدت بارم‌بندی خوبی دارند. یعنی با گزینش چندین درس، می‌توانید به‌راحتی نمره قابل قبولی را کسب کنید. به همین لحاظ بهتر است برای امتحانات نهایی خردادماه یک برنامه‌ریزی مناسب انجام دهید.

بعضی موارد نیز مشاهده کرده‌ایم که دانش‌آموز به دلایل خیلی قانع‌کننده، مثل تصادف، کسالت و یا هر اتفاق ناگهانی دیگری، نتوانسته است که سر جلسه امتحان نهایی شهریور حاضر شود و یا بعد از حاضر شدن در سر جلسه به سؤالات پاسخ دهد.

در این حالت دقت کنید که حتی اگر شما بالاترین رتبه را هم در کنکور کسب کرده باشید، نمی‌توانید به دانشگاه بروید. چرا که شما از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشده‌اید.

شاید بگویید چنین چیزی غیرممکن است! اما در سال 1400 چنین موردی را ما مشاهده کرده‌ایم. دانش‌آموزی که رتبه 6 کنکور را کسب کرده بود اما به علت غفلت در حضور در امتحانات نهایی شهریورماه، غیبت غیرموجه خورده بود و نتوانست انتخاب رشته کند و باید برای کنکور 1401 منتظر باشد.

چگونه برای امتحانات نهایی برنامه‌ریزی کنیم؟

همان‌طور که گفته شد اولویت اول کنکور است. اما با برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی در سال کنکور به‌راحتی می‌توانید از پس امتحانات برآیید و حتی به یک آمادگی مناسب برای کنکور هم برسید. البته به این نکته توجه کنید که بهتر است نمره شما خیلی لب مرزی نباشد و سعی کنید نمره قابل قبولی را کسب کنید. اگر شما اطلاعات بسیار مناسبی برای کنکور داشته باشید، با همان اطلاعات تستی می‌توانید تا حتی 15 نمره نیز کسب کنید.

هنوز اطلاع دقیقی در خصوص میزان و نوع تاثیر معدل در کنکور 1402 منتشر نشده است و باید پیگیر اخبار کنکوری باشید.

سوالات امتحانات نهایی را از کجا دانلود کنیم؟

از لینک زیر میتوانید سوالات امتحان نهایی سال های گذشته در سه نوبت برگزاری خرداد | شهریور | تیر را دانلود کنید و برای امتحانات خود در هر سه رشته تجربی ، ریاضی و انسانی آماده شوید.

دانلود سوالات امتحان نهایی دوازدهم

توصیه آخر در مورد تاثیر معدل امتحانات سال دوازدهم

هیچ دلیلی برای خود نتراشید که در امتحانات نهایی شرکت نکنید. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، با دانش تستی هم می‌توان نمره قابل‌قبول کسب کرد. در سال کنکور ما یک فشار مضاعف روی دانش‌آموز داریم. در واقع مدرسه روی دانش‌آموز فشار می‌آورد تا میانگین امتحان نهایی بالا برود. بهتر بود برای رعایت حال دانش‌آموز شرایط امتحان نهایی متفاوت می‌شد. اما حالا که این‌گونه نیست و فشار روی شما دانش‌آموزان زیاد است، بازهم بهتر است امتحانات نهایی را پشت سر بگذارید و در آن شرکت کنید.

نکته آخر این است که اگر نگران نمرات بد خود در نهایی هستید می‌توانید بعداً درخواست ترمیم معدل بدهید که اگرچه زمان‌بر است، اما شدنی است و می‌توانید با تجدیدهای سال شهریور یا دانش‌آموزان سال بعد، مجدداً امتحان دهید. در نهایت نیز برای تمامی شما دانش‌آموزان آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم که بهترین نتیجه را کسب کنید.

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد علیرضا افشار در مورد تاثیر معدل در امتحانات نهایی سال 12

دانلود ویدیو


نوشته های مشابه

65 دیدگاه

  1. سلام
    فارغ التحصیل هستم و سال 95 کنکور داده ام . رشته ریاضی بودم و میخوام تجربی کنکور شرکت کنم
    . ولی دانشگاه نرفتم و موندم رفتم خدمت سربازی و بعدشم هیچوقت تایمش میسر نشد که بتونم برای کنکور سفت و سخت بخونم ولی الآن شرایط الحمدالله اوکی شده و میتونم صفر تا صد وقت بزارم برای کنکور کما اینکه شروع هم کرده ام و دارم مخونم خدارو شکر .
    کنکور 1400 رو خودم زدم هیچی بلد نبودم و فقط تونستم 6 سوال قرابت بزنم و زبان انگلیسی هم خوبم و تونستم بالای 80 بزنم / عربی رو هم 4 تا سوال ترجمه زدم / اختصاصی زیست رو منفی زدم و بقیه هم هیچی نزدم /
    اگه من الان شروع کنم برای کنکور 1402 به خوندن امیدی هست بخونم پزشکی دانشگاه سراسری قبول بشم؟؟ نمیدونم چرا فکر میکنم خیلی خیلی خیلی عقبم و نمی تونم هر چند خوب دارم میخونم واقعا

    1. سلام
      کنکور ۱۴۰۱ با یک رتبه آبرومند و مطلوب پشت سر بذار تا انگیزه برای بهتر شدن شرایط را هم داشته باشی

  2. سلام استاد ببخشید منی که تا الان با برنامه ازمون جلو اومدم جمعبندی شناور من باید ۲ تا ازمون اولو وقت باز بزنم یا چی ؟ لطفاً برای من و عزیزانی که شرایط منو دارن یکم درباره توضیح بدید درباره جمعبندی شناور که چه کار هایی رو دیگه نکنیم و چه کار هایی رو بیشتر بکنیم ممنون

    1. سلام
      بعد از دو آزمون وقت باز سایر جامع ها در تایم قانونی خودش کار بشه
      اطلاعات بیشتر خواستید در طرح کلاس مشاور بهار شرکت کن

  3. سلام استاد. برای ریاضی و زبان از الان تاکنکور چ مباحثی کار کنم قطعا ۲۰ درصد میتونم بزنم؟

    1. زبان گرامر
      ریاضی معادلات و نامعادلات و توابع و لگاریتم و دنباله و آمار

  4. سلام وقت بخیر
    ببخشید بنظرتون همایش های جمع بندی مال پارسال رو قبل شروع ازمون های جامع یا نهایت 20 خرداد ببینم و چند روزه اخر ازمون جامع بدم بهتره یا نه کلا همایش باید فقط چند روز اخر باشه ممنون

    1. در خلال آزمون های جامع ببین و هیچ کدوم به تعویق ننداز زیاد

        1. سلام
          این برنامه من نیست و تنها سو استفاده از اسم شده
          برنامه ریزی خصوصی هست و یک نسخه کلی برای همه مثل هم غلطه

          1. سلام مجدد استاد این برنامه رو خودم نوشتم خواستم بدونم خوب نوشتم و مشکلی نداره از لحاظ حجم و فاصله ازمون ها و ترتیبشون
            اسم رو خودم اونطوری سیو کردم

          2. وقت مشاوره تلفنی ۱۵ دقیقه بگیر تا چک کنیم
            واتساپ رزرو نوبت مشاوره : ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  5. سلام وقت بخیر
    استاد شما ویس های سرجلسه مثل اعلام پایان دفترچه یا 15 دقیقه مانده رو دارید ؟

    بنظرتون استفاده از این صداها موقع ازمون در منزل ب حفظ استرس دقیقه های اخر جلسه کمک میکنه یا حاشیست

      1. سلام استاد.خسته نباشید. ببخشید. چند هفته مونده به کنکور آیا دیدن ویدئو های پیش بینی سوالات کنکور ، میتونه کمک کننده باشه؟ اگر هست دبیر یا موسسه خاصی رو سراغ دارید که رایگان بخوان این ویدئو ها رو منتشر کنن؟ پیشنهاد میکنید؟!
        ممنونم

  6. سلام استاد ببخشید بنظرتون همایش ها نسبت به پارسال فرقی دارن؟
    من میخواستم زودتر شروع کنم و فیلم های پارسال رو لابه لای جامع ها ببینم بنظرتون مشکلی نداره؟

  7. سلام استاد وقتتون بخیر ، شما گفتید که فقط نمرات امتحانات نهایی که به صورت کشوریه در کنکور و روند پذیرش تاثیر داره . سوالی که داشتم اینه که برای کنکور مصوبه دادن که دانشگاه های پرمتقاضی مثل پزشکی و دندون و… شرط معدل بزارن ، آیا این شرط معدل هم منظورش همون معدل امتحانات نهاییه یا معدل کل سه سال ؟ من امسال دهمم و سطح علمی خیلی خوبی دارم ولی به دلایلی معدل امسالم خیلی بد شده و اگه بخوان شرط معدل کل بزارن دیگه نمیتونم پزشکی بخونم واین موضوع خیلی نگرانم کرده . اگه جواب بدید فوق العاده کمک بزرگی میکنید بهم .
    ممنون که وقت میزارید.

  8. سلام استاد برای بعضی دروس انسانی مثل روان شناسی و اقتصاد یا حتی فلسفه آیا خوبه قبل از تست ، چند سوال تشریحی حل کنیم یا نه

  9. سلام استاد
    در برنامه تابستان قلمچی ، جامعه شناسی پایه گذاشته شده و همچنین روانشناسی که حفظی هستن ولی عربی پایه قرار داده نشده ، بنظرتون چه کنم؟

    1. فعلا قضوت نکنید شاید برنامه اش عوض کنند
      سالی داشتیم قلمچی تیر برنامه تابستانش تغییر داده

  10. سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی یه سوال داشتم خدمتتون تو این مدت باقی مانده به کنکور کدوم مباحث قواعد عربی رو توصیه میکنید که روشون مسلط باشیم و احتمال اومدنشون تو سوالات قواعد زیاده؟ممنون

    1. سلام
      تجزیه اسم و فعل و منصوبات دوازدهم
      البته همه اینها به علاوه نکات ترجمه

  11. سلام استاد من می‌خوام تازه شروع کنم تقریبا چند ساعت و چند تست بزنم برای ۲۰هزار منطقه ۲تجربی؟

    1. مباحث ارزشمند کار کن
      جامع های ۲ یال اخیر هم حداقل بزن
      هرچی بیشتر تست بزن و بخوان و چیزی نشمار

        1. تا اخرین روز کنکورت همه عملکردت ثبت کن حتما و به اینکار مسر باش

  12. سلام استاد چون ظرفیت پزشکی و فرهنگیان امسال زیاد شده اگه کسی بخواد هیچ کدوم از اینا رو انتخاب نکنه مثلا پیراپزشکی بخونه( تو یه رشته با متقاضی متوسط) با رتبه ی بیشتری نسبت به سالای قبل میتونه قبول بشه؟ یعنی شانسش بیشتره؟

    1. سوال خوبی کردی
      چون ظرفیت پزشکی بیشتر شده پس میتونی پیرا ها را هم با رتبه ضعیف تر قبول بشی
      پزشکی بالای پیرا ها و فرهنگیان پر میشه

  13. سلام استاد. من فارغ‌التحصیل تجربی ۱۴۰۰ ام. تقریبا شروع صفرم جامع ۱۴۰۰ خارج رو زدم امروز( ۱۳ خرداد ۱۴۰۱) ، درصدام اینا شدن👈 ادبیات ۳۳ درصد/ عربی ۵۴ درصد/ دینی ۲۱ درصد/ انگلیسی ۲۵ درصد/ زمین ۵ درصد/ ریاضی ۸ درصد/ زیست ۳۴ درصد/ فیزیک منفی یک درصد / شیمی ۱۸ درصد. استاد توی همین ۴ هفته باقی مونده چیکار کنم اوضاعِ اختصاصیم حداقل تا ۲۵_۳۰ درصد رشد کنه ؟؟ ی دوست دانشجویی به من توصیه کرده هفته ای دو تا جامع بزنم. به نظرتون با جامع زدن مشکلم رفع میشه ؟ مباحث رو بخونم بهتره یا جامع بزنم همینطور ؟ چه مباحثی رو بخونم؟ لطفا کمکم کنید🤕🙏🏻

    1. روش جمع بندی شناور پیاده کن و تعداد جامع ها هفتته ای ۳ تا کن
      بیشتر هم دروس پوششی مروری کار کن

  14. سلام استاد
    بنظرتون بهترین نحوه استفاده از یک کتاب تست چه جوری است

  15. سلام استاد. من فارغ‌التحصیل تجربی ۱۴۰۰ ام. تقریبا شروع صفرم جامع ۱۴۰۰ خارج رو زدم امروز( ۱۳ خرداد ۱۴۰۱) ، درصدام اینا شدن👈 ادبیات ۳۳ درصد/ عربی ۵۴ درصد/ دینی ۲۱ درصد/ انگلیسی ۲۵ درصد/ زمین ۵ درصد/ ریاضی ۸ درصد/ زیست ۳۴ درصد/ فیزیک منفی یک درصد / شیمی ۱۸ درصد. استاد توی همین ۴ هفته باقی مونده چیکار کنم اوضاعِ اختصاصیم حداقل تا ۲۵_۳۰ درصد رشد کنه ؟؟ ی دوست دانشجویی به من توصیه کرده هفته ای دو تا جامع بزنم. به نظرتون با جامع زدن مشکلم رفع میشه ؟ مباحث رو بخونم بهتره یا جامع بزنم همینطور ؟ چه مباحثی رو بخونم؟لطفا کمکم کنید🙏🏻

    1. سلام
      جامع های ادامه بده و بیشتر کن
      جواب میگیری به زیست و شیمی و ادبیات و دینی بیشتر اهمیت بدی

  16. سلام استاد این همه تو سایت نظر خودتون رو اعلام کردین و گفتین که تاثیر معدل همون ۴۰ درصد مثبت میشه اما هر روز خبر میاد که تاثیر ۶۰ درصد شده و قطعی. حالا ما ۴۰۱ ها که احتمالا پشت کنکور بمونیم برا ۴۰۲ و روی صحبت شما حساب کردیم و نهایی رو در حد ۱۵-۱۶ پاس کردیم چه کنیم؟ استرس و نا امیدی همه ی وجودم رو گرفته.

    1. باقی امتحاماتت خوب پاس کن اگر فکر میکنی معدل در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر داره

  17. سلام استاد
    بنظرتون کسی که خیلی کند خوان است و به همین خاطر دیر درس رو تموم می‌کنه ، چه کنه تا مشکلش حل شه

  18. سلام استاد، حذف زیرگروه در سال ۱۴۰۲ به چه معناست؟
    تکلیف زمین شناسی چی میشه؟

    1. یعنی ضرایت دروس در همه زیر گروه ها برابر بشه
      به معنایی زمین هم با این شیوه موثر بشه برای قبولی همه رشته ها

      البته باید سنجش اعلام کنه و خبرگزاری و کانال و …

  19. سلام استاد
    درس‌هایی مثل ریاضی و عربی که ضعف دارم چطور برای کنکور در این تابستان ، بخونمشون؟

  20. سلام
    آقای افشار من می دونم دارم کمکاری می کنم اول اینکه میدونم خودم که خوب نیست باید عوض شم ، ثانیا اینکه دنبالش میرم ، می پرسم شرایطمو عوض می کنم ، از آدما کمک می خوام ، خودمو به در و دیوار می زنم ، ولی انگاری یخم ، هیچی روم ، روی ممن ، روی وجودم تاثیر نداره ، انگار هیچی برام مهم نیست ، دچار یخ زدگی ام
    خواهش می کنم یه راه عملی بگین بهم ، سال ۹۸ از دانش آموزاتون بودم و کنکور ۹۹ اولین کنکورم بود ، استاد چه کنم من؟ در حدی هیچی روم تاثیر نداره که می ترسم حتی راه حلایی که شما میگین هم تاثیر نکنن😞

    1. اراده تنها ابزاری هست که همه داریم و اگر رو کنیم و صبور باشیم نتایج خوبش خواهیم دید

  21. سلام استاد ممنون میشم راهنمایی کنید تو روزهای باقی کنکور برای رسیدن به درصد 50 عربی علاوه بر ترجمه چه مبحثی رو توصیه میکنید ؟صفر نیستم ولی اشکالات زیادی دارم.با تشکر

  22. سلام استاد این مصوبه اجرا میشه یا نه واقعا میخوام از زبون شما بشنوم تا خیالم راحت شه

  23. میشه بازم درمورد جمع بندی کردن در دی و عید و خرداد توضیح بدید دوتا فیلم داشتید ولی کم بود
    وکافی نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا