مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمقالاتویدیو

افت راندمان در مطالعه ی کنکور

راهکار افزایش انگیزه کنکوریها

دلایل کاهش بازدهی و کیفیت مطالعه و درس خواندن

گاهی اوقات برای ما پیش آمده که کاری را بعد از چند روز پشت گوش انداختن و اهمال کاری انجام داده­ ایم و از بابت اینکه بالاخره این کار انجام شد خیلی خوشحال شدیم و ذوق کردیم.

اما بعد از چند روز مجدداً به همان اهمال کاری قبل برگشتیم. این موضوع هر ساله برای تعداد زیادی از داوطلبان کنکور هم اتفاق می­افتد و از ما می ­پرسند چرا بعد از چند روز خوب درس خواندن ، ساعت مطالعه پایین می ­آید و یا آن بازدهی و کیفیت مطالعه که در شروع کار داشتیم را نداریم ؟

در بررسی این موضوع ما با 2 دسته از داوطلبان برخورد می­کنیم که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

رویا پردازی در کنکور ممنوع!

عده ­ای بعد از چند روز درس خواندن وارد فاز رویاپردازی شده و فکر می ­کنند چون چند روز عالی درس خوانده­ اند پس تغییر کرده اند و عالی و درجه 1 شده ­اند و آن­قدر به آینده فکر می­ کنند که گویی به آن هدف رسیده ­اند.

در این صورت دچار لذت و شور و شوق فراوانی می­شوند و همین باعث می­شود فرد ساعت ­ها را با خیال پردازی از دست بدهد.

مثلاً دیروز از ساعت 8 صبح مطالعه را شروع کرده بود اما امروز ساعت 11 از خواب بلند شده و با خود می­ گوید عیبی ندارد من می­توانم تا شب خودم را به ساعت مطالعه دیروز برسانم اما بعد از 2 ساعت مطالعه وقتی می­بیند به برنامه امروز نمی­ رسد بی خیال شده و کل روز را به امید فردای خیالی از دست می­ دهد و این باعث می­ شود فرد مجدداً به همان عادت­ های قبلی برگردد.

پس به امید شنبه ای که هرگز نمیرسد نباشید و در برنامه ریزی کنکور خود مسمم و با اراده عمل کنید.

راه حل کنترل رویا پردازی بیش از حد

به این داوطلبان باید گفت تنها در صورتی می­توانی به هدفت برسی که تمام گام­ ها و روزهای باقی مانده را عالی سپری کنی. به عنوان مثال باید برای آزمون آزمایشی بعدی 2 هفته عالی درس بخوانی و وقتی نتیجه عالی گرفتی با خودت بگویی چون تک تک روزها را عالی بودم نتیجه عالی گرفتم پس اگر برای آزمون بعدی هم به همین شکل مطالعه نکنم افت خواهم کرد. برای افت نکردن هم باید خیز برداشت و از روز قبل بهتر بود.

به عنوان مثال اگر امروز 10 ساعت با 300 تست خواندی فردا 9 و نیم ساعت بخوان با همین مقدار تست و آن نیم ساعت را به رفع اشکال یا گرفتن کوئیز از خودت اختصاص بده و با تحلیل برنامه کنکورهای آزمایشی خود نقاط ضعف و بودجه بندی های سنگین تر را پیش خوانی کنید .

افسوس گذشته و خود کم بینی هم ممنوع!

عده ­ای هم بعد از چند روز درس خواندن مدام دنبال معامله کردن هستند که اگر همین جوری بخوانم رتبه زیر 100 می ­آورم یا نه ؟ یا مدام دچار فکر های مزاحم و منفی می­ شوند.

یعنی با چند روز عالی درس خواندن به جای اینکه به خودش بازخورد مثبت بدهد و تلاشش را بیشتر کند مدام خودش را تخریب می­ کند (این درس­ها را باید سال­های قبل می ­خواندی – هم کلاسی­ هایت دانشجو شده­ اند اما تو هنوز پشت کنکوری – امروز خوب خواندی اما باید این درس­ها را 5 ماه پیش می­خواندی و…) در واقع سعی در بی ارزش نشان دادن کارهای خود دارند.

راه حل کنترل نا امیدی و کم بینی در کنکور

به این افراد باید گفت اگر چه قله خیلی مرتفع است اما به جای این که به این قضیه توجه کنی که خیلی از داوطلبان از تو بالاتر هستند ، به پایین نگاه کن و با خودت بگو اگر در جایگاه قبلی بودم چقدر بد بود. پس گام­ها را یکی پس از دیگری بردار و به سمت قله حرکت کن. جبران عقب ماندگی کنکور کاری تدریجی و مستمر میخواهد.

راه حل افزایش راندمان درس خواندن

یکی از مواردی که باعث می شود راندمان مطالعه را در هر دو گروه افزایش داد توجه به نقاط ضعف می­باشد :

هرکدام از ما یک یا چند پاشنه آشیل داریم که اگر مراقب آن نباشیم کل روزمان خراب خواهد شد. به عنوان مثال اگر دیر از خواب بلند شویم انگیزه اجرای برنامه آن روز را از دست خواهیم داد پس باید تا حد امکان سعی کنیم به موقع از خواب بلند شویم.

داشتن چند منبع برای بسیاری از داوطلبان استرس زا می­باشد پس این افراد باید از یک منبع برای آموزش استفاده کنند و در انتخاب منابع کنکور خود وسواس نداشته باشند.

خواندن درسی که در آن ضعف داریم در ابتدای روز ممکن است ما را بی رمق و بی انگیزه کند پس بهتر است روزمان را با درسی که در آن وضعیت خوبی داریم و از خواندن آن لذت می­بریم ، شروع کنیم.

مطالب انگیزشی کنکور نیز می تواند حس خوب لحظه ای ایجاد کند ولی بهترین انگیزه از عملکرد و تلاش شما به وجود می آید.

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام استاد خسته نباشید
    چی جوری باید اون حلقه ضعف رو برداشت
    برای مثال من دیر از خواب بلند بشم دیگه فکرم خراب می شه
    و الکی به خودم امید می دم که امروز بیشتر می خونم ولی نمی شه
    باید چه کار کنم؟

  2. سلام .استاد من خیلی برنامم کند پیش میره
    یعنی خوندن مطلب بصورت تشریحی یا درسنامه زمانبره برام و تست نمیریم زیاد بزنم ازون مطلب و این خیلی برام معضل شده اینکه بیشتر تایمم شده خوندن و تست خیلی کممم دارم
    همین موضوع بشدت روی ادامه روند مطالعاتیم ،انگیزم و کلا تاثیر گزاشته
    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      هر جوری شده زودتر از درسنامه دل بکن و برو سراغ تست زنی و خودت با حل تست بکش بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا