مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

آماده شدن دانش آموزان سال یازدهم در کنکور 1403

دانش آموزان سال یازدهم چگونه برای کنکور ۱۴۰۳ مطالعه کنند؟

اهمیت امتحانات و دروس مدرسه از سال یازدهم

در نظام قدیم اگر دانش آموز در سال دوم دبیرستان انتخاب رشته خود را اشتباه انجام می‌داد و یا مدرسه دلخواه خود نمی‌رفت. یا به اجبار مدرسه‌ای می‌رفت که نزدیک محل زندگی‌اش بوده و با‌لاجبار رشته‌ای را می‌خواند که علاقه‌ای به آن نداشت، می‌توانست بعد از اتمام درسش و گرفتن دیپلم، کنکور رشته مورد علاقه خود ثبت نام کند. اما در کنکور ۱۴۰۲ این گونه نیست. یعنی بعد از انتخاب رشته سال دهم اگر دانش آموزی بخواهد کنکوری غیر از رشته‌ای که در آن دیپلم گرفته است را ثبت نام کند باید ابتدا امتحان‌های نهایی تمام دروس اختصاصی در آن رشته را بدهد و نمره بالایی در آن دروس کسب کند چرا که این نمرات به صورت مستقیم در کنکور تاثیر دارد.

 میزان تاثیر معدل در کنکور  ۱۴۰۲ | ۱۴۰۳ | ۱۴۰۴

برای یازدهمی‌ها تاثیر سوابق تحصیلی فقط از پایه‌ی دوازدهم امتحانات نهایی به میزان ۵۰ درصد به طور مستقیم در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر مستقیم دارد. اما دهمی‌ها که برای کنکور ۱۴۰۴ باید آماده شوند، برای آن‌ها هم سوابق پایه یازدهم و پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۴ تاثیر مستقیم  ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارد. در ادامه با یک مثال بیش‌تر به موضوع تاثیر معدلا در کنکور پرداخته‌ایم.

فرض کنید دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی امسال که تاثیر مثبت در کنکور داشت نمره ۱۳ را کسب کرده. به طور طبیعی نیز میانگین نمره نهایی زیست شناسی  در کشور ۱۳.۵۰ است. یعنی ۷۰ درصد. همین دانش آموز در کنکور ۸ درصد زیست شناسی می‌زند. چیزی که وجود دارد این است که درصد بالا زدن در کنکور سخت است اما نمره گرفتن راحت‌تر است. در تمام مقاطع مبنی نمره ۰ تا ۲۰ است. اما قضیه در کنکور متفاوت است. مثلا جواب یک سوال تاریخ یا فلسفه در امتحان تشریحی دانش آموز هرچقدر که جواب بنویسد به همان میزان نمره می‌گیرد. اما در تست این گونه نیست. هر سوال جواب مشخصی باید داشته باشد. یعنی اگر دچار شک بین گزینه ها علاوه بر اینکه نتوانستید پاسخ صحیح را انتخاب کنید، تایم بقیه‌ تست‌ها را نیز از دست خواهید داد.

در نتیجه ناقص خواندن و ناقص نوشتن در امتحانات مدرسه مشکلی را به وجود نمی‌آورد و شما می‌توانید نمره دریافت کنید. اما این موضوع در کنکور این گونه نیست.

توصیه درس خواندن برای موفقیت کنکور از سال یازدهم

ناقص خواندن و بابت آن نمره بالا گرفتن در مدرسه یکی از اشتباهاتی است که کنکور را برای دانش آموزان سخت می‌کند و همچنین میانگین درصد دروس را در کنکور کاهش می‌دهد. فلذا برای جلوگیری از این روند ناقص خوانی را باید اصلاح کنید. همچنین دبیران نباید به پاسخ ناقص دانش آموزان نمره کامل یا نمره بالایی بدهند. بلکه باید آن‌ها را مجبور کنند تا به طور کامل پاسخ سوالات را بنویسند تا بتوانند نمره بگیرند.

برای دروسی مثل زیست و شیمی و عربی  باید نکات مطالعه و روش مطالعه دروس تخصصی و آنها را به صورت مفهومی بخوانید را رعایت کنید چرا که تست‌های این دروس به صورت تحلیلی است. در سی مانند شیمی در قسمت محلول‌ها اگر مفهومی خوانده نشود، نمی‌توانید در کنکور تست‌های آن را پاسخ دهید چرا که تست‌های این بخش از شیمی به صورت تحلیلی است و نیازمند این است که دانش آموزان این درس را به صورت مفهومی درک کرده باشند.

در بخش جایگشت در درس ریاضی انواع و اقسام سوالات وجود دارد. بنابراین نمی‌توتن آن‌ها را با یک فرمول مشخص حل کرد. پس لازم است برای پاسخ به سوالات این بخش، آن را به صورت عمیق و مفهومی درک کنید پس اولویت در مطالعه به خصوص در سال یازدهم افزایش کیفیت مطالعه است.

در نتیجه برای جلوگیری از مشکلات در کنکور هنگام پاسخ دادن به سوالات، لازم است که دروس را از پایه به صورت مفهومی بخوانید و آن‌ها را درک کنید. در غیر این صورت پاسخ دادنبه سوالات کنکور برای شما سخت خواهد شد.

توصیه برای دانش آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم

نکته‌ای که برای دانش آموزان در پایه‌ی تحصیلی دهم و یازدهم وجود دارد این است که آن‌ها الان زمان بیش‌تری برای درس‌ خواندن دارند. چرا که این تایم درس خواندن در پایه دوازدهم محدودتر می‌شود. بنابراین بهترین کاری که این دانش‌ آموزان می‌توانند انجام دهند این است که، از همین ابتدا دروس پایه خود را به صورت مفهومی بخوانند و آن‌ها را تحلیل و بررسی کنند. و سعی کنند تست‌های آن‌ها را نیز کار کنند. همچنین سعی کنید وقتی در کلاس درس‌ می‌نشینید درس را به طور کامل یاد بگیرید. و از این فرصت استفاده کنید تا دیگر بعدا در خانه مجبور نشوید تایم زیادی را برای فهمیدن آن درس بگذارید.

توصیه آخر برای موفقیت دهمی ها و یازدهمی ها

ما در این مقاله سعی کردیم میزان اهیمت نمرات نهایی در کنکور را بررسی کنیم. همانطور که گفته شد؛ برای یازدهمی‌ها تاثیر سوابق تحصیلی فقط از پایه‌ی دوازدهم امتحانات نهایی به میزان ۵۰ درصد به طور مستقیم در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر مستقیم دارد. اما دهمی‌ها که برای کنکور ۱۴۰۴ باید آماده شوند، برای آن‌ها هم سوابق پایه یازدهم و پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۴ تاثیر مستقیم  ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارد. در نتیجه لازم است که دانش‌ آموزان امتحانات نهایی را جدی بگیرند و سعی کنند نمرات خوبی را کسب کنند.

فایل صوتی همایش توضیحات کامل علیرضا افشار در پاسخ به سوال دانش آموزان سال یازدهم چگونه برای موفقیت کنکور ۱۴۰۳ مطالعه کنند؟

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
ارسال پیام در اپلیکشن ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

22 دیدگاه

  1. سلام استاد حالا که میتونیم توی دو نوبت ترمیم کنیم من تصمیم گرفتم تو این یک ماه مونده به امتحانها عربی ،دینی و هویت اجتماعی رو ترمیم کنم. عربیم خیلی خوب بود واگر اشتباه نکنم ۱۹/۷۵یا ۱۹/۵شدم. فارغ‌التحصیل ۱۴۰۰ تجربی ام. با وجود اینکه حدود ۱ ماهی با بودجه آزمون فاصله دارم پیشنهادتون چیه که همین درسا رو فعلا ترمیم کنم و مابقی رو بذارم خرداد؟

    1. سلام
      فعلا ابلاغیه برای ترمیم در ۲ ترم مختلف برای مدارس بزرگسالان نیومده و شاید بیاد
      پس مهمترین دروس بذار دی ترمیم کنی

  2. آخه استاد نمیتونم تخصصی هارو ترمیم کنم‌. من با خودم گفتم تخصصی هارو همراه با تستی خوندن ترمیم میکنم.
    و استاد مگه هنوز قطعی نشده که در هردو نوبت میتونیم؟؟

  3. سلام استاد
    ما خونمون یه اتاق داره و شرایط برام خیلی سخته سروصدا و رفت و آمد و …
    خانواده فکر میکنن که صدا نمیاد اما تا من چیزی بگم مامانم میگه اینا همش بهانس والا من از سال اول مشکلم همین بود شرایط رفتن به کتابخانه رو هم ندارم امسالم دارم امیدم رو از دست میدم و می‌خوام ول کنم کنکور
    من دانش آموز خیلی‌ خیلی خوبی بودم از همون ابتدایی درس خون و منظم اما بدجور الان داغونم.
    پارسالم به خاطر همین شرایط از آذر دیگه نخوندم وار اینکه دوباره داره این اتفاق میفته به شدت عصبانیم
    من چیکار کنم

    1. سلام
      ساعت خواب و بیدار تغییر بده تا کشش داشته باشی بیشتر و بهتر بخونی

  4. سلام وقت بخیر ببخشید شما برای سال یازدهم مشاوره خصوصی میدید؟ به طوری که ارتباط بگیریم برنامه شخصی بنویسید؟

    1. سلام
      بله همه پایه های دبیرستان از دهم تا دوازدهم برنامه و مشاوره دارم
      ایتا/تلگرام ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

      1. سلام و خسته نباشید ،اگه سال ۱۴۰۳ دیپلم بگیریم و کنکور ۱۴۰۳ موفق نشیم ،برای ۱۴۰۴ که یازدهم هم تاثیر داره ،ما باید چیکار کنیم در حالی که یازدهم نهایی برگزار نشده؟

  5. سلام یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
    من دوازدهم هستم و میخوام سال ۱۴۰۳ کنکور بدم معلممون میگه اگه اون سال بخوای کنکور بدی باید ازمون نهایی سال یازدهم رو هم بدی
    درسته؟

  6. سلام وقت بخیر. ببخشید منظور از فارسی برای کنکور انسانی همون علوم‌وفنونه دیگه درسته؟

  7. سلام من قراره برم دوازدهم انسانی. میخام این تابستون دهم و یازدهمو جمع بندی کنم تا برای کنکور 1403 مشکلی نداشته باشم میشه واسم برنامه جمع بندی این سه ماه تابستون رو پیشنهاد بدید و بگید این تابستون چجوری میتونم این دو پایه دهم و یازدهم رو جمع بندی کنم…..دانش اموز انسانی هم هدفم فرهنگیانه

    1. سلام
      آخرین ویس کانال تلگرام همایش های منو دنبال کن
      اونجا گفتم
      hamayesh_dr_afshar

  8. سلام وقتتون بخیر من پایه دهم و یازدهمم ضعیفه و از تابستونم هم بخوبی استفاده نکردم میتونم توی یه ماه شهریور یه حدی از دروس رو جمع کنم و توی دوران مدرسه هم تست بزنم ؟
    میتونم تا کنکور همه دروسو جمع کنم و رتبه خوبی بیارم استرس خیلی زیادی دارم

    1. مباحث مهم و پیش نیازها از پایه جمع کنید و هر درسی که رسیدی پیشروی بیشتر کن

        1. ۱۵ دقیقه وقت بگیرید
          ببینم چی و چقدر خواندید و بعد بهتون زنجیره های بعدی میدم بر اساس سختی و سبکی و …

  9. سلام استاد اگه ازمونی که افتادیم رو شهریور پاس نکنیم تاثیری تو دیپلممون داره و اینکه ممکنه نتونیم بریم دانشگاه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا