مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

شرایط و زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی سال 1401

زمان و مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۰۱

در سالهای اخیر کنکور در دانشگاه‌های سراسری و آزاد با هم ادغام شده اند. اما این ادغام شدگی تنها در آزمون سراسری وجود دارد و پس از کارنامه‌ی اولیه، راه این دو دانشگاه از یکدیگر جدا خواهد شد.

اطلاعات مرتبط با اعلام نتایج قبولی ذخیره دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ در انتهای مطلب قرار گرفته است.

انتخاب رشته در دانشگاه آزاد چگونه خواهد بود؟

دانشگاه آزاد اسلامی بعد از کنکور، همچون دانشگاه سراسری با توجه به تراز و رتبه داوطلب اقدام به جذب دانشجو‌ خواهد کرد.

داوطلبینی که قصد انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را دارند چنانچه پیشتر کارت علاقه مندی دانشگاه آزاد را خریداری نکرده باشند، باید ابتدا این کارت را از سایت خریداری نموده و سپس با مراجع به سایت azmoon.org اقدام به انتخاب رشته نمایند.

هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد سال 1401 نود و هفت هزار تومان (97,000 تومان) است.

برای اطلاعات بیشتر و دانلود دفترچه به مطلب دفترچه راهنما انتخاب رشته دانشگاه آزاد مراجعه نمایید.

این انتخاب رشته همچون انتخاب رشته در دانشگاه سراسری انجام می‌پذیرد تنها با این تفاوت که داوطلب میتواند تقاضای پذیرش در ۱۰۰ رشته را داشته باشد که این میزان در دانشکاه سراسری برابر با ۱۵۰ عدد میباشد.

بهترین حالت چینش لیست انتخاب رشته دانشگاه آزاد سال ۱۴۰۱

همچون انتخاب رشته در دانشگاه سراسری که در مطلب آموزش انتخاب رشته رایگان به آن پرداختیم داوطلب باید با توجه به ایده آل های خود اقدام به انتخاب رشته نماید. توصیه میشود که داوطلب انتخاب رشته های خود را به سه دسته تقسیم نماید.

دسته اول انتخاب رشته‌های بدبینانه: در این دسته داوطلب انتخاب رشته خود را معطوف به دانشگاه ها و رشته هایی میکند که شانس قبولی کمی در آن داشته اما این دانشگاه ها، دانشگاه های ایده آل داوطلب میباشد.

دسته دوم انتخاب رشته های منطقی: در این دسته داوطلب با استفاده از رتبه و تراز کسب شده اقدام به انتخاب رشته‌هایی مینماید که به طور منطقی از شانس قبولی خوبی در آنها برخوردار میباشد.

دسته سوم انتخاب رشته خوش بینانه: در این دسته داوطلب با توجه به رتبه‌ی خود تقریبا اطمینان کامل دارد که میتواند در آن ها پذیرفته شود.

باید توجه داشت که ارجحیت در انتخاب رشته از دسته اول به دسته سوم میباشد و اینکه انتخاب رشته در هر دسته تنها با توجه به علاقه مندی داوطلب باید صورت پذیرد. به عنوان مثال داوطلب رشته مکانیک نباید صرفا بخاطر اطمینان از قبولی رشته‌ی دیگری را که به آن علاقه ندارد انتخاب نماید.

نحوه ی انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی

همانطور که در مطلب نحوه ی انتخاب رشته ی پزشکی دانشگاه آزاد به طور کامل بررسی شد توجه داشته باشید رشته‌های پیراپزشکی دارای انتخاب واحدی مشترک بین دانشگاه سراسری و آزاد میباشد.

همچنین همانطور که گفت شد رتبه و تراز هر داوطلب همانطور که در انتخاب رشته سراسری تاثیر دارد، در انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم تاثیر خواهد داشت. بدیهیست که داوطلبی در هر زیر گروهی رتبه و تراز بالاتری داشته باشد از شانس بالاتری برای قبولی برخوردار خواهد بود.

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی سال 1401

سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی سال 1401 در روز 18 ام مرداد ماه الی 28 مرداد فعال گردیده و داوطلبان میتوانند لیست انتخاب رشته 100 عددی خود را با ورود به سامانه ثبت نمایند برای اطلاع از زمان انتخاب رشته کنکور 1401 و همچنین سایر اخبار به بخش اخبار کنکور وبسایت مراجعه کنید.

معنی زیر گروه در انتخاب رشته کنکور چیست؟

کنکور در حالت کلی شامل پنج گروه آزمایشی میشود که شامل ریاصی، تجربی، انسانی، هنر و زبان خارجه میشود. هر یک از این گروه های آزمایشی شامل چندین زیر گروه میشود.

به عنوان مثال مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی و مهندسی کامپیوتر زیرگروه 1 از گروه آزمایشی ریاضی میشوند. باید توجه داشت که هر زیر گروه شامل ضرایب مختلف در دروس مختلف میشود.

به عنوان مثال درس شیمی درگروه آزمایشی ریاضی و در زیر گروه 1 ضریب دو دارد اما در زیر گروه 2 ضریب سه. به همین ترتیب این فرآِیند شامل تمامی گروه های آزمایشی میشود.

امیدواریم با توجه به توصیه ها و توضیحات این متن بتوانید انتخاب رشته خود را در دانشگاه آزاد اسلامی به بهترین نحو انجام داده در دانشگاه ایده ال خود پذیرش شوید.

اعلام نتایج قبولی ذخیره دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

آن دسته از داوطلبانی که دارای قبولی ذخیره دانشگاه آزاد در نتایج کنکور ۱۴۰۱ خود بودند و اقدام به تکمیل فرم اعلام آمادگی مرتبط با آن نمودند، هم اکنون میتوانند با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد نتایج پذیرفته شدن یا نشدن در ذخیره دانشگاه آزاد را مشاهده کنند.

برای مشاهده نتایج ذخیره دانشگاه آزاد 1402 کافیست طبق مراحل زیر اقدام نمایید:

مرحله اول) وارد سایت Azmoon.org شوید

مرحله دوم) بر روی لینک زیر کلیک کنید

مرحله سوم) اطلاعات خود را وارد کنید

مرحله چهارم) میتوانید نتایج قبولی ذخیره را مشاهده کنید

 



نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. سلام،انتخاب رشته دانشگاه آزاد با آزمون و بدون آزمون(صرفا با سوابق تحصیلی) جدا از هم هست یا با همه؟ممنون میشم اگر میشه در خصوص نحوه انتخاب رشته این دو بیشتر توضیح بدید.

  2. سلام استاد خسته نباشید تا چه زمانی مهلت انتخاب رشته آزاد تموم میشه؟

  3. سلام خدمت شما
    ببخشید برای دانشگاه آزاد رتبه در زیرگروه مهمه یا رتبه کشوری؟

  4. سلام استاد من کنکور تجربی امسال دادم و همچنین زبان و اولین سالم بود و آخرین رتبه مجاز 58هزار هستش به نظر شما در شهر خودم مرند دانشگاه آزاد پرستاری بخونم یا پیام نور علوم تربیتی ؟ ویا پشت کنکور؟ به نظر شما چیکار کنم یا اینکه پشت بمونم ؟چون نمی‌دونم با این همه پولی که قرار به دانشگاه بپردازم آینده شغلی داره ؟و اینکه دولتی و فرهنگیان مجاز نشدم.ممنون میشم جواب بدید.

  5. سلام استاد من از کانال شما تو تلگرام استفاده میکردم و خیلی مفید بود برام .ولی الان هیچ کدوم از فیلتر شکن هام تلگرام باز نمیکنه .ممنون میشم اگه یه فیلتر شکن کارآمد معرفی کنین یا تمام ویس های تلگرامتون رو تو سایت هم بذارید .

  6. آقای افشار من الان دانشجوی آزادم، اگر کنکور ۴۰۲ هنر ملی تهران قبول شم، میتونم بدون انصراف از آزاد، همزمان دو رشته رو بخونم؟ معدلم در طول ترم ها بالای ۱۸ بوده و امکان انصراف ندارم 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا